Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsMijn weg naar herstel (en andere dingetjes)

Mijn weg naar herstel (en andere dingetjes)

3499 antwoorden
333 weergaven
18-5-2026
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#1
Je bent ‘t waard man. En als je je inzet tijdens je behandeling, eerlijk zegt wat je denkt en voelt dan ga jij je ook zo over jezelf voelen 😊.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#2
haha ik hoop het al denk ik van wel

alle contactmomenten (die dus ook als inhoud zucht naar drugs kunnen hebben /andere problemen ) vinden niet meer plaats op appartement, ben verplicht om dan effe uit mijn omgeving te komen en naar een wat minder triggering kamer te gaan
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#3
dupont zei:
Denk nog maar eens rustig, na hoe lang jij na het bestellen op je Pyro’s hebt gewacht, zeëen van tijd om op de rem te trappen.
Klik om te vergroten...
Mijn ervaring is, dat wanneer die pyro's in mij winkelmandje zitten, ik ga gebruiken. Punt uit!
Dan mag er 24 of 48 uur tussen zitten, maar iemand bellen? Ho maar. Retour sturen? Ho maar.

Nee, wanneer dat is gebeurt, zit ik vollop in oud terugval gedrag en is herstel ver te zoeken.

Verder uiteraard slim om veiligheid in te bouwen zoals een ultimatum. Maar ik hoor dit veel op meetings en het stoort me. Ik weet van veel andere RC gebruikers in herstel dat het voor hun ook zo werkt. Je drugs regelen en bestellen is immers het leukste deel voor een diehard verslaafde wiens lichaam de drugs heeft afgestoten. Dat weet iedereen die daar doorheen is gegaan.

dupont zei:
Klinkt wel naar. Wat heb je er aan plezier voor terug gehad? Of is het alleen maar ellende?
Klik om te vergroten...
En zo te lezen ben jij daar doorheen gegaan 😂


Key is om dat bestellen voor te zijn. Iemand bellen als je de neiging hebt die website te openen. Eigenlijk veeeeel eerder al.


@robinjoo1 ben je al weleens op een meeting geweest?

Mindless zei:
Het voelt misschien wat gek, maar ga gewoon eens zitten met die gevoelens. Gewoon die boosheid en teleurstelling voelen. En dan even zonder oordeel, maar gewoon voor wat het is.

Kan echt enorm therapeutisch werken als je dat echt rauw, zonder oordeel kunt doen. Je houdt jezelf dan namelijk niet voor de gek. Je doet niet alsof het oké is, terwijl je je dus eigenlijk extreem kut voelt. Extreem slecht voelen en "wel oké zijn" gaan niet samen. Klinkt logisch, maar wij als mensen zijn meesters in anderen en ook onszelf voor de gek houden.

Als je start vanuit wat waar is, kun je echte stappen in genezing maken.
Klik om te vergroten...

Hele goeie dit! Wel erg lastig in het begin. Veel mensen spreken bij kutgevoel of zucht vaak over afleiding zoeken. Maar dat is net zo goed vluchten. Het is misschien beter om te Netflixen, te hobbyen, te wandelen, etc. dan drugsgebruik. Zeker in het begin. Maar dit, wat ze gevoelssurfen noemen, is eigenlijk veel effectiever op de lange termijn.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#4
ik ben nog nooit naar een meeting geweest vandaar toch echt de angst voor die groepsgesprekken volgend jaar
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#5
robinjoo1 zei:
ik ben nog nooit naar een meeting geweest vandaar toch echt de angst voor die groepsgesprekken volgend jaar
Klik om te vergroten...
Ik zou zeggen, zoek er eens eentje op!

Als je er klaar voor bent om ècht bereid zijn te stoppen. En stap erin met een open mind en geef het een tijdje een kans!

dupont zei:
Van groepssessies moet je ‘t hebben kerel. Superbelangrijk.
Klik om te vergroten...
Ook mijn ervaring! Om zó veel redenen dat ik geen zin heb om ze op te noemen 😂
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#6
ik heb btw niet meer de beveiligde bevestigingsmail over de kenninsmakingsgesprek die staat de 20ste gehad van diegene die de behandeling (cgt goepsgesprekken) gaat geven, ik had mijn curator gemaild of ik diegene mail adres mag hebben maar goed curator heeft vandaag niet gemaild as maandagochtend maar erachteraan bellen deze keer bij Antes zelf ik weet in ieder geval wel de naam van diegene
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#7
LucidLucy zei:
Hele goeie dit! Wel erg lastig in het begin. Veel mensen spreken bij kutgevoel of zucht vaak over afleiding zoeken. Maar dat is net zo goed vluchten. Het is misschien beter om te Netflixen, te hobbyen, te wandelen, etc. dan drugsgebruik. Zeker in het begin. Maar dit, wat ze gevoelssurfen noemen, is eigenlijk veel effectiever op de lange termijn.
Klik om te vergroten...
Ik kan je zeggen, na vele jaren precies dit te hebben gedaan, of eerder: geprobeerd te hebben gedaan, is het nog steeds net zo moeilijk voor mij nu, als in het begin.

Dit hele "afleiding" fenomeen is zo'n gelaagd iets. Aan de oppervlakte is het overduidelijk, ongegeneerd wegvluchten van je gevoelens in wat jij zegt: afleidingen. Drugs, seks, rock & roll, je weet wel. Maar sta je dan eenmaal op het punt om al die externe vluchten even te laten voor wat ze zijn en eindelijk de directe confrontatie met je gevoelens aan te gaan, dan gaat de afleiding zich intern afspelen en dat is waar afleiding subtiel is. Lagen van steeds subtieler wordende afleidingen. Hoe hoger de bewustheid: het directe gewaarzijn van je gevoelens, hoe subtieler de manieren van de geest om tóch steeds daar weer van weg te kijken. Jou dus eigenlijk succesvol om de tuin te leiden.

Dus wordt dit wat je "meditatie" zou kunnen noemen, echt een spelletje waarin je jezelf op de meest listige manieren overtuigd dat er daadwerkelijk sprake is van meditatie, maar dat je in de werkelijkheid ergens weerstand zit te bieden, zit te vechten, zit te vluchten. Maar hier is het in tegenstelling tot vluchten in de buitenwereld dus subtiel.

En het is ook paradoxaal. Want ik zeg hierboven dat het nog steeds net zo moeilijk is voor mij als eerst, maar tegelijkertijd weet ik dat meditatie: echt absoluut geen weerstand bieden aan je gevoel, het allermakkelijkste is wat er bestaat. Want het is gewoon simpelweg zien/voelen en verder niets. Het is denk ik dan eerder een kwestie van dat ik het niet wil of zo. Ik wil juist weerstand bieden, ik wil vechten, ik wil vluchten. Dus hou ik mezelf bij die totale overgave vandaan. Omdat het beangstigend is wellicht. Maar dat is ook weer zo'n leugen, want ik weet dat er niets is om bang voor te zijn. De angst is juist de weerstand, dus hoe kan er angst zijn zonder weerstand.

Het is een vreemd fenomeen waar je flink verward van kunt worden als je er teveeel over nadenkt. De oplossing daarvoor is dan natuurlijk niet nadenken, maar gewoon zien, gewoon voelen. Voor een keer niets weten, maar gewoon zijn.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#8
ik heb nog nooit iets gedaan/gedacht aan meditatie e.d

maar denk dat jij zoeizo meer spirtueel ben aangelegd dan ik, ik lees vaak je bericht en vind je kijk op bepaalde dingen/hoe je erover denk/hoe je ermee omgaat fasicinerend
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#9
robinjoo1 zei:
ik heb nog nooit iets gedaan/gedacht aan meditatie e.d

maar denk dat jij zoeizo meer spirtueel ben aangelegd dan ik, ik lees vaak je bericht en vind je kijk op bepaalde dingen/hoe je erover denk/hoe je ermee omgaat fasicinerend
Klik om te vergroten...
Heb je Netflix?

Zo ja, kijk 'a guide to meditation' van headspace. Een hele simpele en heldere introductie tot mediteren. Elke aflevering een net iets andere techniek.

Echt een ideale manier om de basics te leren.

Als je het eens wilt proberen natuurlijk haha
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#10
ik heb zeker netflix ja
ik sta er zeker voor open, "meerdere wegen die naar rome leiden " aka zo goed mogelijk (eventueel meerdere hulpmiddelen ) van verslaving afkomen
vraag me alleen niet om te geloven in jezus of andere goden of naar een kerk te gaan dat gaat niet gebeuren kan ik je beloven
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#11
gelukkig komt er iemand van FACT direct vanmiddag al langs dat stond eigenlijk voor as donderdag gepland maar die komen zometeen al gelukkig heel veel moeite om mijn verslaafde ik tegen te houden maar we komen er wel i guess
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#12
robinjoo1 zei:
ik heb nog nooit iets gedaan/gedacht aan meditatie e.d

maar denk dat jij zoeizo meer spirtueel ben aangelegd dan ik, ik lees vaak je bericht en vind je kijk op bepaalde dingen/hoe je erover denk/hoe je ermee omgaat fasicinerend
Klik om te vergroten...
Een interesse hebben in spiritualiteit en daadwerkelijke meditatie zijn imo twee verschillende dingen.

Die interesse komt van de persoonlijkheid: door verschillende ervaringen is dit zo gegroeid. "Ik" ben gefascineerd geraakt door/over deze dingen en wil er meer over "weten".

Meditatie (imo de echte spiritualiteit) daarentegen komt niet van de persoonlijkheid. Het is niet een persoonlijke interesse. Iedereen heeft directe toegang tot meditatie (of spiritualiteit, als je het zo zou willen noemen). Iemand zoals ik met een fascinatie (obsessie soms eerder :wink: ) voor willen weten wat dit allemaal is, heeft geen voorsprong qua wat betreft tot meditatie te komen, niet eens een beetje. Sterker nog, al dat denken kan juist in de weg gaan staan van simpelweg zonder agenda zien/voelen (mediteren dus).

Het is ook het mooie eraan. Iemand kan jaren of zelfs decennia allemaal "wijsheid" hebben vergaard en "geoefend" met mediteren, maar is niets meer een "boeddha" dan degene die helemaal niets met al die spirituele shit heeft. :wink: Iedereen heeft directe toegang tot meditatie, zonder tussenkomst van kennis/leren, zonder tussenkomst van tijd, zelfs.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#13
ik kende die collectie headspace niet echt voordat jij het nu net zeiScreenshot_2022-12-10-00-54-43-570_com.netflix.mediaclient.jpg

:openmouth:
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#14
robinjoo1 zei:
ik ben nog nooit naar een meeting geweest vandaar toch echt de angst voor die groepsgesprekken volgend jaar
Klik om te vergroten...
Zeker een aanrader. Het is best weird de eerste paar keer maar je zit met lotgenoten en je kunt er vrijuit praten over je verslaving.
En als je goed luistert, zonder meteen te oordelen en je je ego aan de kant zet, kun je ook veel leren.

ca-holland.nl
na-holland.nl
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#15
robinjoo1 zei:
vraag me alleen niet om te geloven in jezus of andere goden of naar een kerk te gaan dat gaat niet gebeuren kan ik je beloven
Klik om te vergroten...
Ik had dit twee jaar geleden ook exact zo opgeschreven. Mocht je binnenkort of over een tijdje eens naar een meeting gaan, schrik daar niet van het woord God. Niemand daar zal je vertellen wat je moet geloven, maar het woord God wordt gebruikt om een hogere macht aan te duiden. Of die macht nou een fietspomp, een duif, of een overleden dierbare voor jouw is, dat maakt niet uit.

Ik had er in het begin echt een afkeer tegen, maar ik ben blij dat ik het een kans heb gegeven en niet ben afgehaakt na m'n eerste paar meetings.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#16
LucidLucy zei:
Ik had dit twee jaar geleden ook exact zo opgeschreven. Mocht je binnenkort of over een tijdje eens naar een meeting gaan, schrik daar niet van het woord God. Niemand daar zal je vertellen wat je moet geloven, maar het woord God wordt gebruikt om een hogere macht aan te duiden. Of die macht nou een fietspomp, een duif, of een overleden dierbare voor jouw is, dat maakt niet uit.

Ik had er in het begin echt een afkeer tegen, maar ik ben blij dat ik het een kans heb gegeven en niet ben afgehaakt na m'n eerste paar meetings.
Klik om te vergroten...
Het is wel heel begrijpelijk. "God" is zo'n beladen term geworden, vooral met al dat dreigen met naar de hel gaan als je niet precies zo gelooft als het in de bijbel staat (ook al is de bijbel op veel dingen multi-interpreteerbaar en daarnaast vaak ook duidelijk (imo) metaforisch bedoeld.

Maar dat angst aan willen jagen is mij ook enorm in het verkeerde keelgat geschoten. Des te meer omdat ik zelf van een christelijke achtergrond kom (niet heel streng gelukkig).

Maar toch gebruik ik het woord "God" nu regelmatig. Maar dan niet zoals deze bedoeld is in de bijbel, maar meer als naam voor die eigenlijk onnoemelijke 'hogere macht'. Die boven al die bangmakerij staat, die mensen eraan hebben gegeven. Je zou kunnen zeggen, gebruik er een ander woord voor, maar ergens vind ik het toch een goed woord ervoor.

Mooi om te zien dat het jou niet heeft afgeschrikt!
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#17
Precies. Luister goed naar wat er verteld wordt. "God zoals wij hem begrepen". Of dat nou je buurman is of de groep zelf maarkt niet uit. Het is niet religieus. Het gaat er om dat je een hogere macht kiest die anders is dan de drugs die jou in hun macht hebben, iets positiefs.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#18
ik kreeg ook deze video doorgemaild van een begeleider , heb best wat materiaal/info zo

M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#19
btw effe een kleine overwinning

vandaag naar moeder geweest
ik had nog een pakje met drugs liggen bij het postnl punt op de terug weg (waarvan ik weet dat ik het geld terugkrijg als ik het niet ophaal )
mijn verslaafde ik probeerde met de fiets toch naar huis (brr koud buiten :grin: ) met alle macht mijn lichaam over te nemen noem ik het dan maar om daarna toe te fietsen ipv woonvorm, gelukkig heeft de overname niet plaatsgevonden en ben ik zonder drugs thuisgekomen

kleine yay x)
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#20
nu weet ik wat het me doet qua gevolgen maar als ik onder invloed ben die goddelijke hornyness en die mooie beelden zijn echt de bomb( hallo hoezo verslaafd ...) en dan ben ik nog geen eens klaargekomen daadwerkelijk

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...175
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."