Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsKorpschef: Partydrugs moeten af van 'normaal' imago

Korpschef: Partydrugs moeten af van 'normaal' imago

30 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Korpschef: Partydrugs moeten af van 'normaal' imago

Korpschef Erik Akerboom van de Nationale Politie vindt dat het gebruik van drugs in het uitgaanscircuit te veel is genormaliseerd. Hij wil het 'normale imago' van dit soort consumptie gaan bestrijden.

Dat zei hij dinsdag op een internationale politietop in Rotterdam.

"Je ziet nu veel twintigers en dertigers die doordeweeks erg gezond leven met yoga, smoothies en fitness", aldus Akerboom. "Maar in het weekend nemen ze cocaïne en pillen. Op deze manier wordt drugsgebruik genormaliseerd en zelfs geromantiseerd. Van dat imago moeten we af."

Volgens Akerboom hebben dit soort gebruikers niet in de gaten dat zij een systeem in stand houden dat wordt gekenmerkt door extreem geweld. Hij wijst erop dat het aantal doden als gevolg van drugsgebruik de afgelopen jaren flink is toegenomen.[URL='https://www.nu.nl/137244/video/dit-zijn-de-populairste-partydrugs-in-nederland.html'][URL='https://www.nu.nl/137244/video/dit-zijn-de-populairste-partydrugs-in-nederland.html'][URL='https://www.nu.nl/137244/video/dit-zijn-de-populairste-partydrugs-in-nederland.html'][URL='https://www.nu.nl/137244/video/dit-zijn-de-populairste-partydrugs-in-nederland.html'] [/URL][/URL][/URL][/URL]
Grapperhaus van Justitie deelt de zorgen van Akerboom. "Er is een economy of drugs ontstaan met een ondermijnende werking op alle aspecten van onze samenleving", stelt hij. "Deze economy of drugs bedreigt onze legale economie. Maar hij bedreigt tevens ons normbesef, onze moraal en onze veiligheid."

Hogere straffen
De bewindsman vindt het verwerpelijk dat sommige gebruikers drugs associëren met een 'happy time'. "Ik accepteer die acceptatie niet", beklemtoont hij. "Achter een pil of 'lijntje’ schuilt een wereld van keiharde criminaliteit; liquidaties, witwassen, corruptie, fraude en milieucriminaliteit. Drugs zijn het fundament van een ondermijnend systeem, en de acceptatie van drugs maakt de drempel lager om dat systeem in stand te houden."

Het Openbaar Ministerie (OM) zal vaker hogere straffen gaan eisen voor stelselmatige in- en uitvoer van drugs. Ook zijn investeringen nodig om geldstromen van drugsbendes te kunnen achterhalen en kan er nog meer worden samengewerkt met andere landen.

Drugsbestrijders uit 120 landen zijn bijeen in Rotterdam om van elkaar te leren en afspraken te maken over de aanpak van drugshandel en -productie.

Bron: NU.nl
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Oftewel, ze snappen het echt nog steeds niet lol.

Mijn recreatief gebruik houdt echt geen systeem in stand dat wordt gekenmerkt door extreem geweld. En dan krijgen we ook nog het verwijt dat wij de criminelen in stand houden met ons gebruik terwijl het de juist de politiek is die hier verantwoordelijk voor is.

Benieuwd of die knakker wel eens een biertje of een wijntje drinkt, of hoe hij over alcoholgebruik in het algemeen denkt.

Echt, de omgekeerde wereld. :(

Gelukkig normaliseren we hier wat af op dit forum, want een beetje tegenwicht aan dit soort idioterie is wel gewenst, lijkt me.
t
timmmehLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ze snappen het inderdaad niet, en ben het roerend met je een acht.zes.

Wellicht dat ie z'n taalgebruik wel heeft aangedikt ten aanzien van wat ie echt denkt, gezien de laatste zin uit het artikel:

acht.zes zei:
Drugsbestrijders uit 120 landen zijn bijeen in Rotterdam om van elkaar te leren en afspraken te maken over de aanpak van drugshandel en -productie.
Klik om te vergroten...
B
BasLid
01-01-2024, 00:00
#4
Grootste drugs gebruikers (cocaïne gebruikers) zijn rijke mensen die in het beurs of politiek leven zitten lol.

Toevoeging: dit soort mensen zijn ook de meest on betrouwbaarste mensen; overspel, drugs gebruik, seksuele intimiteit (vanwege macht op werkvloer), criminele handel en ga maar zo door.

Ik denk dat veel mensen wel de programma's kennen op National Geographic, drugs inc. als ik het goed heb. Ik zag daarin een tijdje geleden dat dit soort mensen van de beurs graag cocaïne gebruiken op nachtfeestjes en dat dit gepaard gaat met veel vrouwen. Geinige was dat de dealers aangaven dat deze mensen altijd het puurste van het puurste wilde en hier ook grof veel geld voor betalen, want geld was geen probleem werd er verteld.
A
Amfitamientje PowerLid
01-01-2024, 00:00
#5
Net alsof de gebruiker de trekker overhaalt bij liquidaties.

Dan ook maar geen belasting meer betalen. Ik wil toch geen verspilling van geld in stand houden?
S
SneeuwSnuiverLid
01-01-2024, 00:00
#6
Heel jammer dat ze er zo over denken en totaal geen idee lijken te hebben van hoe het in werkelijheid is:(

De meeste recreatieve drugsgebruikers zijn meestal juist lieve open mensen:sparklingheart:
B
BasLid
01-01-2024, 00:00
#7
SneeuwSnuiver zei:
De meeste recreatieve drugsgebruikers zijn meestal juist lieve open mensen
Klik om te vergroten...
Dat komt uiteraard door de drugs, haha. Niet gebruikers kunnen ook heel lief en open zijn. :mrgreen:
S
Sally TessioLid
01-01-2024, 00:00
#8
SneeuwSnuiver zei:
Heel jammer dat ze er zo over denken en totaal geen idee lijken te hebben van hoe het in werkelijheid is:(

De meeste recreatieve drugsgebruikers zijn meestal juist lieve open mensen:sparklingheart:
Klik om te vergroten...
Dit is geheel irrelevant op basis van de informatie in het stuk.
S
SneeuwSnuiverLid
01-01-2024, 00:00
#9
Sally Tessio zei:
Dit is geheel irrelevant op basis van de informatie in het stuk.
Klik om te vergroten...
Vind ik niet.

Drugsgebruikers worden in dat stuk beschreven als halve criminelen( tenminste, dat is het gevoel dat ik er bij kreeg) en tevens ben ik het niet eens met het feit dat zij zeggen dat de gebruikers alle criminelen organisaties in stand houden. Ik vind dat niet alle schuld aan de gebruikers is te wijten.

Dat wilde ik gewoon ff delen, sorry als het misschien verkeerd overkwam ofzo, was niet mij bedoeling, ik had het misschien anders moeten verwoorden:blush:
s
stomme eendLid
01-01-2024, 00:00
#10
De omgekeerde wereld, dat was precies wat ik ook dacht toen ik het las. Als de boel gelegaliseerd zou worden, zouden we helemaal niet bijdragen aan criminele organisaties door ons recreatief gebruik.

Moet zeggen dat het wel af en toe door mijn hoofd schiet, dat ik die vreselijke drugs onderwereld mijn geld absoluut niet gun. Staat ook zo totaal haaks op de ervaringen voor de gebruiker. Ik zou dus ook zeker voor de max Havelaar-variant zijn. Betaal graag het dubbele als er geen moorden voor worden gepleegd, mensen voor worden afgeperst, gif voor wordt gedumpt, het huis van onschuldigen wordt gemolesteerd.
Tony-cokelony, kom maar door! ( ik ben niet van de coke, maar met de andere kom ik niet op een leuke naam:yum:)
S
Sally TessioLid
01-01-2024, 00:00
#11
SneeuwSnuiver zei:
Vind ik niet.

Drugsgebruikers worden in dat stuk beschreven als halve criminelen( tenminste, dat is het gevoel dat ik er bij kreeg) en tevens ben ik het niet eens met het feit dat zij zeggen dat de gebruikers alle criminelen organisaties in stand houden. Ik vind dat niet alle schuld aan de gebruikers is te wijten.

Dat wilde ik gewoon ff delen, sorry als het misschien verkeerd overkwam ofzo, was niet mij bedoeling, ik had het misschien anders moeten verwoorden:blush:
Klik om te vergroten...
Het enige waar de korpschef kritisch over is in de post van acht.zes is dat drugsgebruikers drugs beschouwen als een "happy time", terwijl hij in de veronderstelling is dat het een criminele moordmachine in stand houdt en hij dat dus verwerpelijk vindt. Hij velt geen oordeel over de effecten die de drugs zelf hebben, hoe feestgangers erbij lopen en zich onder de invloed van drugs gedragen. Het "lieve, open mensen gedeelte" gaat in die zin naar mijn mening dus niet op.
Ik snap wel dat je die associatie meteen hebt. :) Het ridiculiseren van de gebruikers gebeurt natuurlijk zat.
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#12
Wat ook niet klopt of tegenstrijdig is is dat nu psychedelica juist weer onderzocht worden of ze in de hulpverlening niet goed toepasbaar zijn. Was vroeger immers ook MDMA therapie is een boek over. En in medische nieuws sites zie ik het ook steeds vaker terug.

Vind dit een kansloze man hierboven..

Zal wel proberen of ik weer de journalist kan vinden waar ik een interview mee had voor de Volkskrant genaamd : 'War on drugs is een verloren zaak '. Krijg zin om wat tegengewicht te geven :wink:
w
wonderaliceLid
01-01-2024, 00:00
#13
Toch kun je, ook als recreatief (coacaine) geberuiker, volgens mij niet ontkennen dat je medeverantwoordelijk bent aan het leed dat ermee gepaard gaat. Het lijkt mij een beetje simel redeneren dat alleen groot verbruikers de problemen veroorzaken. Eerlijk gezegd voelde ik mij toch een beetje aangesproken door dit bericht. Ik denk dag ze onder gebruikers alleen een stukje bewustwording willen creeren, en zo raar is dat niet volgens mij.
B
BasLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ik betwijfel of ze überhaupt stapjes willen maken richting het legaliseren! Ik denk dat iedereen gewoon binnen kort in de keuken van hun ouders hun pillen staan te maken.

Ma: 'Kook jij vanavond?'
Ik: 'Tuuuurlijk ma, doe ik wel even!'
A
Amfitamientje PowerLid
01-01-2024, 00:00
#15
wonderalice zei:
Toch kun je, ook als recreatief (coacaine) geberuiker, volgens mij niet ontkennen dat je medeverantwoordelijk bent aan het leed dat ermee gepaard gaat. Het lijkt mij een beetje simel redeneren dat alleen groot verbruikers de problemen veroorzaken. Eerlijk gezegd voelde ik mij toch een beetje aangesproken door dit bericht. Ik denk dag ze onder gebruikers alleen een stukje bewustwording willen creeren, en zo raar is dat niet volgens mij.
Klik om te vergroten...

Ik voel me niet medeverantwoordelijk aan de liquidaties. Degenen die de trekker overhalen zijn dat wel. Dat liquideren lijkt me nergens nodig voor. Dat gaat puur om macht en ego’s. Als er geen drugs was gingen die gekken elkaar wel liquideren om vrouwenhandel, sigaretten of plutonium om maar wat te noemen.

Ik voel me wel verantwoordelijk voor het drugsafval dat gedumpt wordt in de openbare plekken omdat ik weet dat dat onder de huidige wetgeving gewoon gebeurt als men drugs wil produceren.

Het zou beter zijn als drugsproducenten hun afval legaal tegen betaling bij het milieupark mogen inleveren. Hun drugs door officiële instanties een keurmerk krijgen en dat de beste drugs op speciale plekken verkocht mogen worden onder toezicht. De gebruikers kiezen dan vast wel voor de kwaliteitsdrugs die wat duurder zijn.

De beste producenten kunnen dan blijven produceren na een 3 jarige testperiode. Iedereen die daarna nog drugs wil produceren moet een vergunning aanvragen en een proefperiode doorstaan. Zo zijn er gereguleerde producenten, gereguleerde drugs en gereguleerde “fabrieken” die alleen veilig mogen werken.

Iedereen die onder de radar blijft produceren en verkopen wacht een hele zware straf.

De liquidaties die machtsbeluste bendes uitvoeren verplaatsen zich naar andere gebieden zoals vrouwenhandel, wapenhandel enz.

Zo hoeft de druggebruiker zich niet meer te verantwoorden voor liquidaties en milieuschade.

Deze regeling gaat de wet van Parfumflesje heten. Als iemand aanvullingen of verbeteringen heeft hoor ik het graag.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Totale legalisatie lijkt me nog niet haalbaar, maar kleine stapjes zoals bijvoorbeeld drugsafval anoniem mogen aanbieden bij de afvalverwerking om het milieu te ontlasten zouden best al wel genomen kunnen worden.
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#17
Die criminele wereld ontstaat niet omdat wij drugs gebruiken, maar omdat de overheid dat zo nodig illegaal moet houden.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#18
@Bas
Moet dat per se in de keuken van mijn ouders? Of mag mijn eigen keuken ook? :tongueout:
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#19
Fool zei:
Die criminele wereld ontstaat niet omdat wij drugs gebruiken, maar omdat de overheid dat zo nodig illegaal moet houden.
Klik om te vergroten...

Opzich mee eens, maar ik vind toch, intuïtief, dat wij als gebruikers wél enige medeverantwoordelijkheid dragen voor de gevolgen van productie van middelen die op dit moment nu eenmaal als illegaal gekenmerkt zijn.

Het beleid deugt niet en de overheid zou tot inkeer moeten komen, maar ik vind net als wonderalice een beetje bewustwording niet verkeerd. Er zijn genoeg mensen die helemaal niet weten wat voor ellende er allemaal achter de schermen plaatsvindt. Desalniettemin vind ik dit een slecht artikel dat veel te extreem met het vingertje naar de gebruiker wijst.
K
KropSlaLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ik voelde mij toch wel enigzins aangesproken door dit bericht, ik heb hier ook al eens bij stilgestaan met betrekking tot bijvoorbeeld het geweld achter mijn lijntje coke of de milieubelasting van mijn pil. Ik sluit me qua mening dan ook aan bij alice en roze olifant. Natuurlijk zou legalisering een hoop oplossen, maar op dit moment is dat nou eenmaal (nog) niet zo. Wat bewustwording kan tot die tijd geen kwaad toch?

Drugsgebruik is net als alle markten uiteindelijk toch een kwestie van vraag en aanbod. Zonder vraag geen aanbod en (op dit moment) bijhorende criminaliteit of milieubelasting. Ik moet zeggen dat zo'n bericht me dus weer aan het denken zet en op mijn rol wijst. Want sorry, maar ik vind het dus echt te makkelijk om alleen degene die de trekker over haalt 'verantwoordelijk te stellen' voor het doden, elke schakel telt en niet alleen de laatste. Ik vind zoiets zeggen een beetje alsof je de slager zou verwijten dat hij een koe vermoordt, terwijl je nog staat te kauwen op een zojuist gekochte hamburger.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."