Als ik de sambalman mag geloven doen die conserveringsmiddelen geen goed aan je sambal. Dus eigen brouwsel zou daar al op moeten winnen.
De
Sambal Oelek van de AH is vrij onschuldig:
88%
chilipeper,
zout,
azijnzuur,
kaliumsorbaat
Kaliumsorbaat is schimmelwerend, klinkt wel gewenst?..
Per 100 gram sambal zit er 10 gram zout in, oftewel 10%
Klinkt als vrij veel, maar je gebruikt er wel weer weinig van?
Een theelepel sambal is 5 gram en levert 0,5 gram zout op.
Okee, daar gaan we dan, adem in, adem uit...
Potje 1: Sambal uit de keuken van Albert:
Het zout geeft een hartige smaak, verder smaakt ie ... gewoon lekker?
De pikante gloed is vrijwel direct merkbaar, de intensiteit neemt snel af.
... Korte pauze van 10 minuten om het speelveld af te laten koelen.
Potje 2: Madame Jeanette uit eigen keuken:
Het recept vond dat ik een vijzel of keukenmachine moest gebruiken,
bij gebrek aan beide gereedschappen heb ik het daarom maar gekookt,
daarna kreeg de staafmixer grip op de materie en is het glad gepureerd.
De Madame Jeanette smaakt bekend, lijkt erg op mijn paprika soep!
Op zich niet zo vreemd, want ik heb het als een paprika soep bereid.
Uien en knoflook, jammie! Volgende keer mik ik er wat meer zout in..!
De pikante gloed laat even op zich wachten maar neemt in intensiteit toe,
na een minuut is deze op sterkte, na 4 minuten gloeien mijn lippen ineens.
Vanochtend had ik een doof gevoel in mijn mond, nu ik terugkijk op het
bereidingsproces, komt dit vermoedelijk door het leeg likken van de pan.
Ik was even bang dat deze saus te intens zou gaan zijn, het valt erg mee!