Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsPittige Peper Plantage (eigen kweek)

Pittige Peper Plantage (eigen kweek)

196 antwoorden
31 weergaven
18-5-2026
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#1
Zeebats zei:
Eind februari binnen zaaien. Als het stopt met vriezen kunnen de planten naar buiten. Al wil je beetje goede oogst is voeding noodzakelijk.
Klik om te vergroten...
De voeding is denk ik vooral door het klimaat nodig.

Ik heb eerder een Madame Jeanette boom gehad, die gaf 2 pepers en waren top!

Ik kan ook gewoon meteen 10 soorten in dezelfde tuin zetten?
Z
ZeebatsLid
01-01-2024, 00:00
#2
LucidLucy zei:
Uiteraard! Mits ik er de tijd voor neem de komende dagen. Ik wil eigenlijk deze week gaan zaaien. Maar heb een vrij vol programma haha

Dit jaar minder soorten om het behapbaar te houden. Maar keuzes maken vind ik lastig. In elk geval komt er:

  • Sugar Rush Stripey (C. Baccatum)
  • Ancho Grande (C. Annuum)
  • Bhut Jolokia F1 (C. Chinense)
  • Een of andere gele peper van de Intratuin. Niet duidelijk welke precies, maar errug lekker. (C. Chinense - ik weet alleen dat het chinense is, maar verder zegt het label enkel Hot Yellow)

Maar ik zou ook graag nog Hababada's kweken. En het liefst ook nog Madame Jeanette ofzo

En hier in het topic ook nog leuke soorten gezien. Maar dan moet ik even terugzoeken.

Scorpions zouden ook nog wel tof zijn. Maar dan laat ik de ghost peppers achterwege
Klik om te vergroten...
Klinkt goed allemaal! Ik hou het dit jaar inderdaad ook maar bij 3 soorten, anders wordt het te gek.

Dit was vorige keer m'n eerste oogst (en heb er hier nog 5 van gehad, heel m'n vriezer nog steeds vol haha)

IMG-20221009-WA0000.jpg

Zal af en toe wel updates plaatsen hier
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#3
En we zijn los!

Ik dacht eigenlijk dat ik al een klein beetje aan de late kant was al met zaaien. Maar ik zie nu dat ik vorig jaar begin maart begonnen was. Nog ruim op tijd dus. En dan is begin maart eigenlijk nog vroeg denk ik. Maargoed, gezien ons koude klimaatje kan je maar beter op tijd starten om optimaal gebruik te maken van het groeiseizoen. Zo denk ik dan maar.

Annuum: Ancho F1 (1000 scoville)
Annuum: Ancho San Luis (2000-4000 scoville)
Chinense: Gele peper (N/A)
Baccatum: Sugar Rush Stripey (50.000 scoville?)
Chinense: Habanada (0 scoville)
Chinense: Bhut Jolokia (800.000 - 1mljn scoville)
Chinense: Bhut Jolokia Chocolate (800.000- 1mljn scoville)

1000032878.jpg

1000032883.jpg
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#4
LucidLucy zei:
Baccatum: Sugar Rush Stripey
Klik om te vergroten...
Bijzonder soortje, very gay. :)

Ben er nog niet uit, een witte soort lijkt me wel wat.
De planten hier kreunen en steunen maar ze leven nog.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#5
Relmuis zei:
Bijzonder soortje, very gay. :)
Klik om te vergroten...
Ja ze zijn leuk hè!
In eerste instantie kwam ik erop omdat sugar rush wel lekkere fruitige pepers zijn. Maar toen zag ik deze tripey variant en was ik al helemaal verkocht. Had deze ook ergens vlak voor de winter al besteld.

De andere zaden zijn deze week pas besteld. Behalve de gele pepers en de gewone Bhut Jolokia, die komen van eigen kweek.

Relmuis zei:
Ben er nog niet uit, een witte soort lijkt me wel wat.
De planten hier kreunen en steunen maar ze leven nog.
Klik om te vergroten...
Ik heb helemaal niets overwinterd dit jaar.
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#6
Scotch Bonnet en Big Mustard Mama hangen rijp aan de plant maar het rijpen gaat heel traag.
En hele kleine jolokia's.

Big Mustard Mama heb ik al veel klachten over gekregen, dat is altijd een goed teken. :grinning:
Een kerriesoepje deed de buurvrouw doen rondrennen.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#7
Relmuis zei:
Scotch Bonnet en Big Mustard Mama hangen rijp aan de plant maar het rijpen gaat heel traag.
En hele kleine jolokia's.

Big Mustard Mama heb ik al veel klachten over gekregen, dat is altijd een goed teken. :grinning:
Een kerriesoepje deed de buurvrouw doen rondrennen.
Klik om te vergroten...

Hoe verhoudt de smaak zich tot ghost peppers?
Qua scoville liggen ze redelijk bij elkaar in de buurt zo te zien.
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ze lijken erg op elkaar, sommige jolokia's hebben iets rokerigs, dat heeft BMM niet.
d
djiegoLid
01-01-2024, 00:00
#9
1000018598.jpg

Jaja vanavond eigen gemaakte pizza met de eerste eigen kweek tomaatjes :grin:
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#10
Zodra de zon doorkomt, is het meteen bakken & braden in de kasjes. Zonder warmtemat die aanstaat:

1000033751.jpg
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#11
De planten hier kunnen wel wat zon gebruiken.
Eentje is net een kapstok, de rest heeft hier en daar nog wat bladeren behalve Scotch Bonnet, die hangt nog vol pepers die langzaam rijpen.
Bijzondere plant.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ja zei Lucy, volgend jaar nemen we wel minder planten hoor. Minder soorten. Kostte toch wel veel tijd vorig jaar.

"Nu zouden we wèl oppassen en zou het niet uit de hand lopen. Maar we belanden weer in dezelfde situatie of in een nog ergere."

Oké het zijn 'maar' drie trays op het moment. Maar ik heb de Bhut Jolokia nog niet overgepot en ik heb nog twee soorten tomaat staan en aubergines.

1000034028.jpg

1000034031.jpg

1000034032.jpg
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#13
Eind van de middag tussen de bedrijven door eindelijk wat tijd gevonden om in elk geval de laatste peper zaailingen (Bhut Jolokia Chocolate) en een deel van de tomaten te verpotten. Was wel ècht nodig inmiddels.

Ik heb die tomaten maar lekker diep ingestopt, gezien ze al zo'n lange steel hadden.

1000035313.jpg
1000035314.jpg
d
djiegoLid
01-01-2024, 00:00
#14
Wat leuk! Je pakt het wel ontzettend serieus aan, kan ik nog een hoop van leren.

Weliswaar geen pepers (lijkt me wel heel leuk om te proberen) maar dit jaar voor het eerst zelf cherry tomaat en mini paprikaatjes (zijn ook soort pepers toch ;p) van zaad tot plant.

Ik had niet verwacht hoe leuk het is. En het eerste rode tomaatje smaakte echt een stuk beter dan de waterige dingen uit de super.

De zaadjes simpel laten ontspruiten en in kleine opkweekbakjes ( van die kartonnen die je daarna rechtstreeks in de potaarde kunt planten). Het labelen is een goed idee trouwens, inmiddels ca 20 planten en moeilijk te meten hoe het precies verloopt).

Tomaten blijken via het dieven super eenvoudig te vermenigvuldigen trouwens. Regen vinden ze niet fijn.

Wel merk ik dat de bladeren wat verkleuren bij sommige planten als ze wat groter zijn, ik vermoed voeding. Ook gisteren hydrokorrels gehaald om bij dit warme weer meer vocht in de potten te kunnen vasthouden. Ze hebben zoveel water nodig.

Super leuke hobby, ik zal ook wat updates doen.
d
djiegoLid
01-01-2024, 00:00
#15
Kleine Bosbeer zei:
Slakken.

Hebben wij hier ook last van.. verschillende pepers aangevreten.. ook de grotere paprika's. Jammer.

De enige pepers die bij ons niet aangevreten worden, zijn die kleine paarse pepertjes die rechtop groeien aan de plant en tijdens het rijpen verkleuren naar geel/oranje/rood. Mooi plantje ook. Jammer dat die paarse kleur niet blijft als de peper opgewarmd wordt. Ik had gehoopt op paarse olie en paarse sambal, maar 't kleurt vrij snel beige-bruin.. Wel lekker pittig.. 50.000 – 100.000 Scoville Heat Units. Gekend onder enkele namen: Equadorian purple of Lila Luzi. Ook een plant met een enorme opbrengst.. lijkt wel alsof de plant extra vruchten maakt zodra je er wat geplukt hebt..



Klik om te vergroten...
Die zijn cool! Hoe heet deze soort? Die ga ik proberen !
d
djiegoLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik bedoel.. ze groeien.. grote bladeren voor zo'n klein boompje, best grappig :)

Daaronder de avocado kiem.. na een week of.. 5/6?
d
djiegoLid
01-01-2024, 00:00
#17
Vind dit ook wel leuk experimentje. Tot nu toe zijn ze steeds doodgegaan na een eental weken tot een maand na ontkiemen, nu heb ik meer hoop.

Een mango zul je er waarschijnlijk nooit van krijgen of je moet ontzettend veel geduld hebben, maar als klein boompje wel erg decoratief. Ze groeien echt heel langzaam en ik kwam erachter dat ze volle zon niet tof vinden (in het wild vallen de vruchten onder de boom en ontspruiten in halfschaduw onder de moeder).

Leuk om te proberen :)
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#18
djiego zei:
Vind dit ook wel leuk experimentje. Tot nu toe zijn ze steeds doodgegaan na een eental weken tot een maand na ontkiemen, nu heb ik meer hoop.

Een mango zul je er waarschijnlijk nooit van krijgen of je moet ontzettend veel geduld hebben, maar als klein boompje wel erg decoratief. Ze groeien echt heel langzaam en ik kwam erachter dat ze volle zon niet tof vinden (in het wild vallen de vruchten onder de boom en ontspruiten in halfschaduw onder de moeder).

Leuk om te proberen :)
Klik om te vergroten...

Love mango's!

Ik zou ook echt graag een productieve mango boom hebben. Maar zoals je zegt erg lastig waarschijnlijk haha
d
djiegoLid
01-01-2024, 00:00
#19
LucidLucy zei:
Love mango's!

Ik zou ook echt graag een productieve mango boom hebben. Maar zoals je zegt erg lastig waarschijnlijk haha
Klik om te vergroten...
Nou ja lees dat ze na een jaar of vier pas vruchten kunnen geven en het moet wel binnen of in een kas..Ze hebben een paar vierkante meter nodig en ik weet niet hoe hoog ze dan zijn.. 😄 Dus ja...
d
djiegoLid
01-01-2024, 00:00
#20
1000019321.jpg
1000019322.jpg

Met dank aan drie illegaal geplukte pepertjes bij de intratuin; een hoop gekiemde en de eerste peppertjes. Misschien al wat laat in t seizoen maar ga er een paar planten voor de leuk.

1000019323.jpg

De eerste snack paprikaatjes zitten eraan te komen. Geen idee eigenlijk wanneer je ze oogst, neem aan dat ze eerst nog gaan kleuren.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456...10
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."