Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsPittige Peper Plantage (eigen kweek)

Pittige Peper Plantage (eigen kweek)

196 antwoorden
35 weergaven
18-5-2026
Z
ZeebatsLid
01-01-2024, 00:00
#1
Leuk! Ik had 2 zomers terug een paar planten (Carolina reaper en chocolate habanero). Doe altijd een reaper door mn curry , maar mn vriezer ligt nog steeds helemaal vol.

Ga dit jaar ook weer wat plantjes doen , pepper x en madame jeannette. Ga eind februari beginnen
K
Kleine BosbeerLid
01-01-2024, 00:00
#2
LucidLucy zei:
Thanks! Slakken zat in de tuin inderdaad. Het was ook maar één plant die aangetast was. Dat vond ik ook het vreemde, maarja een slak hopt niet zo snel van plant naar plant haha

Hele mooie pepers zeg! 😍

Ik dacht dat dit sierpepersoorten waren. Maar deze kan je eten dus?

De bovenste is dan de Lila Lazuli?
En de onderste?
Klik om te vergroten...
Jaa.. ze zien er uit als snoepjes :hearteyes:
Doen me wat denken aan kaalkopjes die boven de grassprietjes uitsteken.. heel uitnodigend om van te snoepen..

Er zijn sierpepers die daar op lijken, maar deze zijn wel degelijk eetbaar.

Beide foto's tonen trouwens dezelfde pepersoort.
De plant heeft in 't begin groene takken en blaadjes, die geleidelijk donkerder kleuren tot bijna zwart.
De pepers zijn in 't begin paars en kleuren dan van geel naar rood. Niet allemaal tegelijk, dus je hebt een hele kleurenvariatie aan het plantje hangen.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#3
Kleine Bosbeer zei:
Slakken.

Hebben wij hier ook last van.. verschillende pepers aangevreten.. ook de grotere paprika's. Jammer.

De enige pepers die bij ons niet aangevreten worden, zijn die kleine paarse pepertjes die rechtop groeien aan de plant en tijdens het rijpen verkleuren naar geel/oranje/rood. Mooi plantje ook. Jammer dat die paarse kleur niet blijft als de peper opgewarmd wordt. Ik had gehoopt op paarse olie en paarse sambal, maar 't kleurt vrij snel beige-bruin.. Wel lekker pittig.. 50.000 – 100.000 Scoville Heat Units. Gekend onder enkele namen: Equadorian purple of Lila Luzi. Ook een plant met een enorme opbrengst.. lijkt wel alsof de plant extra vruchten maakt zodra je er wat geplukt hebt..



Klik om te vergroten...
Wat een beauties! Zijn ze ook heet?
K
Kleine BosbeerLid
01-01-2024, 00:00
#4
En aangezien dit een pittige-peper-kweek-draad is: Lila Luzi is een makkelijke plant.

Eigenlijk hebben we er niet naar moeten omkijken. De plant staat bij ons in de volle grond en heeft blijkbaar geen last van ziektes, parasieten of andere dingen die schade toebrengen. 't Was ook een vrij natte zomer, dus extra water geven was niet nodig. Lila Luzi wordt een vaste waarde in onze tuin 🥰

En Relmuis hierboven sprak over Black Pearl. Die ken ik nog niet, had er zelfs nog niet van gehoord, maar daar gaan we volgend jaar ook eens mee experimenteren want dat ziet er toch ook een lekker ding uit.... 🥲
K
Kleine BosbeerLid
01-01-2024, 00:00
#5
dupont zei:
Wat een beauties! Zijn ze ook heet?
Klik om te vergroten...
Goh... wat is heet?
Ik snoep elk sambalpotje met de lepel leeg en ben dus wel wat gewend. Denk ik. Want als ik hier sommige hun passie ten aanzien van pepers lees, bedenk ik dat ik maar een woessie ben... 😅

De Lila Luzi is pakweg 2cm groot en ik kan zonder veel te verpinken zo een pepertje vers van de plant eten.. het brandt wel nog een tijdje lekker in de mond. Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik enkel nog maar de onrijpe vrucht (paars van kleur) geproefd en gebruikt heb, omdat ik geen geduld had te wachten tot ze rood kleurden. Maar in dit geval is onrijp ook lekker 😎 Ondertussen kleuren er steeds meer vruchtjes rood, dus straks een oogsten en proeven of er veel verschil is. Mogelijks zijn die wat voller van smaak, misschien zelfs heter.

Om te vergelijken met andere chili-pepers: met de Savina Habanero die we vorig jaar kweekten, was ik heel voorzichtig.
Met de oranje Scotch Bonnet durf ik wat meer. En die is heter dan dat paarse pepertje.
Het paarse pepertje is dan weer heter dan die gekende lange spaanse rode peper, want die is al bij al vrij mild.

Ik gebruikte onlangs een halve, verse oranje bonnet in een curry, en bedacht nadien dat een ganse ook wel had gekunnen. Er stond immers maar weinig zweet op mijn voorhoofd 🙃 Nu, had ik dat gerecht gemaakt met die paarse pepers had ik er minstens drie of vier moeten gebruiken om dezelfde pittigheid te verkrijgen. Maar belangrijker dan de hitte vind ik de smaak en het aroma. Tabasco, bijvoorbeeld, vind ik erg slecht smaken. 't Heeft al meerdere gerechten verpest qua smaak, dus dat komt hier niet meer in huis. Die paarse peper daarentegen heeft een heerlijke 'paprika' smaak en dito aroma. De olie die ik ervan maakte ruikt zo lekker dat ik -telkens ik dat potje open- eerst eens flink moet inhaleren....
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#6
Vind dat altijd moeilijk te zeggen maar het was geen miljoen.
Desondanks heet, maar niet dermate dat je spontaan de can-can gaat dansen.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#7
Kleine Bosbeer zei:
Goh... wat is heet?
Ik snoep elk sambalpotje met de lepel leeg en ben dus wel wat gewend. Denk ik. Want als ik hier sommige hun passie ten aanzien van pepers lees, bedenk ik dat ik maar een woessie ben... 😅

De Lila Luzi is pakweg 2cm groot en ik kan zonder veel te verpinken zo een pepertje vers van de plant eten.. het brandt wel nog een tijdje lekker in de mond. Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik enkel nog maar de onrijpe vrucht (paars van kleur) geproefd en gebruikt heb, omdat ik geen geduld had te wachten tot ze rood kleurden. Maar in dit geval is onrijp ook lekker 😎 Ondertussen kleuren er steeds meer vruchtjes rood, dus straks een oogsten en proeven of er veel verschil is. Mogelijks zijn die wat voller van smaak, misschien zelfs heter.

Om te vergelijken met andere chili-pepers: met de Savina Habanero die we vorig jaar kweekten, was ik heel voorzichtig.
Met de oranje Scotch Bonnet durf ik wat meer. En die is heter dan dat paarse pepertje.
Het paarse pepertje is dan weer heter dan die gekende lange spaanse rode peper, want die is al bij al vrij mild.

Ik gebruikte onlangs een halve, verse oranje bonnet in een curry, en bedacht nadien dat een ganse ook wel had gekunnen. Er stond immers maar weinig zweet op mijn voorhoofd 🙃 Nu, had ik dat gerecht gemaakt met die paarse pepers had ik er minstens drie of vier moeten gebruiken om dezelfde pittigheid te verkrijgen. Maar belangrijker dan de hitte vind ik de smaak en het aroma. Tabasco, bijvoorbeeld, vind ik erg slecht smaken. 't Heeft al meerdere gerechten verpest qua smaak, dus dat komt hier niet meer in huis. Die paarse peper daarentegen heeft een heerlijke 'paprika' smaak en dito aroma. De olie die ik ervan maakte ruikt zo lekker dat ik -telkens ik dat potje open- eerst eens flink moet inhaleren....
Klik om te vergroten...

Ik dacht dat scotch Bonnet best heet was. Heter dan habanero's. Ik wil die volgend jaar eigenlijk ook gaan kweken. Goed om te weten dat die goed te handelen zijn.

Ik sta morgen weer in de keuken. Ik dacht eigenlijk dat ik nog veel meer Poblano's had. Maar helaas....
Ik was eigenlijk van plan een mildere variant van mijn Lo Siento sambal te maken. Maar nu moet ik even zoeken hoe ik smaakvolle mildheid erin krijg. Daar had ik die Poblano's voor bedacht.

M.a.w. ik zoek een spoedlevering verse poblano 😟

1000025949.jpg
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#8
LucidLucy zei:
Ik dacht dat scotch Bonnet best heet was.
Klik om te vergroten...
Daarnet m'n eerste scotch bonnet door de jus gedaan bij de stamppot (koken voor senioren).
Van een paar ontploffende senioren had ik niet opgekeken maar het deed niks.
Ńou ja, amper, je moest moeite doen om iets scherps te voelen.
Met peperplanten weet je het nooit.
Volgende keer jolokia. :smilingimp:
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#9
Dit jaar ga ik ook weer pepers kweken. Vorig jaar was ik te laat begonnen, maar groeiden met name de Habanero's erg goed buiten in een grote pot.

Ik heb vorige week zaadjes uit een Jalapeño en uit enkele Habanero's gehaald. Ook heb ik wat zaadjes van Surinaamse Madame Jeanette besteld.

Ik denk dat ik alvast binnenshuis wat kan gaan zaaien.
K
Kleine BosbeerLid
01-01-2024, 00:00
#10
LucidLucy zei:
Ik dacht dat scotch Bonnet best heet was. Heter dan habanero's. Ik wil die volgend jaar eigenlijk ook gaan kweken. Goed om te weten dat die goed te handelen zijn.
Klik om te vergroten...
Savina Habanero is geen gewone habanero. Heel wat pikanter... 🥵
De meeste habanero's zijn vergelijkbaar met scotch bonnet (voor zover ik daar wat vanaf weet he).

Die oranje bonnet die ik onlangs gebruikte was ook eigen kweek. De meeste vruchten die we hadden, hebben de slakken niet overleefd. Dus ik heb er maar twee. Misschien was die ene peper wat milder dan gewoonlijk. Wie zal 't zeggen. Niet alle pepers aan eenzelfde plant zijn even pikant eh.
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#11
Zelfs van één plant kan het russian roulette zijn heb ik gemerkt.
Alle planten die ik nu heb zijn niet gekruist, daar ligt het niet aan.
De eerste pepers zijn milder?
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ja het was me zeker al wel opgevallen haha
De verschillen in sterkte zijn goed merkbaar, zelfs vanaf dezel

Ik ben ook al wel aan het nadenken wat er volgend jaar gezaaid gaat worden. Zal toch keuzes moeten maken denk ik 😂

In elk geval:
Jolokia
Ancho Grande
Sugar rush stripey
Habanero of madame Jeanette, ben er nog niet over uit.
Habanada

En mochten ze tegen die tijd al te krijgen zijn: Pepper X
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#13
Sugar rush stripey = C. baccatum.
Interessant.

Pepper X.
Je komt hier uithuilen?
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#14
Relmuis zei:
Sugar rush stripey = C. baccatum.
Interessant.
Klik om te vergroten...
Ja, sugar rush schijnt erg lekker te zijn. En die met die strepen zien er erg gaaf uit.

Ik ben er erg benieuwd naar en heb de zaden al in huis.

Relmuis zei:
Pepper X.
Je komt hier uithuilen?
Klik om te vergroten...
We zullen zien 🤷‍♂️
Ik heb zelf vaak het idee dat boven een bepaald punt de sauzen niet meer zoveel heter lijken te worden. Het was toch al kapot gaan. Ben wel benieuwd naar de smaak tho. En het feit dat ze nu niet te krijgen zijn, maakt het toch extra aantrekkelijk hè 😂
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#15
Big mustard mama, die maar niet wil rijpen, door een tomatensoepje gedaan.
Heel zoet, aromatisch, maar verdomde heet, iets minder heet dan een jolokia?
Werking zette, zoals verwacht, laat in en duurde lang.
Voor herhaling vatbaar.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#16
Relmuis zei:
Big mustard mama, die maar niet wil rijpen, door een tomatensoepje gedaan.
Heel zoet, aromatisch, maar verdomde heet, iets minder heet dan een jolokia?
Werking zette, zoals verwacht, laat in en duurde lang.
Voor herhaling vatbaar.
Klik om te vergroten...

Pfff één peper in een soepje? Die zijn zo rond de 1 miljoen scoville?

Ik vind peper in soep sowieso altijd goed scherp overkomen.
Z
ZeebatsLid
01-01-2024, 00:00
#17
Heb madame Jeanette, habanero en pepper x zaadjes besteld! Ga over 2 weken zaaien.

Gaan er nog meer mensen mee aan de slag dit jaar?
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#18
Zeebats zei:
Heb madame Jeanette, habanero en pepper x zaadjes besteld! Ga over 2 weken zaaien.

Gaan er nog meer mensen mee aan de slag dit jaar?
Klik om te vergroten...

Uiteraard! Mits ik er de tijd voor neem de komende dagen. Ik wil eigenlijk deze week gaan zaaien. Maar heb een vrij vol programma haha

Dit jaar minder soorten om het behapbaar te houden. Maar keuzes maken vind ik lastig. In elk geval komt er:

  • Sugar Rush Stripey (C. Baccatum)
  • Ancho Grande (C. Annuum)
  • Bhut Jolokia F1 (C. Chinense)
  • Een of andere gele peper van de Intratuin. Niet duidelijk welke precies, maar errug lekker. (C. Chinense - ik weet alleen dat het chinense is, maar verder zegt het label enkel Hot Yellow)

Maar ik zou ook graag nog Hababada's kweken. En het liefst ook nog Madame Jeanette ofzo

En hier in het topic ook nog leuke soorten gezien. Maar dan moet ik even terugzoeken.

Scorpions zouden ook nog wel tof zijn. Maar dan laat ik de ghost peppers achterwege
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ik wil dit jaar ook beginnen met pepers kweken. Welk seizoen is het beste? En kan het ook zonder voeding?
Z
ZeebatsLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ei-Salade zei:
Ik wil dit jaar ook beginnen met pepers kweken. Welk seizoen is het beste? En kan het ook zonder voeding?
Klik om te vergroten...
Eind februari binnen zaaien. Als het stopt met vriezen kunnen de planten naar buiten. Al wil je beetje goede oogst is voeding noodzakelijk.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...5678910
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."