Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTweede Kamerverkiezingen 2025

Tweede Kamerverkiezingen 2025

1282 antwoorden
62 weergaven
18-5-2026
m
merelkerel12Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik kan het niet zo snel terugvinden hierop, maar wat vinden we van de vrijheidsbijdrage? haha
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#2
merelkerel12 zei:
Ik heb zelf ook WGA (WIA) met geen benutbare mogelijkheden, maar zou bijvoorbeeld graag een dagje willen vrijwilligen. Nu ben ik bang om überhaupt iets te doen, want zie het UWV al gauw klaarstaan met herkeuring terwijl ik echt nog niet klaar ben voor re-integratie, ook volgens mijn behandelaren.
Klik om te vergroten...

Ik help mensen, uit mijn werkveld, met WGA problematiek.
Als ik het goed begrijp heb jij geen IVA. In theorie zou je met WGA inderdaad nog herkeurd kunnen worden. Echter is die kans heel klein als je in de klasse 80/100 GBM zit. De druk bij UWV is namelijk zo hoog dat ze amper doen herkeuren, en het ziet er naar uit dat dit voorlopig niet gaat gebeuren. Want het herstelplan wat nu loopt loopt al minimaal tot eind 2027.

Vrijwilligerswerk is heel wat anders dan werken.
Het kan zijn dat je bv de druk van gewoon werk niet aan kan door medische omstandigheden. Vrijwilligerswerk kan dan vaak wel, omdat hier bv minder werkdruk is. Maar je kan het ook laten vallen onder dagbesteding.
Je moet geen vrijwilligerwerk gaan doen in de richting waarvoor je (tijdelijk) bent afgekeurd. Dan ga je wel vragen krijgen, wat dan eigenlijk ook logisch is.


merelkerel12 zei:
Dit gaat er sowieso niet doorkomen, hoor ik al van juristen/advocaten. Hetzelfde geldt voor inkorting van WW duur en überhaupt minder geld voor mensen die WGA hebben.
Klik om te vergroten...

Precies.
Mensen die nu bv een IVA of WGA hebben kunnen ze niet zomaar gaan korten. Het is immers een recht.
Bij IVA zit je dan in de veilige haven. Wij een WGA kan en mag het wel veranderen als je herkeurd wordt en bv van 80/100 naar 60 procent gaat. Dan gaat immers een nieuwe regeling in. En aan die nieuwe regeling voldoe je dan. Verschil met IVA is dat je dan in principe nooit meer herkeurd wordt en dus blijft de oude rechten gelden voor deze groep. Daarnaast mag je ook niet zomaar mensen gaan korten in een IVA, want ze zijn gewend aan het inkomen wat ze vaak al jaren krijgen.


merelkerel12 zei:
Blijkbaar iets met eigendomsrecht (kan het artikel niet meer vinden).
Klik om te vergroten...

Let me know @merelkerel12 als je hier wat over kan vinden.
Hier of via PB. Kan wel eens interessant zijn voor mijn voorlichting.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#3
Kordie zei:
Het is immers een recht.
Klik om te vergroten...
Rechten kunnen veranderen door de tijd.
Niets is voor altijd.
Een recht geeft je geen garanties.

Ik vind het goede aan de WIA wetgeving dat gekeken wordt wat je nog wel kunt.
Wet Werk & Inkomen naar Arbeidsvermogen.
Dat klinkt beter dan arbeidsongeschiktheid.

IVA is voor een kleine groep, dat gun je niemand. Eindstadium van ongeneeslijk ziek zijn bijvoorbeeld. Die mensen moeten we met rust laten.

Ik werk graag en draag bij aan voorzieningen voor diegene die dit echt nodig hebben.
Maar wie kan werken, die moet gewoon aan de slag gaan (in plaats van een uitkering bedoel ik).
Wie vrijwillig niet werkt zonder uitkering prima natuurlijk.

Sommige mensen hebben zulke ernstige problemen, dat ik snap dat die nooit kunnen werken. Lijkt me verschrikkelijk 🙏

Hoop dat we allemaal beseffen wat al die goede voorzieningen in ons land kosten en vooral wie dat allemaal betalen.

Aan de zijlijn lullen en klagen is zo makkelijk.
m
merelkerel12Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Kordie zei:
Ik help mensen, uit mijn werkveld, met WGA problematiek.
Als ik het goed begrijp heb jij geen IVA. In theorie zou je met WGA inderdaad nog herkeurd kunnen worden. Echter is die kans heel klein als je in de klasse 80/100 GBM zit. De druk bij UWV is namelijk zo hoog dat ze amper doen herkeuren, en het ziet er naar uit dat dit voorlopig niet gaat gebeuren. Want het herstelplan wat nu loopt loopt al minimaal tot eind 2027.

Vrijwilligerswerk is heel wat anders dan werken.
Het kan zijn dat je bv de druk van gewoon werk niet aan kan door medische omstandigheden. Vrijwilligerswerk kan dan vaak wel, omdat hier bv minder werkdruk is. Maar je kan het ook laten vallen onder dagbesteding.
Je moet geen vrijwilligerwerk gaan doen in de richting waarvoor je (tijdelijk) bent afgekeurd. Dan ga je wel vragen krijgen, wat dan eigenlijk ook logisch is.




Precies.
Mensen die nu bv een IVA of WGA hebben kunnen ze niet zomaar gaan korten. Het is immers een recht.
Bij IVA zit je dan in de veilige haven. Wij een WGA kan en mag het wel veranderen als je herkeurd wordt en bv van 80/100 naar 60 procent gaat. Dan gaat immers een nieuwe regeling in. En aan die nieuwe regeling voldoe je dan. Verschil met IVA is dat je dan in principe nooit meer herkeurd wordt en dus blijft de oude rechten gelden voor deze groep. Daarnaast mag je ook niet zomaar mensen gaan korten in een IVA, want ze zijn gewend aan het inkomen wat ze vaak al jaren krijgen.




Let me know @merelkerel12 als je hier wat over kan vinden.
Hier of via PB. Kan wel eens interessant zijn voor mijn voorlichting.
Klik om te vergroten...
Ik heb inderdaad geen IVA, ben niet duurzaam afgekeurd. Wel dus GBM 80-100, wat ik niet had verwacht vanwege de bizarre verhalen over de WIA aanvraag, verzekeringsartsen etc. Ook had ik geluk dat de aanvraag snel was gegaan (binnen 6 weken), terwijl dit gebeurde tijdens de langere wachttijden bij het UWV. De verzekeringsarts zei dat ik over een jaar terug kon komen om te kijken hoe het dan gaat, dus in september. Maar goed, we gaan het zien.

Maar good to know over vrijwilligerswerk dat je dat ook onder dagbesteding kan laten vallen. En ja natuurlijk ga ik niet iets doen wat weer te belastend is, aangezien dat voor mijn herstel ook niet werkt.

Interessant dat je met WGA problematiek werkt, doe je dat in de gemeente of in het algemeen? Misschien dat ik dan nog wat vraagjes voor je heb, maar zal die dan wel een keer per PB gooien.

En ja ik zal eens kijken voor je over wat juristen en advocaten hadden gemeld. Wellicht belangrijk voor je werk ook!
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#5
merelkerel12 zei:
Interessant dat je met WGA problematiek werkt, doe je dat in de gemeente of in het algemeen? Misschien dat ik dan nog wat vraagjes voor je heb, maar zal die dan wel een keer per PB gooien.
Klik om te vergroten...

Ik heb een jaar een intensieve therapie gehad voor ptss als beroepsziekte. Ik heb me destijds verdiept in de wia, omdat ik er zelf in stond. Die kennis deel ik nu af en toe bij ex groepsleden. Dus niet via gemeentes / bedrijven. Gewoon kennisdeling voor mensen die helemaal in paniek zijn bv.
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#6
merelkerel12 zei:
maar zou bijvoorbeeld graag een dagje willen vrijwilligen. Nu ben ik bang om überhaupt iets te doen, want zie het UWV al gauw klaarstaan met herkeuring terwijl ik echt nog niet klaar ben voor re-integratie, ook volgens mijn behandelaren.
Klik om te vergroten...
Hier loop ik ook tegenaan met de WAO.
Je hoort horror verhalen van anderen die altijd open en eerlijk gecommuniceerd hebben en toestemming kregen om bepaalde dingen te doen en achteraf ineens vet in de problemen komen.
m
merelkerel12Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Kordie zei:
Ik heb een jaar een intensieve therapie gehad voor ptss als beroepsziekte. Ik heb me destijds verdiept in de wia, omdat ik er zelf in stond. Die kennis deel ik nu af en toe bij ex groepsleden. Dus niet via gemeentes / bedrijven. Gewoon kennisdeling voor mensen die helemaal in paniek zijn bv.
Klik om te vergroten...
Aha! Ja ik heb mijzelf ook compleet verdiept in de WIA/WW/Bijstand en ook wet Verbetering Poortwachter sinds mijn behandeling voor afbouwen en binnenkort ook een intens traumatraject, en nu ik het systeem bijna van binnenuit ken deel ik ook vaak mijn kennis. Merk dat juist de mensen die het meest hulp nodig hebben, in de meest ingewikkelde systemen komen. En dan ook vaak van het kastje naar het muurtje worden gestuurd (Lijkt wel een Nederlandse gewoonte te worden).

En dan wordt deze groep keihard geraakt door dit kabinet, maakt me echt een beetje verdrietig hoe we als mensheid/samenleving hier terechtkomen in zo'n welvarend land.
m
merelkerel12Lid
01-01-2024, 00:00
#8
BrieMetDeBril zei:
Hier loop ik ook tegenaan met de WAO.
Je hoort horror verhalen van anderen die altijd open en eerlijk gecommuniceerd hebben en toestemming kregen om bepaalde dingen te doen en achteraf ineens vet in de problemen komen.
Klik om te vergroten...

Geeft alleen maar meer stress terwijl mensen met een WAO/WIA/Wajong etc er niet voor hebben gekozen altijd vanwege hun situatie. Maar ja neoliberalisme is full back met dit kabinet helaas.
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#9
merelkerel12 zei:
(Lijkt wel een Nederlandse gewoonte te worden).
Klik om te vergroten...
Dit is al jaren gaande.
Ik heb met terugwerkende kracht mijn WAO gekregen, de bijstand terug betaald en nu moest ik er wel voor beide belasting betalen.
Maar word van de een naar de ander gestuurd en krijg nooit wat ik nodig heb.
Heb dus nu voor 2 jaarinkomen moeten dokke incl boetes en rente waardoor de rekening 400% duurder geworden is.
Ik ben witheet erover en kan het niet met m'n korte lont oplossen dus heb het maar betaald om ervan af te zijn.
Ben het echt spuigzat dat niemand weet waar je moet zijn, ze wijzen maar en je komt geen stap verder.
Bureaucratie is verschrikkelijk.

Maar heb jij kennis over vrijwilligerswerk met de WAO jong?
Ik kan namelijk tamelijk weinig erover vinden op internet en heb zelf ook geen papieren gekregen met de mogelijkheden en of regels en verplichtingen.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#10
www.salarisvanmorgen.nl

'Bevalboete: zwangere vrouwen leveren flink in door verlaging maximumdagloon' · Salaris Vanmorgen

Zwangere vrouwen worden hard geraakt door de voorgenomen verlaging van het maximumdagloon met 20%. Dit stelt vakbond CNV op basis van een analyse.
www.salarisvanmorgen.nl www.salarisvanmorgen.nl
🥲
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#11
ljuv zei:
www.salarisvanmorgen.nl

'Bevalboete: zwangere vrouwen leveren flink in door verlaging maximumdagloon' · Salaris Vanmorgen

Zwangere vrouwen worden hard geraakt door de voorgenomen verlaging van het maximumdagloon met 20%. Dit stelt vakbond CNV op basis van een analyse.
www.salarisvanmorgen.nl www.salarisvanmorgen.nl
🥲
Klik om te vergroten...
De de-humanistische agenda loopt door, verassend
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#12
ljuv zei:
www.salarisvanmorgen.nl

'Bevalboete: zwangere vrouwen leveren flink in door verlaging maximumdagloon' · Salaris Vanmorgen

Zwangere vrouwen worden hard geraakt door de voorgenomen verlaging van het maximumdagloon met 20%. Dit stelt vakbond CNV op basis van een analyse.
www.salarisvanmorgen.nl www.salarisvanmorgen.nl
🥲
Klik om te vergroten...

Maar maar maar ...... wat een zware bevalling van het kabinet :(
a
annihilationLid
01-01-2024, 00:00
#13
Nu kinderbijslag nog afschaffen. Dat is bijna 5 miljard als het goed is. Kassa.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#14
Er ligt een plan om het vaderschapsverlof te versoberen ....

nos.nl

Kabinetsplannen om ouderschapsverlof te versoberen 'stap terug voor gendergelijkheid'

"Geen verstandige keuze als je gendergelijkheid wilt bevorderen", zegt een onderzoeker, die verwacht dat er daardoor nog minder vaders met verlof gaan.
nos.nl nos.nl
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#15
Kordie zei:
Er ligt een plan om het vaderschapsverlof te versoberen ....

nos.nl

Kabinetsplannen om ouderschapsverlof te versoberen 'stap terug voor gendergelijkheid'

"Geen verstandige keuze als je gendergelijkheid wilt bevorderen", zegt een onderzoeker, die verwacht dat er daardoor nog minder vaders met verlof gaan.
nos.nl nos.nl
Klik om te vergroten...
Morgen mee de straat op Kordie????
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#16
ljuv zei:
Morgen mee de straat op Kordie????
Klik om te vergroten...

Ja, jij kwam toch bij mij op de nek toch :wink:
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#17
Kordie zei:
Ja, jij kwam toch bij mij op de nek toch :wink:
Klik om te vergroten...
Seuw daar teken ik voor hoor!
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#18

Extreemrechtse actiegroepen van Defend groeien en worden steeds zichtbaarder

Sinds 20 september 2025 waren Defend-leden bij 21 van de 29 anti-azc- en anti-immigratiedemonstraties aanwezig.||Sinds het uit de hand gelopen anti-immigratieprotest op het Malieveld in Den Haag van 20 september vorig jaar, zijn er tientallen extreemrechtse Defend-groepen bijgekomen. Het gaat om...
pointer.kro-ncrv.nl pointer.kro-ncrv.nl
🤮
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#19
Veel lokale partijen deden het goed in Nederland. Fucking Aad De Mos haalt zo maar even 16 zetels...

GL/PVDA doet het op veel plaatsen slecht heb ik hier net vastgesteld.
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#20
Lemmy zei:
Veel lokale partijen deden het goed in Nederland. Fucking Aad De Mos haalt zo maar even 16 zetels...

GL/PVDA doet het op veel plaatsen slecht heb ik hier net vastgesteld.
Klik om te vergroten...

Hier in Apeldoorn ook Lokaal Apeldoorn als eerste maar GL/PVDA als tweede hoor.

Screenshot_20260319_080051_Chrome.jpg

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...6162636465
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."