Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTranylcypromine (MAO-remmer) bij therapieresistente depressie

Tranylcypromine (MAO-remmer) bij therapieresistente depressie

30 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
Z
ZweevteevLid
01-01-2024, 00:00
#1
Wat clozapine is binnen de antipsychotica, is wat tranylcypromine is binnen de antidepressiva: als het niet sowieso al het heftigste antidepressivum is dat in Nederland voorgeschreven wordt, dan is het in ieder geval een van de meest heftige. Het is dan ook geen medicijn dat je zomaar (buiten een klinische setting) voorgeschreven krijgt. Er is niemand die ik ken die dat ooit op voorschrift gekregen heeft en ik betwijfel ook dat er iemand hier zal zijn die het ooit geslikt heeft, maar niet geschoten is altijd mis, dus: zijn hier mensen die tranylcypromine, of een niet-selectieve MAO-remmer, hebben geslikt, vanwege een atypische of therapieresistente depressie, nadat veel andere medicijnen met een antidepressief effect (SSRI's, SNRI's, mirtazapine, bupropion & TCA) allemaal niet gewerkt hebben? Zo ja: hoe was jullie ervaring ermee?

Kort samengevat wat tranylcypromine is:
- Het is een niet-selectieve MAO-remmer. Het is volgens mij ook de enige niet-selectieve MAO-remmer die in Nederland voorgeschreven wordt (althans, het is de enige die te vinden is op Farmacotherapeutisch Kompas).
- De lijst met contra-indicaties is behoorlijk lang.
Zie onderstaande afbeelding:
Screenshot_20221218_175859_Chrome.png
- Je moet een tyramine-armdieet volgen om dit medicijn te mogen slikken.

Uitgebreidere informatie is op Farmacotherapeutisch Kompas te vinden: https://www.farmacotherapeutischkompas.nl/bladeren/preparaatteksten/t/tranylcypromine

🧚‍♀️

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#2
De heftigste bijwerking is wel dat je geen kaas meer mag eten
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#3
Hieronder een korte beschrijving van het effect van tranylcypromine:

Wat voor drugs heb je ooit gebruikt?

caffeine,alcohol,wiet,hasj,tabak,rohypnol,cocaine,speed,xtc,datura,nootmuskaat DXM,yohimbine,vliegenzwammen,LSD,Yopo,hawaian baby woodrose,salvia divinorum,MDMA,MDA,2C-B,PMA(slechte xtc pillen),brugmansia,ether,lijm,paddos,ayahuasca,alprazolam,coleus,pcp,aconitum napellus,zolpidem nog te...
drugsforum.nl drugsforum.nl

Van horen zeggen (en uit de wetenschappelijke literatuur): Niet-selectieve MAO-remmers hebben voornamelijk een stimulerend effect — net het tegenovergestelde van TCAs (die voornamelijk sederend zijn). Ze werken beter tegen depressie dan gangbare antidepressiva, maar worden vrijwel nooit meer voorgeschreven vanwege zogenaamde bijwerkingen. Een maaltijd met grote hoeveelheden te vermijden voedingsmiddelen zoals kaas kan al je dood betekenen. Niet echt handig voor mensen die toch al (zwaar) depressief en mogelijk suïcidaal zijn. Dan wil je als behandelaar een zelfmoordpoging niet te makkelijk maken. Of selectieve mao-remmers zoals moclobemide ook stimulerend werken weet ik niet.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#4
OtherShore zei:
Hieronder een korte beschrijving van het effect van tranylcypromine:

Wat voor drugs heb je ooit gebruikt?

caffeine,alcohol,wiet,hasj,tabak,rohypnol,cocaine,speed,xtc,datura,nootmuskaat DXM,yohimbine,vliegenzwammen,LSD,Yopo,hawaian baby woodrose,salvia divinorum,MDMA,MDA,2C-B,PMA(slechte xtc pillen),brugmansia,ether,lijm,paddos,ayahuasca,alprazolam,coleus,pcp,aconitum napellus,zolpidem nog te...
drugsforum.nl drugsforum.nl

Van horen zeggen (en uit de wetenschappelijke literatuur): Niet-selectieve MAO-remmers hebben voornamelijk een stimulerend effect — net het tegenovergestelde van TCAs (die voornamelijk sederend zijn). Ze werken beter tegen depressie dan gangbare antidepressiva, maar worden vrijwel nooit meer voorgeschreven vanwege zogenaamde bijwerkingen. Een maaltijd met grote hoeveelheden te vermijden voedingsmiddelen zoals kaas kan al je dood betekenen. Niet echt handig voor mensen die toch al (zwaar) depressief en mogelijk suïcidaal zijn. Dan wil je als behandelaar een zelfmoordpoging niet te makkelijk maken. Of selectieve mao-remmers zoals moclobemide ook stimulerend werken weet ik niet.
Klik om te vergroten...
Moclobemide vond ik bestwel stimulerend / motiverend. Na wekenlang depressief in bed was ik met een paar dagen weer terug op ‘t werk. Helaas wel heel slecht geslapen de eerste 2-3 weken dat ik ‘t nam. Afbouwen vond ik goed te doen en ik heb eigenlijk niet eens heel strikt op m’n dieet gelet. “Eet geen bordje met blokjes oude kaas” was zo’n beetje het hele dieetadvies van de psychiater. Ik heb geen ervaring met SSRI’s of TCAs maar daar hoor ik vaak veel naardere bijwerkingen dan die ik op Moclobemide had.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#5
dupont zei:
Moclobemide vond ik bestwel stimulerend / motiverend. Na wekenlang depressief in bed was ik met een paar dagen weer terug op ‘t werk. Helaas wel heel slecht geslapen de eerste 2-3 weken dat ik ‘t nam. Afbouwen vond ik goed te doen en ik heb eigenlijk niet eens heel strikt op m’n dieet gelet. “Eet geen bordje met blokjes oude kaas” was zo’n beetje het hele dieetadvies van de psychiater. Ik heb geen ervaring met SSRI’s of TCAs maar daar hoor ik vaak veel naardere bijwerkingen dan die ik op Moclobemide had.
Klik om te vergroten...
Bij reversibele/selectieve MAO-remmers zoals moclobemide is het dieet minder belangrijk. Deze stoffen zijn daarom een stuk veiliger dan de oude MAO-remmers (hoewel ook daar geldt dat de verhalen waarschijnlijk een beetje aangedikt worden —sterfgevallen komen niet vaak voor, wel te vaak). Interessant dat het stimulerende wel weer terugkomt.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#6
OtherShore zei:
Bij reversibele/selectieve MAO-remmers zoals moclobemide is het dieet minder belangrijk. Deze stoffen zijn daarom een stuk veiliger dan de oude MAO-remmers (hoewel ook daar geldt dat de verhalen waarschijnlijk een beetje aangedikt worden —sterfgevallen komen niet vaak voor, wel te vaak). Interessant dat het stimulerende wel weer terugkomt.
Klik om te vergroten...
Ik gebruikte ook vrolijk coke door toendertijd dat ik Moclobemide nam. Dat dat goed is gegaan, woei! 🤗

Don't try this at home, kids!
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#7
Even weg geweest van het forum en ik blijf waarschijnlijk ook weg. Drugs en verslaving — het is een keer klaar. Ik hou het bij alcohol deze dagen (met mate natuurlijk). Zelfs cannabis kan ik niet meer verdragen. Maar ik vond het wel even het vermelden waard dat ik vanaf morgen aan de tranylcypromine ga — een irreversibele, niet-selectieve MAO-remmer die bijna nooit meer voorgeschreven wordt.

Niet dat het zo slecht met mij gaat overigens, maar als je een psychiater eindelijk zo ver krijgt, dan ga je het proberen ook. Ik ben in ieder geval benieuwd. Mijn ervaring zal niet geheel representatief zijn, aangezien ik een heel scala aan medicijnen slik, maar wellicht levert het toch wat inzicht op.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#8
OtherShore zei:
Even weg geweest van het forum en ik blijf waarschijnlijk ook weg. Drugs en verslaving — het is een keer klaar. Ik hou het bij alcohol deze dagen (met mate natuurlijk). Zelfs cannabis kan ik niet meer verdragen. Maar ik vond het wel even het vermelden waard dat ik vanaf morgen aan de tranylcypromine ga — een irreversibele, niet-selectieve MAO-remmer die bijna nooit meer voorgeschreven wordt.

Niet dat het zo slecht met mij gaat overigens, maar als je een psychiater eindelijk zo ver krijgt, dan ga je het proberen ook. Ik ben in ieder geval benieuwd. Mijn ervaring zal niet geheel representatief zijn, aangezien ik een heel scala aan medicijnen slik, maar wellicht levert het toch wat inzicht op.
Klik om te vergroten...
Ik zal je missen.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#9
_shikantaza zei:
Ik zal je missen.
Klik om te vergroten...

Ik ook
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#10
_shikantaza zei:
Ik zal je missen.
Klik om te vergroten...
Kordie zei:
Ik ook
Klik om te vergroten...
Lief van jullie jongens. Ach ja, uiteindelijk weet je ook niet hoe het loopt. Ik vond het wel gezellig om hier gister weer een beetje rond te dwalen. Het staat gewoon op een wat lager vuurtje, maar af en toe kom ik wel kijken.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#11
OtherShore zei:
Even weg geweest van het forum en ik blijf waarschijnlijk ook weg. Drugs en verslaving — het is een keer klaar. Ik hou het bij alcohol deze dagen (met mate natuurlijk). Zelfs cannabis kan ik niet meer verdragen. Maar ik vond het wel even het vermelden waard dat ik vanaf morgen aan de tranylcypromine ga — een irreversibele, niet-selectieve MAO-remmer die bijna nooit meer voorgeschreven wordt.

Niet dat het zo slecht met mij gaat overigens, maar als je een psychiater eindelijk zo ver krijgt, dan ga je het proberen ook. Ik ben in ieder geval benieuwd. Mijn ervaring zal niet geheel representatief zijn, aangezien ik een heel scala aan medicijnen slik, maar wellicht levert het toch wat inzicht op.
Klik om te vergroten...

Heftig wel.

"Niet dat het zo slecht gaat" , waarom dan toch zo'n heftig medicijn? Sorry snap die niet helemaal.
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#12
OtherShore zei:
maar af en toe kom ik wel kijken
Klik om te vergroten...
O dat klinkt al beter dan helemaal weggaan. :grin:


Al begonnen met tranylcypromine?
Is er van te voren naar je hart gekeken?
Ben het niet vaak tegengekomen maar heb toch een paar keer goed zien werken waar alle andere antidepressiva het af lieten weten.
Het zou kunnen dat als er een angstcomponent meespeelt het effectiever is, maar dit weet ik niet zeker.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#13
Raver zei:
"Niet dat het zo slecht gaat" , waarom dan toch zo'n heftig medicijn? Sorry snap die niet helemaal.
Klik om te vergroten...
Ja, dat is een beetje het imago van het medicijn, dat het heftig is. Eigenlijk werken MAO-remmers heel goed, beter dan de huidige generatie(s) antidepressiva — dat erkennen de meeste psychiaters wel — en de bijwerkingen vallen ook erg mee (geen libido verlies zoals bij SSRIs). Het probleem is alleen dat irreversibele, niet-selectieve MAO-remmers in bepaalde omstandigheden levensgevaarlijk kunnen zijn — tenminste, zo wordt er momenteel over gedacht. Wel erg effectief dus, maar om die reden niet geschikt voor algemeen gebruik.

Nou ben ik vrij goed geïnformeerd over de gevaren en persoonlijk denk ik dat het wel meevalt. Je moet een beetje op je dieet letten en je kunt geen drugs of medicijnen gebruiken die serotonine verhogen. En dat doe ik dus ook niet.

Je moet een beetje weten wat je doet, daar komt het op neer, en mijn psychiater had er wel vertrouwen in.

En tja, wat is goed? Vanuit de geestelijke gezondheidszorg gezien is er natuurlijk van alles mis met mij, maar ik kom uit een vrij diep dal en het gaat inmiddels een stuk beter.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#14
Relmuis zei:
Al begonnen met tranylcypromine?
Klik om te vergroten...
Ja, het bevalt tot nu toe goed. Ik ga met een paar dagen ophogen. Ik zit nu op 10 milligram. Volgende stap is 20 en dan kijken waar we uitkomen. Je kan tot 60, maar 30 is gemiddeld. Het is moeilijk te vergelijken met andere medicijnen, maar jij hebt daar ervaring mee geloof ik. Jij neemt moclobemide, toch?

Relmuis zei:
Is er van te voren naar je hart gekeken?
Klik om te vergroten...
Nee, maar ik let wel een beetje op mijn dieet. Mijn bloeddruk werd soms gemeten en soms deed mijn vrouw het thuis ook, maar zowel mijn behandelaren als mijn vrouw hebben het inmiddels opgegeven: mijn bloedruk is altijd aan de lage kant. Dat was voorheen ook al bekend bij mijn huisarts. Zelfs stimulantia maken geen significant verschil.

Relmuis zei:
Het zou kunnen dat als er een angstcomponent meespeelt het effectiever is, maar dit weet ik niet zeker.
Klik om te vergroten...
Het schijnt dat Fenelzine dan nog beter zou werken, maar dan krijg je ook een meer dempende werking (dachten we) en dat wilde ik liever niet. In dit geval is het meer een soort creatieve oplossing voor allerlei problemen.
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#15
OtherShore zei:
Jij neemt moclobemide, toch?
Klik om te vergroten...
Yep.
Al jaren een lage onderhoudsdosering.
TCA's, SSRI's en de hele reutemeteut aan afkortingen deden niks maar hier doe ik het prima op.

Kan je slapen?
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#16
OtherShore zei:
Het schijnt dat Fenelzine dan nog beter zou werken
Klik om te vergroten...
Ken het alleen van naam, ben het nooit tegengekomen.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#17
Relmuis zei:
Kan je slapen?
Klik om te vergroten...
Maximaal 6 uur per nacht met 10 milligram diazepam, vaak minder. Ja, daar moeten we wel iets aan gaan doen. Als ik te weinig slaap wordt ik gevoelig voor psychoses en ik wil geen quetiapine meer. Heb jij suggesties? Met temazepam ben ik drie uur later weer wakker. Hetzelfde geldt voor z-drugs, geloof ik?

Ik slik ook de maximale dosis modafinil (400 mg per dag) en daar ging mijn slaap ook wat van achteruit, maar dit is van een andere orde.

Met SSRIs, SNRIs, en bupropion had ik ook alleen maar slechte ervaringen.

Relmuis zei:
Ken het alleen van naam, ben het nooit tegengekomen.
Klik om te vergroten...
In Nederland is fenelzine lastig voor te schrijven. De psychiater moet zich dan eerst verantwoorden en goedkeuring krijgen van de IGJ en dat is niet makkelijk. Dat was voor tranylcypromine tot een paar jaar geleden ook zo, maar om voor mij niet inzichtelijke reden zijn ze daarmee gestopt. Fenelzine en tranylcypromine zijn überhaupt de enige klassieke MAO-remmers die je in Nederland kunt voorschrijven. Er bestaan er meer, maar die zijn in Nederland volgens mij nooit goedgekeurd/gebruikt.

Er is volgens mij ook een regel dat alleen een psychiater die werkt in de specialistische GGZ (SGGZ), MAO-remmers mag voorschrijven, en de gemiddelde arts weet het verschil tussen klassieke MAO-remmers en moclobemide niet eens (is mijn ervaring met huisartsen en verslavingsartsen).
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#18
OtherShore zei:
Maximaal 6 uur per nacht met 10 milligram diazepam, vaak minder.
Klik om te vergroten...
Gezien het middel vind ik 6 uur al heel wat. :smirk:
Dat wordt wel beter als het goed is maar dat duurt even.
Ik zou het gewoon bij diazepam houden zeker als kortwerkende middelen geen succes zijn.
Vroeger waren de eerste weken standaard met diazepam.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#19
Even een update over de tranylcypromine. Wellicht dat @Zweevteev dit ooit nog leest of iemand anders die geïnteresseerd is in klassieke MAO-remmers.

Ik zit inmiddels op een dosis van 40 milligram per dag in twee giften en dat is aan de hoge kant van gemiddeld, hoewel je tot 60 milligram kunt gaan. Omdat de tranylcypromine goed werkt tegen ‘anxiety’ en overprikkeling heb ik de diazepam afgebouwd (van 10 milligram naar 0 in 14 dagen) en slik ik geen benzodiazepines meer. Eigenlijk slik ik überhaupt geen downers meer en mijn alcoholgebruik blijft beperkt tot één consumptie per dag en niet elke dag. Desondanks is er weer een soort vermoeidheid ingeslopen, terwijl we dat eindelijk een beetje onder controle hadden met de Modafinil.

Mijn ervaring is dat je met Modafinil, hoewel het in sommige opzichten de ideale stimulant is, snel tolerantie opbouwt. Na een paar weken op dezelfde dosis gaat het effect snel achteruit. Helaas zit ik al een tijdje aan de maximale dosis en wellicht moet ik zelfs iets gaan minderen. Ik heb na inname ongeveer 2 uur last van een verhoogde bloeddruk, en dat lijkt een interactie met de tranylcypromine te zijn.

Maar goed, ik schrijf de vermoeidheid dus niet direct toe aan de tranylcypromine, maar het helpt zeker niet. Voor mij heeft het geen stimulerende werking. Dat was in het begin al niet zo en op een hogere dosis nog steeds niet. Het heeft ook niet echt een dempende of verdovende werking — het zit ertussenin.

Helaas is meer dan 6 uur slapen per nacht vrijwel onmogelijk. 5 uur is denk ik gemiddeld en het is wel eens 4. Ik vang dat een beetje op met een dutje in de middag, maar dat werkt maar een beetje. Ik weiger quetiapine te nemen. Ik vind de bijwerkingen veel te zorgelijk en benzodiazepines hebben totaal geen effect. Met of zonder benzos slaap ik precies evenveel. Tja, en als een langwerkende benzo zoals diazepam je al niet door de nacht kan helpen, dan houdt het een beetje op.

Lastig. Ik weet even niet wat ik moet doen.
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#20
OtherShore zei:
Lastig. Ik weet even niet wat ik moet doen.
Klik om te vergroten...
Chill.
Kijk even hoe het over drie maanden is.
Je bouwt tov slecht slapen tolerantie op.
Ben verder te teut om erop in te gaan.
Komt nog.
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."