Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAlcohol is de duivel

Alcohol is de duivel

51 antwoorden
10 weergaven
18-5-2026
K
Koffieb00nLid
01-01-2024, 00:00
#1
De Zandman zei:
Is alcohol de duivel, of is het een product van de duivel 😈?
Klik om te vergroten...
Precies een product van de duivel. Kutspul is het.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#2
Het valt niet mee, maar gaandeweg wordt het steeds makkelijker. Ik heb er geen moeite meer mee. Alleen als het heel erg warm is en als ik dan dorst heb krijg ik zin in bier....maar het is verder goed te doen.
Stop met die alcohol! Je gaat je veeeeel beter voelen
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#3
Het is niet de schuld van de drank zelf, nee.
Je hebt op de eerste plaats een eigen verantwoordelijkheid.
Maar de schuld ligt verder bij de overheid, die het zo gemakkelijk maakt om die alcohol overal te kunnen kopen.
Het wordt zelfs opgedrongen ahw!
Je eigen verantwoordelijkheid, dat is waar het om gaat.
Kan je er niet tegen, kun je er niet mee omgaan, koop en drink het dan niet. Of zo weinig mogelijk.
Aan alcohol gebruik zijn meer dan 65 verschillende soorten ziektes gelieerd Nota bene!
Ikzelf kan er niet mee omgaan zo heb ik door schade en ellende moeten ervaren.
Ik drink dus niet meer. Al meer dan 25 jaar niet meer.
Ik mis het niet op een heel enkele craving na als het heel erg warm en zonnig weer is.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#4
De Zandman zei:
Zoals al gezegd: alcohol is idd de duivel 😈!
Bij mij zit die duivel nog altijd op mijn schouder, en hij gaat daar nooit meer weg....
Hij slaapt deze tijd.
Als het heel erg warm en zonnig is, doet hij als ik te weinig vloeistof heb gedronken, af en toe heel even een oog een beetje open en laat merken dat hij er nog altijd is en dus niet meer weggaat....en sluimert een beetje vragend op die momenten.
Zou ik toegeven, dan zullen zijn beide ogen opengaan en gaat hij glimlachen, begint met zijn staart te bewegen ,terwijl hij de vraag naar snel meer, nadrukkelijk gaat stellen en bij het eerste glas zou theoretisch een nee kunnen volgen maar dat probeer ik niet meer uit.
Vroeger, gaf ik toe aan deze vraag en ging de duivel uiteindelijk schaterlachen en met zijn staart zwaaien terwijl ik het ene glas na het andere in een steeds hoger tempo naar binnen sloeg ..
En zeker de laatste keren besefte ik al discussiërende met de duivel die kraaide van plezier dat ik zoals zo vaak eigenlijk, de strijd weer eens verloren had.
Volgende keer beter, zei ik dan tegen mezelf, ik stop ermee en vaak dezelfde dag of avond nog, voerde ik die hele discussie met die duivel weer van voren af aan....
totdat ik uiteindelijk de beslissing nam om dat eerste glas niet meer te nemen en die duivel geen kans meer te geven en hem in slaap te gaan houden, hetgeen zeer zeker in het begin tot grote woede van en felle strijd met de duivel geleid heeft.
je kunt wel zeggen dat de duivel het mij behoorlijk zwaar gemaakt heeft om vol te houden. Jazeker. De duivel geeft zich niet zomaar gewonnen! Integendeel!
maar met het verstrijken van de tijd werd die strijd steeds minder zwaar en nu hebben de duivel en ik stellingen betrokken. Gedurende de meeste tijd bij genoeg vocht te hebben gedronken en als het niet te heet is in de felle ☀️ dan is het nu rustig aan het westelijk front.
De duivel die als naam alcohol heeft, slaapt.
En zo moet ik het houden.... totnogtoe gaat dit goed goddank.
Maar zo heel af en toe bij de juiste omstandigheden, dan is het tok tok....ik ben er nog! Zou je niet eventjes?? Een klein beetje maar? Een klein glaasje? Mijn antwoord is dan:
NEE!!
Klik om te vergroten...
Lijkt me in zo'n geval ook gewoon het beste om het nooit meer te doen.

Toch, aan de andere kant denk ik dat echte genezing van ziekten en ook verslavingen alleen mogelijk is door onder ogen te komen dat die duivel niet in een glaasje, pilletje of poedertje zit, maar in jou. De "duivel" is een deel van ons. En als dat deel afgestoten wordt (let wel, ik bedoel hier niet mee dat we moeten opvolgen wat de stem van de duivel zegt), dan stoten we eigenlijk een deel van onszelf af.

Dat is het écht moeilijke aan diepe genezing. De goede dingen van onszelf: de fijne gevoelens en dergelijke zijn makkelijk te accepteren. Maar de kwade, de duivelse kant. Dat is óók ons. Het is niet daar buiten ons ergens. En echte genezing is niet mogelijk zonder ook dat te accepteren als deel van onszelf.

De duivel is ons verwaarloosde innerlijke kind dat de wereld wil zien branden, maar eigenlijk wil het gewoon onze liefde.
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Mindless zei:
De duivel is ons verwaarloosde innerlijke kind
Klik om te vergroten...
Het verwaaloosde kind is de duivel? Nee joh. 🤣Arm kind het heeft al zoveel te verduren gehad.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#6
@Mindless :
Wat versta jij onder diepe genezing?
Wat mij betreft, ik ben en blijf een alcoholist.
Alleen breng ik eea niet meer in praktijk.
Meer dan dit kan ik niet doen, dwz een genezing bestaat er qua alcoholisme imo niet...
Niet iedereen ziet dit zo, sommige mensen menen na een tijd van abstinentie toch weer een enkel glaasje te kunnen drinken....en ze verklaren zich als " genezen"...
Ik geloof daar niet in. Want als ik dat eerste glas neem, dan gaat dat gegarandeerd weer helemaal fout en dat weet ik zeker.
Veel mensen denken dus dat op enig moment dat glaasje wel weer kan.
Hoe vaak gaat dat dan weer mis, nietwaar.
Dus een diepe genezing van de alcohol duivel, wat moet je daaronder verstaan?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#7
N3K0 zei:
Het verwaaloosde kind is de duivel? Nee joh. 🤣Arm kind het heeft al zoveel te verduren gehad.
Klik om te vergroten...
Je doet er wat grappig over (snap ik ook wel :wink: ), maar het is eigenlijk een vrij ernstig iets. Miljoenen, zoniet miljarden "volwassen" mensen geloven in 1 of andere onzichtbare God persoon met als tegenhanger een duivel persoon, terwijl de échte duivel inderdaad voortkomt uit het verwaarlozen van ons innerlijke kind. Het is het onthouden van liefde aan dat, dat ten grondslag ligt aan alle manieren waarop we kwaad doen in de wereld. Want: innerlijke kind niet blij, wij niet blij. Daar is geen weg omheen, hoeveel we het ook proberen. Een echt kind onthouden van liefde zal dat ook niet wegwuiven. Of het slaat van zich af, of het gaat erop broeden en wordt écht gemeen.


De Zandman zei:
@Mindless :
Wat versta jij onder diepe genezing?
Wat mij betreft, ik ben en blijf een alcoholist.
Alleen breng ik eea niet meer in praktijk.
Meer dan dit kan ik niet doen, dwz een genezing bestaat er qua alcoholisme imo niet...
Niet iedereen ziet dit zo, sommige mensen menen na een tijd van abstinentie toch weer een enkel glaasje te kunnen drinken....en ze verklaren zich als " genezen"...
Ik geloof daar niet in. Want als ik dat eerste glas neem, dan gaat dat gegarandeerd weer helemaal fout en dat weet ik zeker.
Veel mensen denken dus dat op enig moment dat glaasje wel weer kan.
Hoe vaak gaat dat dan weer mis, nietwaar.
Dus een diepe genezing van de alcohol duivel, wat moet je daaronder verstaan?
Klik om te vergroten...
Diepe genezing als in: dat in jezelf vinden dat jou als persoon overstijgt en dat toelaten om geest en lichaam te reinigen, als het ware.

Dat staat er wellicht wat wazig, maar ik bedoel er niet meer mee dan grondige diepe genezing middels (zelf-)liefde.

Ik ben het overigens wel met je eens dat - diepe genezing of niet - beter nooit weer begonnen kan worden aan alcohol in het geval van een serieus alcoholisch verleden. En zo hetzelfde met andere ernstige verslavingen. Want waarom de kat op het spek binden?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#8
N3K0 zei:
Nu zeg je het anders. Het innerlijke kind is verwaarloosd meestal door trauma en dergelijke, opvoeding, omgeving, enz enz..

Wat jij omschrijft zoals ik het lees/interpeteer is dat het verwaarloosde kind zich als een duivel gaat gedragen door gebrek aan liefde, begrip en aandacht. En dat het de taak van volwassen jij/ik is om het kind te genezen en aandacht te geven daar waar nodig.
Klik om te vergroten...
Ja ik had het misschien even duidelijker moeten verwoorden.

Maar inderdaad, wat jij daar zegt bedoel ik.

N3K0 zei:
Eigenlijk ligt die taak bij de ouders om er enigsinds voor te zorgen dat een kind zich ontwikkeld tot een evenwichtige jonge volwassenen die het leven aan kan en met tegenslagen enzo overweg kunnen gaan.

Helaas zijn veel volwassen nog steeds van binnen kleine kinderen. Ik zie ze niet als duivels. Dat is ook niet eerlijk tegenover het kind in ons. Die wist toen ook niet beter..
Klik om te vergroten...
Klopt, het is eigenlijk de verantwoordelijkheid van de ouders om dit in goede banen te leiden, maar tragisch genoeg gebeurt dit maar al te vaak niet.

Ik wou trouwens niet zeggen dat het innerlijke kind kwaadaardig is ofzo. Maar wel dat wanneer het innerlijke kind niet de liefde krijgt die het vereist (want dat is het: een kind eist liefde, omdat het dat (onbewust) als zijn geboorterecht ziet.) zich dan keert tegen de wereld (op wat voor manier dan ook) en een mens met zo'n verwaarloosd innerlijk kind uiteindelijk tot kwaad in staat is.

N3K0 zei:
"Duivels" is (naar mijn mening) als je eenmaal volwassen bent niks aan je problemen en maar janken en de verantwoordelijkheid bij een ander neer leggen..
Klik om te vergroten...
Maar mijn punt is, is dat het nog steeds datzelfde innerlijke kind is in een volwassene, die nog steeds wacht op tot het "zijn" liefde krijgt, zodat het eindelijk de angst en de haat los kan laten, ook al begrijpt het dit niet. Wat de echte en enige diepe genezing is. Het gaat niet vanzelf over. Ook al proberen we op alle mogelijke manier dit te omzeilen, liefde aan ons innerlijke kind geven is de kern van genezing.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
N3K0 zei:
We bedoelen volgens mij gewoon hetzelfde 😊 Als volwassen is het jou taak om jezelf te geven wat je nodig hebt wat je als kind hebt gemist. En weten dat je alle liefde op wereld waard bent en er toe doet en er mag zijn. 🥰
En dat veel problemen voortkomen uit een verwaarloosd kind wat gewoon liefde aandacht en begrip wil.
Ik viel er zelf alleen een beetje over dat het kwetsbare kind weg gezet werd als duivel. En wou daar mijn mening graag over geven 😇

Dus laten we vooral allemaal ons innerlijke kind omarmen en er lief voor zijn. Dat verdienen we ❤
Klik om te vergroten...
Kinderen kunnen anders ook duiveltjes zijn hoor :wink:

Maar inderdaad dan bedoelen we hetzelfde!

Gek hoe hetzelfde innerlijke kind kan zorgen voor onze jeugdigheid van geest en verwondering, zelfs als we lichamelijk al ouder zijn. En dat het tegelijkertijd kan zorgen voor verschrikkelijk gedrag, als we het onze liefde ontkennen/weerhouden.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#10
Is alcohol de duivel, of is het een product van de duivel 😈?
G
GreenAnonManLid
01-01-2024, 00:00
#11
Alcohol is een kutmiddel, neem liever pilletje pep dan dat ik die schijt loop te kanen
A
ApennootjeLid
01-01-2024, 00:00
#12
En nog een toevoeging:
Als die klinieken je voor zoveel tijd van de alcohol af hebben weten te helpen is hun doel blijkbaar behaald. En dan stopt de behandeling.
Maar voor mij begint het avontuur dan pas, dus ben ik al snel terug bij af.
B
BenjolinkLid
01-01-2024, 00:00
#13
Apennootje zei:
Ik heb dit forum ff achter me gelaten (nou ja, niet helemaal maar wel om serieuze redenen). Maar bedankt voor de support.

Mijn probleem is dat ik mijn hoofd probeer te (hoe zeg je dat in Nederlands?) numben. Als het geen alcohol is, dan probeer ik het met wat anders.
Ik wil het niet. Maar het is de enige manier om mijn hoofd rustig te houden.
Klik om te vergroten...
Misschien eens een bezoekje brengen aan de ggz, misschien schrijven ze je wel medicatie voor....

Omdat ik een vorm van autisme heb krijg ik nu duloxetine, dit helpt mij ook enorm om mijn hoofd rustig te houden, waardoor ik de drank ook niet nodig heb.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#14
Dit is al een erg oud topic, @troksky

Het is beter om een nieuw topic te maken vindt de meerderheid hier.
Onlangs overkwam mij dit ook, het reageren op een oud topic, waar ik toen terecht op gecorrigeerd werd....
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ik betrap me er op, na mijn laatste echt overdreven dronken avond ergens in april vorig jaar, dat ik minder drink dan daarvoor.

Heb dat niet gepland, het gebeurde gewoon.
L
LionXLid
01-01-2024, 00:00
#16
Apennootje zei:
En nog een toevoeging:
Als die klinieken je voor zoveel tijd van de alcohol af hebben weten te helpen is hun doel blijkbaar behaald. En dan stopt de behandeling.
Maar voor mij begint het avontuur dan pas, dus ben ik al snel terug bij af.
Klik om te vergroten...
Een goede kliniek zorgt dat je een plan opstelt voor na de behandeling. Want je hebt helemaal gelijk, dan word het menens en echt moeilijk.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#17
DjYella zei:
Een goede kliniek zorgt dat je een plan opstelt voor na de behandeling. Want je hebt helemaal gelijk, dan word het menens en echt moeilijk.
Klik om te vergroten...
Noot:
Uiteindelijk moet je het allemaal z e l f. Doen.
Een klinische opname is het begin, daarna moet je toch echt zelf je kastanjes uit het vuur halen....
P
PistebullyLid
01-01-2024, 00:00
#18
De Zandman zei:
Het is niet de schuld van de drank zelf, nee.
Je hebt op de eerste plaats een eigen verantwoordelijkheid.
Maar de schuld ligt verder bij de overheid, die het zo gemakkelijk maakt om die alcohol overal te kunnen kopen.
Het wordt zelfs opgedrongen ahw!
Je eigen verantwoordelijkheid, dat is waar het om gaat.
Kan je er niet tegen, kun je er niet mee omgaan, koop en drink het dan niet. Of zo weinig mogelijk.
Aan alcohol gebruik zijn meer dan 65 verschillende soorten ziektes gelieerd Nota bene!
Ikzelf kan er niet mee omgaan zo heb ik door schade en ellende moeten ervaren.
Ik drink dus niet meer. Al meer dan 25 jaar niet meer.
Ik mis het niet op een heel enkele craving na als het heel erg warm en zonnig weer is.
Klik om te vergroten...
Knap van je! Dit wou ik ff zeggen. 25 jaar is echt een mega prestatie. Ik zelf ben ook van plan volledig te gaan stoppen met alcohol. Mijn slaap kwaliteit is merkbaar minder en voel mij zoveel beter zonder drinken. Ik wil wel benadrukken dat ik enkel in het weekend dronk/drink, maar dit was voldoende om de negatieve effecten te ervaren. Ik merk wel dat ik het sweekends heel erg lastig vind om niet te drinken. Hele nare stof alcohol.
t
trokskyLid
01-01-2024, 00:00
#19
mooi !

Met mijn adhd en autisme is alcohol gevaarlijke dan eens een pilletje om de 3 maan
t
trokskyLid
01-01-2024, 00:00
#20
De Zandman zei:
Dit is al een erg oud topic, @troksky

Het is beter om een nieuw topic te maken vindt de meerderheid hier.
Onlangs overkwam mij dit ook, het reageren op een oud topic, waar ik toen terecht op gecorrigeerd werd....
Klik om te vergroten...
ok dank je wel

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."