Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTranylcypromine (MAO-remmer) bij therapieresistente depressie

Tranylcypromine (MAO-remmer) bij therapieresistente depressie

30 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#1
Relmuis zei:
Chill.
Kijk even hoe het over drie maanden is.
Je bouwt tov slecht slapen tolerantie op.
Ben verder te teut om erop in te gaan.
Komt nog.
Klik om te vergroten...
Bedankt voor je fijne reactie. Ik moest het even kwijt denk ik en dat luchtte al op. Vannacht wel bijna 6 uur gepakt. Ik weet niet of het gebrek aan slaap echt het probleem is. Mij psychiater maakt zich er geen zorgen over. "Het wordt pas een probleem bij minder dan 5 uur" zegt ie. Ik heb meer het gevoel dat de medicijnen de vermoeidheid even op afstand hielden, maar nu even niet.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#2
OtherShore zei:
Tja, en als een langwerkende benzo zoals diazepam je al niet door de nacht kan helpen, dan houdt het een beetje op.
Klik om te vergroten...
Het is overigens wel een misvatting dat diazepam, vanwege zijn lange halfwaardetijd, ook zorgt voor een lange werking (*mbt slaap). Diazepam wordt vrij snel (in vergelijking met het bredere en gebruikelijke benzodiazepine spectrum) opgenomen en bereikt ook vrij snel een piekwaarde, waarna het slaapverwekkende effect relatief vrij snel weer afneemt.

Hieronder een willekeurige afbeelding van de werkzaamheid van benzodiazepine. Ik weet niet of dit die van diazepam is, maar de mate van werkingsduur is wel vergelijkbaar.

a4900_f1 (1).jpg
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#3
Proxima zei:
Tranylcypromine geeft geen blokkade voor de werking van Modafinil.
Klik om te vergroten...
Ik heb het redelijk goed uitgezocht en het zou ongeveer zo moeten werken: MAO breekt dopamine, noradrenaline, en serotonine af in zenuwcellen. Dus als je dat mechanisme stopt met een MOA-remmer, dan zijn er meer neurotransmitters beschikbaar en dan neemt de hoeveelheid neurotransmitters binnen, buiten en tussen de cellen toe.

Verder weten we nog niet precies hoe Modafinil werkt, maar het lijkt voornamelijk de heropname van dopamine te remmen, terwijl het ook een klein beetje de afgifte stimuleert. Indirect zie je dat effect dan ook bij noradrenaline.

Een logische aanname zou dan zijn dat de combinatie MAO-remmer + Modafinil leidt tot heel veel extra dopamine tussen de cellen, maar in de praktijk lijkt het niet zo te werken. Het voordeel van MAO-remmers ten opzichte van nieuwere antidepressiva is dat ze de balans tussen neurotransmitters grotendeels intact houden. De werking van Modafinil neemt dan ook niet toe, maar is er gewoon wel.

Persoonlijk ervaarde ik dat in het begin ook zo. Op een gegeven moment kwam er een omslag waar ik vanaf de namiddag weinig profijt meer had van de Modafinil. Gewenning zal zeker een rol spelen, maar de sterk verkorte werkingsduur is wel opvallend. Het mooie van Modafinil vond ik nu juist dat je er echt de dag meer door kan komen. Met Concerta en lisdexamfetamine kun je dat sowieso vergeten, maar nu haal ik er nog maar krap 6 uurtjes uit.

Als je de oude literatuur induikt dan wordt daar melding gemaakt van een sterke slaperigheid is die zich soms voordoet bij het gebruik van MAO-remmers. Er zijn theorieën over: slaapgebrek en vermoeidheid veroorzaakt door orthostatische hypotensie spelen zeker een rol, maar er lijkt meer aan de hand te zijn. Maar ja, effectief staat het onderzoek al lang stil en weten we nog niet wat de oorzaak is.

Hoe dan ook, de vermoeidheid overmandt wel degelijk de werking van de Modafinil. Het gaat niet in strikte zin om een interactie, maar de bijwerking van de MAO-remmer overwint de werking van de Modafinil. In die uren is mijn functionaliteit vrijwel nihil, want niet alleen ben ik slaperig, mijn ADHD krijgt ook weer de vrije hand.

Het kan natuurlijk een probleem zijn dat zichzelf oplost. Het lichaam past zich aan. Dus daar geven we het even de tijd voor. En anders ga ik wel weer out of the box denken en met een ongewoon maar goed onderbouwd voorstel komen, en dan is mijn psychiater over het algemeen de slechtste niet. Hij heeft me tenslotte al Modafinil en tranylcypromine voorgeschreven en zelfs de recentste publicaties heeft hij meestal al gelezen.

Toch vrij ongewoon. Ik heb ooit eens het woord ‘moclobemide’ in de mond genomen bij een verslavingsarts en die dame kreeg bijna een hartaanval (weer een gevalletje van hoge bloeddruk veroorzaakt door MAO-remmers 😂). Tja, ik kan de richtlijnen zelf ook lezen, daar heb ik geen arts voor nodig.
Relmuis zei:
Lijkt in de praktijk wel samen te gaan.
Klik om te vergroten...
Ja, helemaal correct. Theoretisch zijn er bezwaren, maar zoals wel vaker blijkt de praktijk weerbarstig.
Relmuis zei:
Waarom is het voorgeschreven?
ADD?
Klik om te vergroten...
ADHD met gecombineerde presentatie.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#4
Zanza zei:
Het is overigens wel een misvatting dat diazepam, vanwege zijn lange halfwaardetijd, ook zorgt voor een lange werking (*mbt slaap).
Klik om te vergroten...
Ja, zeker goed om dat even te benoemen. Ik heb lorazepam en diazepam voorgeschreven gekregen en uit beide haal ongeveer 6 à 7 uur slaap (als andere factoren niet meewerken) en dan staan ze nog bekend als “langwerkende slaappillen.” Temazepam is voor mij na 2 uur wakker worden.

Wel voel ik van diazepam de hele dag een lichte werking — een zekere ontspanning of rust en een bepaalde ‘onscherpheid.’ Lichtjes, maar toch.

Wat nu precies het mechanisme is waardoor tranylcypromine voor slapeloosheid zorgt, is me niet helemaal duidelijk, maar in mijn situatie maakte de diazepam geen verschil, dus dan beter zonder.
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#5
OtherShore zei:
Ja, zeker goed om dat even te benoemen. Ik heb lorazepam en diazepam voorgeschreven gekregen en uit beide haal ongeveer 6 à 7 uur slaap (als andere factoren niet meewerken) en dan staan ze nog bekend als “langwerkende slaappillen.” Temazepam is voor mij na 2 uur wakker worden.

Wel voel ik van diazepam de hele dag een lichte werking — een zekere ontspanning of rust en een bepaalde ‘onscherpheid.’ Lichtjes, maar toch.
Klik om te vergroten...
Precies. Die ervaring heb ik ook idd met al die middelen. Áls ik al eens een slaaptablet neem, is het diazepam. Het werkt lang genoeg voor een redelijk tot goede nacht en je krijgt niet instant een soort van korte withdrawl de volgende ochtend, wat je met (zeer)kortwerkende benzo's wel kunt ervaren, maar ook niet het mega slaperige/hangerige gevoel van een benzo met een langdurigere distributiefase.
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#6
Hoe is het nu met je?
Zo'n 5 weken na de start.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#7
Relmuis zei:
Hoe is het nu met je?
Zo'n 5 weken na de start.
Klik om te vergroten...
Voor nu even besloten alles constant te houden. Ik liep te hard van stapel.

Om 7 uur: 20 mg tranylcypromine, 400 mg Modafinil
Om 13 uur: 20 mg tranylcypromine
Om 22 uur: 5 mg diazepam

Bijwerkingen: kort slapen, hypertensie in de ochtend, vooral in de late middag vermoeidheid. Omdat de hypertensie ontstond na het stoppen met de diazepam, op medisch advies weer gestart.

Ach ja, ik ben uiterlijk om 5 uur wakker — dat vind ik heerlijk. Twee, drie uurtjes helemaal voor mezelf. Dan de vrouw en de kleine uit bed halen. Prima. Ik durf weer auto te rijden (zal met de diazepam waarschijnlijk wel niet mogen, maar toch).

Vraag voor mij is nog: ben ik nu gewoon super tolerant voor de Modafinil of werkt de tranylcypromine de Modafinil tegen? Geen idee. Onontgonnen terrein, denk ik.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#8
OtherShore zei:
Voor nu even besloten alles constant te houden. Ik liep te hard van stapel.

Om 7 uur: 20 mg tranylcypromine, 400 mg Modafinil
Om 13 uur: 20 mg tranylcypromine
Om 22 uur: 5 mg diazepam

Bijwerkingen: kort slapen, hypertensie in de ochtend, vooral in de late middag vermoeidheid. Omdat de hypertensie ontstond na het stoppen met de diazepam, op medisch advies weer gestart.

Ach ja, ik ben uiterlijk om 5 uur wakker — dat vind ik heerlijk. Twee, drie uurtjes helemaal voor mezelf. Dan de vrouw en de kleine uit bed halen. Prima. Ik durf weer auto te rijden (zal met de diazepam waarschijnlijk wel niet mogen, maar toch).

Vraag voor mij is nog: ben ik nu gewoon super tolerant voor de Modafinil of werkt de tranylcypromine de Modafinil tegen? Geen idee. Onontgonnen terrein, denk ik.
Klik om te vergroten...
Ontwenning van Benzo's kan heel veel verschillende effecten teweegbrengen. Morning anxiety was bij mij heel aanwezig, dus ik denk dat de keuze om terug op Diazepam te gaan niet verkeerd is.

Mooi dat je een ander perspectief hebt gevonden: de rustige ochtenduren als extraatje van je dag. Dat soort inzichten zijn heel helpend.

Belangrijk voor je wel zijn blijft uiteindelijk toch: rust, reindheid, regelmaat. Vooral de laatste, om je dag/nacht ritme stabiel te houden.

Hoe goed hou je je eten in de gaten? Tyramine-rijk voedsel kan extra bloeddruk veroorzaken op MAOIs. Ik heb alleen Moclobemide gehad en daar was de psychiater vrij laconiek over: geen pond oude kaas eten. Maar misschien maakt het bij jouw medicatie wel meer verschil. Ik vond Moclobemide ook aardig stimulerend / motiverend. Wellicht dat er via de voeding toch nog dingen binnenkomen die door het uitschakelen van MAO meer invloed op je hebben dan met de natuurlijke afbraak van die stoffen. Glutamaat kan ook verstorend werken, zeker na een toch wel snelle / korte Benzo afbouw.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#9
_shikantaza zei:
Ontwenning van Benzo's kan heel veel verschillende effecten teweegbrengen.
Klik om te vergroten...
Ja, het is lastig om te zeggen wat het nu precies was. De balans was even weg in ieder geval. Na drie keer afbouwen denk ik dat ik inmiddels wel kan zeggen dat ik van benzodiazepine ontwenning over het algemeen weinig last heb. En daar heb ik geluk mee.
_shikantaza zei:
Hoe goed hou je je eten in de gaten?
Klik om te vergroten...
Zeker. Hier zijn klassieke MAO-remmers en nieuwere MAO-remmers zoals Moclobemide wel echt andere beestjes. Eigenlijk gelden er voor moclobemide helemaal geen dieetrestricties, voor zover ik weet.

Maar even een waarschuwing voor het bredere publiek: laatst zonder nadenken een huisgemaakte kombucha achterovergeslagen en toen wel out gegaan in mijn keuken (mijn vrouw was erbij, gelukkig). Daarna ben ik iets voorzichtiger geworden. Supermarktvoedsel is bijna altijd veilig, maar zo snel het ambachtelijk of zelfgemaakt is, moet je oppassen.
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#10
OtherShore zei:
Vraag voor mij is nog: ben ik nu gewoon super tolerant voor de Modafinil of werkt de tranylcypromine de Modafinil tegen?
Klik om te vergroten...
Lijkt in de praktijk wel samen te gaan.
Waarom is het voorgeschreven?
ADD?
P
ProximaLid
01-01-2024, 00:00
#11
OtherShore zei:
Vraag voor mij is nog: ben ik nu gewoon super tolerant voor de Modafinil of werkt de tranylcypromine de Modafinil tegen?
Klik om te vergroten...
Tranylcypromine geeft geen blokkade voor de werking van Modafinil.

Wat wel kan gebeuren is dat je al gewenning hebt voor de extra noradrenaline en dopamine door de Tranylcypromine, waardoor je dus de impact van de Modafinil niet meer zo als een piek ervaart.
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."