Wat een beauties! Zijn ze ook heet?
Goh... wat is heet?
Ik snoep elk sambalpotje met de lepel leeg en ben dus wel wat gewend. Denk ik. Want als ik hier sommige hun passie ten aanzien van pepers lees, bedenk ik dat ik maar een woessie ben... 😅
De Lila Luzi is pakweg 2cm groot en ik kan zonder veel te verpinken zo een pepertje vers van de plant eten.. het brandt wel nog een tijdje lekker in de mond. Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik enkel nog maar de onrijpe vrucht (paars van kleur) geproefd en gebruikt heb, omdat ik geen geduld had te wachten tot ze rood kleurden. Maar in dit geval is onrijp ook lekker 😎 Ondertussen kleuren er steeds meer vruchtjes rood, dus straks een oogsten en proeven of er veel verschil is. Mogelijks zijn die wat voller van smaak, misschien zelfs heter.
Om te vergelijken met andere chili-pepers: met de Savina Habanero die we vorig jaar kweekten, was ik heel voorzichtig.
Met de oranje Scotch Bonnet durf ik wat meer. En die is heter dan dat paarse pepertje.
Het paarse pepertje is dan weer heter dan die gekende lange spaanse rode peper, want die is al bij al vrij mild.
Ik gebruikte onlangs een halve, verse oranje bonnet in een curry, en bedacht nadien dat een ganse ook wel had gekunnen. Er stond immers maar weinig zweet op mijn voorhoofd 🙃 Nu, had ik dat gerecht gemaakt met die paarse pepers had ik er minstens drie of vier moeten gebruiken om dezelfde pittigheid te verkrijgen. Maar belangrijker dan de hitte vind ik de smaak en het aroma. Tabasco, bijvoorbeeld, vind ik erg slecht smaken. 't Heeft al meerdere gerechten verpest qua smaak, dus dat komt hier niet meer in huis. Die paarse peper daarentegen heeft een heerlijke 'paprika' smaak en dito aroma. De olie die ik ervan maakte ruikt zo lekker dat ik -telkens ik dat potje open- eerst eens flink moet inhaleren....