#1
Ik kan het niet zo snel terugvinden hierop, maar wat vinden we van de vrijheidsbijdrage? haha
Ik heb zelf ook WGA (WIA) met geen benutbare mogelijkheden, maar zou bijvoorbeeld graag een dagje willen vrijwilligen. Nu ben ik bang om überhaupt iets te doen, want zie het UWV al gauw klaarstaan met herkeuring terwijl ik echt nog niet klaar ben voor re-integratie, ook volgens mijn behandelaren.
Dit gaat er sowieso niet doorkomen, hoor ik al van juristen/advocaten. Hetzelfde geldt voor inkorting van WW duur en überhaupt minder geld voor mensen die WGA hebben.
Blijkbaar iets met eigendomsrecht (kan het artikel niet meer vinden).
Rechten kunnen veranderen door de tijd.Het is immers een recht.
Ik heb inderdaad geen IVA, ben niet duurzaam afgekeurd. Wel dus GBM 80-100, wat ik niet had verwacht vanwege de bizarre verhalen over de WIA aanvraag, verzekeringsartsen etc. Ook had ik geluk dat de aanvraag snel was gegaan (binnen 6 weken), terwijl dit gebeurde tijdens de langere wachttijden bij het UWV. De verzekeringsarts zei dat ik over een jaar terug kon komen om te kijken hoe het dan gaat, dus in september. Maar goed, we gaan het zien.Ik help mensen, uit mijn werkveld, met WGA problematiek.
Als ik het goed begrijp heb jij geen IVA. In theorie zou je met WGA inderdaad nog herkeurd kunnen worden. Echter is die kans heel klein als je in de klasse 80/100 GBM zit. De druk bij UWV is namelijk zo hoog dat ze amper doen herkeuren, en het ziet er naar uit dat dit voorlopig niet gaat gebeuren. Want het herstelplan wat nu loopt loopt al minimaal tot eind 2027.
Vrijwilligerswerk is heel wat anders dan werken.
Het kan zijn dat je bv de druk van gewoon werk niet aan kan door medische omstandigheden. Vrijwilligerswerk kan dan vaak wel, omdat hier bv minder werkdruk is. Maar je kan het ook laten vallen onder dagbesteding.
Je moet geen vrijwilligerwerk gaan doen in de richting waarvoor je (tijdelijk) bent afgekeurd. Dan ga je wel vragen krijgen, wat dan eigenlijk ook logisch is.
Precies.
Mensen die nu bv een IVA of WGA hebben kunnen ze niet zomaar gaan korten. Het is immers een recht.
Bij IVA zit je dan in de veilige haven. Wij een WGA kan en mag het wel veranderen als je herkeurd wordt en bv van 80/100 naar 60 procent gaat. Dan gaat immers een nieuwe regeling in. En aan die nieuwe regeling voldoe je dan. Verschil met IVA is dat je dan in principe nooit meer herkeurd wordt en dus blijft de oude rechten gelden voor deze groep. Daarnaast mag je ook niet zomaar mensen gaan korten in een IVA, want ze zijn gewend aan het inkomen wat ze vaak al jaren krijgen.
Let me know @merelkerel12 als je hier wat over kan vinden.
Hier of via PB. Kan wel eens interessant zijn voor mijn voorlichting.
Interessant dat je met WGA problematiek werkt, doe je dat in de gemeente of in het algemeen? Misschien dat ik dan nog wat vraagjes voor je heb, maar zal die dan wel een keer per PB gooien.
Hier loop ik ook tegenaan met de WAO.maar zou bijvoorbeeld graag een dagje willen vrijwilligen. Nu ben ik bang om überhaupt iets te doen, want zie het UWV al gauw klaarstaan met herkeuring terwijl ik echt nog niet klaar ben voor re-integratie, ook volgens mijn behandelaren.
Aha! Ja ik heb mijzelf ook compleet verdiept in de WIA/WW/Bijstand en ook wet Verbetering Poortwachter sinds mijn behandeling voor afbouwen en binnenkort ook een intens traumatraject, en nu ik het systeem bijna van binnenuit ken deel ik ook vaak mijn kennis. Merk dat juist de mensen die het meest hulp nodig hebben, in de meest ingewikkelde systemen komen. En dan ook vaak van het kastje naar het muurtje worden gestuurd (Lijkt wel een Nederlandse gewoonte te worden).Ik heb een jaar een intensieve therapie gehad voor ptss als beroepsziekte. Ik heb me destijds verdiept in de wia, omdat ik er zelf in stond. Die kennis deel ik nu af en toe bij ex groepsleden. Dus niet via gemeentes / bedrijven. Gewoon kennisdeling voor mensen die helemaal in paniek zijn bv.
Hier loop ik ook tegenaan met de WAO.
Je hoort horror verhalen van anderen die altijd open en eerlijk gecommuniceerd hebben en toestemming kregen om bepaalde dingen te doen en achteraf ineens vet in de problemen komen.
Dit is al jaren gaande.(Lijkt wel een Nederlandse gewoonte te worden).
De de-humanistische agenda loopt door, verassend🥲![]()
'Bevalboete: zwangere vrouwen leveren flink in door verlaging maximumdagloon' · Salaris Vanmorgen
Zwangere vrouwen worden hard geraakt door de voorgenomen verlaging van het maximumdagloon met 20%. Dit stelt vakbond CNV op basis van een analyse.www.salarisvanmorgen.nl
🥲![]()
'Bevalboete: zwangere vrouwen leveren flink in door verlaging maximumdagloon' · Salaris Vanmorgen
Zwangere vrouwen worden hard geraakt door de voorgenomen verlaging van het maximumdagloon met 20%. Dit stelt vakbond CNV op basis van een analyse.www.salarisvanmorgen.nl
Morgen mee de straat op Kordie????Er ligt een plan om het vaderschapsverlof te versoberen ....
![]()
Kabinetsplannen om ouderschapsverlof te versoberen 'stap terug voor gendergelijkheid'
"Geen verstandige keuze als je gendergelijkheid wilt bevorderen", zegt een onderzoeker, die verwacht dat er daardoor nog minder vaders met verlof gaan.nos.nl
Morgen mee de straat op Kordie????
Seuw daar teken ik voor hoor!Ja, jij kwam toch bij mij op de nek toch![]()
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."