Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsPittige Peper Plantage (eigen kweek)

Pittige Peper Plantage (eigen kweek)

196 antwoorden
30 weergaven
18-5-2026
N
New DawnLid
01-01-2024, 00:00
#1
Leuk om eens een jaartje pepers te kweken i.p.v. cannabis,
komen de restanten kweekspullen toch nog goed van pas!

Leuk filmpje over de Rotterdamse Sambalman:
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#2
Inmiddels zal op dit forum toch wel bekend zijn dat ik houd van alliteraties. Wat misschien minder bekend is, is dat ik het ook leuk vind om pepers te kweken. Voordat ik mijn cactus hobby begon, heb ik weleens pepers gekweekt.

De laatste jaren heb ik daar eigenlijk niets meer mee gedaan. Fascinerend hoe drugsverslaving ècht elke hobby uit je leven weet te drijven. Maar vorig jaar heb ik in een impulsieve bui twee peperplanten meegenomen bij de Intratuin. Ik zag ze staan en kon het niet meer laten haha

Het label vertelt me Gele Pepers, Capsicum Chinense. Dat vertelt eigenlijk weinig omdat dat nog tig verschillende soorten kan zijn.
Ik vermoed dat het Lemon Habanero's zijn. Maar ze lijken daar iets te mild voor.

Het heeft me wel flink wat flessen heerlijke Mango Habanero Hot Sauce opgeleverd. En wat Surinaamse gele sambal. Allebei echt goed van smaak. En niet geschikt voor de gemiddelde Hollander. Want ondanks dat ze vrij mild zijn, is het toch behoorlijk pittig.

Dit jaar ben ik er op tijd bij en heb anderhalve week geleden verschillende zaden gezaaid. Ik heb o.a.:

Ancho Grande
Dit is een Capsicum Anuum soort die zeer mild is. Vaak rond de 1000 scoville. Een jalapeno is dus al vele malen heter dan dit. Deze pepers lenen zich perfect om te vullen met kaas en ander lekkers. Om ze vervolgens in de oven of op de bbq te grillen. Ik heb ze uiteraard ook voor deze reden gezaaid.

Numex Big Jim
Waarschijnlijk een van de grootste pepersoorten ter wereld. Ook zeer mild. Om dezelfde reden gekocht als de Ancho's en om eens het verschil te proeven. Wederom C. Anuum.

Madame Jeanette
Wie kent ze niet? De originele hete gele peper die de basis is voor Surinaamse gele sambal. Het is een vrij bekende soort, onhollands heet, maar goed van smaak. Dit is een Capsicum Chinense soort. Deze kenmerken zich door wat langzamere groei en zeker in Nederland een laat bloeiseizoen. Hopelijk krijg ik er dus nog voldoende oogst van.

Habanero Red Super F1
Rode Habanero Pepers. Ook dit is een zeer bekende peper soort, C. Chinense. Ze zijn relatief pittig, maar worden door de meeste liefhebbers gewaardeerd als de lekkerste peper. (Rond de 300.000 scoville)
Zelf houd ik ook erg van die kenmerkende Chinense smaak, die toch heel anders is als die van de, bij ons meer bekende, annuum pepersoorten.
Habanero's vormen de basis in vele hot sauces. En ik heb ze ook met die reden gezaaid.


Bhut Jolokia Red
Ook een Capsicum Chinense soort. Deze is zeer heet met ongeveer 1.000.000 scoville. Ook wat lastiger te kweken deze door het late en dus korte bloeiseizoen. In de volksmond staat deze peper bekend als de Ghost Pepper.
Iemand in mijn kennisenkring vond mijn hot sauce wat mild. Met deze peper kan ik sommige sauzen en sambals wat extra pit geven, terwijl die toch goed blijft smaken.
Maar laten we wel wezen... Voor de normale mens zoals ik, is dit niet te doen zo heet.


Bhut Jolokia Red F1
Deze variëteit van de Ghost Pepper zou beter geschikt zijn voor ons klimaat. Verder is ie hetzelfde als de 'normale' Bhut Jolokia. Ik heb deze gezaaid om het verschil eens te testen. En zodat ik zeker ben van een goede oogst in ons klimaat.
inmiddels zijn we dus 1,5 week verder. Van deze soort zijn er al verschillende opgekomen, waar de normale nog geen ontkieming vertoont. Ik heb dus al goede hoop!


En verder heb ik gratis wat Serrano zaden bij mijn bestelling gehad. Dus ook die heb ik gezaaid.

Zijn er hier nog meer peper liefhebbers of kwekers?

En mocht iemand een milde Capsicum Chinense soort kennen, houd ik me aanbevolen. Ik vind de smaak van deze pepers heerlijk. Maar ze zijn al snel aan de hete kant.

Ik zal van de week nog eens een update doen met hoeveel ik gezaaid heb en hoeveel er opgekomen zijn. Eventueel met wat foto's.
N
New DawnLid
01-01-2024, 00:00
#3
Leuk! Moet ik ook eens gaan doen!

Waarschijnlijk kan ik gewoon een peper kopen en de zaadjes planten?
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#4
New Dawn zei:
Leuk! Moet ik ook eens gaan doen!

Waarschijnlijk kan ik gewoon een peper kopen en de zaadjes planten?
Klik om te vergroten...
Ja! Zo simpel kan het inderdaad beginnen!

Nu ik dit lees besef ik me dat ik van vorig jaar best veel zaden heb bewaard van die gele pepers van de planten van de Intratuin. Ik had namelijk van elke sambal en saus ook een 'milde' variant gemaakt. Daarbij had ik de zaden en zaadlijsten uit de peper geschraapt. Dat is namelijk het pittigste deel. Helaas verschilde het naast hitte ook best wel in smaak.

Komend weekend nog maar een bakje mee vullen dan, met die zaadjes.

Wat wel goed is om te weten, is dat peperzaden vaak een vrij lage germination rate hebben. Maar ze zijn te filteren middels de 'watertest'.

Bij de watertest gooi je je verse peperzaden (dus net uit de peper gehaald) in een bekertje water. Even roeren en als het goed is gaan er dan zaden zinken en blijven er drijven.

Ik ben dus even vergeten welke je moet houden. Maar als ik me goed herinner, moet je dus de zinkende zaden bewaren. Die zijn kiemkrachtig.

Maar voor je het doet, zou ik nog ff googlen. 'water test pepper seeds'.
Kan ook zijn dat je juist de drijvende moest hebben 🤣

-

De zaden die ik nu heb komen gewoon van een zaden leverancier. Dan kan je exact de soort uitzoeken die je wilt hebben.

Maar mocht je nou een supermarkt/toko/groenteboer hebben die hele lekker pepers verkoopt, dan kan je prima die zaden gebruiken.

Zoals in dit voorbeeld:

moesmeisje.nl

Peper kweken op de vensterbank - Moesmeisje

Zelf peper kweken is helemaal niet zo moeilijk en het staat ook nog eens gezellig van die rode vruchten aan je plant. Zelf kweek ik peper eigenlijk altijd binnen. Daar is het lekker warm en zonnig. Precies waar pepers van houden. Ik leg je stap voor stap uit hoe peper kweken op jouw vensterbank...
moesmeisje.nl moesmeisje.nl
N
New DawnLid
01-01-2024, 00:00
#5
LucidLucy zei:
Bij de watertest gooi je je verse peperzaden (dus net uit de peper gehaald) in een bekertje water. Even roeren en als het goed is gaan er dan zaden zinken en blijven er drijven.

Ik ben dus even vergeten welke je moet houden. Maar als ik me goed herinner, moet je dus de zinkende zaden bewaren. Die zijn kiemkrachtig.
Klik om te vergroten...

Inderdaad, zegt deze website:

1. Doe ze in een kopje water
2. Wacht zo'n 24 tot 48 uur (!!?)
3. Gooi de drijvende zaadjes weg
4. Gebruik de gezonken zaadjes

Er staan daar ook instructies over het ontkiemen
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#6
New Dawn zei:
Inderdaad, zegt deze website:

1. Doe ze in een kopje water
2. Wacht zo'n 24 tot 48 uur (!!?)
3. Gooi de drijvende zaadjes weg
4. Gebruik de gezonken zaadjes

Er staan daar ook instructies over het ontkiemen
Klik om te vergroten...
Ik heb dus van mijn eigen zaden van de pepers van vorig jaar dit ook gedaan. Ik heb volgens mij een zakje met mix. Een zak drijvend en een aantal zinkende.

Opzich wel een leuk experiment om de germination rate bij te houden van elk van die zakjes.

Ik heb alleen dus niet zo lang gewacht. Ik dacht juist dat het niet te lang moest staan. Dus die van mij hebben hooguit een uurtje gestaan denk ik.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#7
Superleuke post @LucidLucy pittig eten is te gek maar heter dan Madame Jeannette vind ik moeilijk 😄

Pas maar op met die Bhut Jolokia :grin:
N
New DawnLid
01-01-2024, 00:00
#8
Jolo!
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#9
dupont zei:
Superleuke post @LucidLucy pittig eten is te gek maar heter dan Madame Jeannette vind ik moeilijk 😄

Pas maar op met die Bhut Jolokia :grin:
Klik om te vergroten...

Ja ik ben me ervan bewust dat deze erg, erg heet zijn. Voorzichtig doseren dus haha

Ik heb mezelf in kunnen houden om geen Trinidad Scorpions of Carolina Reapers te halen om te kweken. Die zijn over het algemeen nóg een stuk heter.

Ach, men zegt dat ook dit een kwestie is van tolerantie opbouwen. Met drugs is dat me ook gelukt, dus waarom met pittig eten niet? 😜

Misschien maar eens een wat hetere saus halen om komende weken wat te wennen vast. Ik eet de laatste tijd niet heel veel pittig.

Schijnbaar is die Aardvark Habanero saus echt heel erg lekker. Als iemand nog andere aanraders heeft hoor ik het graag!
N
New DawnLid
01-01-2024, 00:00
#10
IMG_20230308_141731.jpg

Daar gaan we dan, gelijk maar eens proberen er sambal van te maken, nog nooit gedaan, waarschijnlijk maak ik er een potje van...

Mijn partner doet mee en gaat geneutraliseerde pepers kweken!
N
New DawnLid
01-01-2024, 00:00
#11
Zo, gelukt! Wonderbaarlijk, met slechts 1 theelepel was ik verlost van mijn verstopte neus!

Jeanette.jpg
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#12
New Dawn zei:
Zo, gelukt! Wonderbaarlijk, met slechts 1 theelepel was ik verlost van mijn verstopte neus!

Bekijk bijlage 49754
Klik om te vergroten...

Ik ga stuk om je etiket 🤣
Ik ben alleen niet de dochter van de duivel. Ik bén Lucyfer. Dat krijg je als je zoveel pyro's hebt gebruikt.

Nee, leuk etiket wel. Ik wil ook zulke etiketten kunnen maken. Gebruik je gewoon een soort stickerprinter?

Mooi gedaan man! En hoe is ie vergeleken met 'supermarkt sambal'?

Als ik de sambalman mag geloven doen die conserveringsmiddelen geen goed aan je sambal. Dus eigen brouwsel zou daar al op moeten winnen.
N
New DawnLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik gebruik de Brother PT-P900W label writer, zit een soort mini-tekstverwerker software bij, P-touch editor (what-you-see-is-what-you-get), dit is een 36mm tape die er standaard bijgeleverd wordt.

Zal morgen een smaakvergelijking doen met de sambal van de AH!
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#14
Peperfan hiero! Love spicy sauzen, sambals en eten in het algemeen. Heb ook al eens een eigen peperplantje gehad maar (nog) geen kenner. Dus leuk topic om te volgen! ^^
N
New DawnLid
01-01-2024, 00:00
#15
Pittige peper pitjes!

Veel drijvende zaden hebben een embryo, ze zien er levensvatbaar uit... :thinking:
Hoe weet het water welke zaden het moet laten drijven, en welke niet..? :yum:

Ik ga voor de wetenschap ook de drijvende een kans op ontkiemen geven!

Pittige pitjes.jpg
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#16
New Dawn zei:
Pittige peper pitjes!

Veel drijvende zaden hebben een embryo, ze zien er levensvatbaar uit... :thinking:
Hoe weet het water welke zaden het moet laten drijven, en welke niet..? :yum:
Klik om te vergroten...
Ja de intelligentie van het hedendaagse water is echt ongekend. En dat zomaar stromend uit de kraan!

New Dawn zei:
Ik ga voor de wetenschap ook de drijvende een kans op ontkiemen geven!

Bekijk bijlage 49761
Klik om te vergroten...
Super tof! Kan je ons op de hoogte houden van de ontkiemingsgraad van de drijvende en zinkende zaden?

Ik zit er dus aan te denken om hetzelfde te doen met de zaden van vorig jaar.

Maar jij hebt best een goede opbrengst zeg! Bij mij bleven er toen veel meer zaden drijven. Ook daar zaten best wat 'embryos' aan.

Hoe heb jij je zaden uit de peper verwijdert?

Hoe lang heb je de zaden in het water laten staan? (En koud of lauw water?)
N
New DawnLid
01-01-2024, 00:00
#17

Voor het eerst dat iemand zo'n interesse heeft in mijn zaad...
Omdat het zo anoniem kan, zal ik jullie op de hoogte houden!

Hopelijk hoef ik niet veel te lozen, maar ja, dat heb je maar te slikken he?

Het zaad is secuur uit dat wittige spul verwijderd met een mesje en een pincet,
uit respect voor mijzelf en de peper probeerden we elkaar weinig aan te raken.

Het heeft van ~16:00 tot ~12:00 in koud water gestaan, gisteravond dreven er veel meer!
N
New DawnLid
01-01-2024, 00:00
#18
LucidLucy zei:
Als ik de sambalman mag geloven doen die conserveringsmiddelen geen goed aan je sambal. Dus eigen brouwsel zou daar al op moeten winnen.
Klik om te vergroten...

De Sambal Oelek van de AH is vrij onschuldig:
88% chilipeper, zout, azijnzuur, kaliumsorbaat

Kaliumsorbaat is schimmelwerend, klinkt wel gewenst?..

Per 100 gram sambal zit er 10 gram zout in, oftewel 10%
Klinkt als vrij veel, maar je gebruikt er wel weer weinig van?
Een theelepel sambal is 5 gram en levert 0,5 gram zout op.

Okee, daar gaan we dan, adem in, adem uit...

Potje 1: Sambal uit de keuken van Albert:

Het zout geeft een hartige smaak, verder smaakt ie ... gewoon lekker?
De pikante gloed is vrijwel direct merkbaar, de intensiteit neemt snel af.

... Korte pauze van 10 minuten om het speelveld af te laten koelen.

Potje 2: Madame Jeanette uit eigen keuken:

Het recept vond dat ik een vijzel of keukenmachine moest gebruiken,
bij gebrek aan beide gereedschappen heb ik het daarom maar gekookt,
daarna kreeg de staafmixer grip op de materie en is het glad gepureerd.

De Madame Jeanette smaakt bekend, lijkt erg op mijn paprika soep!
Op zich niet zo vreemd, want ik heb het als een paprika soep bereid.
Uien en knoflook, jammie! Volgende keer mik ik er wat meer zout in..!

De pikante gloed laat even op zich wachten maar neemt in intensiteit toe,
na een minuut is deze op sterkte, na 4 minuten gloeien mijn lippen ineens.

Vanochtend had ik een doof gevoel in mijn mond, nu ik terugkijk op het
bereidingsproces, komt dit vermoedelijk door het leeg likken van de pan.

Ik was even bang dat deze saus te intens zou gaan zijn, het valt erg mee!
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#19
Leeg likken van de pan 🤣

Goeie! Zal ik straks net die Bhut Jolokia sambal doen hehe 😈

Maar 10% zout.... Ik vind dat klinken als heel veel. Zoveel gaat er bij mij zeker niet in. Al heb ik het niet bijgehouden. Heb telkens een beetje erbij gemikt in de blender. Maar dan hebben we het over 2 theelepels op een halve kilo sambal ofzo.

@New Dawn hoe is je kennis van hiërogliefen?
Ik ben even te lui om het uit te typen. Ik heb echt mn bedje nodig.

IMG20230309233603.jpg

IMG20230309233633.jpg
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Let op met pepers, als je het vaak eet, krijg je echt last van jeuk aan je plugin plekje.. en ik vind het leven echt relaxer nu ik geen pikant meer eet 😃 CBD plantjes wil ik wel weer hebben dit jaar. Ik kan niet wachten!! Ontkiemen is over ongeveer 25 dagen dacht ik. Paar dagen voor de volgende volle maan!
Maar enjoy @LucidLucy, leuke hobby!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...10
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."