Tranylcypromine geeft geen blokkade voor de werking van Modafinil.
Ik heb het redelijk goed uitgezocht en het zou ongeveer zo moeten werken: MAO breekt dopamine, noradrenaline, en serotonine af in zenuwcellen. Dus als je dat mechanisme stopt met een MOA-remmer, dan zijn er meer neurotransmitters beschikbaar en dan neemt de hoeveelheid neurotransmitters binnen, buiten en tussen de cellen toe.
Verder weten we nog niet precies hoe Modafinil werkt, maar het lijkt voornamelijk de heropname van dopamine te remmen, terwijl het ook een klein beetje de afgifte stimuleert. Indirect zie je dat effect dan ook bij noradrenaline.
Een logische aanname zou dan zijn dat de combinatie MAO-remmer + Modafinil leidt tot heel veel extra dopamine tussen de cellen, maar in de praktijk lijkt het niet zo te werken. Het voordeel van MAO-remmers ten opzichte van nieuwere antidepressiva is dat ze de balans tussen neurotransmitters grotendeels intact houden. De werking van Modafinil neemt dan ook niet toe, maar is er gewoon wel.
Persoonlijk ervaarde ik dat in het begin ook zo. Op een gegeven moment kwam er een omslag waar ik vanaf de namiddag weinig profijt meer had van de Modafinil. Gewenning zal zeker een rol spelen, maar de sterk verkorte werkingsduur is wel opvallend. Het mooie van Modafinil vond ik nu juist dat je er echt de dag meer door kan komen. Met Concerta en lisdexamfetamine kun je dat sowieso vergeten, maar nu haal ik er nog maar krap 6 uurtjes uit.
Als je de oude literatuur induikt dan wordt daar melding gemaakt van een sterke slaperigheid is die zich soms voordoet bij het gebruik van MAO-remmers. Er zijn theorieën over: slaapgebrek en vermoeidheid veroorzaakt door orthostatische hypotensie spelen zeker een rol, maar er lijkt meer aan de hand te zijn. Maar ja, effectief staat het onderzoek al lang stil en weten we nog niet wat de oorzaak is.
Hoe dan ook, de vermoeidheid overmandt wel degelijk de werking van de Modafinil. Het gaat niet in strikte zin om een interactie, maar de bijwerking van de MAO-remmer overwint de werking van de Modafinil. In die uren is mijn functionaliteit vrijwel nihil, want niet alleen ben ik slaperig, mijn ADHD krijgt ook weer de vrije hand.
Het kan natuurlijk een probleem zijn dat zichzelf oplost. Het lichaam past zich aan. Dus daar geven we het even de tijd voor. En anders ga ik wel weer out of the box denken en met een ongewoon maar goed onderbouwd voorstel komen, en dan is mijn psychiater over het algemeen de slechtste niet. Hij heeft me tenslotte al Modafinil en tranylcypromine voorgeschreven en zelfs de recentste publicaties heeft hij meestal al gelezen.
Toch vrij ongewoon. Ik heb ooit eens het woord âmoclobemideâ in de mond genomen bij een verslavingsarts en die dame kreeg bijna een hartaanval (weer een gevalletje van hoge bloeddruk veroorzaakt door MAO-remmers ð). Tja, ik kan de richtlijnen zelf ook lezen, daar heb ik geen arts voor nodig.
Lijkt in de praktijk wel samen te gaan.
Ja, helemaal correct. Theoretisch zijn er bezwaren, maar zoals wel vaker blijkt de praktijk weerbarstig.
Waarom is het voorgeschreven?
ADD?
ADHD met gecombineerde presentatie.