Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBenzo afbouw

Benzo afbouw

37 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
Z
ZeepbellekeLid
01-01-2024, 00:00
#1
Jep ik ben verslaafd geraakt aan benzo’s.
Ironisch de klachten waarvoor ik ze nam krijg ik drie dubbel terug 😏
Dom dom dom na al de waarschuwingen hier. Is een echte mindfuck.
al 1,5 mg afgebouwd nog 6 te gaan.
Iemand die zijn of haar ervaring wil delen. En ff wil schrijven dat t wel goed komt. 🤞
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#2
Benzodiazepines zijn lastig af te bouwen en stoppen. Als je genoeg zelfdiscipline hebt kan het.

Heb je hulp gevraagd hierbij ?



Gebruikt l(e) je al lang? En welke benzodiazepines?en hoeveel mg?



Just curious so I might be able to give advice
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#3
Tijdloos zei:
welke benzodiazepines
Klik om te vergroten...
Dit is inderdaad erg belangrijk. Benzo’s met een te lange halfwaardetijd (flualprazolam) en te hoge potentie (250mcg) zijn niet geschikt om mee af te bouwen. Daarom wordt diazepam, een middellang werkende benzodiazepine met een standaard dosering van 10/20 mg gebruikt omdat afbouwen dan veel makkelijker en veiliger is. Dit kan je krijgen via de huisarts, maar je moet waarschijnlijk wel echt op spreek uur kunnen komen met een duidelijk verhaal. Je krijgt het niet zomaar als een Sinterklaas pakketje door de schoorsteen.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#4
Dirkjan zei:
Dit is inderdaad erg belangrijk. Benzo’s met een te lange halfwaardetijd (flualprazolam) en te hoge potentie (250mcg) zijn niet geschikt om mee af te bouwen. Daarom wordt diazepam, een middellang werkende benzodiazepine met een standaard dosering van 10/20 mg gebruikt omdat afbouwen dan veel makkelijker en veiliger is. Dit kan je krijgen via de huisarts, maar je moet waarschijnlijk wel echt op spreek uur kunnen komen met een duidelijk verhaal. Je krijgt het niet zomaar als een Sinterklaas pakketje door de schoorsteen.
Klik om te vergroten...

Ik wist eerlijk gezegd niet dat flualprazolam zo’n lange halfwaardetijd had. Na etizolam - vooral nadat het verboden werd - is flualprazolam de benzo die ik het vaakst heb gebruikt. Juist omdat de werking voor mij relatief kort aanvoelde vergeleken met sommige andere benzo’s, maar dat is dus slechts schijn… (ik pak meestal wel maar een half pilletje, omdat ik 1 mg erg sterk vind). Moet zeggen dat ik me nooit echt in exacte halfwaardetijden heb verdiept; ik rij sowieso geen auto.

Maar toch goed om te weten.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#5
Roze Olifant zei:
Ik wist eerlijk gezegd niet dat flualprazolam zo’n lange halfwaardetijd had. Na etizolam - vooral nadat het verboden werd - is flualprazolam de benzo die ik het vaakst heb gebruikt. Juist omdat de werking voor mij relatief kort aanvoelde vergeleken met sommige andere benzo’s, maar dat is dus slechts schijn… (ik pak meestal wel maar een half pilletje, omdat ik 1 mg erg sterk vind). Moet zeggen dat ik me nooit echt in exacte halfwaardetijden heb verdiept; ik rij sowieso geen auto.

Maar toch goed om te weten.
Klik om te vergroten...
Ik vergiste mij met Flunitrazolam, die heeft een belachelijk potente doserinc. Al dat ge-fli-fla-flu.

778D4D43-8BE4-40B9-B3EE-1FE26F95F5AE.png
Z
ZeepbellekeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Nog 9 dagen. Daarna afbouw mirtazapine want ik vreet me te pletter
B
Beyond MachineLid
01-01-2024, 00:00
#7
Hoe gaat het nu met je? Nog steeds de goede kant op?
Z
ZeepbellekeLid
01-01-2024, 00:00
#8
Zal er een maandje tussen laten. Ik begin stilletjes aan terug mezelf te worden en niet meer dat flauw afkooksel dat ik geworden was. Gemene medicatie die pammetjes. 🤬
Z
ZeepbellekeLid
01-01-2024, 00:00
#9
Nog 16 dagen dan ben ik benzo vrij. Nog van 0,75 mg naar 0. Afgelopen week ging het wel.
B
Beyond MachineLid
01-01-2024, 00:00
#10
Goed bezig! Na regen komt zonneschijn. Het moet toch altijd eerst slechter gaan voor dat het goed gaat.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#11
De laatste loodjes wegen het zwaarst...even doorzetten nu!
E
Eve's dropLid
01-01-2024, 00:00
#12
De Zandman zei:
De laatste loodjes wegen het zwaarst...even doorzetten nu!
Klik om te vergroten...

Mooi gezegd!
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#13
Zeepbelleke zei:
Nog 9 dagen. Daarna afbouw mirtazapine want ik vreet me te pletter
Klik om te vergroten...
Geef jezelf even de tijd voordat je de volgende afbouw gaat doen. Twee weken tot een maand ofzo.

Toen ik mirtazapone slikte kon ik geen genoeg krijgen van zoetigheid, echt erg :wink:
R
Robert67Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Ik was door omstandigheden noodgedwongen om cold turkey te stoppen met 40mg diazepam per dag,
Ik heb een dikke 2 maanden vooral mentaal moeten afzien door het slaapgebrek.
Nu een jaartje later moet ik nog steeds meds nemen om te slapen.
Alhoewel geen benzo's meer.
Z
ZeepbellekeLid
01-01-2024, 00:00
#15
En nog altijd benzo vrij.
Nog wel altijd 15 mg mirtazapine. Whoppa geraak ik hier weer niet vanaf. Gelukkig is er geen gewenning.
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#16
Zeepbelleke zei:
En nog altijd benzo vrij.
Nog wel altijd 15 mg mirtazapine. Whoppa geraak ik hier weer niet vanaf. Gelukkig is er geen gewenning.
Klik om te vergroten...
Benzovrij is ook wat waard!
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#17
Zeepbelleke zei:
En nog altijd benzo vrij.
Nog wel altijd 15 mg mirtazapine. Whoppa geraak ik hier weer niet vanaf. Gelukkig is er geen gewenning.
Klik om te vergroten...
Geweldig !!!! Afkicken van benzo's is geen gemakkelijke opgave dus respect ! You did it !!

Robert67 zei:
Ik was door omstandigheden noodgedwongen om cold turkey te stoppen met 40mg diazepam per dag,
Ik heb een dikke 2 maanden vooral mentaal moeten afzien door het slaapgebrek.
Nu een jaartje later moet ik nog steeds meds nemen om te slapen.
Alhoewel geen benzo's meer.
Klik om te vergroten...
Cold turkey vanaf die dosis is niet echt raadzaam maar gelukkig is het dus relatief goed gegaan. Ik dacht eerst even misschien door het te snel afbouwen dat je daardoor nog steeds slecht slaapt, maar toen bedacht ik me dat ikzelf al een jaar clean ben van benzo's en wel rustig(er) heb afgebouwd, maar ook helaas nog steeds slaapproblemen heb. Hoewel ik dit ook had voor mn benzoverslaving :thinking:.

Welke meds gebruik je nu voor slapen dan als ik vragen mag?
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#18
Zeepbelleke zei:
We gaan nu de 6 mg verder afbouwen over 6 maanden. Ik heb tijd. Hopelijk iets minder pijnlijk nu.
Klik om te vergroten...
Dat klinkt goed. Heel veel succes, het zal bij tijd en wijle best lastig worden.
Z
ZeepbellekeLid
01-01-2024, 00:00
#19
dupont zei:
Dat klinkt goed. Heel veel succes, het zal bij tijd en wijle best lastig worden.
Klik om te vergroten...
Bedankt. Lastigheid is waarsch nodig om het nooit meer zo ver te laten komen. 🤞
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ik ben momenteel aan het afbouwen. Paar maanden flink aan de diazepam lorazepam en alprazolam gezeten.

Door m'n eigen fout in een ontwenning geraakt. Dacht wel even te kunnen stoppen met de snelwerkende benzo's en dan overschakelen op diazepam.

Pas nadat ik serieus hulp ervoor heb gezocht gaat het langzaam beter. Eerst gestabiliseerd op 65mg diazepam (mijn uitgerekende dosering diazepam). Deze kan voor jou verschillen. Hangt van de benzo af die je gebruikte. Heb de rest even niet gelezen sorry. Te stoned ervoor nu. Maar wel helder genoeg om je advies te geven dat hulp zoeken hiervoor de way to go is.

Ik heb nóg steeds last van psychische ontwenningsverschijnselen. Ben 29 november gestopt met snelwerkende benzo's, nogmaals. Stomme fout van mezelf. Ik dacht van joh dat kan wel. Nou nee! Derealisatie en depersonalisatie, angsten, etc. Dat wil je niet makker.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."