Dat hebben ze gelukkig niet gedaan.
Die tent is overigens in juni dichtgegaan.
Maar nog niet helemaal.
Net zoals die vrouwen dan niet met die mannen moeten gaan zuipen, moeten mannen niet naar chemsex parties gaan als ze geen seks willen.
Nouja even los ovan een moreel oordeel. Het is ook gewoon strafbaar om seks te hebben met bewusteloze mensen. Consent is niet een kwestie van 'aan het begin van de avond impliciet gegeven dus de rest mag gewoondd hele avond zn gang gaan, wat er ook gebeurt'. Juridisch gezien is er ook sprake van verkrachtig als iemand een bewusteloos persoon penetreert.
Wat dat betreft kan ik de serie Verkracht Of Niet van BNN-VARA aanraden. Daarin worden waargebeurde verhalen nagespeeld en besproken, om te zien hoe seksueel grensoverschrijdend gedrag tot stand kan komen, en wanneer er precies sprake is van (strafbaar) grensoverschrijdend gedrag.
BNNVARA staat voor een eerlijk gelijkwaardig Nederland. Wij zijn voor. Jij ook?
www.bnnvara.nl
Vraag tegenwoordig 3MMC gebruikers altijd of ze weleens out gegaan zijn door 3MMC. Ongeveer 50% kan dat beamen.
Dat vind ik echt bizarre cijfers. Ik kan het ook niet helemaal rijmen met de schattingen van het Trimbos-instituut over aantal gebruikers van 3-MMC, gekoppeld aan de hoeveelheid incidenten. Bewusteloosheid na 3-MMC komt nauwelijks voor volgens dergelijke rapportages.
Of bedoel je met dat laatste GHB? Bij gebruik van GHB gebeurt het wel vaker dat mensen out gaan ja. Maar dat betekent niet dat ik het ongevaarlijk vind. Ik denk dat in de GHB community het risico van out gaan enorm wordt onderschat (onder meer doordat je wel het gevoel hebt helder wakker te worden).
Ik heb het nog wel een aantal keren nagevraagd bij ambulancepersoneel, bij een anesthesioloog, bij een expert op het gebied van drugsongevallen. Alledrie zeiden ze, onafhankelijk van elkaar, dat bewusteloosheid altijd een levensbedreigende conditie is die intensieve zorg behoeft; dus een ambulanceteam. Ook als de persoon in kwestie GHB op heeft.