Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForums5 Meo DMT: Maker van het Universum in dromenland

5 Meo DMT: Maker van het Universum in dromenland

87 antwoorden
9 weergaven
18-5-2026
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#1
Elvish A lot of noise. zei:
Niets is de achtergrond van iets.
Klik om te vergroten...
Precies, je kunt je niet verschuilen achter niets, niets is de achtergrond. Als je je achter "niets" verschuilt, is dat niet het echte niets, maar een iets dat je hebt benoemd tot niets. Het echte niets is de compleet open transparante achtergrond van alles.

Sorry voor mijn ramblings maar dit fascineert me dus mateloos:

Er moet een tegenhanger van 'iets' zijn, om dat 'iets' kenbaar te maken. Er moet een achtergrond van niets zijn, om iets te kennen. Net zoals er een vel wit papier moet zijn, om een tekening/schilderij op te maken.

En wij zijn dat, wij zijn die achtergrond van niets.

Je kunt jezelf niet zien, want je bent het niets dat alles ziet. Net zoals een oog zichzelf ook niet kan zien. Daarom ben je ook niet het lichaam, want je ziet het lichaam. Dat wat je het lichaam noemt zijn een set van (tijdelijke) percepties, terwijl jij constant blijft als dat wat alle tijdelijke percepties (waaronder het lichaam) ziet.

Onironisch mateloos fascinerend.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#2
Alles gaat voorbij.

Maar niets blijft. :wink:

Niets was er al, toen kwam alles en niets zal er nog zijn als alles voorbij is.
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#3
@Mindless

Ik vind het lichaam meer een soort exoskelet want er leven heel veel verschillende organismen op en in mij die van alles regelen waar ik geen weet van heb en helemaal niks voor hoef te doen.
Het is eigenlijk een soort ruimteschip.
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#4
Mindless zei:
Alles gaat voorbij.

Maar niets blijft. :wink:

Niets was er al, toen kwam alles en niets zal er nog zijn als alles voorbij is.
Klik om te vergroten...
Ik vind het niets ook wel boeiend maar ik vind dat we dan eerst moeten definiëren waar we het precies over hebben :tearsofjoy:
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#5
alles gaat voorbij zei:
Ik vind het niets ook wel boeiend maar ik vind dat we dan eerst moeten definiëren waar we het precies over hebben :tearsofjoy:
Klik om te vergroten...
Dat "deel" van jezelf dat je niet kunt zien omdat het hetgeen is dat ziet(?)

Alles (alle dingen die gezien/ervaren worden) gaan voorbij, zoals je naam zegt. Maar wat met dat wat alles ziet komen en gaan?

Dat definieer ik zelf als het niets. Want dat heeft 0 objectieve kenmerken. En tĂłch is het hier, want wij zijn het.
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#6
Mijn "niets" is hier op gebaseerd

"All there is is nothing apparently happening"

Home | The Open Secret

www.theopensecret.com www.theopensecret.com
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#7
alles gaat voorbij zei:
Mijn "niets" is hier op gebaseerd

"All there is is nothing apparently happening"

Home | The Open Secret

www.theopensecret.com www.theopensecret.com
Klik om te vergroten...
Yess!!

Het is het niets dat schijnbaar de vorm aanneemt van een wereld: van dingen, van mensen, etc.

Maar als je goed kijkt, zie je dat alles hier voor géén tijd aanwezig is. Het is "slechts" een show, een droom. Een ultra-complexe manifestatie van onze ondoorgrondelijke Zelf die zichzelf tijdelijk vergeet en in deze manifestatie/wereld/droom gaat leven als een kleine zelf (met kleine letter z), een ik, een afzonderlijke entiteit in een schijnbare wereld met anderen.
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#8
Mindless zei:
Yess!!

Het is het niets dat schijnbaar de vorm aanneemt van een wereld: van dingen, van mensen, etc.
Klik om te vergroten...

👍

Mindless zei:
Maar als je goed kijkt, zie je dat alles hier voor géén tijd aanwezig is.
Klik om te vergroten...

Deze begrijp ik niet.


Mindless zei:
Het is "slechts" een show, een droom. Een ultra-complexe manifestatie van onze ondoorgrondelijke Zelf die zichzelf tijdelijk vergeet en in deze manifestatie/wereld/droom gaat leven als een kleine zelf (met kleine letter z), een ik, een afzonderlijke entiteit in een schijnbare wereld met anderen.
Klik om te vergroten...

Ja, dit is de allegorie van de grot van plato in een note dop toch?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
alles gaat voorbij zei:
Deze begrijp ik niet.
Klik om te vergroten...
Elke perceptie heeft geen duratie.

Bijvoorbeeld een stem van iemand:

Als je de symbolische betekenis van de geluiden (taal) negeert en naar de pure perceptie van het geluid ervan luistert, is het moment dat een geluid in bestaan komt, hetzelfde moment dat datzelfde geluid alweer verdwenen is. Oftewel: de perceptie is hier voor géén tijd: 0.

Dit gaat op voor alle percepties: het moment van in bestaan komen = het moment van alweer verdwenen zijn. Er is nooit iets echt in bestaan gekomen, maar doordat de schijnbare percepties in (herkenbare) terugkerende patronen komen, is er de illusie van een daadwerkelijke wereld.

alles gaat voorbij zei:
Ja, dit is de allegorie van de grot van plato in een note dop toch?
Klik om te vergroten...
Er zijn meerdere levels van illusie. De grot van Plato illustreert hoe de heersers over de mensheid het "voetvolk" door manipulatie in een geestelijke illusie houdt. Een illusie waarmee de heersers de controle kunnen houden en de (relatieve) realiteit van de bevolking onder hen proberen te bepalen:

1000013450.jpg

Maar al dat speelt zich af Ă­n de overkoepelende illusie dat er daadwerkelijk een fysieke wereld is. We hebben nooit een wereld gezien, we zien percepties die hier aanwezig zijn voor geen tijd en onze geest vormt (grotendeels door onze opvoeding) intern een interpretatie over die percepties en noemt dat de wereld.
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#10
Mindless zei:
Maar al dat speelt zich af Ă­n de overkoepelende illusie dat er daadwerkelijk een fysieke wereld is. We hebben nooit een wereld gezien, we zien percepties die hier aanwezig zijn voor geen tijd en onze geest vormt (grotendeels door onze opvoeding) intern een interpretatie over die percepties en noemt dat de wereld.
Klik om te vergroten...
Vgls mij is de grot van plato van toepassing op deze illusie.
Ons bewustzijn is vernauwd en van die zwakke plek maken "de heersers van de wereld" juist gebruik om mee te manipuleren.
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#11
Mindless zei:
Elke perceptie heeft geen duratie.

Bijvoorbeeld een stem van iemand:

Als je de symbolische betekenis van de geluiden (taal) negeert en naar de pure perceptie van het geluid ervan luistert, is het moment dat een geluid in bestaan komt, hetzelfde moment dat datzelfde geluid alweer verdwenen is. Oftewel: de perceptie is hier voor géén tijd: 0.

Dit gaat op voor alle percepties: het moment van in bestaan komen = het moment van alweer verdwenen zijn. Er is nooit iets echt in bestaan gekomen, maar doordat de schijnbare percepties in (herkenbare) terugkerende patronen komen, is er de illusie van een daadwerkelijke wereld.
Klik om te vergroten...
Dit weet ik allemaal niet, het enige wat ik zeker weet is dat het altijd "NU" is.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#12
alles gaat voorbij zei:
Vgls mij is de grot van plato van toepassing op deze illusie.
Ons bewustzijn is vernauwd en van die zwakke plek maken "de heersers van de wereld" juist gebruik om mee te manipuleren.
Klik om te vergroten...
Ik geloof dit persoonlijk niet. Want als je echt door de fundamentele illusie van de wereld heen ziet, zie je de verbondenheid tussen alles en ervaar je die liefde van die eenheid (noem het God, noem het Liefde, whatever). Als je dat ervaart, is er geen stimulus om "anderen" te manipuleren, want dan weet je dat fundamenteel, die "ander" jezelf is.

Daarom denk ik dat de mensen die proberen hele populaties te manipuleren/controleren, nooit zo door de illusie heen hebben gezien.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#13
alles gaat voorbij zei:
Dit weet ik allemaal niet, het enige wat ik zeker weet is dat het altijd "NU" is.
Klik om te vergroten...
100%

Maar!!

Wat zijn de implicaties van dat het altijd NU is?

Dit begint met dat dĂ­t NU, hetzelfde nu is als dĂ­t NU.

En daarmee kom je op hetzelfde uit: er is geen tijd. Tijd is een illusie. Het is altijd alleen maar nu. En dat zijn geen verschillende "nu's". Er is maar 1 nu. Er is altijd maar 1 nu "geweest" (zelfs dat klopt niet, want "geweest" impliceert de realiteit van tijd) en er zal altijd maar 1 nu zijn.

Dit nu is eeuwigheid. (wat betekent: géén tijd, niet: eeuwig voortdurende tijd)

Het is simpel. Het is slechts jezelf ontdaan van alles wat niet essentieeel aan je is.
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ik bedoel er idd mee dat er maar 1 moment is.
Ik vraag me wel eens af of je kunt meten hoe lang een foto duurt.
Als er zoiets bestaat als plancktijd dan moet daar een getal voor staan toch?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#15
alles gaat voorbij zei:
Ik bedoel er idd mee dat er maar 1 moment is.
Ik vraag me wel eens af of je kunt meten hoe lang een foto duurt.
Als er zoiets bestaat als plancktijd dan moet daar een getal voor staan toch?
Klik om te vergroten...
Binnen de illusie bestaat er natuurlijk wel relatieve tijd.

Je kunt meten hoeveel seconden (zelfbedachte eenheden trouwens) een specifieke gebeurtenis duurt.

Maar de eigenlijke perceptie die je hebt, is al weg op het moment dat je hem ervaart. (objectieve) wetenschap kan hier niet komen, dit gaat om zelf observeren van perceptie.
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#16
Mindless zei:
Maar de eigenlijke perceptie die je hebt, is al weg op het moment dat je hem ervaart. (objectieve) wetenschap kan hier niet komen, dit gaat om zelf observeren van perceptie.
Klik om te vergroten...
Ik herken dit niet en begrijp het niet. Maar wat is je punt, wat zegt het volgens jou?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#17
alles gaat voorbij zei:
Ik herken dit niet en begrijp het niet. Maar wat is je punt, wat zegt het volgens jou?
Klik om te vergroten...
Het gaat erom zelf het experiment te doen. (In je eigen ervaring)

Kies een perceptie, welke perceptie dan ook. Al zijn zicht en vooral gehoor het makkelijkste hiervoor imo. En observeer het:

Kijk naar dĂ­t moment en probeer het vast te "grijpen", probeer het hier te houden.

Dit lukt niet, want dĂ­t moment nĂș is tegelijkertijd wanneer je het ervaart alweer weg.

Als zelfs de huidige perceptie al weg is, hoe kan er dan een wereld zijn?

Je kunt dit niet beredeneren, alleen observeren:

Dat wat ik zie, hoor, voel, etc. is op hetzelfde moment alweer weg.

Het is zĂł simpel dat het moeilijk lijkt. Als je het ziet, barst je in lachen uit. Tranen van vreugde heb ik er vaak bij, omdat: de wereld is niet echt, mĂĄĂĄr bij het zien ervan stopt de illusie niet. Hierdoor heb je the best of both worlds:

- Vrijheid van een entiteit in een wereld te zijn.
- De wereld zien vanuit een ongeconditioneerd bewustzijn: ongelofelijke schoonheid zien, want je ziet niet meer de labels die je op alles plakte, maar je ziet het geheel, de eenheid, gemanifesteerd als precies dat wat je nu voor je ziet. Je ziet je eigen diepste puurste zelf (liefde) weerspiegelt in de schijnbare wereld.
E
Elvish A lot of noise.Lid
01-01-2024, 00:00
#18
alles gaat voorbij zei:
@Elvish A lot of noise. wat betekent Elvish A lot of noise ?
Klik om te vergroten...
Niet kunnen reken, onjuiste conclusies trekken, geen Engels begrijpen, dan ook nog pretenderen dat alles voor bij gaat maar de essentie van die naam vervolgens ook niet begrijpen en dan als klap op de vuurpijl nog het hoogste woord te willen voeren.

Pak terug op je ademhaling en kom terug als je iets hebt bij te dragen “kerel”.
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#19
Elvish A lot of noise. zei:
Niet kunnen reken,
onjuiste conclusies trekken,
geen Engels begrijpen,
dan ook nog pretenderen dat alles voor bij gaat,
Klik om te vergroten...
Hahahaha

Je vergeet: de schuld nooit bij jezelf zoeken.

Of loop ik nu op de zaken vooruit?

Elvish A lot of noise. zei:
maar de essentie van die naam vervolgens ook niet begrijpen en dan als klap op de vuurpijl nog het hoogste woord te willen voeren.

Pak terug op je ademhaling en kom terug als je iets hebt bij te dragen “kerel”.
Klik om te vergroten...
E
Elvish A lot of noise.Lid
01-01-2024, 00:00
#20
alles gaat voorbij zei:
Verschuil je maar achter het alles omvattende niets.
Klik om te vergroten...
Niets is de achtergrond van iets.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."