Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVan de volwassenen drinkt 5,5% overmatig alcohol

Van de volwassenen drinkt 5,5% overmatig alcohol

60 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#1
Mindless zei:
Slangengif ook.
Klik om te vergroten...

Net als asbest
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#2
ljuv zei:
Schij toch uit😂 WIE HEEFT DAT BEDACHT
Klik om te vergroten...

Haha de Gezondheidsraad:wink:
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#3

Alcoholgebruik | volwassenen | Volksgezondheid en Zorg

Actuele cijfers, trends en duiding over overmatig alcoholgebruik onder volwassenen: naar leeftijd en geslacht.
www.vzinfo.nl www.vzinfo.nl

Ik las dit artikel en ik dacht dat veel meer mensen teveel alcohol per week dronken.
Het was ook een verrassing om te lezen dat het afgelopen negen jaar een flinke afname is in alcoholmisbruik.

Drink jij per week teveel en val je onder die 5,5 procent?
(als man 21 glazen / als vrouw 14 glazen p.w.)
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik heb wel tijden gehad dat ik twee of drie keer per week aan de wijn zat, en dan ging ik geregeld over de 20 glazen per week heen.
Inmiddels heb ik dat verminderd tot één gebruiksmoment per week of twee weken. Dus dan kom ik op zo'n 3-10 glazen per week, met af en toe een week niks.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#5
In mijn behandelingen werd altijd uitgegaan van 10% van de bevoling die op e.o.a. manier verslaafd wordt. Dat is alle middelen en gedrag op een hoop he, dus het kan best kloppen dat er door zo'n grote groep te veel gedronken wordt - en dat hoeft nog niet eens per se verslaving te zijn maar het helpt zeker niet :wink:

Ik ga richting de 3 jaar clean ook van Alcohol.
S
SjakkaLid
01-01-2024, 00:00
#6
Interessant artikel. Ik vind het best opvallend dat alcoholgebruik daalt, terwijl het nog steeds zo genormaliseerd is in onze maatschappij. Wat ik vreemd blijf vinden, is dat alcohol zelden als ‘drug’ wordt gezien, terwijl het dat in feite wel is – met alle risico’s van dien.

Misschien zijn andere vormen van gebruik juist toegenomen, zoals medicatie, cannabis of gedragsverslavingen. Het zou ook interessant zijn om te kijken of er sprake is van een verschuiving in plaats van echte afname.
M
ManPaardKrokodilLid
01-01-2024, 00:00
#7
ljuv zei:
Schij toch uit😂 WIE HEEFT DAT BEDACHT
Klik om te vergroten...
Tja, getuigt niet van veel emancipatie
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#8
Neo-Shulginist zei:
Ik heb wel tijden gehad dat ik twee of drie keer per week aan de wijn zat, en dan ging ik geregeld over de 20 glazen per week heen.
Inmiddels heb ik dat verminderd tot één gebruiksmoment per week of twee weken. Dus dan kom ik op zo'n 3-10 glazen per week, met af en toe een week niks.
Klik om te vergroten...

Hier vrijwel identiek.
Ondanks dat je hier vaak leest en zo ook hoort dat dat niet kan.

Ik denk dat wat wij deden valt onder binge drinken.
Volgens mij is dat sowieso moeilijker traceerbaar in bloed- en urine onderzoek omdat dat vaak niet om het X aantal glazen per week gaat, maar ook structureel. Dus iedere dag, wekenlang.

Met binge heb je dat niet.
Dus of je dat in een onderzoek kan meenemen van het artikel betwijfel ik.
D
Dick_van_LeeuwenLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik val onder die groep van meer dan 21. Ik merk ook echt wel dat t teveel is. Ben bezig met afbouw naar wat t eerst was. T is overigens alleen in t weekend.
Alcohol is zeker gewoon een drug.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#10
Dick_van_Leeuwen zei:
Ik val onder die groep van meer dan 21. Ik merk ook echt wel dat t teveel is. Ben bezig met afbouw naar wat t eerst was. T is overigens alleen in t weekend.
Alcohol is zeker gewoon een drug.
Klik om te vergroten...

Goed dat je terug aan het schakelen bent. Lukt je dat redelijkerwijs?

Bij mij werkt een stok achter de deur wel. Ik heb een gezin, ik ben ziek en heb daar afgelopen jaren hard in geïnvesteerd.
Maar ik realiseer me goed dat er altijd WD40 op het rempedaal zit.

Absoluut. Alcohol is een echte harddrugs.
Waar we ons niet op moeten verkijken en serieus moeten nemen.
M
ManPaardKrokodilLid
01-01-2024, 00:00
#11
Zeker interessant artikel. Wij bingen juist niet, maar geleidelijk loopt het gemiddelde per dag toch langzaam maar zeker lekker op. Bij warm weer rond het middag uur het eerste pilsje, soms samen een flesje wijn bij het eten, 's-avonds nog één of twee borreltjes. Dat is toch allemaal geen uitzondering meer. Voelt helemaal niet als bovenmatig, maar dat is denk ik precies waar dit artikel over gaat
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#12
Kordie zei:
als man 21 glazen / als vrouw 14 glazen p.w
Klik om te vergroten...
Schij toch uit😂 WIE HEEFT DAT BEDACHT
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#13
Kordie zei:
Dit klopt idd wel.

Het is op veel plekken te krijgen én op veel plekken geaccepteerd.
Je maakt het voor iemand die verslaafd is ook wel moeilijk zo. Het kost meer moeite om naar de coke dealer te gaan dan naar de Appie normaliter.
Klik om te vergroten...
In de VS was ik verbaasd dat we niet even biertjes konden halen in bijvoorbeeld de Aldi.

Het is best wel absurd om meters hoge muren aan verschillende alcoholhoudende dranken te zien staan in elke supermarkt in NL. Het is dat ik dat gewend ben, maar inderdaad: bij verslaving is alcohol bijna niet te ontlopen hier.

Ook dat regelrecht zuipen hier. Als je eens kritisch kijkt naar het gedrag van een dronken persoon: het is niet grappig, maar schokkend.

Als iemand precies hetzelfde zou doen van een drug zouden we flabbergasted zijn: wat heeft die genomen!??

Maar met drank is het oké...
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#14
ljuv zei:
Schij toch uit😂 WIE HEEFT DAT BEDACHT
Klik om te vergroten...
Ik denk letterlijk uit de tijd dat men nog zei: mannen 3 glazen p/d. Vrouwen 2 glazen p/d. Als 'gezonde' hoeveelheden. Zijn ze inmiddels ook op terug gekomen trouwens. Het is nu onbeperkt voor mannen en 0 voor vrouwen. Nee grapje. Het is 0 voor beiden. (Goh😂 wat een heldere geesten dat ze er in tweeduizendzoveel achter komen dat alchohol op geen enkele manier een gezonde toevoeging is aan je dieet😂😂)


Ot: Ik heb een tijd gehad dat ik de (zoals in het artikel gestelde) weekhoeveelheid per dag haalde en in een later stadium, na wat geminderd te zijn geweest, weer op weekhoeveelheden per 2 dagen zat. Toen ben ik er gewoon maar mee opgehouden. Bijna 3.5 jaar niet gedronken nu. Zelden cravings gehad. Hoogstens in het eerste half jaar een minimale. Was er ook klaar mee. Jippie! Feestje! Trek ff een flesje whisky los. Ohnee het is nog vroeg. Ohnee ik drink niet meer. Zie. Zo stop je ermee.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ik vind dat de maatstaf voor teveel alcohol in Nederland echt gigantisch hoog ligt met per week 21 glazen voor een man en 14 voor een vrouw.

Ik kom niet in de buurt van dat, maar als ik in de week elke dag een glas drink, voelt dat als veel en niet goed voor me.

Het probleem is hiermee denk ik groter, omdat alcoholgebruik zo sociaal geaccepteerd is.


In de VS konden we op heel veel plekken geen drank kopen waar dat in NL wel kan, wat me deed beseffen wat een zuipcultuur we hier eigenlijk hebben. Ik wist dat al, maar het is nog een stuk erger dan ik dacht.

21 glazen in de week is imo absurd en regelrecht alcoholisme. Maar zelfs ver daaronder al.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#16
Kordie zei:
Hier vrijwel identiek.
Ondanks dat je hier vaak leest en zo ook hoort dat dat niet kan.

Ik denk dat wat wij deden valt onder binge drinken.
Volgens mij is dat sowieso moeilijker traceerbaar in bloed- en urine onderzoek omdat dat vaak niet om het X aantal glazen per week gaat, maar ook structureel. Dus iedere dag, wekenlang.

Met binge heb je dat niet.
Dus of je dat in een onderzoek kan meenemen van het artikel betwijfel ik.
Klik om te vergroten...
De data uit de bovenstaande link gaat om gemiddelden van zelfgerapporteerde data. Het CBS haalt die data op door precies dat soort vragen te stellen. Als mensen zeggen dat ze eens in de maand bingedrinken met vier flessen wijn op een avond, dan nemen ze daar gewoon het gemiddelde van (dus 7 glazen per week of 1 per dag).
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#17
Kordie zei:
Interessant om te weten. Gelijk de verklaring waarom een man meer per week kan drinken volgens de raad.

Zou een vrouw ook eerder positief scoren bij een lab bloedonderzoek waar alcohol gebruik aangetoond kan worden?
Allemaal die waardes als gamma gt, cdt, mcv etc
Klik om te vergroten...
Dat laatste zou ik niet weten, heb ik geen verstand van
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#18
Mindless zei:
wat me deed beseffen wat een zuipcultuur we hier eigenlijk hebben. Ik wist dat al, maar het is nog een stuk erger dan ik dacht
Klik om te vergroten...

Dit klopt idd wel.

Het is op veel plekken te krijgen én op veel plekken geaccepteerd.
Je maakt het voor iemand die verslaafd is ook wel moeilijk zo. Het kost meer moeite om naar de coke dealer te gaan dan naar de Appie normaliter.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#19
Mindless zei:
Ik vind dat de maatstaf voor teveel alcohol in Nederland echt gigantisch hoog ligt met per week 21 glazen voor een man en 14 voor een vrouw.
Klik om te vergroten...
Ik dacht eerst eigenlijk: holy shit wat laag. Dan is iedereen alcoholist… Maar toen m’n vriend en ik het gingen uitrekenen, kwamen we ook echt nauwelijks bij de 21 glazen per week. Terwijl we onszelf toch wel zien als flinke zuuperds (ik ben door de weeks wel strenger naar mezelf dan hij maar haal dat vaak in t weekeind wel in).

Kordie zei:
Haha de Gezondheidsraad:wink:
Klik om te vergroten...
ManPaardKrokodil zei:
Tja, getuigt niet van veel emancipatie
Klik om te vergroten...
Vind alleen het verschil tussen mannen en vrouwen wel heul groot inderdaad! Zal vast een goede reden voor zijn… maar ik kan toch echt alcohol veel beter verdragen dan veel van mijn mannelijke vrienden. Ik heb dan ook heul veul mannelijke energie🤪 En wat neo zegt: t gaat uiteindelijk om gemiddelden dus zo nauw moet je t niet nemen.

Mindless zei:
Ook dat regelrecht zuipen hier. Als je eens kritisch kijkt naar het gedrag van een dronken persoon: het is niet grappig, maar schokkend.

Als iemand precies hetzelfde zou doen van een drug zouden we flabbergasted zijn: wat heeft die genomen!??

Maar met drank is het oké...
Klik om te vergroten...
Dit vind ik altijd zo lastig… want, principieel gezien ben ik het heulemaaaaal met je eens. Sterker nog: de meeste drugs richten ZOVEEL minder schade aan voor de omgeving dan alcohol. Maar toch, ik vind dronken avondjes met m’n maten ook wel echt heel leuk en heul grappig.

Ik schrik wel enorm als ik echt dronken tieners/ jong volwassenen zie, en vooral als ik dan besef dat ik er net zo bij liep toen. Echt… wtf. Zo’n straalbezopen nog-half-kinderlichaampje. Sociaal nog zo onderwikkeld dat je al helemaal niet weet wat je wel en niet kan maken ook al ben je dronken. Pffff what the fuck were we thinking.
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#20
ljuv zei:
Vind alleen het verschil tussen mannen en vrouwen wel heul groot inderdaad! Zal vast een goede reden voor zijn… maar ik kan toch echt alcohol veel beter verdragen dan veel van mijn mannelijke vrienden. Ik heb dan ook heul veul mannelijke energie🤪 En wat neo zegt: t gaat uiteindelijk om gemiddelden dus zo nauw moet je t niet nemen.
Klik om te vergroten...
Dit heeft te maken dat een vrouwenlichaam minder spierweefsel heeft dan een man en een hoger percentage vetweefsel dan een man. In spierweefsel zit meer vocht dan in vetweefsel waardoor het meer verdund wordt door het lichaam zelf.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."