Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAyahuasca ceremonie ervaringen / discussie

Ayahuasca ceremonie ervaringen / discussie

53 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#1
ljuv zei:
In de context van ayahuasca is de connectie met het sjamanisme wel een logische: Het ritueel van het plantmedicijn komt uit sjamanistische volkeren in Zuid-Amerika. Met het plantmedicijn kunnen sjamanen de “spirituele wereld” betreden. Daarnaast wordt het door de leden van de stammen in rituelen gebruikt om hun geest te reinigen. Maar ook tussen deze stammen zitten grote verschillen tussen de tradities van sjamanisme en ayhuasca.

Hedendaagse spiritualiteit probeert deze traditie verder te verspreiden. Maar het blijft een interpretatie van verschillende tradities, waardoor het zeker niet altijd goed wordt overgenomen. Veel hedendaagse “sjamanen” leiden weer andere sjamanen op waardoor het een interpretatie van een interpretatie van een interpretatie wordt, wat het wel “gevaarlijker” kan maken omdat het verkeerd wordt ingezet.
Klik om te vergroten...
Dit zijn volgens mij ook belangrijke dingen om vragen over te stellen wanneer je opzoek gaat naar een aanbieder
 Dus: Op welke traditie baseer je je aanpak/cermonie? Welke elementen hiervan heb je over genomen en welke expliciet niet? Van wie heb je dit geleerd? Welke vorm van ayahuasca wordt er gebruikt in de ceremonie, obv welke planten en door wie wordt dit gemaakt?

Het is in elk geval een manier om erachter te komen of die specifieke ceremonie bij je past Ă©n of het geen totale “kwakzalver” is. Voor dat laatste zijn andere, meer praktische vragen natuurlijk ook belangrijk.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#2
ljuv zei:
Nogsteeds, toch😜
Klik om te vergroten...
Good point :grimacing:
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#3
Mevrouw PlĂžp zei:
Aangezien er nog wel eens verwarring over bestaat heb ik in overleg met Kordie aan de openingspost toegevoegd dat het delen van recepten en locaties waar ceremonies worden gegeven valt onder forumregel 1 en dus niet is toegestaan.

Heel mooi topic verder en ik kom zeker nog eens inhoudelijk reageren!
Klik om te vergroten...
Ahhw balen. Ik had net een recept zoals een sterrenkok ajawaska zou maken voorbereid. Heel de nacht onder de sterrenhemel op geploeterd. M'n koksbrigade zou het gaan maken.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#4
Kordie zei:
Hmm ik dacht dat niet iedereen zich Sjamaan mag noemen. Blijkbaar wel dus. Dat maakt het al lastiger. Maar goed voorwerk hoort ook bij een ceremonie
Klik om te vergroten...
Een sjamaan noemt zichzelf nooit zo. Het zijn slechts anderen die een sjamaan als zodanig addresseren. Als iemand zich wel voordoet als zodanig dan heb je al een red flag te pakken: dat is mogelijk iemand die een beetje te vol is van zichzelf.

Imo is een goede ayahuasca-sjamaan er eentje die met tegenzin een ceremonie geeft. Iemand bij wie je echt moeite moet doen om hem/haar zover te krijgen, omdat die persoon hardop twijfelt of jij wel waardig genoeg bent om zo'n ceremonie te verdienen.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#5
Kordie zei:
Hoe sta jij tegenover een ayahuasca "behandeling" ?
Waar liggen jouw vragen of angsten?
Klik om te vergroten...
Ik denk allereerst dat je het niet moet zien als een behandeling. Daar is ayahuasca te ongericht voor. Het gaat meer om een innerlijke wijsheid en liefde ontdekken die al in je zit, maar die nu onbereikbaar is doordat je allerlei ego-patronen hebt ontwikkeld die de wijsheid en liefde bedekken. Daarom moeten die vastgeroeste denkpatronen waaraan je je steeds vastklampt losgebroken worden. Dat is even beangstigend, want je begaat nieuw terrein en je weet nog niet wat er in de plaats komt voor de denkpatronen waaraan je gewend bent. Als je echter met een accepterende en nieuwsgierige houding naar de nieuwe indrukken kijkt, dan kun je daar dikwijls veel van leren.

Echter maakt die toestand je ook kwetsbaar voor nieuwe indrukken die juist weer nieuwe vastgeroeste denkpatronen ondersteunen. Dat maakt ayahuasca niet per se mentaal gezond. Wat veel voorkomt is bijvoorbeeld een soort God-complex: mensen die De Waarheid hebben ontdekt tijdens hun trip, en daardoor hun ervaring niet meer kunnen relativeren, wat juist leidt tot problemen omdat ze angstvallig vasthouden aan een nieuw vastgeroest denkpatroon. De aloude valkuil van vasthouden aan vastgeroeste denkpatronen, maar dan in een nieuw jasje.

Persoonlijk heb ik veel vragen over hoe de ayahuasca gemaakt is, en hoe de veiligheid gewaarborgd wordt. Ik zal hier geen recepten bediscussiëren, maar het is imo wel essentieel om te vragen welke planten er gebruikt zijn bij het mengsel. Zo is mijn voorkeur dat er psychtria viridis en banisteriopsis caapi wordt gebruikt. Dit vanwege het in mijn ogen optimale mengsel van werkzame stoffen (DMT + TTH). Andere mengsels die bijvoorbeeld gebruik maken van syrische wijnruit of chaliponga zijn in mijn ogen minder optimaal, omdat chaliponga (restsporen van) 5-MeO-DMT bevat, en omdat de syrische wijnruit minder optimale beta-carbolines bevat dan banisteriopsis caapi. Een voordeel van syrische wijnruit is dan wel weer dat het duurzamer geproduceerd kan worden, omdat het niet uit het Amazoneregenwoud afkomstig is....
Daarnaast zijn er ook mensen die tabak in het mengsel gooien. Dat wil ik liever niet omdat ik een ex-tabaksjunkie ben en ik met mezelf afgesproken heb dat één keer tabak proberten gelijkstaat aan weer een rookverslaving beginnen. En ik kan precies 0 redenen bedenken waarom ik aan een rookverslaving zou beginnen. Dus dat ga ik niet doen. Dit is trouwens ook een reden waarom ik geen rapé wil vooraf aan de ceremonie.

Daarnaast heb ik wat vraagtekens over de voorzorgsmaatregelen die genomen worden om eventuele calamiteiten tijdens de ceremonie te kunnen addresseren. Wat dat betreft vind ik dat @Innerscoop het heel mooi samenvat:
Innerscoop zei:
Een gezonde balans tussen traditie en westerse psychologische kennis zou mij wel aanspreken.
Klik om te vergroten...
De psychologische kennis gaat dan met name om risicofactoren, en de traditie gaat over het in goede banen leiden van een ceremonie. Ik zou dan graag een ceremonieleider uitkiezen die goed kan schakelen tussen de twee disciplines, die weet waar ze overeenkomen en waar ze botsen, en ook kan beredeneren waarom er in die gevallen een keuze wordt gemaakt voor het een of ander.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#6
Zanza zei:
Ahhw balen. Ik had net een recept zoals een sterrenkok ajawaska zou maken voorbereid. Heel de nacht onder de sterrenhemel op geploeterd. M'n koksbrigade zou het gaan maken.
Klik om te vergroten...
Stuur gewoon de handleiding
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#7
Neo-Shulginist zei:
Ik denk allereerst dat je het niet moet zien als een behandeling. Daar is ayahuasca te ongericht voor. Het gaat meer om een innerlijke wijsheid en liefde ontdekken die al in je zit, maar die nu onbereikbaar is doordat je allerlei ego-patronen hebt ontwikkeld die de wijsheid en liefde bedekken. Daarom moeten die vastgeroeste denkpatronen waaraan je je steeds vastklampt losgebroken worden. Dat is even beangstigend, want je begaat nieuw terrein en je weet nog niet wat er in de plaats komt voor de denkpatronen waaraan je gewend bent. Als je echter met een accepterende en nieuwsgierige houding naar de nieuwe indrukken kijkt, dan kun je daar dikwijls veel van leren.

Echter maakt die toestand je ook kwetsbaar voor nieuwe indrukken die juist weer nieuwe vastgeroeste denkpatronen ondersteunen. Dat maakt ayahuasca niet per se mentaal gezond. Wat veel voorkomt is bijvoorbeeld een soort God-complex: mensen die De Waarheid hebben ontdekt tijdens hun trip, en daardoor hun ervaring niet meer kunnen relativeren, wat juist leidt tot problemen omdat ze angstvallig vasthouden aan een nieuw vastgeroest denkpatroon. De aloude valkuil van vasthouden aan vastgeroeste denkpatronen, maar dan in een nieuw jasje.

Persoonlijk heb ik veel vragen over hoe de ayahuasca gemaakt is, en hoe de veiligheid gewaarborgd wordt. Ik zal hier geen recepten bediscussiëren, maar het is imo wel essentieel om te vragen welke planten er gebruikt zijn bij het mengsel. Zo is mijn voorkeur dat er psychtria viridis en banisteriopsis caapi wordt gebruikt. Dit vanwege het in mijn ogen optimale mengsel van werkzame stoffen (DMT + TTH). Andere mengsels die bijvoorbeeld gebruik maken van syrische wijnruit of chaliponga zijn in mijn ogen minder optimaal, omdat chaliponga (restsporen van) 5-MeO-DMT bevat, en omdat de syrische wijnruit minder optimale beta-carbolines bevat dan banisteriopsis caapi. Een voordeel van syrische wijnruit is dan wel weer dat het duurzamer geproduceerd kan worden, omdat het niet uit het Amazoneregenwoud afkomstig is....
Daarnaast zijn er ook mensen die tabak in het mengsel gooien. Dat wil ik liever niet omdat ik een ex-tabaksjunkie ben en ik met mezelf afgesproken heb dat één keer tabak proberten gelijkstaat aan weer een rookverslaving beginnen. En ik kan precies 0 redenen bedenken waarom ik aan een rookverslaving zou beginnen. Dus dat ga ik niet doen. Dit is trouwens ook een reden waarom ik geen rapé wil vooraf aan de ceremonie.

Daarnaast heb ik wat vraagtekens over de voorzorgsmaatregelen die genomen worden om eventuele calamiteiten tijdens de ceremonie te kunnen addresseren. Wat dat betreft vind ik dat @Innerscoop het heel mooi samenvat:

De psychologische kennis gaat dan met name om risicofactoren, en de traditie gaat over het in goede banen leiden van een ceremonie. Ik zou dan graag een ceremonieleider uitkiezen die goed kan schakelen tussen de twee disciplines, die weet waar ze overeenkomen en waar ze botsen, en ook kan beredeneren waarom er in die gevallen een keuze wordt gemaakt voor het een of ander.
Klik om te vergroten...
Ik kan me hier ook voor het grootste deel in vinden. Volgens mij komt dat in minder woorden neer op:
Een aanbieder die niet te “wappie” is maar wel respect heeft voor het middel en de traditie, weet wat die doet en waarmee en met welke risico’s rekening mee moet worden gehouden.

Ik denk dat de heel veel mensen die niet op dit forum zitten ayahuasca nogal onderschatten of al te veel in die “new age spiritualiteit” wereld zitten voor een objectievere ervaring. Daardoor krijg je ook van de malafide aanbieders, “nare” verhalen en messiah complexen.
Maar ik denk dat wij forummers het dan weer een beetje te groot maken
 Uiteindelijk is het ook maar “gewoon” een natuurlijk psychedelisch middel. Zou ook gek zijn als heel zuid amerika op zoek is naar dĂ© perfecte truffelceremonie met dĂ© perfecte aanbieder haha.
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#8
ljuv zei:
Stuur gewoon de handleiding
Klik om te vergroten...
Nee dat gaat niet. Ik had het helemaal voorbereid. @Proxima Zou mn eerstvolgende gast zijn. @Neo-Shulginist zou het keuren op chemische correctheid. Ik had een grote @Eik enboom in de tuin van het restaurant geplaatst waaruit @Roze Olifant dan de hapjes naar beneden zou kunnen halen en ik zou @Mezelf niet zijn als ik alles daarna pas haarfijn zou uitleggen aan @alles gaat voorbij zodat er niets aan hem voorbij zou gaan. En jij, @ljuv, would ljuv it.

Maar goed dat gaat nou niet door. Stuur de handleiding idd wel gewoon.
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#9
Proxima zei:
Wat, gaat het niet door
Klik om te vergroten...
Magnie van plop😓
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#10
ljuv zei:
Uiteindelijk is het ook maar “gewoon” een natuurlijk psychedelisch middel. Zou ook gek zijn als heel zuid amerika op zoek is naar dĂ© perfecte truffelceremonie met dĂ© perfecte aanbieder haha.
Klik om te vergroten...
Dat is ook zo. Ayahuasca is overwegend veilig. Persoonlijk kan ik gewoon niet zo goed tegen die bullshitverhalen, die dan vooral betrekking hebben op dat ayahuasca een "plantmedicijn" zou zijn ("en absoluut geen drug!"), en dat de drank je "alleen geeft wat je aankan". Zulke uitspraken worden dikwijls gebruikt om een louter positief beeld van ayahuasca te schetsen. Dat zal vast een tegenreactie zijn op de rest van de maatschappij die net doet alsof hallucinaties de grootste horror van de hel zijn, wat natuurlijk totaal overdreven is. Maar feit is dat een trip af en toe wel eens mis gaat, en dat je dan als commerciële aanbieder daarvoor verantwoordelijk bent. Die verantwoordelijkheid mag je best nemen door realistisch te reflecteren op de risico's en zo goed mogelijk een 'best practice' in je protocol op te nemen. Dan zul je dus moeten laveren tussen het positieve en het negatieve beeld van ayahuasca. Veel mensen doen er levensveranderende inzichten van op die een positieve impact hebben op hun levenskwaliteit, maar soms gaat het ook mis en dan kunnen mensen last krijgen van een psychotische episode met mogelijk traumatische gevolgen. Daar kun je best even pragmatisch naar kijken van 'okee, hoe gaan we dat managen'?
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#11
Neo-Shulginist zei:
Een sjamaan noemt zichzelf nooit zo. [ 
 ]

Imo is een goede ayahuasca-sjamaan er eentje die met tegenzin een ceremonie geeft. Iemand bij wie je echt moeite moet doen om hem/haar zover te krijgen, omdat die persoon hardop twijfelt of jij wel waardig genoeg bent om zo'n ceremonie te verdienen.
Klik om te vergroten...

Huh, dit vind ik toch paradoxaal, eerlijk gezegd. Iemand die hardop (!) twijfelt of ‘een ander wel “waardig genoeg is” om zijn/haar psychedelische begeleiding/aandacht te verdienen’
 dat klinkt voor mij juist als iemand met een beste grootheidswaan, en dus lichtelijk creepy met significant đŸš©đŸš©đŸš©-gehalte.

Iets meer bescheidenheid zou wel sieren, zacht uitgedrukt. Maar misschien doel je meer op ‘waardigheid t.o.v. het verdienen van het middel (ayahuasca) zelf’. Zo lees ik het echter niet helemaal in je comment. En dan nog zou ik het behoorlijk arrogant vinden om van waardig/niet waardig te spreken. Dat diegene zichzelf expliciet het recht toe-eigent om dat te kunnen bepalen. Last but not least, het hebben van lichte tegenzin bij een begeleider lijkt me ook niet echt een prettige vibe geven, in plaats van dat diegene het iemand zou gunnen en het dus met liefdevolle aandacht zou doen.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#12
Roze Olifant zei:
Huh, dit vind ik toch paradoxaal, eerlijk gezegd. Iemand die hardop (!) twijfelt of ‘een ander wel “waardig genoeg is” om zijn/haar psychedelische begeleiding/aandacht te verdienen’
 dat klinkt voor mij juist als iemand met een beste grootheidswaan, en dus lichtelijk creepy met significant đŸš©đŸš©đŸš©-gehalte.

Iets meer bescheidenheid zou wel sieren, zacht uitgedrukt. Maar misschien doel je meer op ‘waardigheid t.o.v. het verdienen van het middel (ayahuasca) zelf’. Zo lees ik het echter niet helemaal in je comment. En dan nog zou ik het behoorlijk arrogant vinden om van waardig/niet waardig te spreken. Dat diegene zichzelf expliciet het recht toe-eigent om dat te kunnen bepalen. Last but not least, het hebben van lichte tegenzin bij een begeleider lijkt me ook niet echt een prettige vibe geven, in plaats van dat diegene het iemand zou gunnen en het dus met liefdevolle aandacht zou doen.
Klik om te vergroten...
Geloof me, in een commerciĂ«le realiteit is het juist een voordeel als een aanbieder je eerst argwanend behandelt, en even goed je intenties test voordat 'ie je ĂŒberhaupt overweegt.

Het gaat inderdaad om waardigheid t.o.v. middel. Je kan het arrogant vinden. Maar dit is wel hoe traditionele sjamanen zich wapenen tegen de belegering van oppervlakkige Westerse toeristen die met hun dollarbiljetten komen zwaaien om even snel een indigenous experience te mogen beleven. Bewijs jij eerst maar eens dat je daar een geschikte kandidaat voor bent.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#13
Neo-Shulginist zei:
Geloof me, in een commerciĂ«le realiteit is het juist een voordeel als een aanbieder je eerst argwanend behandelt, en even goed je intenties test voordat 'ie je ĂŒberhaupt overweegt.

Het gaat inderdaad om waardigheid t.o.v. middel. Je kan het arrogant vinden. Maar dit is wel hoe traditionele sjamanen zich wapenen tegen de belegering van oppervlakkige Westerse toeristen die met hun dollarbiljetten komen zwaaien om even snel een indigenous experience te mogen beleven. Bewijs jij eerst maar eens dat je daar een geschikte kandidaat voor bent.
Klik om te vergroten...
Ben jij wel waardig om te truffelen dan en wie bepaalt dat?

Nee hoor - dat iemand echt goed checkt wat je komt doen en waarom vind ik ook belangrijk. Maar “waardig” zijn voor het middel vind ik dus ook het middel een beetje groter maken dan het is en kan ook iets zeggen over de grootsheidwaanzin van een aanbieder. Volgens mij is het vooral belangrijk dat iemand grondig na gaat of je mentaal en fysiek geschikt bent voor zo’n zwaar psychedelisch middel.

Over new-age spiritualiteit en grootheidswaanzin gesproken: dit artikel werd tijdens de lunch op mijn pad gebracht - ik denk dat een entiteit mij wat wil vertellen.
www.rollingstone.com

People Are Losing Loved Ones to AI-Fueled Spiritual Fantasies

Marriages and families are falling apart as people are sucked into fantasy worlds of spiritual prophecy by AI tools like OpenAI's ChatGPT
www.rollingstone.com www.rollingstone.com
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Waardig en wie dat bepaalt, Naja eigenlijk niemand maar ik denk dat de plant god/godin/moeder dat dan bepaalt en omdat er vanuit de "sjamaan" toch meer ritueel, symboliek, cultuur, geloof enzo omheen hangt het waarschijnlijk anders bekeken word dan vanuit hier met onze westerse bril.

Voor hun is een plantmedicijn heilig.
En omdat ze daar inde amazone al genoeg ellende hebben gehad met "buitenstaanders" is het denk ik wel oke omte spreken van waardig.

Misschien waardig omte kijken of diegene wel genoeg respect hebt voor de moeder.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#15
N3K0 zei:
Waardig en wie dat bepaalt, Naja eigenlijk niemand maar ik denk dat de plant god/godin/moeder dat dan bepaalt en omdat er vanuit de "sjamaan" toch meer ritueel, symboliek, cultuur, geloof enzo omheen hangt het waarschijnlijk anders bekeken word dan vanuit hier met onze westerse bril.

Voor hun is een plantmedicijn heilig.
En omdat ze daar inde amazone al genoeg ellende hebben gehad met "buitenstaanders" is het denk ik wel oke omte spreken van waardig.

Misschien waardig omte kijken of diegene wel genoeg respect hebt voor de moeder.
Klik om te vergroten...
Mja sorry, maar hier ben ik gewoon echt te “nuchter” voor
 Dit is eigenlijk precies waar ik op doel als ik zeg dat de balans tussen traditie/ spiritualiteit en moderne wetenschap/kennis goed moet zijn.
Ik interesseer me wel in spiritualiteit en ik haal daar ook zeker bepaalde shit uit - maar ik denk niet dat “moeder ayahuasca” ook maar iets anders is dan “moeder paddo/truffel” - die proppen we ook klakkeloos zonder respect in ons bekkie. Als je bovendien dmt rookt op de dansvloer zoals @Neo-Shulginist maar wel een hele selectieprocedure doorloopt om dezelfde “werkzame stof” op een andere manier tot je te nemen, zie ik dat toch een beetje als dubbele standaard ofzo. Idk.
Ik zie natuurlijk wel dat er een groot fysiek verschil is en dat het een zwaarder middel is dan truffels... Dus ook dat er meer risico’s bij het gebruiken van aya dan van truffels komen kijken. Dus dat iemand daar huiverig in is snap ik wel heel erg goed. Maar waardigheid volgens een zelf uitgeroepen sjamaan die dat dan weer kan zeggen namens EEN god
 neh.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#16
N3K0 zei:
En omdat ze daar inde amazone al genoeg ellende hebben gehad met "buitenstaanders" is het denk ik wel oke omte spreken van waardig.
Klik om te vergroten...
Dit vind ik overigens een veel terechter punt maar wel een heel andere discussie. Laten we in elk geval niet doen alsof de mensen die in het westen deze ceremonies aanbieden ook maar iets hiermee te maken hebben😅 Die zijn eerder de veroorzaker van het probleem, zeg maar.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#17
Neo-Shulginist zei:
Geloof me, in een commerciĂ«le realiteit is het juist een voordeel als een aanbieder je eerst argwanend behandelt, en even goed je intenties test voordat 'ie je ĂŒberhaupt overweegt.

Het gaat inderdaad om waardigheid t.o.v. middel. Je kan het arrogant vinden. Maar dit is wel hoe traditionele sjamanen zich wapenen tegen de belegering van oppervlakkige Westerse toeristen die met hun dollarbiljetten komen zwaaien om even snel een indigenous experience te mogen beleven. Bewijs jij eerst maar eens dat je daar een geschikte kandidaat voor bent.
Klik om te vergroten...

Ik snap wel wat je bedoelt, in een commerciĂ«le context. Maar ik blijf wel bij m’n punt dat als ik mezelf zou gaan afvragen of iemand al dan niet “waardig” genoeg is om mijn begeleiding te verdienen (even hypothetisch), ik me serieus zorgen zou gaan maken over mijn eigen ego.

Ik ben het eens met @ljuv: het lijkt me belangrijker om na te gaan of iemand psychologisch en fysiek geschikt is, het aankan.

Maar ik geloof dan ook dat psychedelica in principe toegepast zouden kunnen worden in therapeutische context - mits uit (beter en meer) onderzoek zal blijken dat dit ook echt tot gunstige resultaten leidt zonder daarbij te riskant te worden.

Vraag me trouwens niet hoe dit er in de praktijk uit zou moeten zien, qua opleiding etc., ik heb geen flauw idee en ik vind het ook tricky, maar of je daarvoor perse een “echte” - wie bepaalt dit - sjamaan nodig hebt die kandidaten gaat screenen op hun waardigheid
 dat denk ik niet. Klinkt me toch echt te megalomaan in de oren, haha.

En wat is dan commercieel en niet-commercieel, waar ligt de grens? Mag je er helemaal geen geld mee verdienen? Is een psycholoog een slechte psycholoog omdat deze persoon dit werk niet zou doen als diegene er niet z’n brood mee zou verdienen?

Veel vragen.

(* Even voor de duidelijkheid: ik ontken niet dat er veel semi-spirituele en zelfs gevaarlijke bullshit wordt aangeboden, zeker hier in het Westen. Maar ik vind het enorm lastig hoe we concreet zouden moeten gaan definiĂ«ren waar ‘bullshit’ begint en ophoudt. Kan dit ĂŒberhaupt, of is het vooral een gevoel, een intuĂŻtie? Maar hoe subjectief is het dan? We komen dan eigenlijk weer een beetje uit bij de ‘gek of geniaal’-discussie, die bij gebruik van psychedelica volgens mij ĂĄltijd speelt.)
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#18
ljuv zei:
Ik interesseer me wel in spiritualiteit en ik haal daar ook zeker bepaalde shit uit - maar ik denk niet dat “moeder ayahuasca” ook maar iets anders is dan “moeder paddo/truffel” - die proppen we ook klakkeloos zonder respect in ons bekkie. Als je bovendien dmt rookt op de dansvloer zoals @Neo-Shulginist maar wel een hele selectieprocedure doorloopt om dezelfde “werkzame stof” op een andere manier tot je te nemen, zie ik dat toch een beetje als dubbele standaard ofzo. Idk.
Klik om te vergroten...
Verschil is wel dat ik 1) Die e-sig zelf maak en dus eenzelfde selectieprocedure doorloop wat betreft werkzame stof, 2) Ik lang niet zoveel DMT vape op de dansvloer als dat je bij een ayahuasca-sessie zou nemen, en 3) Die vape niet aan groepen mensen verkoop terwijl ik zelf onder invloed ben en er verder niemand aan het opletten is.

Zoals ik al in een eerder topic zei, zou het wat mij betreft bij ayahuasca-sessies ook een andere kwestie zijn als mensen daar met hun zelfgebrouwen mengsels komen opdagen. Juist bij het verstrekken en de daarbij gepaarde therapeutische belofte komt verantwoordelijkheid kijken. Die moet je dan nemen imo.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#19
Roze Olifant zei:
Ik snap wel wat je bedoelt, in een commerciĂ«le context. Maar ik blijf wel bij m’n punt dat als ik mezelf zou gaan afvragen of iemand al dan niet “waardig” genoeg is om mijn begeleiding te verdienen (even hypothetisch), ik me serieus zorgen zou gaan maken over mijn eigen ego.

Ik ben het eens met @ljuv: het lijkt me belangrijker om na te gaan of iemand psychologisch en fysiek geschikt is, het aankan.
Klik om te vergroten...
Ik bedoel ook meer dat je nu in de huidige markt een kenmerk van een goede sjamaan is een terughoudendheid om ceremonies aan te bieden.
S
SneeuwStormLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ondertussen neem ik gewoon een 2C-Btje en bij het lezen van De Handleiding denk ik toch: laat maar zitten joh, het hoeft niet zo nodig.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."