Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsGuided meditation video/audio topic

Guided meditation video/audio topic

99 antwoorden
13 weergaven
18-5-2026
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#1
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#2
_shikantaza zei:
Klik om te vergroten...
Mooji, veel naar geluisterd.

Zo apart hoe het werkt: mensen doorheen de gehele geschiedenis die "verlicht" zijn en andere mensen die zich daar naar aangetrokken voelen en de "verlichtte" persoon die talloze keren duidelijk zegt: jullie zijn allemaal ook al verlicht, je moet slechts de zoektocht stoppen en beseffen dat je zelf dat bent waar je naar zoekt. En de menselijke geest die denkt: oké dat kan zijn, maar hoe kan ik dan stoppen? Want mijn geest is anders, mijn geest blijft maar doorgaan.

Een andere spreker zei eens dat in vroegere tijden een "verlicht iemand" de mensen gewoon kon wijzen op hun eigen goddelijke aard en dat dat dan vrij gemakkelijk werd vertrouwd en dat mensen het op die manier makkelijk voor zichzelf konden realiseren.

Niet in deze tijd. In deze tijd zijn mensen hardnékkig. We stáán erop te blijven lijden. We staan erop niet te vertrouwen, niet los te laten, niet te stoppen met de zelfkwelling.

Alles gaat in cycli dus er zullen ook weer tijden komen dat het makkelijk is.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#3
Mindless zei:
Mooji, veel naar geluisterd.

Zo apart hoe het werkt: mensen doorheen de gehele geschiedenis die "verlicht" zijn en andere mensen die zich daar naar aangetrokken voelen en de "verlichtte" persoon die talloze keren duidelijk zegt: jullie zijn allemaal ook al verlicht, je moet slechts de zoektocht stoppen en beseffen dat je zelf dat bent waar je naar zoekt. En de menselijke geest die denkt: oké dat kan zijn, maar hoe kan ik dan stoppen? Want mijn geest is anders, mijn geest blijft maar doorgaan.

Een andere spreker zei eens dat in vroegere tijden een "verlicht iemand" de mensen gewoon kon wijzen op hun eigen goddelijke aard en dat dat dan vrij gemakkelijk werd vertrouwd en dat mensen het op die manier makkelijk voor zichzelf konden realiseren.

Niet in deze tijd. In deze tijd zijn mensen hardnékkig. We stáán erop te blijven lijden. We staan erop niet te vertrouwen, niet los te laten, niet te stoppen met de zelfkwelling.

Alles gaat in cycli dus er zullen ook weer tijden komen dat het makkelijk is.
Klik om te vergroten...
Ja, zo zie en ervaar ik het ook. Ik ben gestopt met mensen proberen te veranderen. Ik deel mijn eigen ervaring en als ze iets soortgelijks willen dan vragen ze het wel. En anders niet, ook goed. Ik ging zelf ook pas inzien hoeveel last ik had van mijn ingesleten denkpatronen toen ik begon ze in te zien en op te ruimen.

Ik zal mijzelf niet snel verlicht noemen, maar voor mijn gevoel heb ik wel veel opgeruimd dat me altijd in de weg heeft gestaan. Mijn Zenleraar heeft wel ooit benoemd bij mij Satori te merken, dus er zit zeker wel iets van een ontwaken, oogkleppen verkleinen, bewustwording, ofzo.

Er zit zo veel kracht in "niet doen". Voel het maar en doe er maar niets mee. Dan komt uiteindelijk wel boven water wat er mee is.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#4
Mindless zei:
Ik had dit heel erg, maar dat is wel op dit forum terug te lezen. :sweatsmile: Moet ook oppassen met die neiging die ik heb.


Het is natuurlijk ook een heel beladen term.

Uiteindelijk is de boodschap van "verlichtte personen" ook dat er nooit een moment van verlichting zal komen als een soort verandering, maar een realisatie dat men alreeds het Licht is, net zoals alles datzelfde Licht is.

Dit kan het denk ik ook zo frustrerend maken. Wat is de weg? Hoe kom ik er? Er is geen weg, je bent er al.

Maar dit kunnen momenten zijn (deze heb ik), óf dit kan de voortdurende realisatie zijn die de "'ik" gedachte er bij de wortel uittrekt als het ware, ook al gebeurt er eigenlijk niks. Dat laatste zou ik zelf "verlichting" willen noemen, maar het is niet constant bij mij. Het zijn momenten van realisatie, satori inderdaad:
Klik om te vergroten...
Ik heb altijd oogkleppen op. Maar ze zijn wel een stuk kleiner geworden.
Mindless zei:
(Wiki)

Zoals hier ook staat kunnen dit ook makkelijk valkuilen zijn.
Klik om te vergroten...
Zeker. Het is ook niet zo zeer dat ik denk dat ik er al ben maar meer dat ik een fundament heb gebouwd van waaruit ik kan blijven ontdekken. Ik zie mijn eigen valkuilen nog steeds, alleen wordt het gedrag dat ik vertoon steeds subtieler.
Mindless zei:
Jaa zo waar!
Klik om te vergroten...
Mooi weer. Ik zie mijn weg door het leven nu meer als "ik vorm mijn pad" en minder "zo hoort een levensweg te gaan". En ik denk dat we het al eerder genoemd hebben: stoppen met zoeken. Dan vind ik inderdaad in mijzelf waar ik naar op zoek was. Ook als is het maar de realisatie dat het niet kan of dat ik dan iets moet gaan doen wat ik eng vind etc.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#5

Beetje brakke audio maar waardevolle woorden.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#6
_shikantaza zei:
Ja, zo zie en ervaar ik het ook. Ik ben gestopt met mensen proberen te veranderen. Ik deel mijn eigen ervaring en als ze iets soortgelijks willen dan vragen ze het wel. En anders niet, ook goed. Ik ging zelf ook pas inzien hoeveel last ik had van mijn ingesleten denkpatronen toen ik begon ze in te zien en op te ruimen.
Klik om te vergroten...
Ik had dit heel erg, maar dat is wel op dit forum terug te lezen. :sweatsmile: Moet ook oppassen met die neiging die ik heb.

_shikantaza zei:
Ik zal mijzelf niet snel verlicht noemen, maar voor mijn gevoel heb ik wel veel opgeruimd dat me altijd in de weg heeft gestaan. Mijn Zenleraar heeft wel ooit benoemd bij mij Satori te merken, dus er zit zeker wel iets van een ontwaken, oogkleppen verkleinen, bewustwording, ofzo.
Klik om te vergroten...
Het is natuurlijk ook een heel beladen term.

Uiteindelijk is de boodschap van "verlichtte personen" ook dat er nooit een moment van verlichting zal komen als een soort verandering, maar een realisatie dat men alreeds het Licht is, net zoals alles datzelfde Licht is.

Dit kan het denk ik ook zo frustrerend maken. Wat is de weg? Hoe kom ik er? Er is geen weg, je bent er al.

Maar dit kunnen momenten zijn (deze heb ik), óf dit kan de voortdurende realisatie zijn die de "'ik" gedachte er bij de wortel uittrekt als het ware, ook al gebeurt er eigenlijk niks. Dat laatste zou ik zelf "verlichting" willen noemen, maar het is niet constant bij mij. Het zijn momenten van realisatie, satori inderdaad:

Satori (Japans) betekent begrijpen[1]. Het is de ervaring van kensho, het zien van de eigen ware aard, een essentiële stap[2] op het pad naar het Boeddhaschap in het zenboeddhisme. Satori is een van de boeddhistische begrippen die in het Westen vaak onjuist wordt vertaald als verlichting[3]. Satori is in principe een belangrijke stap naar de verlichting, ook weleens "verlicht moment" genoemd. Omdat een satori zo helder en verhelderend kan zijn wordt het ook gezien als een valkuil, juist omdat de leerling het vermoeden heeft de verlichting reeds bereikt te hebben.
Klik om te vergroten...
(Wiki)

Zoals hier ook staat kunnen dit ook makkelijk valkuilen zijn.

_shikantaza zei:
Er zit zo veel kracht in "niet doen". Voel het maar en doe er maar niets mee. Dan komt uiteindelijk wel boven water wat er mee is.
Klik om te vergroten...
Jaa zo waar!
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#7
Een lichtvoetige.

M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#8
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
_shikantaza zei:
Zeker. Het is ook niet zo zeer dat ik denk dat ik er al ben maar meer dat ik een fundament heb gebouwd van waaruit ik kan blijven ontdekken. Ik zie mijn eigen valkuilen nog steeds, alleen wordt het gedrag dat ik vertoon steeds subtieler.
Klik om te vergroten...
Ik denk dat er twee "delen" aan onszelf zijn: het deel dat er daadwerkelijk al is, omdat dat is wat je bént en "daarnaast" het "deel" van jezelf dat kan groeien. Dat eerste hoeft 'er' niet te komen (want het is er al, compleet en al), en dat tweede kan 'er' niet komen, want het is in een voortdurende staat van verandering en hopelijk: groei.

Beide "kanten" van jezelf zijn belangrijk. Alleen maar in het eerste (onveranderlijke) zijn is stagnatie: je groeit en bloeit niet in de wereld. Alleen maar in het tweede zijn is zonder stabiele onverwoestbare basis van vrede zijn: alleen maar bezig proberen "daar" te komen - rusteloos - omdat je 'iets' mist, of je je daar nou bewust van bent wat dat is, of niet.

_shikantaza zei:
Mooi weer. Ik zie mijn weg door het leven nu meer als "ik vorm mijn pad" en minder "zo hoort een levensweg te gaan". En ik denk dat we het al eerder genoemd hebben: stoppen met zoeken. Dan vind ik inderdaad in mijzelf waar ik naar op zoek was. Ook als is het maar de realisatie dat het niet kan of dat ik dan iets moet gaan doen wat ik eng vind etc.
Klik om te vergroten...
Precies dit.

Je vormt je pad gaandeweg voor je uit, door het te bewandelen. Ik zat te denken aan een tekening/schilderij hierover en dacht dat deze van M.C. Escher was, maar ik kan hem niet vinden.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#10
Mindless zei:
Klik om te vergroten...
Whoa. Deep stuff.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#11
_shikantaza zei:
Whoa. Deep stuff.
Klik om te vergroten...
Ja dit is something else!

Jaren niet zoveel geluisterd naar Shunyamurti maar nu zo nu en dan weer en wauw wat een wijsheden.

Gisteren kwam deze ook op een moment dat álles klikte. Precies wat ik toen moest horen.

Straks nog een keer luisteren.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#12
Mindless zei:
Ja dit is something else!

Jaren niet zoveel geluisterd naar Shunyamurti maar nu zo nu en dan weer en wauw wat een wijsheden.

Gisteren kwam deze ook op een moment dat álles klikte. Precies wat ik toen moest horen.

Straks nog een keer luisteren.
Klik om te vergroten...
Ik kende Shunyamurti dus ook al blijkbaar! Zoals ik al eerder opmerkte: als ik weer een video van een of andere guru zie, kijk ik meestal niet. Alleen de gezichten blijven hangen. Deze video is interessant dus ik ga me ook in hem een beetje verdiepen.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#13
Niet echt een als guided meditation bedoelde video, maar een belangrijke reminder en imo goede wijzer naar de "staat" van meditatie: alle gedachten/gevoelens/situatie acccepterende "staat" van zijn, zelfs al lijkt dit uitwaarts niet zo:

M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#14
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#15
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#16
Mindless zei:
Klik om te vergroten...
"Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei".
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#17
_shikantaza zei:
"Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei".
Klik om te vergroten...
Meine Wurst hat nur ein Ende.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#18
П
ПустоLid
01-01-2024, 00:00
#19
Is er ook een JOI topic?
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#20
Zeqwyar zei:
Is er ook een JOI topic?
Klik om te vergroten...

Zoeken

drugsforum.nl drugsforum.nl

😄

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."