Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWishky wiskey wiskie oja en boerbon

Wishky wiskey wiskie oja en boerbon

164 antwoorden
25 weergaven
18-5-2026
r
ricorieksLid
01-01-2024, 00:00
#1
Wat is jou favoriet ?
Waarom?
Wat is je top 5?
Wat was je laatste aanwinst?
Waar zit je nu aan?
Wat wil je graag nog proberen?
Wat wil je er graag over weten.

Hier kunnen we elkaar wat raad geven aangezien er tog wel wat whisky drinkers zijn ,
en of aankomende nieuwsgierigen.



​



En uiteraard ,hoe je het moet drinken....
Probeer het eens met de whisky die je thuis hebt staan
2 de slokje gaat heel anders smaken!!!

Deel 1


Deel 2




Mvg
Ricorieks
r
ricorieksLid
01-01-2024, 00:00
#2

WAT IS HET VERSCHIL TUSSEN SINGLE MALT EN BLENDED WHISKY?​



Veelal door beginnende whiskydrinkers die toch wel eens het fijne willen weten van de wondere wereld van de whisky. Daarom willen wij hier vandaag eens uitgebreid aandacht aan besteden. Er bestaan nogal wat misverstanden over dit onderwerp. Zelfs barmannen weten het soms niet goed uit te leggen. Waar komen deze misvattingen vandaan?
We zullen proberen het zo simpel mogelijk uit te leggen. De verwarring zit hem vooral in de taal. Zoals dat wel vaker het geval is bij dergelijke misvattingen. Vanzelfsprekend denken veel mensen dat een single malt geen blend is. Want dat klinkt logisch, het bevat tenslotte het woord ‘single’. Toch is het zo dat ook een single malt een, zij het speciaal, soort blend is. Een mix van whisky dus. Sterker nog, haast alle verkrijgbare whisky’s vandaag de dag zijn blends. Waarom? Dat leggen we hieronder uit.

Wat is een blended whisky?​

Belangrijk is het om het woord blend, dat mix of mengsel betekent, ruim te nemen. In whiskytermen is een blend een mengsel van twee of meer whisky’s die samen gebotteld worden en vervolgens verkocht worden als één whisky. Blended whisky’s zoals de bekende en veel verkochte merken Johnnie Walker en Jameson zijn daar voorbeelden van. Het is dus een mengsel van verschillende whisky’s van soms verschillende distilleerderijen, die samengevoegd worden in één product.
Er is een hardnekkig misverstand dat whisky’s die het predicaat single malt dragen, uit één vat komen. Dat hoeft namelijk helemaal niet zo te zijn. De meeste single malts zijn ook blends. Deze worden ten slotte ook gemaakt uit verschillende partijen whisky.
We hebben nu dus het verschil tussen single malts en blends vastgesteld. Maar ook in de categorie blends is er aardig wat verscheidenheid. Blended malt Scotch whisky’s zijn bijvoorbeeld blends die gemaakt zijn uit een combinatie van single malts uit twee of meer verschillende distilleerderijen. Vaak worden partijen whisky’s opgekocht om er een nieuw product uit te maken en de beste eigenschappen van deze verschillende partijen mooi samen te laten komen.
Blended Scotch whisky is een verzamelnaam voor blended whisky’s uit schotland. Een opmerkelijk aantal van 90% van de verkopen vandaag de dag zijn blended whisky’s. Een blended Scotch whisky is een mix van zowel malt als graanwhisky’s, afkomstig uit verschillende distilleerderijen. Dit zijn vaak grote merken als Dewar’s, Chivas Regal en natuurlijk Johnnie Walker.

Wat wordt er dan bedoeld met een single malt whisky?​

Het probleem dat ten grondslag ligt aan deze hele verwarring is het woord single. Een Schotse single malt is niet meer en niet minder dan het product van één en dezelfde distilleerderij. Dus niet uit één vat of één partij, maar uit één distilleerderij. Zo kan bijvoorbeeld een fles Bowmore uit Islay het resultaat zijn van een mengsel van verschillende distillatierondes of vaten. Wel zeker is dat de whisky’s uit deze fles allemaal afkomstig zijn uit de Bowmore distilleerderij. In tegenstelling tot de blends, waar een fles vaak een mengsel uit verschillende distilleerderijen bevat.
Zoals gezegd moet een single malt zijn gedistilleerd in één distilleerderij door middel van een pot still distillatie. In Schotland moet men officieel gebruik maken van gerst, pas dan mag het doorgaan voor Schotse single malt. Tevens moet deze distilleerderij zich in Schotland bevinden en moeten de vaten er minstens 3 jaar hebben doorgebracht.

Welke whisky’s komen wel uit één en hetzelfde vat?​

De zogenaamde single barrel Schotse whisky komt uit één vat whisky en wordt absoluut niet gemengd met whisky van elders. Omdat ieder vat anders is, levert ieder vat verschillende whisky op. De manier van opslag, het materiaal waar het vat van gemaakt is, de duur van rijping, al deze dingen hebben een flinke impact op het uiteindelijke product. Dit soort zaken verdwijnen natuurlijk enigszins wanneer whisky’s gemengd worden met whisky’s uit andere vaten of zelfs distilleerderijen.
Nu zal de beginnende whiskydrinker dat minder snel proeven dan een doorgewinterde whiskyliefhebber, niettemin zijn er wel degelijk verschillen. Het maakt een whisky wat complexer en puurder. De Balvenie distilleerderij heeft enkel van deze single barrel whisky’s in de aanbieding. In Schotland zijn er maar weinig voor handen, in de Verenigde Staten echter meer. naar welk type jouw voorkeur uitgaat, single malt whisky of blended whisky?

Bron : whiskywise
r
ricorieksLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ben zelf op het moment aan de Jameson.
Klinkt Mischien apart
Maar laat me 🥃 fles altijd een paar uurtjes zonder dop staan
Zodat die even kan ademen.
Haalt net even de scherpe randjes er van af na mijn inziens
Drink me whisky altijd puur zonder ijs en of water, fris

16479604847201524719767.jpg😈
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#4
Mooi topic.

Maar,

Die titel, echt?
Zit er nog wat intended pun bij?

Een topic met geen enkele goede schrijfwijze in het onderwerp. Fantastisch.

Mooi mens ben je toch ook
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#5
Nika from the Barrel :hearteyes:
1647972228235.png

51,4% maar dat proef je amper. Zoveel smaak en zo zacht tegelijk, heerlijk!
Betaalbaar ook nog eens trouwens 💪
r
ricorieksLid
01-01-2024, 00:00
#6
Mezelf zei:
Nika from the Barrel :hearteyes:
Bekijk bijlage 40054

51,4% maar dat proef je amper. Zoveel smaak en zo zacht tegelijk, heerlijk!
Betaalbaar ook nog eens trouwens 💪
Klik om te vergroten...
is dat een single barrel?
heb altijd over die japanse whisky's gehoord maar nooit geproefd of me erin verdiept.
drink je hem met een paar druppels water?
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#7
ricorieks zei:
is dat een single barrel?
heb altijd over die japanse whisky's gehoord maar nooit geproefd of me erin verdiept.
drink je hem met een paar druppels water?
Klik om te vergroten...
Water!!!!! Wil je me vergiftigen ofzo!!!!!!

Maaruh:
Nikka From The Barrel betreft een blended whisky uit Japan die door de whiskymakers samengesteld wordt uit een mix van malt en grain whisky's afkomstig van onder andere de Miyagikyo en Yoichi distilleerderijen. De gebruikte whisky's rijpen op een grote diversiteit aan vaten waaronder bourbon- en sherryvaten. Het eindresultaat is een karaktervolle en goed gebalanceerde Japanse whisky die 51,4% alcohol bevat. Nikka From The Barrel is een ontdekking waard voor de whiskyliefhebber.

Aroma's van fruit, kruiden en subtiele tonen van eiken vormen een harmonieus geheel in de neus. De smaken zijn rijk en verwarmend; diverse kruidensoorten, toffee, karamel, vanille en fruit. De afdronk is eveneens verwarmend en houdt lang aan. Je komt hierin fruitige tonen, hints van hout en kruiden tegen.
M
MaddMonkeyLid
01-01-2024, 00:00
#8
Krijgen we nou?

Eerste echte Whisk(e)y topic hier op het DF? Bizar.

Ik ga niks zeggen. Hoopte in de corona tijd een mooie collectie op te bouwen, maar 600-1000 euro is ineens verdwenen.

Mochten er mensen aanraders willen, zelfs op specifieke smaak, kan ik wellicht wat betekenen.
r
ricorieksLid
01-01-2024, 00:00
#9
Mezelf zei:
Water!!!!! Wil je me vergiftigen ofzo!!!!!!
Klik om te vergroten...
haha nee not at all
maar op de hoge avb 51,4%
soms met een paar druppels water
komt er een hele andere kruiden geuren smaken tuin uit

zou zeggen gooi een half thee lepeltje bij je volgende shot en kijk of er andere tonen te voorschijn komen :shrugman: :hearteyes:
M
MaddMonkeyLid
01-01-2024, 00:00
#10
ricorieks zei:
haha nee not at all
maar op de hoge avb 51,4%
soms met een paar druppels water
komt er een hele andere kruiden geuren smaken tuin uit

zou zeggen gooi een half thee lepeltje bij je volgende shot en kijk of er andere tonen te voorschijn komen :shrugman: :hearteyes:
Klik om te vergroten...
Een druppeltje water wordt ALTIJD aangeraden bij whiskey. Komen de smaken inderdaad juist bij vrij.

Mja, dan moet je wel voor de smaak willen drinken.
r
ricorieksLid
01-01-2024, 00:00
#11
MaddMonkey zei:
Krijgen we nou?

Eerste echte Whisk(e)y topic hier op het DF? Bizar.

Ik ga niks zeggen. Hoopte in de corona tijd een mooie collectie op te bouwen, maar 600-1000 euro is ineens verdwenen.

Mochten er mensen aanraders willen, zelfs op specifieke smaak, kan ik wellicht wat betekenen.
Klik om te vergroten...
gooi je top 5 op dan lieverd hehe
alhoewel top 5 is best ruim
aangezien met whisky je eigenlijk maar 1 of 2 whisky je echt lekker vindt
r
ricorieksLid
01-01-2024, 00:00
#12
MaddMonkey zei:
Een druppeltje water wordt ALTIJD aangeraden bij whiskey. Komen de smaken inderdaad juist bij vrij.

Mja, dan moet je wel voor de smaak willen drinken.
Klik om te vergroten...
dat doe ik zelf alleen bij een hoge abv % om het net iets te verdunnen en te kijken wat het smaak verschil is
naar mijn ervaring met proeven
dus niet zuipen
zit er wel degelijk smaak verschil in het verdunnen
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#13
ricorieks zei:
soms met een paar druppels water
Klik om te vergroten...
Precies. Komt de smaak vaak ten goede. Het gaat hier inderdaad slechts om 2 a 3 druppels. Breekt de oppervlaktespanning van de whisky
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#14
Aangezien de allereerste whisky die ik dronk mij meteen 6 maanden mijn rijbewijs kostte plus 600 guldens, en nou praat ik over 1977, het merk was Ballantimes oid, heb ik het daarna maar gelaten voor wat het is. Geblendeerd of niet. Single malt of anders trekt me ook al niet meer. Nee. Basta!
Mijn voorkeur is:. Geen whisky.
Niet één. No alcohol....
r
ricorieksLid
01-01-2024, 00:00
#15
Zanza zei:
Precies. Komt de smaak vaak ten goede. Het gaat hier inderdaad slechts om 2 a 3 druppels. Breekt de oppervlaktespanning van de whisky
Klik om te vergroten...
het spreekt hehe

nee inderdaad
maar dat doe ik alleen ter vergelijking bij een een hoog %

meestal zit er tog een smaak verschil in met het verdunnen
M
MementoLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik ben niet echt een kenner.
Maar voor een ‘budget’ optie vind ik monkey shoulders erg lekker. En voor minder budget Glenfiddich 18 years😊
r
ricorieksLid
01-01-2024, 00:00
#17
Memento zei:
Ik ben niet echt een kenner.
Klik om te vergroten...
dat is de bedoeling van dit topic
Memento zei:
Maar voor een ‘budget’ optie vind ik monkey shoulders erg lekker
Klik om te vergroten...
is zeker de moeite waard ja

ik zou zelf na wegen en denken glenfiddich 12 als een eerste kennis making geven....
Memento zei:
En voor minder budget Glenfiddich 18 years😊
Klik om te vergroten...
die is 2x de prijs van monkey shoulders

we proberen het budget tot een euro of 50 plus minus te houden zodat het voor een ieder toegankelijk blijft...

ik heb zelf ook wel wat favoriete
maar die zijn best prijzig voor de meeste mensen

leuk van je inbreng
dat laat maar weer zien dat er meerderen mensen tog wel een whisky drinken naast wat anders :innocent:
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#18
ricorieks zei:
maar die zijn best prijzig voor de meeste mensen
Klik om te vergroten...
Is toch ook leuk om te delen? Kan eenieder zelf bepalen of ie het geld waard vindt
r
ricorieksLid
01-01-2024, 00:00
#19
Zanza zei:
Is toch ook leuk om te delen? Kan eenieder zelf bepalen of ie het geld waard vindt
Klik om te vergroten...
inderdaad
heb er zelf geen problemen mee
maar persoonlijk vind ik als je naar flessen van 0.7lt van richting 100 euro gaat.
dat het leuke eraf gaat om in de whisky te springen.
en dan heb ik het vooral over de beginner
net als de black label van @AcidWarrior
hij wou een smokey
was te betalen en mocht wat meer smokey.
dan gaan we een level hoger uiteraard
pricewise ook natuurlijk...
maar je hebt ook gelijk het budget is voor een ieder anders
en na kennis is het inderdaad naar level te beantwoorden
r
ricorieksLid
01-01-2024, 00:00
#20
Casaan zei:
Mooi topic.

Maar,

Die titel, echt?
Zit er nog wat intended pun bij?

Een topic met geen enkele goede schrijfwijze in het onderwerp. Fantastisch.

Mooi mens ben je toch ook
Klik om te vergroten...
dat was ook de bedoeling lol

heb er echt dagen over na zitten denken hoe het te noemen haha

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...9
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."