Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsPittige Peper Plantage (eigen kweek)

Pittige Peper Plantage (eigen kweek)

196 antwoorden
34 weergaven
18-5-2026
d
djiegoLid
01-01-2024, 00:00
#1
Nou bij mij zijn ze allemaal dood, ik was echt te laat, volgend seizoen nieuwe kans :grin:

Wel erg veel lekkere paprikaatjes. Ik vind het ook mooie planten, en ze doen het binnen op de vensterbank erg leuk met al die mooie vruchten :) Het viel me vooral op in vergelijking met tomaten hoe ontzettend lang ze vrucht blijven dragen voordat ze rijp worden in vergelijking. Voor mn gevoel zeker twee keer zolang, al heb ik het niet gemeten. Volgend seizoen gaan we het wetenschappelijker aanpakken allemaal met meer registratie :)

Ik ga kijken voor zo'n kleine kas op poten, ik geloof dat ik er een nieuwe hobby bij heb haha
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#2
Mevrouw Pløp zei:
Liggen die niet regelmatig gratis bij een tuincentrum?
Klik om te vergroten...
Hmm goeie. Dan hoef ik alleen nog de potjes te kopen.
Als ik de potjes en trays los van elkaar koop, ben ik waarschijnlijk ook al goedkoper uit. Maar dan kom je al snel uit bij de groothandel 😂

Mevrouw Pløp zei:
Of koop een tray met goedkope tuinplantjes, ben je misschien nog goedkoper uit ook!
Klik om te vergroten...
Hmmm dat lijkt me sterk, maar wie weet. Ik heb alleen al ruimtegebrek en om die plantjes nou direct bij de gft te gooien, gaat een beetje tegen mn kwekers hart in 😂

Er is straks geen stukje zon meer over in huis of de tuin. Alles staat bezaaid met cactussen of pepers. En dat laatste streepje zon is gereserveerd voor Daya.
N
New DawnLid
01-01-2024, 00:00
#3
Jeanette keukenpapier update:

Keukenpapier #1: 47 drijvende zaden die niet zouden moeten ontkiemen.
Er zijn er toch 2 opgekomen, deze heb ik met papier en al in aarde gelegd.

Keukenpapier #2: 10 gezonken zaden die wel zouden moeten ontkiemen.
Er zijn er tot nu toe 0 opgekomen, ik heb helaas (nog) geen warmte mat.

Waarschijnlijk is de temperatuur niet geschikt om ze te triggeren,
nu de buitentemperatuur gestegen is, leg ik ze op een beter plekje.

Mini kweek kas update:

Op 16 maart heb ik 24 paprika zaadjes en 24 Jeanette zaadjes gezaaid.

Roze kas: 24 kweekbakjes met de paprika zaadjes van mijn vrouw, er zijn er 23 opgekomen.
Van deze 23 waren er 2 plantjes nog te klein, deze heb ik bij mijn pepers gezet als voorbeeld.

Gisteren heb ik tijdens mijn 2C-C tripje 21 paprika's verpot naar bakjes met potgrond.
Deze staan in de futuristische blurple synthwave kamer tot het buiten klimaat geschikter is.
Ik overweeg om speakers aan de kamer toe te voegen om hun ervaring compleet te maken.

Groene kas: 24 kweekbakjes met gezonken Jeanette zaadjes, tot gisteren geen teken van leven.
Nadat ik 2 paprika plantjes bij de pepers gezet heb, beginnen er ineens pepers op te komen..?!

Het heeft bij de pepers 19 dagen geduurd voordat het eerste teken van leven zichtbaar werd.
Het heeft bij de paprika's 12 dagen geduurd voordat het eerste teken van leven zichtbaar werd.
Beide kweek kassen stonden in de keuken, waarschijnlijk bij een temperatuur van ~18 graden.

LucidLucy zei:
Ik zoek trays voor potten van 9cm. Een goedkope aanbieder, waar ik als consument kan kopen, zonder direct een pellet af te nemen 😂
Klik om te vergroten...

Heb je een 3D printer staan? :sweatsmile:

www.thingiverse.com

Modular Kratky Staging Base by LucidOndine

This is a modular tray system that allows plants to establish root systems via a Kratky growing method. This allows users to bring struggling plants inside or into a more gentle environment under high intensity grow lights should they struggle with growth in a tower.I created this because I've...
www.thingiverse.com www.thingiverse.com
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#4
New Dawn zei:
Beide kweek kassen stonden in de keuken, waarschijnlijk bij een temperatuur van ~18 graden.
Klik om te vergroten...
Ja dit is eigenlijk écht te laag. Ik zou voor zeker minimaal 22 °C gaan. En maximaal 30-35.

New Dawn zei:
Heb je een 3D printer staan? :sweatsmile:

www.thingiverse.com

Modular Kratky Staging Base by LucidOndine

This is a modular tray system that allows plants to establish root systems via a Kratky growing method. This allows users to bring struggling plants inside or into a more gentle environment under high intensity grow lights should they struggle with growth in a tower.I created this because I've...
www.thingiverse.com www.thingiverse.com
Klik om te vergroten...
Jazeker! Maar enig idee hoeveel tijd het kost om er 200 te printen? 😂

En hoeveel filament?

Nee 3d printen is leuk voor customized spulletjes, lage oplages, een enkel vervangonderdeeltje.

Maar voor serie tot massaproductie is FDM 3D-printen totaal ongeschikt.

En centjes + de ruimte voor een industriële 3d printer van HP ofzo heb ik niet 😂
N
New DawnLid
01-01-2024, 00:00
#5
Damn, 200...!? Dat gaat wel even tijd kosten inderdaad! :grimacing:
Ik ga kijken of ik nog genoeg tijd en zin heb om er 24 te printen.
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#6
Mag dit?
Indien niet is een niet nader te noemen vrouwelijke mod vast en zeker gaarne bereid mij met d'r gevreesde hamer op mijn vingertjes te tikken. :kissingsmiling:

ECO KWEEKTRAY 12 paperpots

www.zaadhandelvanderwal.nl www.zaadhandelvanderwal.nl
N
New DawnLid
01-01-2024, 00:00
#7
LucidLucy zei:
Je was mijn uit de hand gelopen ontkiemings experimentje even vergeten zeker?
Klik om te vergroten...

Nou, een beetje wel, inderdaad...

Maar je zei ook: "Ik heb alleen al ruimtegebrek" dus ik dacht dat je wellicht maximaal 36 potjes zocht.

Gisteren heb ik dit raster & potje voor mijn pepers ontworpen, aangezien ik al mijn oude rommel aan de paprika's verbruikt heb:

PXL_20230405_100421205.jpg

Dit potje kost 'maar' 86 minuten om te printen... 86 x 120 = 10320 minuten / 60 = 172 uur / 24 = ~7 dagen constant printen ... Valt wel mee toch? :grin:
Het modulaire raster kost 1 uur ofzo, dus dan heb je ook nog 120 / 3 = 40 rasters nodig als je de boel netjes uit wil lijnen, 40 uur / 24 = ~1,7 dagen.

Dus met een dag of 9 van constante arbeid ben je alweer voorzien een enorme berg net aan bruikbare breekbare objecten!

33 gram per potje x 120 = 3960 gram, dus waarschijnlijk ben je met 5 rollen filament wel ongeveer klaar!

O, wacht, er zit nog geen bodem in het potje, want die wil ik los hebben...

Wellicht is bestellen toch beter... :sweatsmile:
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#8
New Dawn zei:
Damn, 200...!? Dat gaat wel even tijd kosten inderdaad! :grimacing:
Ik ga kijken of ik nog genoeg tijd en zin heb om er 24 te printen.
Klik om te vergroten...

Je was mijn uit de hand gelopen ontkiemings experimentje even vergeten zeker?

De gele peperplanten worden een gevalletje gratis af te halen denk ik 😂
Die alleen al zijn er 170-180. Zeg dat er nog wat afsterft. Maar 120 planten toch sowieso wel...

En dan nog 35 tot 50 planten van andere soorten.
M
Mevrouw PløpLid
01-01-2024, 00:00
#9
LucidLucy zei:
Je was mijn uit de hand gelopen ontkiemings experimentje even vergeten zeker?

De gele peperplanten worden een gevalletje gratis af te halen denk ik 😂
Die alleen al zijn er 170-180. Zeg dat er nog wat afsterft. Maar 120 planten toch sowieso wel...

En dan nog 35 tot 50 planten van andere soorten.
Klik om te vergroten...
Als je nou wat dichterbij zou wonen!
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#10
New Dawn zei:
Nou, een beetje wel, inderdaad...

Maar je zei ook: "Ik heb alleen al ruimtegebrek" dus ik dacht dat je wellicht maximaal 36 potjes zocht.

Gisteren heb ik dit raster & potje voor mijn pepers ontworpen, aangezien ik al mijn oude rommel aan de paprika's verbruikt heb:

Bekijk bijlage 50403

Dit potje kost 'maar' 86 minuten om te printen... 86 x 120 = 10320 minuten / 60 = 172 uur / 24 = ~7 dagen constant printen ... Valt wel mee toch? :grin:
Het modulaire raster kost 1 uur ofzo, dus dan heb je ook nog 120 / 3 = 40 rasters nodig als je de boel netjes uit wil lijnen, 40 uur / 24 = ~1,7 dagen.

Dus met een dag of 9 van constante arbeid ben je alweer voorzien een enorme berg net aan bruikbare breekbare objecten!

33 gram per potje x 120 = 3960 gram, dus waarschijnlijk ben je met 5 rollen filament wel ongeveer klaar!

O, wacht, er zit nog geen bodem in het potje, want die wil ik los hebben...

Wellicht is bestellen toch beter... :sweatsmile:
Klik om te vergroten...

Sowieso, de manuren die daarin zitten. Á €25/uur. Ik acht mijn tijd kostbaar nu ik weer 40 uur werk. En dan nog alle randzaken als meetings, stappenwerk, klimmen en af en toe ook een ff niks doen, spelletjes doen, dagje eropuit.

Ik bestel wel haha

Tenzij ik dat ene custom designed potje wil hebben. Dan slinger ik uiteraard de printer aan.
3D modelleren vind ik dan wel altijd leuk. Het printen zelf zie ik altijd tegenop. Zo vaak problemen gehad die dan 2 volledige dagen in beslag nemen om te fixen. Ja het is een leuke hobby om je obsessief in te verliezen als je er de tijd voor.hebt haha

Wel een vet design zo trouwens! Die zeshoekjes hebben zeker wel wat moois.

Mocht iemand ooit nog eens een .stl nodig hebben naar een idee wat je hebt. Wie weet vind ik dat dan wèl leuk om eens te doen.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik ben dan niet van plan om 180 potjes.te printen, maar wilde toch graag de gieter laten zien die hier al enkele jaren trouwe dienst verleent.

IMG20230406193440.jpg

Dit ontwerp heb ik trouwens niet zelf getekend. Deze heb ik gewoon goed gejat:

www.thingiverse.com

Small Watering Can by shmeeed

Also featured - slightly scaled up - by Angus in Maker's Muse on YouTube..I needed a small watering can for the office, so I designed one after my fancy. I decided to make it a vase, because I just love those seamless surfaces and I had an idea how to incorporate a rigid grip (that worked very...
www.thingiverse.com www.thingiverse.com

Ik denk dat het deze link is. En anders lijkt ie er verrekte veel op.

Geprint in Refill PET, gerecycled PET. Met een 1,0mm nozzle in vase mode. Laaghoogte zal 0,4 of 0,5mm zijn geweest. Printen op hoge temperatuur. Misschien zelfs hoger dan de fabrikant vermeld.

Een hoge temperatuur is sowieso van belang voor een goede laaghechting en dus goede waterdichtheid. Maar vanwege de (zeer) brede nozzle, moet de temperatuur ook al wat hoger zijn dan een 0,4mm nozzle.

En uiteraard hangt dit ook samen met de printsnelheid. Hoe meer materiaal er /seconde er doorheen vloeit, hoe meer energie je erin moet pompen om goed te smelten.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#12
"Uit de hand gelopen? Neeeee joh, waar heb je het over?....."

IMG20230415120217.jpg
r
reDStoneLid
01-01-2024, 00:00
#13
LucidLucy zei:
"Uit de hand gelopen? Neeeee joh, waar heb je het over?....."

Bekijk bijlage 50618
Klik om te vergroten...
Die cactussen en vetplanten staan er ook leuk bij.
E
Eve's dropLid
01-01-2024, 00:00
#14
reDStone zei:
Die cactussen en vetplanten staan er ook leuk bij.
Klik om te vergroten...

Kak tussen?
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#15
reDStone zei:
Die cactussen en vetplanten staan er ook leuk bij.
Klik om te vergroten...
Yep! Ook daar heb ik een heel topic aan gewijd haha
Ik heb een hele verzameling cactussen. Voornamelijk San Pedro's, Lophophora (Peyote) en Ariocarpus.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#16
Volgens mij trokken ze de volle zon nog niet zo goed toen ik ze buiten aan het verpotten was. Toch maar het zonnescherm uitgedaan. Toen ging het beter.

IMG20230415134827.jpg

De eerste 77 pepers zijn verpot. Morgen de overige 150 (?).
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ze zijn na een nachtje weer aardig bijgetrokken gelukkig. Ik dacht echt dat ik er wel een aantal verloren had in de strijd gisteren. Maar alles lijkt weer levensvatbaar.

IMG20230416103053.jpg
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik heb nu in totaal iets van 7 traytjes ofzo. Ik ben ze maar per drie in een potje gaan steken om ruimte te besparen. Maar ze hebben nu allemaal een plekje in huis, zelfs op het zuiden.

Ik ben benieuwd of ze nu wat harder gaan groeien nu ze full spectrum zonlicht krijgen.

IMG20230416162728.jpg

IMG20230416164929.jpg

IMG20230416175253.jpg

Dat ene halve traytje met enkele plantjes zijn nog Bhut Jolokia's F1. Die ik 2/3 weken geleden nog had gezaaid omdat de vorigen grootendeels overleden waren na de springstaartplaag.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Geniet van je plantjes! Ik moet eerlijk bekennen dat je de slechtste invloed op mij hebt gehad val iedereen hier, met dit onderwerp. Maar ok, kun jij niets aan doen. Ik ga weer afbouwen nadat ik mijn picante sausje op heb, of gelijk stoppen, cold turkey!!
Jaren geen scherpe saus genomen en volgens mij kan een beetje geen kwaad, maar ik heb de neiging al snel, alles lekkerder te vinden met sambal of welke pittige saus dan ook. En is niet zo goed voor mij en de huid.

Don't forget, variety is the spice of life :).

Verder leuk en mooi onderwerp, dus ga er wel mee door aub!
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ze groeien als kool!

Vooral deze hier: o.a. Serrano en Ancho Grande.

IMG20230507195918.jpg

Maar ook deze; Numex Big Jim en links een aantal Bhut Jolokia (de traditionele, niet de F1).

IMG20230507200030.jpg

En nog wat pepers + de pepers van het ontkiemingsexperiment.

IMG20230507201738.jpg


IMG20230507201649.jpg


IMG20230507200039.jpg


Wat ook opvalt is het verschil tussen de Bhut Jolokia F1 die ik eerst gezaaid heb en die ik enkele weken later gezaaid heb. Een flink aantal waren dood gegaan door de droogte na die springstaarten plaag. Maar ze groeien maar moeizaam. De nieuwere heb ik langer vochtig in de kas laten staan en dat heeft ze goed gedaan. De bladeren zijn een stuk groter:

De kleintjes (die ik dus een aantal weken eerder gezaaid heb):
IMG20230507200005.jpg

De groteren (die dus nog relatief jong zijn):

IMG20230507195931.jpg

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...34567...10
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."