Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsZelfhulpgroepen en lotgenotencontact (ook voor naasten)

Zelfhulpgroepen en lotgenotencontact (ook voor naasten)

44 antwoorden
9 weergaven
18-5-2026
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#1
Raver zei:
Wat is het verschil met de "reguliere" zelfhulpgroepen. @_shikantaza
Klik om te vergroten...
Het is wat vrijer - er zijn maar 3 voorleeskaarten, minder regels bij het delen, de eigen naam werd niet genoemd als men het woord nam, en er werd niks gezamenlijk opgedreund of voorgelezen. Er lag wel literatuur en een potje voor een bijdrage. De meesten kwamen vrij stil binnen, geen geklets vooraf, en er werd niet geknuffeld. Er was geen koffie / thee maar we zijn naderhand even ergens een bakkie wezen doen met een aantal fellows.

Ik weet niet hoe typerend dit is want het was mijn eerste en enige ervaring. Ik kreeg nog wel de tip dat er iedere ochtend een online meditatie is.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#2
_shikantaza zei:
Ik ben pasgeleden bij een Recovery Dharma meeting geweest en dat is me goed bevallen. Wel vrij ingetogen allemaal, niet zo in your face als CA of NA maar wat mij betreft een waardevolle aanvulling en een wat ander perspectief op herstel. Houdt me scherp.

Er was o.a. een meditatie van meer dan 20 minuten, er werd wat voorgelezen uit hun “big book” en er was kort ruimte om te delen. Dit allemaal al zittend op een kussentje op de grond. Heel rustig allemaal. Ik kom er binnenkort wel eens terug.
Klik om te vergroten...

Ik heb op de dag van herstel een tijdje met twee mensen op hun stand staan praten. Was inderdaad wel relaxed en wat vrijer. Ook nog even aangekaart hoe zij aankijken tegen het labelen van 'ik ben verslaafd'. Toch iets waar ik nog weleens tegenaan loop. Het is jammer dat de fysieke meetings voor mij zover weg zijn.

Dan kan je zeggen, bereidwilligheid. Maar ik weet niet of het opweegt tegen de reistijd.

We doen bij Zen bij ons het hele jaar al veel met dialoog training, waardoor er tijdens de les eigenlijk standaard al twee momenten zijn ingericht als een soort share moment. Ik moet zeggen dat dat me ook wel erg bevalt. Soms is die dialoog in een groep, soms een-op-een. Je mag dan dus wel kort op elkaar reageren of een verdiepende vraag stellen. Maar bij dialoog is het wel echt de bedoeling dat je met volle aandacht luistert en dus diegene ook uitgebreid de tijd geeft om uit te praten. Ook als daartussen stiltes vallen.

Wel heel fijn. Was wel echt wennen in het begin haha
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#3
LucidLucy zei:
Ik heb op de dag van herstel een tijdje met twee mensen op hun stand staan praten. Was inderdaad wel relaxed en wat vrijer. Ook nog even aangekaart hoe zij aankijken tegen het labelen van 'ik ben verslaafd'. Toch iets waar ik nog weleens tegenaan loop. Het is jammer dat de fysieke meetings voor mij zover weg zijn.

Dan kan je zeggen, bereidwilligheid. Maar ik weet niet of het opweegt tegen de reistijd.

We doen bij Zen bij ons het hele jaar al veel met dialoog training, waardoor er tijdens de les eigenlijk standaard al twee momenten zijn ingericht als een soort share moment. Ik moet zeggen dat dat me ook wel erg bevalt. Soms is die dialoog in een groep, soms een-op-een. Je mag dan dus wel kort op elkaar reageren of een verdiepende vraag stellen. Maar bij dialoog is het wel echt de bedoeling dat je met volle aandacht luistert en dus diegene ook uitgebreid de tijd geeft om uit te praten. Ook als daartussen stiltes vallen.

Wel heel fijn. Was wel echt wennen in het begin haha
Klik om te vergroten...
Ik vond het een beetje een kruising tussen NA en Zen bij Recovery Dharma. Wat denk ik ook wel logisch is :wink:
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#4
Mooie lijst. Zelf ervaring met NA, CA en Buitenveldert. Heb zelfs eens 9 meetings in 1 week gedaan maar dat was me echt teveel. Die 90/90 hoeft van mij niet zo en ik kom er nu achter dat aandacht voor lichamelijke gezondheid (sport) mij soms meer helpt dan de hele week er over praten.

Jammer dat er voor medicijnverslaving nog niet veel is maar dat komt vast in de toekomst nog. En valt in principe ook wel onder NA.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#5
Alinde zei:
Mooie lijst. Zelf ervaring met NA, CA en Buitenveldert. Heb zelfs eens 9 meetings in 1 week gedaan maar dat was me echt teveel. Die 90/90 hoeft van mij niet zo en ik kom er nu achter dat aandacht voor lichamelijke gezondheid (sport) mij soms meer helpt dan de hele week er over praten.

Jammer dat er voor medicijnverslaving nog niet veel is maar dat komt vast in de toekomst nog. En valt in principe ook wel onder NA.
Klik om te vergroten...
Pills Anonymous, maar die zijn niet actief in Nederland. Bij NA zijn inderdaad ook wel medicatieverslaafden te vinden.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#6
HappyMind zei:
Heel erg fijn dat je dit zo verhelderend over hebt weten te brengen. Jij bent een stukje van mijn inspiratiebron. Thanks voor het delen 💛
Klik om te vergroten...
♥️
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Als ik morgen weer ga, heb ik vier op een rij. 🥰 Weer zulke mooie en inspirerende verhalen gehoord, lieve geïnteresseerde en oprechte mensen gesproken. Wow, wat een bijzondere community!
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#8
Jazz35 zei:
Zoals sommigen van jullie weten, zit ik op een bumpy road in mijn proces op weg naar herstel. Met veel van de middelen die ik ooit gebruikte ben ik al lang gestopt (o.a. wiet/hash, nicotine, xtc, mdma, speed, paddo's, 4fma en 4a). Coke en ghb heb ik inmiddels al een maand of vijf niet gedaan. Niet per se voorgoed afgezworen, wel bewust even laten staan. Met 3mmc ben ik vandaag drie maanden gestopt, dat werd een probleemmiddel. Alcohol gaat af en aan nu. Paar weken niet, één dagje wel, zoiets.

Blijven over: de benzo's. Ik gebruik dagelijks bromazolam (een rc en dus niet op recept). Om te slapen en tegen mijn (vele, vele) angsten. Hiermee kan en mag ik niet zomaar stoppen. Dus ik zit er nog aan vast. Op 19 augustus word ik door mijn behandelteam overgezet op diazepam. Als ik daarnaast geen andere middelen gebruik, mag ik mezelf dan clean noemen. Nu nog niet.

Desondanks ben ik zondag voor het eerst in mijn leven naar een NA-meeting gegaan. Spontane actie. Ik voelde me dit weekend mega-onrustig. Had vrijdag een off-the-wagon-moment en werd (word) geteisterd door gierende onrust, oersterke obsessieve gedachtes en manie. Want ja, ik heb óók nog een bipolaire stoornis. Kreeg ik er gratis bij cadeau. Top! :hearteyes: Ik wist van ellende niet wat ik met mezelf aan moest.

Zondagavond ben ik halsoverkop de deur uitgegaan naar die meeting. Geen idee wat ik kon verwachten. Ik zag een schemerig zaaltje voor me zoals in Fight Club, waar je lekker anoniem achterin zou kunnen zitten. De reis ernaartoe duurde langer dan gepland (tijdsinschattingen maken lukt me momenteel niet, geen idee van maanden, weken, dagen, uren). Dus ik kwam te laat aan. Wilde naar binnen glippen door de deur die op een kier stond, maar werd onderschept door een man die buiten stond te roken en zich aan me voorstelde. Dat ik zeker voor de meeting kwam. Ik knikte, stamelde iets, kreeg een rode kop. Hij nam me mee naar binnen en wees me de weg.

Tot mijn schrik zag ik dat de mensen in een kring zaten. In het midden van het zaaltje stond een grote tafel. Niets anoniem achter in een zaaltje. Tl-licht en nowhere to hide. Mensen zeiden me vriendelijk gedag. Ik had dorst, zweette met kapot van het haasten, maar durfde niet op te staan om thee te pakken.

Toen ben ik gaan luisteren, en kijken. Aanvankelijk voelde ik me een voyeur. Er werden spreuken opgezegd die ik niet kende. Ik kreeg een boekje en een lijst met telefoonnummers. Er werd voorgelezen, in het Engels en in het Nederlands. Mensen spraken soms ineens in koor. Ik snapte de codes niet. Het leek alsof ik in een documentaire over verslaafden zat, alleen was ik er zelf onderdeel van.

Langzaam verdween dat gevoel van voyeurisme. Want wat was er veel herkenning! Wat waren deze mensen dapper, open, kwetsbaar en eerlijk. Wat wisten ze zich genuanceerd uit te drukken. Wat een zelfinzicht. Ik was zwaar onder de indruk. Op het laatst kreeg ik het woord, maar wist niet veel meer uit te brengen dan mijn naam, en dat ik geïnspireerd was door hun wijsheid en openheid. Aan het einde stond iedereen op en hield elkaar vast. Er was een moment van stilte. Het voelde onwennig en bijzonder. Intiem. Mensen gaven me knuffels, zeiden me dat het goed was dat ik de stap gezet had, dat ik terug moest komen. Ik moest huilen, van verdriet, omdat ik hier kennelijk thuishoor, van verwarring, omdat ik niet meer wist hoe ik op dit punt in mijn leven gekomen was, en van angst, om het grote beest in de bek te moeten kijken. Maar ook van trots ergens. Omdat ik stappen zet, stapjes. Soms vooruit, soms achteruit, maar ik loop.

De dag erna ben ik weer gegaan en vanavond ga ik weer. Ik weet niet of ik clean kan zijn. Ik weet ook niet of ik het wil. Ik weet niet of ik van mijn obsessies af kan komen, van mijn dwanggedachten en van mijn manische episodes. Ik weet alleen maar dat ik het vandaag probeer. Just for today. :redheart:
Klik om te vergroten...

Super tof altijd om zo'n eerste ervaring met NA te horen.

Keep coming back! 😊

Mijn eerste keer vond ik het maar een vreemde bedoeling. Maar ik zag wel dat de mensen oprecht waren en interesse toonden in elkaar. Vooral ook konden luisteren ipv alleen maar ouwehoeren.

Ik ben blij dat ik gebleven ben. Het heeft me inmiddels weer zoveel moois gebracht!
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#9
LucidLucy zei:
Super tof altijd om zo'n eerste ervaring met NA te horen.

Keep coming back! 😊

Mijn eerste keer vond ik het maar een vreemde bedoeling. Maar ik zag wel dat de mensen oprecht waren en interesse toonden in elkaar. Vooral ook konden luisteren ipv alleen maar ouwehoeren.

Ik ben blij dat ik gebleven ben. Het heeft me inmiddels weer zoveel moois gebracht!
Klik om te vergroten...
Tof om te lezen! ♥️

Ik heb inmiddels drie folders in mijn tas met telefoonnummers en de tekst 'blijf terugkomen' erop. Vanavond nummer vier. Volgende week kan ik niet gaan ivm werk (ben dan niet thuis). Maar vandaag pak ik 'm nog mee. Ben supermanisch momenteel, en dit helpt me echt in het vinden van rust en berusting in mijn hoofd. 🥰
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#10
Jazz35 zei:
Tof om te lezen! ♥️

Ik heb inmiddels drie folders in mijn tas met telefoonnummers en de tekst 'blijf terugkomen' erop. Vanavond nummer vier. Volgende week kan ik niet gaan ivm werk (ben dan niet thuis). Maar vandaag pak ik 'm nog mee. Ben supermanisch momenteel, en dit helpt me echt in het vinden van rust en berusting in mijn hoofd. 🥰
Klik om te vergroten...
Online meeting kan ook nog!
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#11
_shikantaza zei:
Online meeting kan ook nog!
Klik om te vergroten...
Niet vanaf waar ik werk. 24/7 theater maken in een bos zonder WiFi. 😅 Maar komt goed, ik ben daar met lieve mensen! Ik haat online trouwens. Niets voor mij denk ik. Maar thanks voor de tip.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#12
Jazz35 zei:
Niet vanaf waar ik werk. 24/7 theater maken in een bos zonder WiFi. 😅 Maar komt goed, ik ben daar met lieve mensen! Ik haat online trouwens. Niets voor mij denk ik. Maar thanks voor de tip.
Klik om te vergroten...
Klinkt koel. Buitenkunst?
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#13
Jazz35 zei:
Ik heb inmiddels drie folders in mijn tas met telefoonnummers en de tekst 'blijf terugkomen' erop.
Klik om te vergroten...

Mocht je het echt nodig hebben kan je altijd iemand van deze lijsten bellen. Ook als je even geen meetings kan pakken. Het heeft bij mij ruim een jaar geduurd voordat ik eens mensen ging bellen. En nu is het eigenlijk dagelijkse kost.

Wel super awkward in het begin altijd. Want waar de fuck ga je over praten met iemand die je amper kent? 😂

Maar die angst bleek eigenlijk altijd ongegrond.

Heel veel plezier volgende week. Klinkt heel gaaf!
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#14
LucidLucy zei:
Mocht je het echt nodig hebben kan je altijd iemand van deze lijsten bellen. Ook als je even geen meetings kan pakken. Het heeft bij mij ruim een jaar geduurd voordat ik eens mensen ging bellen. En nu is het eigenlijk dagelijkse kost.

Wel super awkward in het begin altijd. Want waar de fuck ga je over praten met iemand die je amper kent? 😂

Maar die angst bleek eigenlijk altijd ongegrond.

Heel veel plezier volgende week. Klinkt heel gaaf!
Klik om te vergroten...
Ik kom net van mijn behandelaar en die heeft me gezegd dat ik iedere dag iemand van de meetings 'moet' bellen als ik daar ben. 😅 Moet tussen aanhalingstekens hè... Die plek zit megavol triggers voor mij, dus ter bescherming. Ga straks weer naar een meeting en dan even twee dames aanspreken die ik wel lief vond. Vragen of ik hen mag bellen (Spannend! Awkward!).

Wat goed om te lezen dat het je blijkbaar zo veel geeft dat het nu dagelijkse kost is. ♥️
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#15
Jazz35 zei:
Ik kom net van mijn behandelaar en die heeft me gezegd dat ik iedere dag iemand van de meetings 'moet' bellen als ik daar ben. 😅 Moet tussen aanhalingstekens hè... Die plek zit megavol triggers voor mij, dus ter bescherming.
Klik om te vergroten...
Prima suggestie. En dan wil ik nog toevoegen bel echt iedere dag, of het nou goed gaat of slecht. Plus als je trek krijgt uiteraard. Onderhoud is key.
Jazz35 zei:
Ga straks weer naar een meeting en dan even twee dames aanspreken die ik wel lief vond. Vragen of ik hen mag bellen (Spannend! Awkward!).
Klik om te vergroten...
Weer een goed idee. Misschien wil één van hen wel je sponsor worden.
P
PompoenLid
01-01-2024, 00:00
#16
Jazz35 zei:
Ik kom net van mijn behandelaar en die heeft me gezegd dat ik iedere dag iemand van de meetings 'moet' bellen als ik daar ben. 😅 Moet tussen aanhalingstekens hè... Die plek zit megavol triggers voor mij, dus ter bescherming. Ga straks weer naar een meeting en dan even twee dames aanspreken die ik wel lief vond. Vragen of ik hen mag bellen (Spannend! Awkward!).
Klik om te vergroten...
Wat een goed idee! En dapper dat je die dames aan gaat spreken. Ze vinden het waarschijnlijk alleen maar heel fijn om je te kunnen helpen. Vooral blijven delen, zowel op goede als lastige momenten! 😘
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Pompoen zei:
Wat een goed idee! En dapper dat je die dames aan gaat spreken. Ze vinden het waarschijnlijk alleen maar heel fijn om je te kunnen helpen. Vooral blijven delen, zowel op goede als lastige momenten! 😘
Klik om te vergroten...
Thnx lieve @Pompoen . Ik hoop dat ik het durf straks!
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#18
_shikantaza zei:
Prima suggestie. En dan wil ik nog toevoegen bel echt iedere dag, of het nou goed gaat of slecht. Plus als je trek krijgt uiteraard. Onderhoud is key.

Weer een goed idee. Misschien wil één van hen wel je sponsor worden.
Klik om te vergroten...
Pfoeh, ja, zover ben ik nog niet geloof ik. Weet niet eens of ik wel écht clean wil zijn. Het moet zich allemaal nog een beetje uitkristalliseren denk ik. Maar wie weet in de toekomst ja. Eerst vandaag maar weer.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#19
Jazz35 zei:
Pfoeh, ja, zover ben ik nog niet geloof ik. Weet niet eens of ik wel écht clean wil zijn. Het moet zich allemaal nog een beetje uitkristalliseren denk ik. Maar wie weet in de toekomst ja. Eerst vandaag maar weer.
Klik om te vergroten...
Het brengt je zo onwijs veel meer dan cleantijd, maar jouw pad = jouw pad en dat is okay.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#20
_shikantaza zei:
Het brengt je zo onwijs veel meer dan cleantijd, maar jouw pad = jouw pad en dat is okay.
Klik om te vergroten...
Ja, ik voel nu al dat het me heel veel meer kan brengen dan dat! 🥰

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."