Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBenzo afbouw

Benzo afbouw

37 antwoorden
9 weergaven
18-5-2026
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#1
Zeepbelleke zei:
Jep ik ben verslaafd geraakt aan benzo’s.
Ironisch de klachten waarvoor ik ze nam krijg ik drie dubbel terug 😏
Dom dom dom na al de waarschuwingen hier. Is een echte mindfuck.
al 1,5 mg afgebouwd nog 6 te gaan.
Iemand die zijn of haar ervaring wil delen. En ff wil schrijven dat t wel goed komt. 🤞
Klik om te vergroten...
Balen, maarja 't gaat snel met benzo's. Door velen onderschat. Je krijgt al je angsten inderdaad dubbel en dwars terug, en als cadeautje krijg je ook nog eens refill anxiety erbij. Ik vond 't vreselijk.

Ken je de Ashton Manual al? Hèt afbouwmanifest voor benzo's; https://benzo.org.uk/manual/

Eigen ervaring: cold turkey van 3mg Lorazepam per dag 5 maanden lang (incompetente psychiater in opleiding): geen aanrader. Toen ik dat niet meer terug door de crisisdienst een afbouwschema met Diazepam gekregen, alleen te lage dosering en veel te rap tempo. 6 maanden PAWS aan overgehouden - derealisatie, depressie, gestresst wakker worden. Vaak extra bang voor dingen die ik toch al niet prettig vond zoals kleine ruimtes. Regelmatig overweldigd.

Helaas een paar jaar later weer in de valstrik terechtgekomen. Toen na 2 maanden 20mg Temazepam per dag door een verslavingsarts begeleid, en die deed dad super. Afbouw duurde toen in totaal ook iets van 2 maanden. Eigen tempo, dus plm 1mg Diazepam eraf per week. Weinig last gehad, maar niet helemaal klachtenvrij: vaak vroeg wakker, nog wel moe maar niet verder kunnen slapen. Spijsverteringsproblemen en wat stemmingsproblemen. Maar zeker wel te doen in vergelijking met de eerdere pogingen.

Kortom, advies: ga naar je huisarts en vraag om afbouwen volgens Ashton protocol, dan is het zeer zeker te doen. Regel dat je zelf de afbouw bepaalt, zowel de grootte van de stappen als het verloop in tijd, zodat je er korter of langer over kan doen al naar gelang de symptomen. Het zal een lange weg worden, en zeker niet makkelijk maar uiteindelijk komt 't goed. Je herstelt 100% maar dan ben je misschien wel 6 maanden tot een jaar verder.

Ga niet zelf lopen klooien met RC benzo's. Ga naar je huisarts en biecht 't op. Neem deze waarschuwing nu maar gewoon aan.

En ten slotte nog iets dat ik altijd benadruk als het om benzo's gaat: rijd geen auto tot je er echt 100% van af bent.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#2
Zeepbelleke zei:
Ik ben op 2 jaar tijd van 0,75 mg bromozepam naar 7,5 mg gegaan en nu in opname beland. Men psychiater was twee weken met vakantie en is morgen gelukkig terug. Op die twee weken hebben we 1,75 mg afgebouwd. Waarvan 4 dagen in de hel terecht gekomen met stevige zelfmoorsneigingen. Nu stabiel maar de afbouw start morgen weer verder., ik heb wel Mirtazapine gekregen s avonds dus gelukkig slaap ik wel goed.. hopelijk zijn de rest vd afkicksymptomen iets milder. Klein beetje zou ik al tevreden zijn. 😔
Klik om te vergroten...
Dat is een snelle afbouw. Ik zou toch echt aandringen op een humaner tempo. Als je op dit tempo doorgaat zou je er wel eens heel lang last van kunnen houden.
Z
ZeepbellekeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Jep ik ben verslaafd geraakt aan benzo’s.
Ironisch de klachten waarvoor ik ze nam krijg ik drie dubbel terug 😏
Dom dom dom na al de waarschuwingen hier. Is een echte mindfuck.
al 1,5 mg afgebouwd nog 6 te gaan.
Iemand die zijn of haar ervaring wil delen. En ff wil schrijven dat t wel goed komt. 🤞
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#4
Benzodiazepines zijn lastig af te bouwen en stoppen. Als je genoeg zelfdiscipline hebt kan het.

Heb je hulp gevraagd hierbij ?



Gebruikt l(e) je al lang? En welke benzodiazepines?en hoeveel mg?



Just curious so I might be able to give advice
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#5
Tijdloos zei:
welke benzodiazepines
Klik om te vergroten...
Dit is inderdaad erg belangrijk. Benzo’s met een te lange halfwaardetijd (flualprazolam) en te hoge potentie (250mcg) zijn niet geschikt om mee af te bouwen. Daarom wordt diazepam, een middellang werkende benzodiazepine met een standaard dosering van 10/20 mg gebruikt omdat afbouwen dan veel makkelijker en veiliger is. Dit kan je krijgen via de huisarts, maar je moet waarschijnlijk wel echt op spreek uur kunnen komen met een duidelijk verhaal. Je krijgt het niet zomaar als een Sinterklaas pakketje door de schoorsteen.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#6
Dirkjan zei:
Dit is inderdaad erg belangrijk. Benzo’s met een te lange halfwaardetijd (flualprazolam) en te hoge potentie (250mcg) zijn niet geschikt om mee af te bouwen. Daarom wordt diazepam, een middellang werkende benzodiazepine met een standaard dosering van 10/20 mg gebruikt omdat afbouwen dan veel makkelijker en veiliger is. Dit kan je krijgen via de huisarts, maar je moet waarschijnlijk wel echt op spreek uur kunnen komen met een duidelijk verhaal. Je krijgt het niet zomaar als een Sinterklaas pakketje door de schoorsteen.
Klik om te vergroten...

Ik wist eerlijk gezegd niet dat flualprazolam zo’n lange halfwaardetijd had. Na etizolam - vooral nadat het verboden werd - is flualprazolam de benzo die ik het vaakst heb gebruikt. Juist omdat de werking voor mij relatief kort aanvoelde vergeleken met sommige andere benzo’s, maar dat is dus slechts schijn… (ik pak meestal wel maar een half pilletje, omdat ik 1 mg erg sterk vind). Moet zeggen dat ik me nooit echt in exacte halfwaardetijden heb verdiept; ik rij sowieso geen auto.

Maar toch goed om te weten.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#7
Roze Olifant zei:
Ik wist eerlijk gezegd niet dat flualprazolam zo’n lange halfwaardetijd had. Na etizolam - vooral nadat het verboden werd - is flualprazolam de benzo die ik het vaakst heb gebruikt. Juist omdat de werking voor mij relatief kort aanvoelde vergeleken met sommige andere benzo’s, maar dat is dus slechts schijn… (ik pak meestal wel maar een half pilletje, omdat ik 1 mg erg sterk vind). Moet zeggen dat ik me nooit echt in exacte halfwaardetijden heb verdiept; ik rij sowieso geen auto.

Maar toch goed om te weten.
Klik om te vergroten...
Ik vergiste mij met Flunitrazolam, die heeft een belachelijk potente doserinc. Al dat ge-fli-fla-flu.

778D4D43-8BE4-40B9-B3EE-1FE26F95F5AE.png
Z
ZeepbellekeLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik ben op 2 jaar tijd van 0,75 mg bromozepam naar 7,5 mg gegaan en nu in opname beland. Men psychiater was twee weken met vakantie en is morgen gelukkig terug. Op die twee weken hebben we 1,75 mg afgebouwd. Waarvan 4 dagen in de hel terecht gekomen met stevige zelfmoorsneigingen. Nu stabiel maar de afbouw start morgen weer verder., ik heb wel Mirtazapine gekregen s avonds dus gelukkig slaap ik wel goed.. hopelijk zijn de rest vd afkicksymptomen iets milder. Klein beetje zou ik al tevreden zijn. 😔
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#9
Zeepbelleke zei:
En nog altijd benzo vrij.
Nog wel altijd 15 mg mirtazapine. Whoppa geraak ik hier weer niet vanaf. Gelukkig is er geen gewenning.
Klik om te vergroten...

Gefeliciteerd.
Knappe prestatie.
Z
ZeepbellekeLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik bespreek hopelijk morgen met haar. Bedankt voor je reactie
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#11
Helaas zelf geen ervaring met deze benzo.

Maar het word zeker niet makkelijk. Ik ben daarbij wel eens met wat @dupont zegt.

Probeer niet te snel te gaan want dat contrast kan ook een klap gaan geven.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#12
Benzodiazepinen.
Heel makkelijk teveel
Heel moeilijk terug!
Nog maar eens een waarschuwing.....
Laat deze groep stoffen maar beter links liggen.
De weg terug is echt geen pretje!
Z
ZeepbellekeLid
01-01-2024, 00:00
#13
Inderdaad en nu denk ik what was I thinking..
dom dom dom
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#14
Zeepbelleke zei:
Inderdaad en nu denk ik what was I thinking..
dom dom dom
Klik om te vergroten...
Tsja... achteraf is 't mooi wonen :wink:

Heb je het nog over het afbouwtempo kunnen heben?
Z
ZeepbellekeLid
01-01-2024, 00:00
#15
We gaan nu de 6 mg verder afbouwen over 6 maanden. Ik heb tijd. Hopelijk iets minder pijnlijk nu.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#16
Zeepbelleke zei:
Whoppa nog 1 maand en de afbouw zit er op. Ik zal blij zijn als ik er vanaf ben.
Klik om te vergroten...
Lekker bezig!
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#17
Zeepbelleke zei:
We gaan nu de 6 mg verder afbouwen over 6 maanden. Ik heb tijd. Hopelijk iets minder pijnlijk nu.
Klik om te vergroten...
Dat klinkt goed. Heel veel succes, het zal bij tijd en wijle best lastig worden.
Z
ZeepbellekeLid
01-01-2024, 00:00
#18
dupont zei:
Dat klinkt goed. Heel veel succes, het zal bij tijd en wijle best lastig worden.
Klik om te vergroten...
Bedankt. Lastigheid is waarsch nodig om het nooit meer zo ver te laten komen. 🤞
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ik ben momenteel aan het afbouwen. Paar maanden flink aan de diazepam lorazepam en alprazolam gezeten.

Door m'n eigen fout in een ontwenning geraakt. Dacht wel even te kunnen stoppen met de snelwerkende benzo's en dan overschakelen op diazepam.

Pas nadat ik serieus hulp ervoor heb gezocht gaat het langzaam beter. Eerst gestabiliseerd op 65mg diazepam (mijn uitgerekende dosering diazepam). Deze kan voor jou verschillen. Hangt van de benzo af die je gebruikte. Heb de rest even niet gelezen sorry. Te stoned ervoor nu. Maar wel helder genoeg om je advies te geven dat hulp zoeken hiervoor de way to go is.

Ik heb nóg steeds last van psychische ontwenningsverschijnselen. Ben 29 november gestopt met snelwerkende benzo's, nogmaals. Stomme fout van mezelf. Ik dacht van joh dat kan wel. Nou nee! Derealisatie en depersonalisatie, angsten, etc. Dat wil je niet makker.
Z
ZeepbellekeLid
01-01-2024, 00:00
#20
Whoppa nog 1 maand en de afbouw zit er op. Ik zal blij zijn als ik er vanaf ben.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."