Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsjoy division

joy division

43 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
D
DerangedLid
01-01-2024, 00:00
#1
Kleinste wanvertoning weer.
J
JoyTommyLid
01-01-2024, 00:00
#2
hahaa die raakt nooit op :beer:
D
Dr. TommyLid
01-01-2024, 00:00
#3
De groep werd eind 1976 opgericht in Manchester. In eerste instantie heette ze Warsaw (na heel kort Stiff Kittens genoemd te zijn op wat flyers). Warsaw was gekozen met in gedachten de titel van het nummer Warszawa, afkomstig van het Bowie-album Low (1977). Eind 1977 veranderde de band haar naam om verwarring te voorkomen met een andere groep: Warsaw Pakt. De nieuwe naam 'Joy Division' kwam uit het boek The House of Dolls van Karol Cetinsky en verwijst naar een plaats in nazi-concentratiekampen waar de gevangenen zich moesten prostitueren voor de machthebbers.

Door indruk te maken op Rob Gretton en Tony Wilson (van Factory Records) mocht de band een album opnemen dat door Wilson uit eigen zak werd betaald. Dit Unknown Pleasures (1979) maakte indruk, en Joy Division kreeg predicaten als 'gotische dansmuziek' en 'neanderthalerrock' opgeplakt.

Het atmosferische geluid van Unknown Pleasures was, behalve aan het minimalistische spel van de bandleden, in belangrijke mate te danken aan de manier waarop producer Martin Hannett de muziek vastlegde. In de punktijd werden platen doorgaans met weinig opsmuk opgenomen, maar Hannett trok op Unknown Pleasures een heel register aan galm en andere vervormingen open, met een vervreemdend effect als gevolg. Ook de typische teksten van Ian Curtis, waarin verval, angst, woede en eenzaamheid terugkerende thema's zijn, worden kenmerkend voor de band.

Op 18 mei 1980, nog voor het verschijnen van het tweede album, Closer, en kort voor de geplande Amerikaanse tour, verhing Curtis zich, terwijl hij aan het luisteren was naar Iggy Pop's solo-album The Idiot. Het album Closer wordt gezien als het afscheidsalbum van Ian Curtis. De single Love will tear us apart kwam na zijn dood uit en is een duidelijk voorbeeld van de muzikale zeggingskracht van Joy Division. Love Will Tear Us Apart groeide uit tot het bekendste nummer van Joy Division.

Omdat de bandleden met elkaar hadden afgesproken dat ze de band zouden opdoeken als er ooit iemand in de band zou komen te overlijden was 18 mei 1980, de dag van Ian's zelfmoord, tevens de dag dat Joy Division werd opgedoekt. De overige leden gingen verder onder de naam New Order. Er kwam een nieuw lid bij: Gillian Gilbert. Ook kwam album Movement een jaar na album Closer uit. New Order had een grote hit met Blue Monday. Dit werd tevens de meest verkochte 12 inch-single aller tijden. New Order ging de elektronische richting in de popmuziek uit en groeide uit tot een succesvolle groep die een inspiratiebron bleek voor vele houseacts uit de jaren 90.

Van Joy Division verscheen in 1981 ook nog een derde album, Still, met livenummers en eerder opgenomen rariteiten. In 1988 komt het verzamelalbum Substance uit. Hierop zijn vele bekende Joy Division-nummers te vinden, waaronder Digital, Transmission en She's Lost Control. In 1995 kwam een ander verzamelalbum uit met de naam Permanent. Voor dit album werd door Arthur Baker een remix van Love Will Tear Us Apart gemaakt. In 1997 kwam er na de vele verzamelalbums een boxset uit van Joy Division, genaamd Heart And Soul. Deze vier cd's bevattende boxset bevat alle opgenomen nummers van Joy Division.

In 1989 maakte Anton Corbijn een videoclip bij het nummer Atmosphere. Het nummer werd dat jaar heruitgebracht als single.

In 1996 komt het boek Touching From a Distance uit. Dit boek, geschreven door Deborah Curtis, de ex-vrouw van Ian Curtis, beschrijft Ian's leven. De titel van het boek komt uit de song Transmission van Joy Division. In 2005 werd bekend gemaakt dat fotograaf Anton Corbijn een film ging maken die is gebaseerd is op dit boek. De film (Control) ging 9 oktober 2007 in premiere.

Eind 2006 kwam een documentaire op DVD uit over het korte bestaan van Joy Division met als titel Under Review. In 2007 worden naar aanleiding van de film Control de bestaande Joy Division studioalbums geremasterd en opnieuw uitgebracht met bonus-tracks. Ook wordt de single Love Will Tear Us Apart opnieuw uitgegeven.
S
ShroomfanLid
01-01-2024, 00:00
#4
Is het een fout in het forum of een flauwe grap van je dat je bijna in elke topic die muziektekst hebt geplaatst?
Of ben je misschien stevig aan het trippen? :rolleyes:
h
henkie84Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Ze hebben ook wel mooie teksten geloof ik? :wave:
D
Dr. TommyLid
01-01-2024, 00:00
#6
idd :wave:
M
MidwayLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik luister al 5 jaar naar Joy Division, goed inderdaad.
d
de GTLid
01-01-2024, 00:00
#8
kan iemand die vent een knal voor zn kop geven?
D
Dr. TommyLid
01-01-2024, 00:00
#9
D
DumpyLid
01-01-2024, 00:00
#10
Zien er echt uit als een stelletje emo's
m
meth666Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Dumpy zei:
Zien er echt uit als een stelletje emo's
Klik om te vergroten...



Dat zijn het dus niet, je lijkt me echt een type wat oordeeld zonder iets een beetje grondig nagelezen te hebben.

Joy Division is een hele muzieksoort apart, het laatste album closer is volgens de rolling stone het depresiefste album wat er is. Let op, emo zijn is compleet wat anders, emo is zeiken en janker over verloren jeugd liefdes, Joy division heeft op die ene plaat de inmense diepte van het menselijk lijden vastgelegd. Een uitzonderlijke en unieke prestatie.

Dus voordat je muziek wat vele grote artiesten heeft geinspireerd maar onder normaal publiek relatief onbekend is gebleven voor emo's uitmaakt. Probeer even iets meer moeite te stoppen in de topics waar je over leest, of post niets
F
Funky MonkeyLid
01-01-2024, 00:00
#12
Naja aangezien jou geliefde partner ook reageerd op andere topics met teksten die totaal niet op de topic inhoud slaat, mogen mensen hier ook best naar jou zeggen hersenloze content posten lijkt mij zo...

Verder associeren emo's hun gevoelens met muziek, films en andere soorten van kunst en hoeft dat niet persé een verloren jeugd liefde te zijn. Emo's zijn gewoon de koplopers van borderliners zodra je als emo door hebt hoe je aan aandacht kan komen, kan je gegarandeerd door voor de borderline hoofdprijs.
Een typische emo reactie kan bijvoorbeeld ook zijn: "Dit nummer werd ook gedraait op de begrafenis van mijn moeder..." *jankt de hele kroeg bij elkaar, slaat een glas kapot en begint gezellig met al zijn vrienden vrolijke zonnetjes en bloemetjes te krassen*

En hoe de neuk wil een band gaan vastleggen wat het diepste menselijke leed is! Ga vliegen zeg, ik bepaal zelf wel wat ik erg vind en niet.

Danku door de commercials! :mrgreen:
F
Funky MonkeyLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik zal hem trouwens speciaal voor jullie nog wel even luisteren, maar als ze er zoals Dumpy zei niet alleen uitzien als een stel emo's maar ook nog klinken als een stel emo's gaat die gelijk weer van me PC af! En daarmee winnen ze de prijs: "Het enigste album ooit van Nick zijn PC verwijderd" :beer:
d
dka983392hsadjkxapopsxaLid
01-01-2024, 00:00
#14
meth666 zei:
oordeeld
Klik om te vergroten...

oordeelt.

meth666 zei:
depresiefste album wat er is.
Klik om te vergroten...

depressiefste
dat er is

meth666 zei:
janker
Klik om te vergroten...

janken

meth666 zei:
jeugd liefdes,
Klik om te vergroten...

jeugdliefdes. zonder spatie

meth666 zei:
inmense
Klik om te vergroten...

immense


groetjes,
de grammar nazi
D
Dr. TommyLid
01-01-2024, 00:00
#15
meth666 zei:
Dumpy zei:
Zien er echt uit als een stelletje emo's
Klik om te vergroten...



Dat zijn het dus niet, je lijkt me echt een type wat oordeeld zonder iets een beetje grondig nagelezen te hebben.

Joy Division is een hele muzieksoort apart, het laatste album closer is volgens de rolling stone het depresiefste album wat er is. Let op, emo zijn is compleet wat anders, emo is zeiken en janker over verloren jeugd liefdes, Joy division heeft op die ene plaat de inmense diepte van het menselijk lijden vastgelegd. Een uitzonderlijke en unieke prestatie.

Dus voordat je muziek wat vele grote artiesten heeft geinspireerd maar onder normaal publiek relatief onbekend is gebleven voor emo's uitmaakt. Probeer even iets meer moeite te stoppen in de topics waar je over leest, of post niets
Klik om te vergroten...


jonge :hearteyes: :wave:
B
BlackRobBluntLid
01-01-2024, 00:00
#16
Voor zover je dat slappe gebrabbel en gemompel zang kunt noemen... wat een nepperds
P
PikachuLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ik heb één nummer van joy division op m'n pc en dat ga ik nu demonstratief verweideren.
k
kapitein-xLid
01-01-2024, 00:00
#18
Pikachu zei:
Ik heb één nummer van joy division op m'n pc en dat ga ik nu demonstratief verweideren.
Klik om te vergroten...

Agree :grin:
p
paraobiLid
01-01-2024, 00:00
#19
dikke cutwrist band ofzo
J
JoyTommyLid
01-01-2024, 00:00
#20
hehe ik heb er nog altijd geen genoeg van..integendeel :P

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."