Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsPsychoactieve cactus show-off

Psychoactieve cactus show-off

227 antwoorden
34 weergaven
18-5-2026
A
AcousticLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik heb zelf nog nooit cactus geprobeerd maar heb wel 20 zaadjes van peyote liggen die ik één van de weken wil planten.
Iets waar ik op moet letten?
0
0t0leranceLid
01-01-2024, 00:00
#2
Een youtube kanaal mag je wel noemen toch? San Pedro Mastery

Iemand die ook alles deelt over hoe die het e.e.a kweekt met duidelijke video's.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#3
0t0lerance zei:
Bekijk bijlage 39911
deze heb ik.. maargoed.. ik heb géén groene vingers.. dus hoop dat ze blijven leven.
Klik om te vergroten...

Altijd vet een monstrose vorm!
Ik kan er nog niet helemaal over uit wat die linker cactus is. Het zou gewoon een San Pedro kunnen zijn, maar dan wel een cutting van een hele oude plant.
Zou ook een andere soort kunnen zijn. 🤔

En wat betreft je groene vingers. Zolang ze veel licht krijgen en weinig water zit je meestal al wel goed. Een raam op het zuiden zou dus ideaal zijn.
De meeste cactii gaan dood aan wortelrot door te veel water. Verder kunnen ze vaak best wat hebben.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#4
Pfff best veel dingen wel ja. Ik zal er een paar noemen, maar ik zou wel even research doen. Er staan ook best wat goede video's op youtube en er zijn allerlei huides op internet te vinden. Een aantal tips:
  • Ik gebruik een grondmix voor zaailingen van 50/50 cactusgrond/perliet. Voor meer volwassen peyote's gebruik ik een grondmix met amper grond (organisch materiaal). Het liefst eigenlijk alleen BIMS (puimsteen) eventueel aangevuld met limestone/schelpen/eierschaal (iets met kalk).
  • Steriliseer je grond! Ik kweek in 1,0L bakjes van de action. Deze zijn magnetron bestendig. Ik boor onderin 4 of 5mm gaatjes. Leg een bodempje met hydrokorrels en daar bovenop de grondmix. Goed nat maken; het moet echt goed vochtig zijn, maar als je in de grond knijpt, moet er geen water uit persen. Dan 1:30 in de magnetron op 900W, gevolgd door 1:30 op 600W. Ik doe soms nog wat extra, een beetje op gevoel. Het moet in elk geval stevig gekookt hebben.
  • Als je zaait, leg je zaden gewoon bovenop de grond. Daarna leg ik er een laagje grof rivierzand op (1-2 mm), echt maar een dun laagje dat net alles bedekt is. Dit beschermt in het begin tegen licht en er kan minder goed algen op hechten.
  • Werk ook als je zaait schoon. Dus handen wassen en evt. desinfecteren.
  • De bak afsluiten. Daarna steek ik ze in een grote ikea zipzak op het vocht erin te houden.
  • Ik laat ze zeker 2 maanden zo staan voor ik ze ga afharden (wennen aan droogte). Dit is ook waarom je zo schoon moet werken, want vocht + warmte = infecties en schimmels.
  • Mocht je toch last van schimmel krijgen. Ik maak een oplossing van water en superol en doe deze in een hele fijne plantenspuit. Dit goedje werd vroeger tegen keelpijn gebruikt, maar is bijna nergens meer te krijgen. Behalve bij een online drogist (ff googlen).
  • Je zaden moeten ergens tussen de 22 °C en 28 °C zijn om te ontkiemen. Ik gebruik hiervoor warmtematjes.

Hier houd ik het even bij haha. Ik kan er nog veel meer over vertellen, maar heb er even de tijd niet voor.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#5
@Geneesmiddel wat is dat boompje links?
Ik ga vanavond Adenium Obesum zaaien. Een heel mooi kleurrijk boompje. Ik kwam er pas achter nadat ik ze had gekocht dat ze ontzettend giftig zijn. In Afrika gebruiken ze het sap van deze boompjes om op groot wild te jagen (olifanten e.d.).

Ik lijk het aan te trekken, planten met rare stofjes lol.
A
AcousticLid
01-01-2024, 00:00
#6
LucidLucy zei:
Pfff best veel dingen wel ja. Ik zal er een paar noemen, maar ik zou wel even research doen. Er staan ook best wat goede video's op youtube en er zijn allerlei huides op internet te vinden. Een aantal tips:
  • Ik gebruik een grondmix voor zaailingen van 50/50 cactusgrond/perliet. Voor meer volwassen peyote's gebruik ik een grondmix met amper grond (organisch materiaal). Het liefst eigenlijk alleen BIMS (puimsteen) eventueel aangevuld met limestone/schelpen/eierschaal (iets met kalk).
  • Steriliseer je grond! Ik kweek in 1,0L bakjes van de action. Deze zijn magnetron bestendig. Ik boor onderin 4 of 5mm gaatjes. Leg een bodempje met hydrokorrels en daar bovenop de grondmix. Goed nat maken; het moet echt goed vochtig zijn, maar als je in de grond knijpt, moet er geen water uit persen. Dan 1:30 in de magnetron op 900W, gevolgd door 1:30 op 600W. Ik doe soms nog wat extra, een beetje op gevoel. Het moet in elk geval stevig gekookt hebben.
  • Als je zaait, leg je zaden gewoon bovenop de grond. Daarna leg ik er een laagje grof rivierzand op (1-2 mm), echt maar een dun laagje dat net alles bedekt is. Dit beschermt in het begin tegen licht en er kan minder goed algen op hechten.
  • Werk ook als je zaait schoon. Dus handen wassen en evt. desinfecteren.
  • De bak afsluiten. Daarna steek ik ze in een grote ikea zipzak op het vocht erin te houden.
  • Ik laat ze zeker 2 maanden zo staan voor ik ze ga afharden (wennen aan droogte). Dit is ook waarom je zo schoon moet werken, want vocht + warmte = infecties en schimmels.
  • Mocht je toch last van schimmel krijgen. Ik maak een oplossing van water en superol en doe deze in een hele fijne plantenspuit. Dit goedje werd vroeger tegen keelpijn gebruikt, maar is bijna nergens meer te krijgen. Behalve bij een online drogist (ff googlen).
  • Je zaden moeten ergens tussen de 22 °C en 28 °C zijn om te ontkiemen. Ik gebruik hiervoor warmtematjes.

Hier houd ik het even bij haha. Ik kan er nog veel meer over vertellen, maar heb er even de tijd niet voor.
Klik om te vergroten...
Thx voor de tips. heb wel redelijk ervaring met paddos kweken, dus dat steriel werken komt wel goed.
G
GeneesmiddelLid
01-01-2024, 00:00
#7
LucidLucy zei:
@Geneesmiddel wat is dat boompje links?
Ik ga vanavond Adenium Obesum zaaien. Een heel mooi kleurrijk boompje. Ik kwam er pas achter nadat ik ze had gekocht dat ze ontzettend giftig zijn. In Afrika gebruiken ze het sap van deze boompjes om op groot wild te jagen (olifanten e.d.).

Ik lijk het aan te trekken, planten met rare stofjes lol.
Klik om te vergroten...
Nice! Volgensmij Crassula ovate gollum. Ik durf het niet met zekerheid te zeggen.
G
GeneesmiddelLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik zag dat ze in je tuin stonden. Welk deel van het jaar laat je ze dag en nacht buiten staan? Of zet je ze alleen met heel mooi weer even naar buiten?
H
Harrie In De WarrieLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik heb nu alleen nog peyote cactussen. helaas is mijn san pedro opgegeten, maar door wat is de vraag hoop dat de mysterieuze dader er van heeft genoten.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#10
Geneesmiddel zei:
Ik zag dat ze in je tuin stonden. Welk deel van het jaar laat je ze dag en nacht buiten staan? Of zet je ze alleen met heel mooi weer even naar buiten?
Klik om te vergroten...

Nu stond een deel van m'n collectie buiten. Er staat ook nog een groot deel binnen. O.a. 10 bakken met net gezaaide cactussen (veel ariocarpus, ook nog peyote).

Ik heb ook nog wat nieuwe volwassen cactussen gehaald laatst en die laat ik acclimatiseren. Die staan binnen op een warmtemat op ongeveer 25/26 °C en onder een lamp. Dat is nu nog een armatuur met 2 led tl-balken. Totaal 8000 lumen. Dat is eigenlijk te weinig. Ik wil voor komende winter een spider farmer quantum led board halen.

Anyway... Ik dwaal een beetje af.
Het komt erop neer dat ik ze nu nog alleen met goed weer buiten zet. En mijn peyote en ariocarpus cactii durf ik nog niet aan om buiten te laten. De volwassen San Pedro's zouden nu of eind maart dag en nacht buiten kunnen.

Waar ik het meest mee in m'n maag zit, zijn ziektes, plagen en regen. Zolang de nachtvorst weg is kunnen ze buiten. En Trichocereus kan vaak wel wat regen hebben. Maar die ario's en peyote's echt niet.

Ik twijfel om alles te potten in 100% puimsteen. Dus geen organisch materiaal. Dan kunnen ze meer water hebben. En dan af en toe voeding geven in het water.

Maar ik ben bang dat als ik alles dag en nacht buiten laat dat er vroeg of laat iets gaat rotten. Misschien toch eens een pop-up kasje halen.
0
0t0leranceLid
01-01-2024, 00:00
#11
Och het is dat ik dit lees.. ik heb nog heeeel wat zaden die ik nog moet uitproberen. Weet even niet meer wat ik heb.. soort "4 winds" exemplaar met bijna geen stekels.. klein dingetje.. en een monster vorm van san pedro.. ook iets van 25 cm ongeveer. Maar beide gewoon gekocht bij een gerenomeerde webshop. Heb zelf ook warmtematjes en steriel werken moet zeker lukken .. maar heb écht totaal geen groene vingers..de reden dat ik cactussen heb is omdat de rest het in huis niet overleefd zegmaar. Af en toe heeft mn dochter bedacht de plantjes water te geven anders gebeurd het gewoon niet. Heb alleen geen kweeklamp om de boel op te kweken...

wbt youtube: volgens mij die san pedro master ofzo, die kerel met dat vervelende franse accent, heb toen al z'n videos bekeken.. en toen ook gecontacteerd voor zaden, maar vond het nogal een prijzige aangelegenheid. Zeker omdat ze hier vooral decoratief zijn, want ze groeien me een partij langzaam... dan had ik in Spanje moeten wonen net als die kerel. Ons klimaat is wél uitermate geschikt voor de buitenkweek van de sterkste paddo's ter wereld 😎
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#12
Een 4 winds exemplaar? Enig idee wat voor soort dat is?

Ik zie dat het voornamelijk zo genoemd wordt als een cactus 4 ribben heeft. Komt dus bij meerdere soorten Echinopsis/Trichocereus voor. Ben weleens benieuwd wat je dan hebt staan.

Heb je misschien een foto?
C
CerberusLid
01-01-2024, 00:00
#13
Hoe oud is die San Pedro in de bovenste foto?

Ik heb zelf momenteel 5 San Pedro's van bijna een jaar oud.
Ik had ook 4 Peyote's maar die zijn kapot gegaan enkele maanden geleden, ik ga opnieuw proberen deze lente maar eerst zaadjes fixen.

Mijn San Pedro's tonen paars, vermoedelijk teveel zon gehad laatste tijd, heb ze nu buiten de zon staan.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#14
Cerberus zei:
Hoe oud is die San Pedro in de bovenste foto?

Mijn San Pedro's tonen paars, vermoedelijk teveel zon gehad laatste tijd, heb ze nu buiten de zon staan.
Klik om te vergroten...

Durf ik niet te zeggen. Ik heb deze een tijdje geleden gekocht. Maar behoorlijk oud denk ik. Te zien aan de lengte van de stekels (bijna kaal) zou het me niet verbazen als dit al een cuttings was van een volwassen plant.

Mijn zaailingen zijn iets meer dan een jaar oud. Staan nu in een raam op het zuiden. Die vertonen nog geen verbranding door de zon. Wel hitte stress. Ze worden een beetje rood aan de onderkant van de stam. Dus als het nu mooi weer is, zet ik ze juist buiten omdat het daar wat koeler is.

Hoe groot zijn die van jou van een jaar? Ik heb het idee dat die van mij een beetje achterlopen qua groei
C
CerberusLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ze zien er zo uit:

san pedro.png

De ene duidelijk wat groter dan de ander.

Hoeveel geef je ze eigenlijk cactus voedsel? Heb zo'n pakje gekocht op een online smartshop en af en toe geef ik ze water daarmee vermengd.

Ik denk ook dat ik binnenkort ze allemaal ga mogen verpotten naar hun eigen pot. Zie er niet naar uit, weer iets wat ik fout kan doen :grin:

Ben overigens jaloers dat jouw peyotes nog leven. Ik denk dat ik ze misschien te laat nog water gegeven heb in de herfst, en daardoor gerot zijn. Ze waren plots van de ene dag op de ander verdwenen, erg jammer. En dat de San Pedro's er toevallig wel tegen konden.
Peyotes duren ook het langst met voorsprong dus dat is nog een jaar verlies.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#16
Oooh oké. Mooi, zo te zien ligt de groei van onze San Pedro's niet gek veel uit elkaar. Dan ligt het gewoon aan ons Hollandse klimaat haha
Die van mij staan in de winter nog op de warmtemat overdag en een lamp (wel te weinig Lumen output, dus echt veel groeien doen ze niet). Maar het helpt wel om wortelrot te voorkomen denk ik. M'n volwassen planten gaan wel naar zolder, waar het een stuk koeler is (14 °C ofzo). Die gaan in winterslaap.

Stonden je peyote's in dezelfde grond als je dan Pedro's? Want zoals het eruit ziet is dat erg veel organisch materiaal. En dan loopt het water ook niet goed weg, wat de kans op wortelrot vergroot.
San Pedro's kunnen daar inderdaad iets beter tegen dan peyote's.

Zelf gebruik ik voor zaailingen 50/50 perliet/cactusgrond. Voor volwassenen peyote's gaat er ook een groot deel puimsteen doorheen, dus nog minder grond.

Omdat mijn cactussen warm staan, geef ik ze ook in de winter heel sporadisch water. Ik durf het nog niet aan die mini dingetjes in winterslaap te laten gaan haha
Zeker die peyote's zijn dan nog zó klein. Ik heb ooit eerder een batch peyote's gekweekt en die wel semi de winter in gestuurd. Daarvan leeft er nu nog maar één en die is kleiner dan mijn nieuwe batch van bijna een jaar later.
0
0t0leranceLid
01-01-2024, 00:00
#17
20220319_081140.jpg
deze heb ik.. maargoed.. ik heb géén groene vingers.. dus hoop dat ze blijven leven.
0
0t0leranceLid
01-01-2024, 00:00
#18
LucidLucy zei:
Altijd vet een monstrose vorm!
Ik kan er nog niet helemaal over uit wat die linker cactus is. Het zou gewoon een San Pedro kunnen zijn, maar dan wel een cutting van een hele oude plant.
Zou ook een andere soort kunnen zijn. 🤔

En wat betreft je groene vingers. Zolang ze veel licht krijgen en weinig water zit je meestal al wel goed. Een raam op het zuiden zou dus ideaal zijn.
De meeste cactii gaan dood aan wortelrot door te veel water. Verder kunnen ze vaak best wat hebben.
Klik om te vergroten...
Ja.. ik steek nu vooral tijd in paddo's. Heb genoeg licht op het zuiden, maar daar staat de bank/kinderspeelgoed/tv kast.. verder zit er geen vensterbank. Dus dat is knudde.. heb even de rekening opgezocht in mn email.. dit moet die kleine zijn:
"Pedro-Trichocereus scopulicola-5 ribben" als je 'm googled zie je vanzelf de website

Verder vind ik t even gedoe om even een kweeklamp te kopen en kas voor buiten te maken.. zou wel beter zijn.. maargoed, 1 project tegelijkertijd. Voor nu laat ik de cactussen voor wat het is.. wel best wat geld in zaden gestoken en risico dat ze niet zullen kiemen als ze ouder worden.. maargoed, ja dat is mn eigen schuld.
d
djiegoLid
01-01-2024, 00:00
#19
LucidLucy zei:
Pfff best veel dingen wel ja. Ik zal er een paar noemen, maar ik zou wel even research doen. Er staan ook best wat goede video's op youtube en er zijn allerlei huides op internet te vinden. Een aantal tips:
  • Ik gebruik een grondmix voor zaailingen van 50/50 cactusgrond/perliet. Voor meer volwassen peyote's gebruik ik een grondmix met amper grond (organisch materiaal). Het liefst eigenlijk alleen BIMS (puimsteen) eventueel aangevuld met limestone/schelpen/eierschaal (iets met kalk).
  • Steriliseer je grond! Ik kweek in 1,0L bakjes van de action. Deze zijn magnetron bestendig. Ik boor onderin 4 of 5mm gaatjes. Leg een bodempje met hydrokorrels en daar bovenop de grondmix. Goed nat maken; het moet echt goed vochtig zijn, maar als je in de grond knijpt, moet er geen water uit persen. Dan 1:30 in de magnetron op 900W, gevolgd door 1:30 op 600W. Ik doe soms nog wat extra, een beetje op gevoel. Het moet in elk geval stevig gekookt hebben.
  • Als je zaait, leg je zaden gewoon bovenop de grond. Daarna leg ik er een laagje grof rivierzand op (1-2 mm), echt maar een dun laagje dat net alles bedekt is. Dit beschermt in het begin tegen licht en er kan minder goed algen op hechten.
  • Werk ook als je zaait schoon. Dus handen wassen en evt. desinfecteren.
  • De bak afsluiten. Daarna steek ik ze in een grote ikea zipzak op het vocht erin te houden.
  • Ik laat ze zeker 2 maanden zo staan voor ik ze ga afharden (wennen aan droogte). Dit is ook waarom je zo schoon moet werken, want vocht + warmte = infecties en schimmels.
  • Mocht je toch last van schimmel krijgen. Ik maak een oplossing van water en superol en doe deze in een hele fijne plantenspuit. Dit goedje werd vroeger tegen keelpijn gebruikt, maar is bijna nergens meer te krijgen. Behalve bij een online drogist (ff googlen).
  • Je zaden moeten ergens tussen de 22 °C en 28 °C zijn om te ontkiemen. Ik gebruik hiervoor warmtematjes.

Hier houd ik het even bij haha. Ik kan er nog veel meer over vertellen, maar heb er even de tijd niet voor.
Klik om te vergroten...

Nog een vraag van een cactus of in-het-algemeen kweeknoob: Lijkt me leuk om eens te doen met al je info.. Welke zaden/cactus zou je tippen om te doen als eerste probeersel? Die ook interessant zijn qua ervaring en waar je geen 10 jaar op hoeft te wachten voor een eerste experiment? Wel ervaring met paddo's/truffels/LSD maar nog nooit een cactus. En zelf laten groeien lijkt me dan wel erg tof :)
G
GeneesmiddelLid
01-01-2024, 00:00
#20
IMG_20220311_153047.jpg

Een jeugdige Bolivian torch, San Pedro cristaat en wat vers gezaaide Peyote

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."