#1
Naasten van sex- of pornonverslaafden: https://kostbaarvaatwerk.nl/
Nar-anon of co-anon, maar ook bij al-anon zul je herkenning vinden.Hey!
Ik ben naaste van een partner met 3mmc verslaving. Hij is van een coke verslaving overgegaan in een 3mmc verslaving (sindsdien nooit meer coke gebruikt)
kan ik dan het best bij deze gaan kijken: Nar-Anon | Naasten van Verslaafden: website | meetinglijst?
Hey!
Ik ben naaste van een partner met 3mmc verslaving. Hij is van een coke verslaving overgegaan in een 3mmc verslaving (sindsdien nooit meer coke gebruikt)
kan ik dan het best bij deze gaan kijken: Nar-Anon | Naasten van Verslaafden: website | meetinglijst?
Heel erg fijn dat je dit zo verhelderend over hebt weten te brengen. Jij bent een stukje van mijn inspiratiebron. Thanks voor het delen 💛Zoals sommigen van jullie weten, zit ik op een bumpy road in mijn proces op weg naar herstel. Met veel van de middelen die ik ooit gebruikte ben ik al lang gestopt (o.a. wiet/hash, nicotine, xtc, mdma, speed, paddo's, 4fma en 4a). Coke en ghb heb ik inmiddels al een maand of vijf niet gedaan. Niet per se voorgoed afgezworen, wel bewust even laten staan. Met 3mmc ben ik vandaag drie maanden gestopt, dat werd een probleemmiddel. Alcohol gaat af en aan nu. Paar weken niet, één dagje wel, zoiets.
Blijven over: de benzo's. Ik gebruik dagelijks bromazolam (een rc en dus niet op recept). Om te slapen en tegen mijn (vele, vele) angsten. Hiermee kan en mag ik niet zomaar stoppen. Dus ik zit er nog aan vast. Op 19 augustus word ik door mijn behandelteam overgezet op diazepam. Als ik daarnaast geen andere middelen gebruik, mag ik mezelf dan clean noemen. Nu nog niet.
Desondanks ben ik zondag voor het eerst in mijn leven naar een NA-meeting gegaan. Spontane actie. Ik voelde me dit weekend mega-onrustig. Had vrijdag een off-the-wagon-moment en werd (word) geteisterd door gierende onrust, oersterke obsessieve gedachtes en manie. Want ja, ik heb óók nog een bipolaire stoornis. Kreeg ik er gratis bij cadeau. Top!Ik wist van ellende niet wat ik met mezelf aan moest.
Zondagavond ben ik halsoverkop de deur uitgegaan naar die meeting. Geen idee wat ik kon verwachten. Ik zag een schemerig zaaltje voor me zoals in Fight Club, waar je lekker anoniem achterin zou kunnen zitten. De reis ernaartoe duurde langer dan gepland (tijdsinschattingen maken lukt me momenteel niet, geen idee van maanden, weken, dagen, uren). Dus ik kwam te laat aan. Wilde naar binnen glippen door de deur die op een kier stond, maar werd onderschept door een man die buiten stond te roken en zich aan me voorstelde. Dat ik zeker voor de meeting kwam. Ik knikte, stamelde iets, kreeg een rode kop. Hij nam me mee naar binnen en wees me de weg.
Tot mijn schrik zag ik dat de mensen in een kring zaten. In het midden van het zaaltje stond een grote tafel. Niets anoniem achter in een zaaltje. Tl-licht en nowhere to hide. Mensen zeiden me vriendelijk gedag. Ik had dorst, zweette met kapot van het haasten, maar durfde niet op te staan om thee te pakken.
Toen ben ik gaan luisteren, en kijken. Aanvankelijk voelde ik me een voyeur. Er werden spreuken opgezegd die ik niet kende. Ik kreeg een boekje en een lijst met telefoonnummers. Er werd voorgelezen, in het Engels en in het Nederlands. Mensen spraken soms ineens in koor. Ik snapte de codes niet. Het leek alsof ik in een documentaire over verslaafden zat, alleen was ik er zelf onderdeel van.
Langzaam verdween dat gevoel van voyeurisme. Want wat was er veel herkenning! Wat waren deze mensen dapper, open, kwetsbaar en eerlijk. Wat wisten ze zich genuanceerd uit te drukken. Wat een zelfinzicht. Ik was zwaar onder de indruk. Op het laatst kreeg ik het woord, maar wist niet veel meer uit te brengen dan mijn naam, en dat ik geïnspireerd was door hun wijsheid en openheid. Aan het einde stond iedereen op en hield elkaar vast. Er was een moment van stilte. Het voelde onwennig en bijzonder. Intiem. Mensen gaven me knuffels, zeiden me dat het goed was dat ik de stap gezet had, dat ik terug moest komen. Ik moest huilen, van verdriet, omdat ik hier kennelijk thuishoor, van verwarring, omdat ik niet meer wist hoe ik op dit punt in mijn leven gekomen was, en van angst, om het grote beest in de bek te moeten kijken. Maar ook van trots ergens. Omdat ik stappen zet, stapjes. Soms vooruit, soms achteruit, maar ik loop.
De dag erna ben ik weer gegaan en vanavond ga ik weer. Ik weet niet of ik clean kan zijn. Ik weet ook niet of ik het wil. Ik weet niet of ik van mijn obsessies af kan komen, van mijn dwanggedachten en van mijn manische episodes. Ik weet alleen maar dat ik het vandaag probeer. Just for today.![]()
Yes! 🥰Klinkt koel. Buitenkunst?
Vet! Geniet er van 😎Yes! 🥰
Dank voor de tip. Jos is cool.Thanks voor het delen! Zijn fijne mensen! Afgelopen week is met hun ook een podcast online gekomen bij Rene van Collem.
Aankomende conventie van Area West op 14 september vind er trouwens ook een fysieke NAR-ANON meeting plaats.
Ahja, ik zal vragen of een mod die toevoegt. Ik kan de thread zelf niet meer bewerken.Haha ik had dit topic nog niet gezien!
Ik mis nog de SA (Sexaholics Anonymous) https://www.sa-nederland.nl/contact/bijeenkomsten/
En de NAR-ANON voor naasten van (middelen) verslaafden. https://www.naranon.nl/
Nou, het scheelt wel. Ik als coke junk voel me echt wel meer aangesproken door de voorleeskaarten van CA dan van NA.Ik had nog nooit van de CMA gehoord joh. Zou je daar nu echt zoveel andere (h)erkenning vinden die je niet bij een NA of CA kan vinden?
Iets voor jou om te starten?Tijd voor een FlakAA denk ik.
Mijn idee was inderdaad om standaard de nederlandse naam te hanteren, alleen hebben niet alle fellowships een nederlandse naam, en om het nou zelf te gaan verzinnen is ook zo wat. Ik weet van de rename.*Ohja en nog even mierenneuken: NA Anonieme Verslaafden kan ècht niet meer hoor anno 2024. De naam is een paar jaar geleden gewijzigd in Narcotics Anonymous, ook in Nederland. Al snap ik dat het voor de beeldvorming handiger is om Nederlandse termen te hanteren.
Mja in het begin kan ik dat nog wel snappen. Heb je dat nog steeds? Ik haal nu eigenlijk vooral herkenning uit belachelijke en zieke gedachtes. Het verschuift eigenlijk steeds meer van gebruik naar denkpatronen waar ik herkenning in vind.Ahja, ik zal vragen of een mod die toevoegt. Ik kan de thread zelf niet meer bewerken.
Nou, het scheelt wel. Ik als coke junk voel me echt wel meer aangesproken door de voorleeskaarten van CA dan van NA.
Uiteindelijk is het allemaal 12 stappen en verschilt het niet zo veel, maar de middel specifieke dingen werken denk ik wel
verbindend. Ik heb niet zo veel met 4 dagen wakker zijn maar een Meth gebruiker zal dat waarschijnlijk wel hebben.
Mocht ik me binnenkort vervelen, ga ik me eraan wagen. Kan nog wel een tijdje duren dus 😂Iets voor jou om te starten?![]()
Ik ga af en toe naar CA, als ik bij NA wat al te veel op m’n gemak zit. Dus ik hoor ‘t niet zo heel vaak meer. Maar de extra herkenning is er toch.Mja in het begin kan ik dat nog wel snappen. Heb je dat nog steeds? Ik haal nu eigenlijk vooral herkenning uit belachelijke en zieke gedachtes. Het verschuift eigenlijk steeds meer van gebruik naar denkpatronen waar ik herkenning in vind.
Maarja, zeker de eerste twee jaar vond ik het wel fijn om herkenning te vinden in het gebruik. Al was dat schaars 😅
Ah cool. Ik vond Zen zo’n mooie aanvulling op m’n herstel. Bevalt het jou?Mocht ik me binnenkort vervelen, ga ik me eraan wagen. Kan nog wel een tijdje duren dus 😂
Mijn huiswerk voor deze week van de Zen is dat ik een paar keer moet niksen. Verrekte lastig hoor....
Poe. Het blijft een dodelijke ziekteZou wel cool zijn tho. Een fellowship dat gestart is in Nederland. Heb even geprobeerd te googelen, maar ik kan er niets over vinden. Er is ook nog geen clubje in Amerika ofzo. Het animo is nog te klein denk ik. Veel Flakka verslaafden halen herstel niet eens. Ik begreep van de organisatie waar wij een van onze meetings houden dat ze er vorige week weer een begraven hebben 😕
Ah cool. Ik vond Zen zo’n mooie aanvulling op m’n herstel. Bevalt het jou?
Ja, er zijn groepen voor partners of ouders van verslaafden. Ik meen, dat Al - Anon zo een groep is, deze mensen kunnen je vast verder helpen.Ik ben zelf verslaafd, maar mijn partner en mijn broertje zijn ook verslaafd. Dus ik ben ook een naaste van verslaafden. Zijn daar ook nog aparte groepen voor of kan ik dan gewoon naar een algemene naasten meeting als ik daar behoefte aan heb?
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."