Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAyahuasca ceremonie ervaringen / discussie

Ayahuasca ceremonie ervaringen / discussie

53 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
M
Mevrouw PlĂžpLid
01-01-2024, 00:00
#1
Aangezien er nog wel eens verwarring over bestaat heb ik in overleg met Kordie aan de openingspost toegevoegd dat het delen van recepten en locaties waar ceremonies worden gegeven valt onder forumregel 1 en dus niet is toegestaan.

Heel mooi topic verder en ik kom zeker nog eens inhoudelijk reageren!
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#2
Om de mooie trip reports over ayahuasca een report te laten ipv een discussie topic heb ik dit topic gestart.

Ik denk dat veel mensen best wel interesse hebben in een ayahuasca ceremonie, maar er zullen ook veel vraagtekens zijn over bv hoe veilig is het.

Hoe sta jij tegenover een ayahuasca "behandeling" ?
Waar liggen jouw vragen of angsten?
En waarom koos de ander juist voor het wel te doen, en hoe kijkt hij erop terug?

Voor de duidelijkheid, het delen van locaties waar ceremonies worden gegeven of het delen van recepten is niet toegestaan en valt onder forumregel 1!
I
InnerscoopLid
01-01-2024, 00:00
#3
Bij mij is de interesse er, maar inderdaad ook de nodige vraagtekens en twijfels.
Ik zou er niet voor naar Zuid-Amerika afreizen omdat ik de indruk heb dat ayahuasca daar een beetje massa toerisme geworden is, wat het moeilijker maakt om een kwalitatieve ceremonie te vinden.
Binnen Nederland zou me dan meer aantrekken, ook hier wordt het natuurlijk opletten om het kaf van het koren te scheiden.
Het prijskaartje is ook wel een ding, het zijn vaak toch wel behoorlijke bedragen. En op zich zou ik het er wel voor over hebben, als ik zeker weet dat het goed is.
Sjamaan is geen beschermde titel, elke mafkees kan zich Sjamaan noemen.
Ik wil een bepaalde kundigheid wat betreft dosering (ondergedoseerd lijkt me ook heel vervelend, dat zou voor mij als geldverspilling voelen). Voor mij zou het voordeel van een kundige begeleider zijn dat ik me veilig voel en juist wat dieper durf te gaan. Ook moet ik het vertrouwen hebben dat me geen denkbeelden gaan worden opgelegd. Een gezonde balans tussen traditie en westerse psychologische kennis zou mij wel aanspreken.
Ik weet ook niet goed wat ik zou vinden van trippen in groepsverband. Zou ik last kunnen krijgen van geluiden om me heen? Ik ben erg gewend om tijdens het trippen m'n eigen ding te doen, bij een ceremonie is het toch meer "programmaatje volgen" (denk ik).
Het zou ook juist veilig kunnen voelen om met een groepje mensen in hetzelfde schuitje te zitten.
Ik krijg op Facebook wel eens reclames voor ceremonies maar dan moet je vaak ook al half aanmelden voor meer informatie, dan voelt het al te commercieel voor mij.

Ik zie het ook wel een beetje als een "wie weet komt het nog wel op mijn pad-ding"
Ik lees hier wel eens goede ervaringen en dan neig ik soms om te vragen waar ze dat gedaan hebben, maar ik weet niet of dat in strijd is met de forumregels, volgens mij is ayahuasca eigenlijk niet legaal in Nederland.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#4
Innerscoop zei:
Sjamaan is geen beschermde titel, elke mafkees kan zich Sjamaan noemen.
Klik om te vergroten...

Hmm ik dacht dat niet iedereen zich Sjamaan mag noemen. Blijkbaar wel dus. Dat maakt het al lastiger. Maar goed voorwerk hoort ook bij een ceremonie
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#5
Relmuis zei:
Wil er best op reageren maar dan in het topic dat Kordie heeft aangemaakt omdat dit een trip report is.
Maar dan moet ik eerst uitvogelen hoe ik jou kan quoten en die quote in een ander topic zetten. :nerd:
Klik om te vergroten...
Alstu
ljuv zei:
Citeren vanuit andere topics:

Bekijk bijlage 37712
Als je het blauwe citeerknopje gebruikt, reageer je meteen op het hele bericht onderaan hetzelfde topic. Gebruik je de gele, dan komt deze in je DEELcitaten.
Ook kun je DELEN van berichten toevoegen:

Bekijk bijlage 37713

Vervolgens kun je die meenemen naar dit topic. Het rechterknopje links onderin je tekstvak mot je vervolgens gebruiken:
Bekijk bijlage 37714
Bekijk bijlage 37716

Vervolgens ziet het er zo uit:


^deelcitaat

^heelcitaat

Volg de geel gearceerde knopjes en gij zult vinden. Op je telefoon werkt dit gewoon hetzelfde, maar als iemand daar hulp bij nodig heeft, dan maak ik graag extra screenshots. Hopelijk houden we elkaar zo wat blijer en het forum schoner!

Kusjes en louter liefde zonnestraaltjes!
Klik om te vergroten...
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#6
Kordie zei:
Hmm ik dacht dat niet iedereen zich Sjamaan mag noemen. Blijkbaar wel dus. Dat maakt het al lastiger. Maar goed voorwerk hoort ook bij een ceremonie
Klik om te vergroten...

Is dat niet het hele punt van het sjamanisme?

Doe-het-zelf Verlichting/wijsheid/religie?
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#7
Casrus zei:
Is dat niet het hele punt van het sjamanisme?

Doe-het-zelf Verlichting/wijsheid/religie?
Klik om te vergroten...
Dat is wat de new-age spiritualiteit ervan heeft gemaakt misschien, maar nee: dat is niet het punt van sjamanisme.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#8
ljuv zei:
Dat is wat de new-age spiritualiteit ervan heeft gemaakt misschien, maar nee: dat is niet het punt van sjamanisme.
Klik om te vergroten...

Want die wonen in Rotterdam, wilde je zeggen?
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#9
Casrus zei:
Want die wonen in Rotterdam, wilde je zeggen?
Klik om te vergroten...
Wie?

En nee, wat ik wilde zeggen was dat dat niet het punt is van sjamanisme
 de “doe het zelf verlichting/wijsheid/religie” is iets van de afgelopen decennia. Sjamanisme bestond al in de tijd van de jagers en verzamelaars (paleolithicum) en de term kent zijn oorsprong uit 17e eeuws SiberiĂ«. Het “punt” van sjamanisme kun je samenvatten als spirituele en religieuze tradities waarbij 1 persoon de bemiddelaar is tussen de transcendente en de menselijke wereld. Sjamanisme kent veel verschillende vormen en tradities.

New-age spiritualiteit combineert vaak een deel van deze tradities, waardoor “het punt van” sjamanisme vaak verloren gaat of verkeerd wordt ingezet voor winstdoeleinden. Eigenlijk net als de kerk dusđŸ€«
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#10
Casrus zei:
Is dat niet het hele punt van het sjamanisme?

Doe-het-zelf Verlichting/wijsheid/religie?
Klik om te vergroten...
Sjamanisme is een streven naar het manipuleren van bovennatuurlijke machten door een sjamaan die contact zou kunnen maken met geesten en de geestenwereld, veelal om op die manier door geesten veroorzaakte ziektes te genezen - Wiki
Oude vorm van een dokter die zijn stamleden beter maakte met rituelen en oproepen van (bos)geesten. Waar er nog geen medicijnen waren behalve wat de natuur direct te bieden had.

Simpel gezegd is een sjamaan een voorouder van de tegenwoordige dokter maar dan met een bredere (en spirituelere) rol. De Sjamaan was er niet alleen voor de lichamelijke gezondheid maar ook die van de ziel en de gehele stam.

of nog beter en korter gezegd: De dokter behandelt het lichaam. De sjamaan behandelt lichaam, geest én ziel.
P
ProximaLid
01-01-2024, 00:00
#11
Zanza zei:
@Proxima Zou mn eerstvolgende gast zijn.

...

Maar goed dat gaat nou niet door. Stuur de handleiding idd wel gewoon.
Klik om te vergroten...
Wat, gaat het niet door? Maar hier hadden we twee jaar geleden al de afspraak voor in de agenda gezet en heb ik die paar minuten speciaal vrij genomen! đŸ˜Č😡

Neo-Shulginist zei:
Ik bedoel ook meer dat je nu in de huidige markt een kenmerk van een goede sjamaan is een terughoudendheid om ceremonies aan te bieden.
Klik om te vergroten...
Totdat ook de snelle-geld-Sjaak-sjamaan dit ziet als een simpele USP om naĂŻeve mensen binnen te harken.

IMHO zou iemand, voordat deze ĂŒberhaupt bij een sjamaan aanklopt, veel beter geĂŻnformeerd moeten zijn over alles wat er bij ayahuasca komt kijken. Eventueel naar een sjamaan gaan zou pas een veel latere stap in het proces moeten zijn.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#12
Mezelf zei:
Sjamanisme is een streven naar het manipuleren van bovennatuurlijke machten door een sjamaan die contact zou kunnen maken met geesten en de geestenwereld, veelal om op die manier door geesten veroorzaakte ziektes te genezen - Wiki
Oude vorm van een dokter die zijn stamleden beter maakte met rituelen en oproepen van (bos)geesten. Waar er nog geen medicijnen waren behalve wat de natuur direct te bieden had.

Simpel gezegd is een sjamaan een voorouder van de tegenwoordige dokter maar dan met een bredere (en spirituelere) rol. De Sjamaan was er niet alleen voor de lichamelijke gezondheid maar ook die van de ziel en de gehele stam.

of nog beter en korter gezegd: De dokter behandelt het lichaam. De sjamaan behandelt lichaam, geest én ziel.
Klik om te vergroten...
Het kan nog veeeeeel breder geïnterpreteerd worden
 Zo hoeft het helemaal niet over “manipuleren van” of “contactmaken met” bovennatuurlijke machten te gaan. In bepaalde vormen is er ook helemaal geen sprake van bovennatuurlijke machten, en richten sjamanen zich op de rol van de natuur.
De belangrijkste gemeende deler is vooral “de sjamaan”: 1 figuur die centraal staat in de beleving van deze rituelen en dergelijken. Maar diens rol kan ook zijn om de filosofie te kunnen “vertalen” naar diens aanhangers, daar komt niet per se een ritueel of medicijn bij kijken. Een letterlijke vertaling van een sjamaan is dan ook “iemand die weet”.

In de context van ayahuasca is de connectie met het sjamanisme wel een logische: Het ritueel van het plantmedicijn komt uit sjamanistische volkeren in Zuid-Amerika. Met het plantmedicijn kunnen sjamanen de “spirituele wereld” betreden. Daarnaast wordt het door de leden van de stammen in rituelen gebruikt om hun geest te reinigen. Maar ook tussen deze stammen zitten grote verschillen tussen de tradities van sjamanisme en ayhuasca.

Hedendaagse spiritualiteit probeert deze traditie verder te verspreiden. Maar het blijft een interpretatie van verschillende tradities, waardoor het zeker niet altijd goed wordt overgenomen. Veel hedendaagse “sjamanen” leiden weer andere sjamanen op waardoor het een interpretatie van een interpretatie van een interpretatie wordt, wat het wel “gevaarlijker” kan maken omdat het verkeerd wordt ingezet.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#13
ljuv zei:
In de context van ayahuasca is de connectie met het sjamanisme wel een logische: Het ritueel van
het plantmedicijn komt uit sjamanistische volkeren in Zuid-Amerika. Met het plantmedicijn kunnen sjamanen de “spirituele wereld” betreden. Daarnaast wordt het door de leden van de stammen in rituelen gebruikt om hun geest te reinigen. Maar ook tussen deze stammen zitten grote verschillen tussen de tradities van sjamanisme en ayhuasca.
Klik om te vergroten...

Hoe oud is ayahuasca uberhaupt.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#14
Mezelf zei:
De sjamaan behandelt lichaam, geest én ziel
Klik om te vergroten...

Net als een osteopaat?
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#15
ljuv zei:
Het kan nog veeeeeel breder geïnterpreteerd worden
 Zo hoeft het helemaal niet over “manipuleren van” of “contactmaken met” bovennatuurlijke machten te gaan. In bepaalde vormen is er ook helemaal geen sprake van bovennatuurlijke machten, en richten sjamanen zich op de rol van de natuur.
Klik om te vergroten...
Inderdaad. Een sjamaan zelf zou sowieso nooit over "boven"natuurlijke krachten hebben. Maar voor ons westerlingen is dit de beste benaming voor deze dingen.
Echter had een sjamaan geen aanhangers zoals wij nu aanhangers zien. Het was zoals jij zegt de wijze van de stam. De man die weet. Vaak niet eens een stamoudste oid.

Nou heb je ook gelijk wat betreft rituelen maar dan in de zin van dat dit niet alleen voor de sjamaan gold dit te leiden. Alles bestond min of meer uit rituelen toendertijd natuurlijk.

ljuv zei:
Hedendaagse spiritualiteit probeert deze traditie verder te verspreiden. Maar het blijft een interpretatie van verschillende tradities, waardoor het zeker niet altijd goed wordt overgenomen. Veel hedendaagse “sjamanen” leiden weer andere sjamanen op waardoor het een interpretatie van een interpretatie van een interpretatie wordt, wat het wel “gevaarlijker” kan maken omdat het verkeerd wordt ingezet.
Klik om te vergroten...
Precies! Sjamaan is dan ook een westers woord. Het waren vaak de wijze, de stamoudste, geneesheren. De hele rol van de nu genoemde sjamaan is natuurlijk heel anders als dat er toen tegenaan gekeken zou worden.


Casrus zei:
Hoe oud is ayahuasca uberhaupt.
Klik om te vergroten...
Het oudste archeologische bewijs van ayahuasca is minstens 1000 jaar oud. Maar er wordt aangenomen dat dit al meer dan 2000 jaar is gebruikt in rituelen.

Kordie zei:
Net als een osteopaat?
Klik om te vergroten...
Begrijp waarom je dit vraagt maar ik zelf zou zeggen nee. Een osteopaat is in die zin minder breed en richt zich primair op het lichaam waar dan het geestelijk ook aangepakt wordt. Waar een sjamaan vaak toch meer de ziel en geest als primair wordt gezien. Correct me if i am wrong.
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Aya ceremonie staat ook al erg lang op mijn to do lijstje. đŸ„°
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#17
N3K0 zei:
Aya ceremonie staat ook al erg lang op mijn to do lijstje. đŸ„°
Klik om te vergroten...

Heb er zelf geen spijt van.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#18
Mezelf zei:
Alles bestond min of meer uit rituelen toendertijd natuurlijk.
Klik om te vergroten...
Nogsteeds, toch😜
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#19
ljuv zei:
In de context van ayahuasca is de connectie met het sjamanisme wel een logische: Het ritueel van het plantmedicijn komt uit sjamanistische volkeren in Zuid-Amerika. Met het plantmedicijn kunnen sjamanen de “spirituele wereld” betreden. Daarnaast wordt het door de leden van de stammen in rituelen gebruikt om hun geest te reinigen. Maar ook tussen deze stammen zitten grote verschillen tussen de tradities van sjamanisme en ayhuasca.

Hedendaagse spiritualiteit probeert deze traditie verder te verspreiden. Maar het blijft een interpretatie van verschillende tradities, waardoor het zeker niet altijd goed wordt overgenomen. Veel hedendaagse “sjamanen” leiden weer andere sjamanen op waardoor het een interpretatie van een interpretatie van een interpretatie wordt, wat het wel “gevaarlijker” kan maken omdat het verkeerd wordt ingezet.
Klik om te vergroten...
Dit zijn volgens mij ook belangrijke dingen om vragen over te stellen wanneer je opzoek gaat naar een aanbieder
 Dus: Op welke traditie baseer je je aanpak/cermonie? Welke elementen hiervan heb je over genomen en welke expliciet niet? Van wie heb je dit geleerd? Welke vorm van ayahuasca wordt er gebruikt in de ceremonie, obv welke planten en door wie wordt dit gemaakt?

Het is in elk geval een manier om erachter te komen of die specifieke ceremonie bij je past Ă©n of het geen totale “kwakzalver” is. Voor dat laatste zijn andere, meer praktische vragen natuurlijk ook belangrijk.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#20
ljuv zei:
Nogsteeds, toch😜
Klik om te vergroten...
Good point :grimacing:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."