Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsZelfhulpgroepen en lotgenotencontact (ook voor naasten)

Zelfhulpgroepen en lotgenotencontact (ook voor naasten)

44 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
H
HappyMindLid
01-01-2024, 00:00
#1
Jazz35 zei:
Zoals sommigen van jullie weten, zit ik op een bumpy road in mijn proces op weg naar herstel. Met veel van de middelen die ik ooit gebruikte ben ik al lang gestopt (o.a. wiet/hash, nicotine, xtc, mdma, speed, paddo's, 4fma en 4a). Coke en ghb heb ik inmiddels al een maand of vijf niet gedaan. Niet per se voorgoed afgezworen, wel bewust even laten staan. Met 3mmc ben ik vandaag drie maanden gestopt, dat werd een probleemmiddel. Alcohol gaat af en aan nu. Paar weken niet, één dagje wel, zoiets.

Blijven over: de benzo's. Ik gebruik dagelijks bromazolam (een rc en dus niet op recept). Om te slapen en tegen mijn (vele, vele) angsten. Hiermee kan en mag ik niet zomaar stoppen. Dus ik zit er nog aan vast. Op 19 augustus word ik door mijn behandelteam overgezet op diazepam. Als ik daarnaast geen andere middelen gebruik, mag ik mezelf dan clean noemen. Nu nog niet.

Desondanks ben ik zondag voor het eerst in mijn leven naar een NA-meeting gegaan. Spontane actie. Ik voelde me dit weekend mega-onrustig. Had vrijdag een off-the-wagon-moment en werd (word) geteisterd door gierende onrust, oersterke obsessieve gedachtes en manie. Want ja, ik heb óók nog een bipolaire stoornis. Kreeg ik er gratis bij cadeau. Top! :hearteyes: Ik wist van ellende niet wat ik met mezelf aan moest.

Zondagavond ben ik halsoverkop de deur uitgegaan naar die meeting. Geen idee wat ik kon verwachten. Ik zag een schemerig zaaltje voor me zoals in Fight Club, waar je lekker anoniem achterin zou kunnen zitten. De reis ernaartoe duurde langer dan gepland (tijdsinschattingen maken lukt me momenteel niet, geen idee van maanden, weken, dagen, uren). Dus ik kwam te laat aan. Wilde naar binnen glippen door de deur die op een kier stond, maar werd onderschept door een man die buiten stond te roken en zich aan me voorstelde. Dat ik zeker voor de meeting kwam. Ik knikte, stamelde iets, kreeg een rode kop. Hij nam me mee naar binnen en wees me de weg.

Tot mijn schrik zag ik dat de mensen in een kring zaten. In het midden van het zaaltje stond een grote tafel. Niets anoniem achter in een zaaltje. Tl-licht en nowhere to hide. Mensen zeiden me vriendelijk gedag. Ik had dorst, zweette met kapot van het haasten, maar durfde niet op te staan om thee te pakken.

Toen ben ik gaan luisteren, en kijken. Aanvankelijk voelde ik me een voyeur. Er werden spreuken opgezegd die ik niet kende. Ik kreeg een boekje en een lijst met telefoonnummers. Er werd voorgelezen, in het Engels en in het Nederlands. Mensen spraken soms ineens in koor. Ik snapte de codes niet. Het leek alsof ik in een documentaire over verslaafden zat, alleen was ik er zelf onderdeel van.

Langzaam verdween dat gevoel van voyeurisme. Want wat was er veel herkenning! Wat waren deze mensen dapper, open, kwetsbaar en eerlijk. Wat wisten ze zich genuanceerd uit te drukken. Wat een zelfinzicht. Ik was zwaar onder de indruk. Op het laatst kreeg ik het woord, maar wist niet veel meer uit te brengen dan mijn naam, en dat ik geïnspireerd was door hun wijsheid en openheid. Aan het einde stond iedereen op en hield elkaar vast. Er was een moment van stilte. Het voelde onwennig en bijzonder. Intiem. Mensen gaven me knuffels, zeiden me dat het goed was dat ik de stap gezet had, dat ik terug moest komen. Ik moest huilen, van verdriet, omdat ik hier kennelijk thuishoor, van verwarring, omdat ik niet meer wist hoe ik op dit punt in mijn leven gekomen was, en van angst, om het grote beest in de bek te moeten kijken. Maar ook van trots ergens. Omdat ik stappen zet, stapjes. Soms vooruit, soms achteruit, maar ik loop.

De dag erna ben ik weer gegaan en vanavond ga ik weer. Ik weet niet of ik clean kan zijn. Ik weet ook niet of ik het wil. Ik weet niet of ik van mijn obsessies af kan komen, van mijn dwanggedachten en van mijn manische episodes. Ik weet alleen maar dat ik het vandaag probeer. Just for today. :redheart:
Klik om te vergroten...
Heel erg fijn dat je dit zo verhelderend over hebt weten te brengen. Jij bent een stukje van mijn inspiratiebron. Thanks voor het delen 💛
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#2
Naasten van sex- of pornonverslaafden: https://kostbaarvaatwerk.nl/
M
Mell321Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Hey!

Ik ben naaste van een partner met 3mmc verslaving. Hij is van een coke verslaving overgegaan in een 3mmc verslaving (sindsdien nooit meer coke gebruikt)

kan ik dan het best bij deze gaan kijken: Nar-Anon | Naasten van Verslaafden: website | meetinglijst?
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#4
Mell321 zei:
Hey!

Ik ben naaste van een partner met 3mmc verslaving. Hij is van een coke verslaving overgegaan in een 3mmc verslaving (sindsdien nooit meer coke gebruikt)

kan ik dan het best bij deze gaan kijken: Nar-Anon | Naasten van Verslaafden: website | meetinglijst?
Klik om te vergroten...
Nar-anon of co-anon, maar ook bij al-anon zul je herkenning vinden.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mell321 zei:
Hey!

Ik ben naaste van een partner met 3mmc verslaving. Hij is van een coke verslaving overgegaan in een 3mmc verslaving (sindsdien nooit meer coke gebruikt)

kan ik dan het best bij deze gaan kijken: Nar-Anon | Naasten van Verslaafden: website | meetinglijst?
Klik om te vergroten...

Yes, kan zeker!

Mijn moeder gaat nog steeds naar de NAR-ANON ook al woon ik al een paar jaar niet meer thuis. Ze vind daar ook iets voor haarzelf.

Zelf ging ze eerst naar de AL-ANON omdat die een fysieke meeting in de buurt hadden. Maar ze kon zich lastiger vereenzelvigen met de verhalen bij AL-ANON. Gedrag van een alcoholist en een verslaafde zijn op sommige vlakken hetzelfde en op andere vlakken heel verschillend.

Kijk wat bij je past en waar je herkenning vind. Hopelijk vind je daar de steun die mijn moeder er ook ervaren heeft!
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#6
Heb je zelf, of in jouw omgeving met verslaving te maken? Lotgenotencontact kan heel fijn zijn. Je begrijpt elkaar snel, en ervaring uitwisselen levert vaak herkenning op. Bovendien is advies vanuit ervaring een heel krachtig stuk geeedschap.

Hieronder volgt een overzicht van zelfhulpgroepen en andere lotgenotenbijeenkomsten die fysieke bijeenkomsten in NL hebben. Het merendeel is Minnessota-model gebaseerd, of 12-stappen. De meeste zijn gratis of vragen een kleine donatie naar draagkracht waarmee de bijeenkomst in leven gehouden wordt.

De 12-stappen groepen worden vrijwllig gerund door leden van de groepen zelf, zijn zelfvoorzienend, en onafhankelijk. Bij iedere groep is een link naar de website en een meetinglijst toegevoegd. Je kunt zonder afspraak of aanmelden naar een meeting toe, mits het passend is (mannen op een mannemeeting, vrouwen op een vrouwenmeeting, etc). Je wordt meestal heel hartelijk welkom geheten. Als je het lastig vindt, bel dan vooraf even met het telefoonnummer dat bij de meeting hoort dan word je opgevangen en is het wat minder spannend.

Professionele verslavingszorgorganisaties bieden vaak ook lotgenotencontact of naastenhulp aan. Dit kan enkel tijdens de behandeling zijn, maar ook daarna of soms zelf zonder behandeling. Neem voor details contact op met de organisatie. Deze zijn gemerkt met een asterisk (*)

Ik kan het iedereen aanbevelen om lotgenoten op te zoeken, en ten minste een bijeenkomst of 5 à 6
te bezoeken voordat je besluit of het iets voor je is. Zeker de 12-stappen groepen kunnen in het begin wennen zijn omdat de aanwezigen niet op elkaar reageren en de bijeenkomsten wat ritualistisch of sektarisch aan kunnen doen, en omdat het woord “god” een paar keer valt. Er is hier geen sprake van religie - iedereen kiest, als hij of zij dat wil, een eigen god.

Probeer door deze dingen heen te kijken en luister naar de overeenkomsten. Ga ook eens bij een paar verschillende groepen langs voordat je zegt "dit is niks voor mij". De sfeer kan erg verschillen per meeting.

Bij (bijna) álle specifieke middelengroepen zijn alle middelenverslaafden welkom, zeker als je op het punt staat te gebruiken.
Er zijn vele smaken meeting: open (niet-verslaafde bezoekers zijn welkom), gesloten (alleen voor verslaafden), jongeren, mannen- en vrouwenmeetings,
meditatiemeetings, kaarslichtmeetings, dubbele diagnose, etc etc.


Middelenverslaving

AA | Anonieme Alcoholisten: website | meetinglijst
CA | Cocaine Anonymous: website | meetinglijst
CMA | Crystal Meth Anonymous: website | meetinglijst
MA | Marujuana Anonymous: website | meetinglijst
NA | Anonieme Verslaafden: website | meetinglijst
NicA | Nicotine Anonymous: website | meetinglijst (werkt op dit moment niet - Maart 2024)
PA | Pills Anonymous: website | meetinglijst


Gedragsverslaving

AGOG | Gokverslaving: website | meetinglijst
GA | Gamblers Anonymous: website
GAA | Gaming Addicts Anonymous: website | meetinglijst
OA | Anonieme Overeters: website | meetinglijst
SA | Sexaholics Anonymous: website | meetinglijst
SLAA | Anonieme Seks- en Liefdeverslaafden: website | meetinglijst


Verslaving Algemeen / Zonder 12 Stappen

IRISZorg* Iriscovery & Samen Verder | Verslaving of Ontwricht Verleden: website
Recovery Dharma | Boeddhistisch Herstel: website | meetinglijst
Tactus* DJMIK | De Jonge Mensen in Kracht: website
Tactus* Intact | Herstel en Zelfhulp: website | meetinglijst
Zelfhelp | Buitenveldertgroepen: website


Naasten van verslaafden

ACA | Volwassen Kinderen van Alcoholisten (en dysfunctionele families): website | meetinglijst
Al-Anon | Naasten van Alcoholisten: website | meetinglijst
AlaTeen | Tienerkinderen van Alcoholisten: website | contact per e-mail
AGOG-OG | Omgeving Gokkers: website | meetinglijst (helemaal onderaan de pagina)
Co-Anon | Naasten van Cocaïneverslaafden: website | meetinglijst
COSLAA | Naasten van Sex- en Liefdeverlsaafden: website | meetings
Gam-Anon | Naasten van Gokverslaafden: website
IRISZorg* Naasten (niet gratis, wel vergoed): website
Jellinek* Naasten: website
Moedige Moeders | Moeders met verslaafde kinderen: website | meetinglijst
Nar-Anon | Naasten van Verslaafden: website | meetinglijst
Stichting Naast* (niet gratis): website
Tactus* Naastenbegeleiding: website


Obscuurdere problematiek en 12-stappengroepen

CLA | Clutterers Anonymous: website
UA | Underearners Anonymous: website


Er zijn nog meer lotgenotengroepen, o.a. met online meetings. Als je Engels goed kunt verstaan dan kun je daar een keer aan meedoen.
Een overzicht van veel 12 stappengroepen vind je op Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_twelve-step_groups
Maar ook op https://zelfhulpnetwerk.nl/de-groepen/ kun je zelfhulpgroepen vinden.


Ken je zelf nog een lotgenotengroep of andere bijeenkomsten die helpend kunnen zijn voor verslaafden of hun naasten?
Heb je een foutje of dode link gespot? Zet een update in een post hieronder. Ik werk het overzicht bij met jullie suggesties.

Delen is helen!
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ooit was er een stichting voor medicijnen verslaafden, deze had de naam: Phoenix.
Ik weet niet of deze stichting nog actief is
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#8
LucidLucy zei:
Thanks voor het delen! Zijn fijne mensen! Afgelopen week is met hun ook een podcast online gekomen bij Rene van Collem.

Aankomende conventie van Area West op 14 september vind er trouwens ook een fysieke NAR-ANON meeting plaats.
Klik om te vergroten...
Dank voor de tip. Jos is cool.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#9
Haha ik had dit topic nog niet gezien!

Ik mis nog de SA (Sexaholics Anonymous) https://www.sa-nederland.nl/contact/bijeenkomsten/

En de NAR-ANON voor naasten van (middelen) verslaafden. https://www.naranon.nl/

Ik had nog nooit van de CMA gehoord joh. Zou je daar nu echt zoveel andere (h)erkenning vinden die je niet bij een NA of CA kan vinden?

Tijd voor een FlakAA denk ik.

*Ohja en nog even mierenneuken: NA Anonieme Verslaafden kan ècht niet meer hoor anno 2024. De naam is een paar jaar geleden gewijzigd in Narcotics Anonymous, ook in Nederland. Al snap ik dat het voor de beeldvorming handiger is om Nederlandse termen te hanteren.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#10
Topper.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#11
LucidLucy zei:
Haha ik had dit topic nog niet gezien!

Ik mis nog de SA (Sexaholics Anonymous) https://www.sa-nederland.nl/contact/bijeenkomsten/

En de NAR-ANON voor naasten van (middelen) verslaafden. https://www.naranon.nl/
Klik om te vergroten...
Ahja, ik zal vragen of een mod die toevoegt. Ik kan de thread zelf niet meer bewerken.
LucidLucy zei:
Ik had nog nooit van de CMA gehoord joh. Zou je daar nu echt zoveel andere (h)erkenning vinden die je niet bij een NA of CA kan vinden?
Klik om te vergroten...
Nou, het scheelt wel. Ik als coke junk voel me echt wel meer aangesproken door de voorleeskaarten van CA dan van NA.
Uiteindelijk is het allemaal 12 stappen en verschilt het niet zo veel, maar de middel specifieke dingen werken denk ik wel
verbindend. Ik heb niet zo veel met 4 dagen wakker zijn maar een Meth gebruiker zal dat waarschijnlijk wel hebben.
LucidLucy zei:
Tijd voor een FlakAA denk ik.
Klik om te vergroten...
Iets voor jou om te starten? :wink:
LucidLucy zei:
*Ohja en nog even mierenneuken: NA Anonieme Verslaafden kan ècht niet meer hoor anno 2024. De naam is een paar jaar geleden gewijzigd in Narcotics Anonymous, ook in Nederland. Al snap ik dat het voor de beeldvorming handiger is om Nederlandse termen te hanteren.
Klik om te vergroten...
Mijn idee was inderdaad om standaard de nederlandse naam te hanteren, alleen hebben niet alle fellowships een nederlandse naam, en om het nou zelf te gaan verzinnen is ook zo wat. Ik weet van de rename.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#12
_shikantaza zei:
Ahja, ik zal vragen of een mod die toevoegt. Ik kan de thread zelf niet meer bewerken.

Nou, het scheelt wel. Ik als coke junk voel me echt wel meer aangesproken door de voorleeskaarten van CA dan van NA.
Uiteindelijk is het allemaal 12 stappen en verschilt het niet zo veel, maar de middel specifieke dingen werken denk ik wel
verbindend. Ik heb niet zo veel met 4 dagen wakker zijn maar een Meth gebruiker zal dat waarschijnlijk wel hebben.
Klik om te vergroten...
Mja in het begin kan ik dat nog wel snappen. Heb je dat nog steeds? Ik haal nu eigenlijk vooral herkenning uit belachelijke en zieke gedachtes. Het verschuift eigenlijk steeds meer van gebruik naar denkpatronen waar ik herkenning in vind.

Maarja, zeker de eerste twee jaar vond ik het wel fijn om herkenning te vinden in het gebruik. Al was dat schaars 😅

_shikantaza zei:
Iets voor jou om te starten? :wink:
Klik om te vergroten...
Mocht ik me binnenkort vervelen, ga ik me eraan wagen. Kan nog wel een tijdje duren dus 😂

Mijn huiswerk voor deze week van de Zen is dat ik een paar keer moet niksen. Verrekte lastig hoor....

Zou wel cool zijn tho. Een fellowship dat gestart is in Nederland. Heb even geprobeerd te googelen, maar ik kan er niets over vinden. Er is ook nog geen clubje in Amerika ofzo. Het animo is nog te klein denk ik. Veel Flakka verslaafden halen herstel niet eens. Ik begreep van de organisatie waar wij een van onze meetings houden dat ze er vorige week weer een begraven hebben 😕
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#13
LucidLucy zei:
Mja in het begin kan ik dat nog wel snappen. Heb je dat nog steeds? Ik haal nu eigenlijk vooral herkenning uit belachelijke en zieke gedachtes. Het verschuift eigenlijk steeds meer van gebruik naar denkpatronen waar ik herkenning in vind.

Maarja, zeker de eerste twee jaar vond ik het wel fijn om herkenning te vinden in het gebruik. Al was dat schaars 😅
Klik om te vergroten...
Ik ga af en toe naar CA, als ik bij NA wat al te veel op m’n gemak zit. Dus ik hoor ‘t niet zo heel vaak meer. Maar de extra herkenning is er toch.
LucidLucy zei:
Mocht ik me binnenkort vervelen, ga ik me eraan wagen. Kan nog wel een tijdje duren dus 😂

Mijn huiswerk voor deze week van de Zen is dat ik een paar keer moet niksen. Verrekte lastig hoor....
Klik om te vergroten...
Ah cool. Ik vond Zen zo’n mooie aanvulling op m’n herstel. Bevalt het jou?
LucidLucy zei:
Zou wel cool zijn tho. Een fellowship dat gestart is in Nederland. Heb even geprobeerd te googelen, maar ik kan er niets over vinden. Er is ook nog geen clubje in Amerika ofzo. Het animo is nog te klein denk ik. Veel Flakka verslaafden halen herstel niet eens. Ik begreep van de organisatie waar wij een van onze meetings houden dat ze er vorige week weer een begraven hebben 😕
Klik om te vergroten...
Poe. Het blijft een dodelijke ziekte :(
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#14
_shikantaza zei:
Ah cool. Ik vond Zen zo’n mooie aanvulling op m’n herstel. Bevalt het jou?
Klik om te vergroten...

Zeker! Ik kom alleen te weinig aan zitten toe de laatste tijd. Ik ben wel steeds meer bezig met Zen toepassen in alledag. Het helpt enorm om uit die zieke gedachtegang te blijven.

En in een groep mediteren helpt om de continuïteit erin te houden. Daarnaast zijn de lessen best waardevol. Ook een fijne leraar nu. Vorig jaar deed ik het in m'n oude woonplaats. Dit jaar in m'n nieuwe woonplaats. Ik zit dus nu in m'n vierde 'semester' zenles.
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#15
Goed topic!
Zelf ervaring met de CA en NA (wel echt veel meetings gevolgd) maar dat past toch niet echt bij mij. Ik gebruikte de meetings vooral als uitlaatklep, ervaringen van anderen te horen en als afleiding als ik trek had.

Ik had wel van alles aangeschaft om aan de 12 stappen te werken en had een sponsor. Maar die liet me na 1x terugvallen qua gebruik meteen vallen en toen was ik het vertrouwen kwijt. Heel soms ga ik nog eens op vrijdagavond naar een CA-vrouwenmeet als ik erg trek heb. Die meet is klein maar wel fijn. Maar dan ga ik dus vooral als afleiding en als voorzorg dat ik niet ga gebruiken. En soms volg ik wel eens een online meeting 's ochtends vroeg van de CA die ik erg fijn vind.

Ik ben zelf verslaafd, maar mijn partner en mijn broertje zijn ook verslaafd. Dus ik ben ook een naaste van verslaafden. Zijn daar ook nog aparte groepen voor of kan ik dan gewoon naar een algemene naasten meeting als ik daar behoefte aan heb?

Ik ben 3 jaar bij Tactus onder behandeling geweest, maar de meeting van Intact was op een tijdstip dat ik niet kon. Ik ben nu onder behandeling van Iriszorg, maar die hebben in mijn stad geen meetings. En om nog helemaal naar een andere stad te gaan 's avonds met OV doe ik ook niet zo snel.

Hier heb je wel dat herstelcentrum waar ik vaak kwam (maar nu vanwege omstandigheden al een tijdje niet geweest). Daar hebben ze ook wel een lotgenotengroep, maar dat is gewoon overdag als ik aan het werk ben nu. Eerst zat ik daar wel in en dat was wel fijn. Ik ben eigenlijk dus wel op zoek naar een groep waar je gewoon op elkaar kunt reageren (en dus geen NA/CA) maar helaas is die hier dus niet echt verder😓
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#16
Perenijsje zei:
Ik ben zelf verslaafd, maar mijn partner en mijn broertje zijn ook verslaafd. Dus ik ben ook een naaste van verslaafden. Zijn daar ook nog aparte groepen voor of kan ik dan gewoon naar een algemene naasten meeting als ik daar behoefte aan heb?
Klik om te vergroten...
Ja, er zijn groepen voor partners of ouders van verslaafden. Ik meen, dat Al - Anon zo een groep is, deze mensen kunnen je vast verder helpen.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ik ben pasgeleden bij een Recovery Dharma meeting geweest en dat is me goed bevallen. Wel vrij ingetogen allemaal, niet zo in your face als CA of NA maar wat mij betreft een waardevolle aanvulling en een wat ander perspectief op herstel. Houdt me scherp.

Er was o.a. een meditatie van meer dan 20 minuten, er werd wat voorgelezen uit hun “big book” en er was kort ruimte om te delen. Dit allemaal al zittend op een kussentje op de grond. Heel rustig allemaal. Ik kom er binnenkort wel eens terug.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#18
Wat is het verschil met de "reguliere" zelfhulpgroepen. @_shikantaza
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#19
Er zijn op vraag van @_shikantaza nog enkele sites toegevoegd. Dit topic is een fantastische, informatieve bijdrage aan dit forum. Waarvoor heel veel dank! ❤️

Shame on me dat ik dit niet eerder gezien heb/hieroverheen gelezen heb, dit verdient een hele grote UP!!! En hopelijk kunnen velen, ook de stille lezers, er profijt van hebben.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Zoals sommigen van jullie weten, zit ik op een bumpy road in mijn proces op weg naar herstel. Met veel van de middelen die ik ooit gebruikte ben ik al lang gestopt (o.a. wiet/hash, nicotine, xtc, mdma, speed, paddo's, 4fma en 4a). Coke en ghb heb ik inmiddels al een maand of vijf niet gedaan. Niet per se voorgoed afgezworen, wel bewust even laten staan. Met 3mmc ben ik vandaag drie maanden gestopt, dat werd een probleemmiddel. Alcohol gaat af en aan nu. Paar weken niet, één dagje wel, zoiets.

Blijven over: de benzo's. Ik gebruik dagelijks bromazolam (een rc en dus niet op recept). Om te slapen en tegen mijn (vele, vele) angsten. Hiermee kan en mag ik niet zomaar stoppen. Dus ik zit er nog aan vast. Op 19 augustus word ik door mijn behandelteam overgezet op diazepam. Als ik daarnaast geen andere middelen gebruik, mag ik mezelf dan clean noemen. Nu nog niet.

Desondanks ben ik zondag voor het eerst in mijn leven naar een NA-meeting gegaan. Spontane actie. Ik voelde me dit weekend mega-onrustig. Had vrijdag een off-the-wagon-moment en werd (word) geteisterd door gierende onrust, oersterke obsessieve gedachtes en manie. Want ja, ik heb óók nog een bipolaire stoornis. Kreeg ik er gratis bij cadeau. Top! :hearteyes: Ik wist van ellende niet wat ik met mezelf aan moest.

Zondagavond ben ik halsoverkop de deur uitgegaan naar die meeting. Geen idee wat ik kon verwachten. Ik zag een schemerig zaaltje voor me zoals in Fight Club, waar je lekker anoniem achterin zou kunnen zitten. De reis ernaartoe duurde langer dan gepland (tijdsinschattingen maken lukt me momenteel niet, geen idee van maanden, weken, dagen, uren). Dus ik kwam te laat aan. Wilde naar binnen glippen door de deur die op een kier stond, maar werd onderschept door een man die buiten stond te roken en zich aan me voorstelde. Dat ik zeker voor de meeting kwam. Ik knikte, stamelde iets, kreeg een rode kop. Hij nam me mee naar binnen en wees me de weg.

Tot mijn schrik zag ik dat de mensen in een kring zaten. In het midden van het zaaltje stond een grote tafel. Niets anoniem achter in een zaaltje. Tl-licht en nowhere to hide. Mensen zeiden me vriendelijk gedag. Ik had dorst, zweette met kapot van het haasten, maar durfde niet op te staan om thee te pakken.

Toen ben ik gaan luisteren, en kijken. Aanvankelijk voelde ik me een voyeur. Er werden spreuken opgezegd die ik niet kende. Ik kreeg een boekje en een lijst met telefoonnummers. Er werd voorgelezen, in het Engels en in het Nederlands. Mensen spraken soms ineens in koor. Ik snapte de codes niet. Het leek alsof ik in een documentaire over verslaafden zat, alleen was ik er zelf onderdeel van.

Langzaam verdween dat gevoel van voyeurisme. Want wat was er veel herkenning! Wat waren deze mensen dapper, open, kwetsbaar en eerlijk. Wat wisten ze zich genuanceerd uit te drukken. Wat een zelfinzicht. Ik was zwaar onder de indruk. Op het laatst kreeg ik het woord, maar wist niet veel meer uit te brengen dan mijn naam, en dat ik geïnspireerd was door hun wijsheid en openheid. Aan het einde stond iedereen op en hield elkaar vast. Er was een moment van stilte. Het voelde onwennig en bijzonder. Intiem. Mensen gaven me knuffels, zeiden me dat het goed was dat ik de stap gezet had, dat ik terug moest komen. Ik moest huilen, van verdriet, omdat ik hier kennelijk thuishoor, van verwarring, omdat ik niet meer wist hoe ik op dit punt in mijn leven gekomen was, en van angst, om het grote beest in de bek te moeten kijken. Maar ook van trots ergens. Omdat ik stappen zet, stapjes. Soms vooruit, soms achteruit, maar ik loop.

De dag erna ben ik weer gegaan en vanavond ga ik weer. Ik weet niet of ik clean kan zijn. Ik weet ook niet of ik het wil. Ik weet niet of ik van mijn obsessies af kan komen, van mijn dwanggedachten en van mijn manische episodes. Ik weet alleen maar dat ik het vandaag probeer. Just for today. :redheart:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."