Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVerschil tussen alcohol drank/soort

Verschil tussen alcohol drank/soort

51 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#1
Het gaat domweg om de hoeveelheid alcohol die je binnenkrijgt....4 flesjes van 5 % bevatten meer alcohol, dan 1 flesje van 12%.
G
Guapo TemudginLid
01-01-2024, 00:00
#2
Mezelf zei:
Nee weet het niet zeker maar praat uit eigen ervaring. Als ik 4 biertjes van 5% drink voel ik me meer aangeschoten dan met 1 biertje van 12%. Maaaaar.... dat ene biertje van 12% is wel sneller op natuurlijk normaal gesproken. Maar mocht ik die 4 bier in de zelfde tijd opkrijgen dan die ene van 12%.. ja dan ben ik zeker van die 4 bier meer aangeschoten.

Maargoed zoals ik al zei. Ik drink haast nooit alcohol dus een echte grote kenner of ervaringsdeskundige ben ik niet :)
Klik om te vergroten...

Ik kan maximaal 3 12% biertjes drinken voordat ik mezelf in downy town begeef. Kratje bier er in is eerder een toeristische route inclusief chinezen zwaaien in Giethoorn.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
Kordie zei:
Dat die 12 procent sneller aanslaat is misschien ook omdat we het redelijk snel achterover klokken.
Net als gewone pils of misschien iets langzamer. Dan slaat het sowieso al harder in.

Ben benieuwd naar de reactie van @Ei-Salade
Als bierdrinker in hart en nieren en fan van gladiator en veltins
Klik om te vergroten...
Eigenlijk hoor je die tripels en quadrupels rustig met kleine sipjes te drinken om er optimaal van te genieten.

Maar ik klok ze vaak ook relatief snel achterover. Vaak ook bewust: om even snel wat ontspanning in mijn lijf te hebben. Eigenlijk de verkeerde manier om ze te drinken, ook al neem ik er maar 1.
Z
ZeebatsLid
01-01-2024, 00:00
#4
Bij mij valt een mojito cocktail het best. Heb er alleen geen uitgebreid onderzoek naar gedaan, het is wat het is.
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#5
Kordie zei:
Ik merk altijd een groot verschil tussen wijn, bier, sterke drank.
Van dat eerste word ik meer afwezig maar rustig en functioneerbaar, bier ook wel maar mond zich vaak uit in meer onrust en sterke drank zelfs in boosheid of totaal afwezig.

Hoe zit dat bij jullie?
En heb je enig idee hoe dat komt?
Klik om te vergroten...

Ik heb wel eens gehoord van iemand dat ie alleen agressief word van bier.
Ik vermoed dat het iets met de opvoeding te maken heeft......:grimacing:
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#6
Poaaah Bacardi maakt me echt een persoon die ik niet wil zijn.

Hoe geen idee maar ben er van overtuigd dat verschillende drank ook ander effect kán geven.
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#7
Kordie zei:
Dat die 12 procent sneller aanslaat is misschien ook omdat we het redelijk snel achterover klokken.
Net als gewone pils of misschien iets langzamer. Dan slaat het sowieso al harder in.

Ben benieuwd naar de reactie van @Ei-Salade
Als bierdrinker in hart en nieren en fan van gladiator en veltins
Klik om te vergroten...
In mijn visie is het echt al per soort bier verschillend.
Soms heb ik met Tripel bieren dat het me sneller vermoeid, terwijl Atlas of quadruple's dat niet doen.

Ik weet helaas weinig over brouwprocessen en zal er misschien meer in moeten verdiepen om hier een uitleg in te geven.
Bieren met bezinksel drink ik ook nooit helemaal leeg, ik ben er van overtuigd dat het bezinksel niet goed is om veel van te drinken. Dit kan ook een mythe zijn.

Gewoon bier (Pilsener) moet ik erg veel van drinken wil ik effecten merken. Het percentage en brouwproces verschillen enorm met speciaal biertjes zoals hierboven beschreven. Wat ik wèl weet van pilsener is dat het gefilterd word en daardoor transparant is.

Ik ken mensen die na 3 Corona's al vervelend worden, ik kan me dat helemaal niet voorstellen dat je er iets van zult merken, echter is dat alleen in mijn geval omdat ik zo goed als dagelijks drink en vaak ook wat zwaardere biertjes.

Heeft iemand een uitleg over het verschil in de werking van alcohol in de verschillende brouwprocessen? Of zou dat onzin zijn.

Ik ga vaak slecht op Gin wanneer ik daar te veel van drink, maar rode wijn wordt ik weer melig en flauw van.
Bier word ik vrij rustig van en moe, beetje lam als ik er genoeg van drink.

Tis nogal verschillend en vanuit mij geen uitleg mogelijk of het tussen de oren zit of echt verschil maakt in het effect van alcohol.
P
PlexLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ei-Salade zei:
Of zou dat onzin zijn.
Klik om te vergroten...
Ei-Salade zei:
Tis nogal verschillend en vanuit mij geen uitleg mogelijk of het tussen de oren zit of echt verschil maakt in het effect van alcohol.
Klik om te vergroten...
Het zit gedeeltelijk tussen de oren. Eigelijk hoe bepaalde medicatie meer effectief is als het een bepaalde kleur en reclame veel effect heeft op de werking. Het is dan ook niet de kleur of reclame die bepaalde waardes in het lichaam hoger maken maar de verwachtingen en placebo rondom hetgeen wat je neemt. Ook de situatie wanneer bepaalde soorten drank wordt genomen maakt vaak een verschil. (Ik neem vaker vodka als ik tekeer ga, betekend dan niet dat ik dan tekeer ga door de vodka)
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ei-Salade zei:
Heeft iemand een uitleg over het verschil in de werking van alcohol in de verschillende brouwprocessen? Of zou dat onzin zijn.
Klik om te vergroten...
Alcohol = alcohol (volgensmij)
Dus de werking zou m.i. altijd hetzelfde moeten zijn. Ik neem aan dat de wetenschap dat ook zegt.



Als er iets verkeerd gaat in het brouwproces kunnen er wel ongewenste stoffen in het bier komen o.a. hogere alcoholen. Maar aangezien ze ongewenst zijn hoort dat niet voor te komen in commercieel bier.

Als het er wel in zit dan kun je er eerder een kater van krijgen.

Google Search
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ei-Salade zei:
Bieren met bezinksel drink ik ook nooit helemaal leeg, ik ben er van overtuigd dat het bezinksel niet goed is om veel van te drinken. Dit kan ook een mythe zijn.
Klik om te vergroten...
Idd. Dat bezinksel, dode gistcellen, dat kun je beter niet drinken.
Daar kun je vreselijke hoofdpijn van krijgen, alhoewel er mensen zijn, die beweren dat die gist gezond is.
Ik zag zelden dat mensen die gist innamen ren dat zegt al genoeg vind ik.
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#11
Kordie zei:
Kun je die eens uitleggen?
Hoe meer vocht hoe minder "de alcohol aanslaat"?
Zou kunnen verklaren waarom je sneller dronken bent van sterke drank/shotjes
Klik om te vergroten...
Zal met de afbraak te maken hebben, meer vocht is meer volume is langzamere opname i guess.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Kordie zei:
Agressie en sterke drank.
Dat hoor ik toch wel vaker.
Misschien breekt dit spul de rem af bij sommige
Klik om te vergroten...
De rem breekt het bij iedereen. Alleen gaan sommigen eerder met een vreemde naar bed of dansen op de tafel en anderen worden agressief en gaan meppen. Anderen willen gaan snuiven en weer anderen beginnen te huilen...
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#13
Raver zei:
Poaaah Bacardi maakt me echt een persoon die ik niet wil zijn.

Hoe geen idee maar ben er van overtuigd dat verschillende drank ook ander effect kán geven.
Klik om te vergroten...
Het is vaak ook de associaties die je ermee hebt. Je brein is een grote spier dus herinnert zich bepaalde dingen en acteert daar ook op.

Net zo als dat sommige mensen gaten/ hiaten krijgen in hun geheugen als ze te veel drinken. Dit heeft niet per se te maken met dat de een een groter drankorgel is dan de ander, maar het is genetisch. En als je eenmaal hiaten hebt, zul je ze altijd en steeds erger krijgen.
Dat is wel mijn minst lievelingsdeel van alcohol.

Verder moeilijke vraag… ik drink vooral bier. Dat effect is, als ik niks comineer🤪, altijd hetzelfde. De avonden dat ik er echt af lig zijn er meestal shotjes in het spel. Maar is dat door de soort drank, of door het feit dat ik in kortere tijd veel meer alcohol tot me neem? Gok dat laatste… Tegelijkertijd zou t me ook niet verbazen dat meer suikerhoudende drankjes, zoals shots of cocktails, ook een ander effect geven. Maar wordt je dan anders beïnvloed door de alcohol… of door de suiker? En bijvoorbeeld sterkere bieren… liggen ook zwaarder op de maag. Als ik 3 broden opheb heb ik ook minder energie.

Te veel variabelen dus, lijkt mij. Maar de wetenschap heeft hier ongetwijfeld onderzoek naar gedaan.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Wij hadden een vriend die nog wel bier mocht drinken van ons, maar als ie sterke drank nam, moesten we hem aan een paal vastbinden.
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#15
De Zandman zei:
Idd. Dat bezinksel, dode gistcellen, dat kun je beter niet drinken.
Daar kun je vreselijke hoofdpijn van krijgen, alhoewel er mensen zijn, die beweren dat die gist gezond is.
Ik zag zelden dat mensen die gist innamen ren dat zegt al genoeg vind ik.
Klik om te vergroten...
Hoezo zijn die gistcellen dood dan? Die kun je gewoon weer opkweken hoor.
In feite kun je van ongefilterd bier zeggen dat er leven in zit.
Het is misschien wel de belangrijkste reden waarom bier word gefilterd. Die grote brouwerijen zoals grols, heineken etc, die hebben super geavanceerde gisten en gist bepaalt voor het grootste gedeelte de smaak, het is het geheim van de chef.

Ei-Salade zei:
Wat ik wèl weet van pilsener is dat het gefilterd word en daardoor transparant is.
Klik om te vergroten...

Normaal gesproken word bier uitzichzelf helder na +- 2 maanden.

De Zandman zei:
Ik zag zelden dat mensen die gist innamen ren dat zegt al genoeg vind ik.
Klik om te vergroten...

https://www.etos.nl/producten/etos-biergist-470-tabletten-111278769.html
C
Curieuze89Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Raver zei:
Poaaah Bacardi maakt me echt een persoon die ik niet wil zijn.

Hoe geen idee maar ben er van overtuigd dat verschillende drank ook ander effect kán geven.
Klik om te vergroten...
Ik denk ook dat het verschilt… per soort. In mijn geval:
Bier… tot ik vol zit en dan nog eentje
Wijn… welterusten
Whisky cola… ik ben on-over-winnelijk!!!! Whaaaaa (totdat de crash komt)
Wodka: huh ben ik nou opeens heeeeeel dronken?
Gin Tonic: het leek zo’n goed idee na bier… en dat is het uiteindelijk toch niet… barf.
G
Guapo TemudginLid
01-01-2024, 00:00
#17
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik drink Atlas en dergelijke bieren wel degelijk slomer dan gewoon Pils.

Blond bier valt in mijn ervaring echt anders dan een Tripel van hetzelfde alcohol percentage.
Voor mij is dit een raadsel, of placebo effect
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#19
Manu76 zei:
Wij hadden een vriend die nog wel bier mocht drinken van ons, maar als ie sterke drank nam, moesten we hem aan een paal vastbinden.
Klik om te vergroten...

Agressie en sterke drank.
Dat hoor ik toch wel vaker.
Misschien breekt dit spul de rem af bij sommige
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#20
Manu76 zei:
De rem breekt het bij iedereen. Alleen gaan sommigen eerder met een vreemde naar bed of dansen op de tafel en anderen worden agressief en gaan meppen. Anderen willen gaan snuiven en weer anderen beginnen te huilen...
Klik om te vergroten...

Oja dat laatste heb ik ook altijd🙈 Soms echt heel irritant als ik iets weer verkeerd begrijp ofzo😫
En bij mijn vriend is dat juist handig, want die voelt zijn emoties niet zoveel. En als hij dan veel gedronken heeft komt het wel eindelijk een keer los.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."