Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsGevaar van psychoactieven

Gevaar van psychoactieven

37 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
w
when-the-trip-go-badLid
01-01-2024, 00:00
#1
Mindless zei:
Psychedelica gebruik je niet om de realiteit te ontvluchten (al kan het natuurlijk wel), maar om het dieper te onderzoeken. Dan zie je dus maar hoe belangrijk goede kennis ervan is. Al begrijp ik dan niet hoe je al 30x hebt kunnen trippen, zonder goed te weten wat het is.

Als je de realiteit wilt ontvluchten, zijn er genoeg andere soorten zoals verdovende middelen. Niet dat ik die aanraad, al zijn deze vaak ook prima te gebruiken als je weet wat je doet.
Klik om te vergroten...

Ja het was een tijd waar ik het moeilijkste tijd van me leven was ja ik had het niet door wat ik eigenlijk aan het doen was maar ik wist niks beter eigenlijk ik vondt het gewoon leuk elke keer maar dat is verleden tijd ik wil gewoon hier mijn ervaring delen en dat er 1000 de slachtoffers zijn die hppd hebben het is niet alleen een visuele stoornis maar vaak ook psygische stoornis als de psychiaters mij sport hadden aanbevolen was ik veel eerder stabiel ik vindt dat heel spijtig
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#2
Heel vervelend en je verhaal hier delen is uiteraard goed. Ik denk nog steeds dat je het niet alleen aan de drug kunt toewijzen, maar meer een ongelukkige samenloop van omstandigheden.

Ik weet niet of je al medische hulp hebt gezocht maar ik raad je sterk aan dit toch te doen. Al is het niet direct te bestrijden, er zijn wellicht wel mogelijkheden om het dragelijker te maken.
w
when-the-trip-go-badLid
01-01-2024, 00:00
#3
Psychedelibee zei:
Heel vervelend en je verhaal hier delen is uiteraard goed. Ik denk nog steeds dat je het niet alleen aan de drug kunt toewijzen, maar meer een ongelukkige samenloop van omstandigheden.

Ik weet niet of je al medische hulp hebt gezocht maar ik raad je sterk aan dit toch te doen. Al is het niet direct te bestrijden, er zijn wellicht wel mogelijkheden om het dragelijker te maken.
Klik om te vergroten...

Ik heb al proffesionele hulp gezocht dat is natuurlijk eerste wat je moet doen nu heb ik het niet meer nodig want er is geen behandelijk voor deze visuele stoornis psychisch wel om de scherpe randjes er aftehalen ik heb de eerste jaren niks anders gedaan dan oplosingen te zoeken voor deze probleem heb van alle soorten voedingsupplementen geprobeerd niks heeft gewerkt alleen na 4 maanden sporten begon ik wat psychisch stabiel te worden
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#4
Heb hier wat zitten meelezen en ik deel ook de mening dat je dit niet op de truffels of andere psychadelica mag afschuiven. Je moet jezelf goed kennen binnen in en dit zeker al niet gaan gebruiken tijdens slechte periodes in je leven. Je moet echt wel kunnen om gaan met deze drugs en om de 2 weken, weken na elkaar, enkel voor de fun deze middelen te gebruiken. Lijkt me gewoon te veel. De drugs hoeft hier geen verwijten te krijgen...
w
when-the-trip-go-badLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mijn psychiater zij van wel dat de drugs de oorzaak was van de symptomen die ik heb jullie moeten accepteren dat drugs onherstelbare schade aankan richten in de hersenen wat bij mij en 1000de andere mede mensen het geval is. Natuurlijk mijn manier van drugs gebruik was niet verantwoord maar niet iedereen weet hoe ze moeten om gaan met drugs ze kennen gewoon niet ze de weg uit raken in een vieuze circel mensen maken fouten en soms heb je echt pech en dan is het telaat
B
BobsacamanoLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik sluit me hier ontzettend bij aan. Ik ben vorig jaar begonnen met trippen en ik deed het toen meteen best veel ik was er zo enthousiast over dat de één na de andere vriend het ook met me wou proberen. Ook omdat ik mezelf heel goed inlees en een soort boek/naslagwerk was voor mijn vrienden.

Sommige trips waren gewoon leuk sommige waren heel leerzaam en diep. Mijn eerste wist ik niet zo goed wat te verwachten. Ik verwachte vooral veel leuke visuele grapjes maar ik kreeg vooral mentaal een enorme verruiming en dat vond ik zoveel mooier dan de "trucjes"

Nu als ik mensen over trippen vertel vergeet ik zelfs te zeggen dat je van alles ziet bewegen en de ene screensaver na de andere in je hoofd voorbij ziet komen. Dat is voor mij niet de meerwaarde van trippen. Ik gebruik het als reset knop van mijn hersenenen en ik heb daarna vaak weer een frisse kijk en een schoon gevoel in mijn hoofd.

Nu voelde ik me vanaf Maart wat minder lekker in mijn vel en heb dus ook niet meer echt getript. (behalve 2CB maar goed dit is voor mij geen trippen) Trippen gaat voor mij om het mindspel. Ik heb nu ook minder de behoefte om het vaak te doen. En niet iedere trip hoeft diep te zijn maar het mag wel ik zie wel wat het me brengt.

Psychedelibee zei:
when-the-trip-go-bad zei:
eerlijk gezegd vindt ik 100 goede trips 1 badtrip niet waard
Klik om te vergroten...
Als je het puur voor entertainment gebruikt niet inderdaad, maar als je gebruikt om wat over jezelf te leren wel. Psychedelica zijn geen speelgoed en juist de meer duistere/minder vrolijke trips zijn vaak het meest leerzaam, alleen je moet er wel voor open staan. Als je jezelf in een badtrip over geeft aan de inzichten zul je er eerder herboren uitkomen dan dat je er in blijft hangen.

Probleem is alleen dat veel mensen, waaronder jij volgens mij, psychedelica gebruiken puur voor de fun. Dat kan lang goed gaan tot je het punt bereikt dat het in enen zo confronterend wordt dat je niet weet wat je er mee aan moet. Als je je dan gaat verzetten tegen zo'n trip loop je helaas het risico dat je er een trauma aan over houd of in jouw geval hppd.

Daarnaast is elke 2 weken trippen gewoon al snel te vaak. Je moet alleen trippen als je je goed voelt en je eerdere trips hebt verwerkt. De enige die weet wanneer het weer kan ben jij zelf. Ik trip soms ook wel eens met maar 1 week rust ertussen en andere keren kunnen daar meerdere maanden tussen zitten. Hangt af van hoe ik in mijn vel zit en hoe druk mijn dagelijks leven is.

Heel vervelend voor je dat het zo heeft uitgepakt, maar wat ik zo lees heb je het ook met de verkeerde intenties gebruikt en heb je jezelf te weinig geïnformeerd over de mogelijke risico's van gebruik. Überhaupt drugs gebruiken om te vluchten is niet verstandig omdat dat snel tot verslaving leidt. Maar psychedelica zijn bovendien geen vlucht middelen ze versterken juist je huidige mindset en als je het als vlucht middel gaat gebruiken kan het snel fout gaan. Verder is het helaas heel naïef om te denken dat iets wat legaal is ook onschuldig is. De huidige drugs wetgeving heeft bijzonder weinig met de risico's te maken, anders was alcohol ook gewoon verboden geweest. Daarbij moet ik wel zeggen dat ik psychedelica persoonlijk redelijk lage risico's vind hebben mits juist gebruikt.
Klik om te vergroten...
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#7
when-the-trip-go-bad zei:
Mijn psychiater zij van wel dat de drugs de oorzaak was van de symptomen die ik heb jullie moeten accepteren dat drugs onherstelbare schade aankan richten in de hersenen wat bij mij en 1000de andere mede mensen het geval is. Natuurlijk mijn manier van drugs gebruik was niet verantwoord maar niet iedereen weet hoe ze moeten om gaan met drugs ze kennen gewoon niet ze de weg uit raken in een vieuze circel mensen maken fouten en soms heb je echt pech en dan is het telaat
Klik om te vergroten...
Een waarschuwing is ook prima, maar waar wij moeite mee hebben is dat je alles volledig op de truffels afschuift. De truffels hebben uiteraard bijgedragen aan het feit dat je nu hppd hebt, maar onverantwoord gebruik waarschijnlijk net zoveel. Het gebruik van psychedelica brengt zeker risico's met zich mee, maar het is maar een zeer klein deel wat er klachten aan over houd. Erg klote voor jou, dat jij daar nu onder valt.

Het zou goed zijn als er onderzoek zou komen naar het ontstaan van hppd en andere psychische klachten naar aanleiding van psychedelica gebruik. Het is best aannemelijk dat onverantwoord gebruik of genetische aanleg wellicht een grote spelen.
w
when-the-trip-go-badLid
01-01-2024, 00:00
#8
Psychedelibee zei:
when-the-trip-go-bad zei:
Mijn psychiater zij van wel dat de drugs de oorzaak was van de symptomen die ik heb jullie moeten accepteren dat drugs onherstelbare schade aankan richten in de hersenen wat bij mij en 1000de andere mede mensen het geval is. Natuurlijk mijn manier van drugs gebruik was niet verantwoord maar niet iedereen weet hoe ze moeten om gaan met drugs ze kennen gewoon niet ze de weg uit raken in een vieuze circel mensen maken fouten en soms heb je echt pech en dan is het telaat
Klik om te vergroten...
Een waarschuwing is ook prima, maar waar wij moeite mee hebben is dat je alles volledig op de truffels afschuift. De truffels hebben uiteraard bijgedragen aan het feit dat je nu hppd hebt, maar onverantwoord gebruik waarschijnlijk net zoveel. Het gebruik van psychedelica brengt zeker risico's met zich mee, maar het is maar een zeer klein deel wat er klachten aan over houd. Erg klote voor jou, dat jij daar nu onder valt.

Het zou goed zijn als er onderzoek zou komen naar het ontstaan van hppd en andere psychische klachten naar aanleiding van psychedelica gebruik. Het is best aannemelijk dat onverantwoord gebruik of genetische aanleg wellicht een grote spelen.
Klik om te vergroten...

Nu truffels word vrij verkocht iemand die ermee begint heeft alleen de flyer als informatie en daar sta het dat truffels minder schadelijk is dan weed maar de meeste mensen die truffels gebuiken of psychedelica hebben geen idee over hppd of heeft nooit van gehoord er sta niet op hoe je met ermee moet omgaan als je niet een ervaren tripper kent sta je bloot aan de risico's ik heb 100 keer meer geblowd dan ik truffels heb gebruikt en heb nooit zo een verschrikkelige ziekte meegemaakt, ik zou de nooit eigenlijk iets ilegaals gebruiken want dan zou ik het niet als veilig beschouwen en omdat het legaal was heb ik het veilig beschouw want ik heb 29 keer goed getript en de 30 ste keer was het ongelooflijk verkeerd
w
when-the-trip-go-badLid
01-01-2024, 00:00
#9
Hier is de link van ervaringen van mensen die hppd derealisatie en depersonalisatie na psychoactieven gebruik.

http://hppdonline.com/
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik ben het met je eens dat de informatie voorziening beter zou kunnen, maar op een flyer is daar ook maar zeer beperkt ruimte voor. Op de flyer die ik hier heb liggen staat overigens niet dat truffels minder schadelijk zijn dan wiet. Welke van de twee schadelijker is durf ik niet te zeggen, maar ook van wiet kunnen mensen nare psychische klachten krijgen. Bij beide middelen komen psychische klachten amper voor, maar helaas komt het soms voor.

Wat er overigens wel op de flyer staat voor truffels die ik hier heb liggen is dat je het niet moeten gebruiken als je gestrest bent of niet goed in je vel zit.

Verder is het helaas niet zo dat de drugswetgeving ook maar enigszins gebaseerd is op de schadelijkheid van middelen. Het zou goed zijn als het wel zo was, maar dat neemt niet weg dat truffels dan waarschijnlijk nog steeds vrij te verkrijgen zouden zijn. Truffels en psychedelica in het algemeen hebben ten opzichte van andere drugs veel minder risico's, maar drugsgebruik is nooit helemaal zonder risico. Helaas is het juist de strenge wetgeving omtrent drugs wat ervoor zorgt dat er een taboe op heerst waardoor er geen eerlijke discussie en informatie voorziening over is in de maatschappij.
E
ElvenSpiceLid
01-01-2024, 00:00
#11
Je zegt dat je 100x meer hebt geblowd dan dat je truffels hebt gebruikt en zegt dat je pas bij je 30e keer truffelen HPPD hebt gekregen. Ik kan er naast zitten maar lijkt mij dat HPPD dan eerder een psychische ziekte is die door je bad trip zou hebben gekregen. Hoe zou je anders kunnen verklaren dat je het pas merkt na 29e keer.

Wiet en Hasj vallen beide ook onder psychoactieve stoffen en deze kunnen ook HPPD veroorzaken of versterken als je het al hebt. Ik denk dat het dus puur psychologisch is en het beste zou zijn als je de komende tijd helemaal geen bewustzijnsveranderende middelen meer neemt. Mediteren helpt inderdaad icm een vast slaapritme en gezond eten. Buiten dit kan ik je eigenlijk niet meer info of advies geven, hoop dat je het goed aanpakt en dat het overgaat. :wink:

Goed naar professionele hulp luisteren en dan heb ik er alle vertrouwen in dat je dit gaat lukken.

Succes!
w
when-the-trip-go-badLid
01-01-2024, 00:00
#12
ElvenSpice zei:
Je zegt dat je 100x meer hebt geblowd dan dat je truffels hebt gebruikt en zegt dat je pas bij je 30e keer truffelen HPPD hebt gekregen. Ik kan er naast zitten maar lijkt mij dat HPPD dan eerder een psychische ziekte is die door je bad trip zou hebben gekregen. Hoe zou je anders kunnen verklaren dat je het pas merkt na 29e keer.

Wiet en Hasj vallen beide ook onder psychoactieve stoffen en deze kunnen ook HPPD veroorzaken of versterken als je het al hebt. Ik denk dat het dus puur psychologisch is en het beste zou zijn als je de komende tijd helemaal geen bewustzijnsveranderende middelen meer neemt. Mediteren helpt inderdaad icm een vast slaapritme en gezond eten. Buiten dit kan ik je eigenlijk niet meer info of advies geven, hoop dat je het goed aanpakt en dat het overgaat. :wink:

Goed naar professionele hulp luisteren en dan heb ik er alle vertrouwen in dat je dit gaat lukken.

Succes!
Klik om te vergroten...

Mensen jullie weten niet veel over hppd iemand die hppd heeft kan geen of in meeste gevallen geen enkele drugs niet meer premiteren zijn pysgische conditie is niet meer in staat om te gebruiken zoals dat ook mij in geval was ik heb geen enkele drugs meer gebuikt sinds laatste bad trip en dat is 3.5 jaar geleden .

Mijn hppd heeft zich ontwikkeld in 1 maand tijd na de laaste gebruik voor dat je oordeelt over hppd raad ik jullie aan om hppd online eens goed door te nemen
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#13
when-the-trip-go-bad zei:
Mensen jullie weten niet veel over hppd iemand die hppd heeft kan geen of in meeste gevallen geen enkele drugs niet meer premiteren zijn pysgische conditie is niet meer in staat om te gebruiken zoals dat ook mij in geval was ik heb geen enkele drugs meer gebuikt sinds laatste bad trip en dat is 3.5 jaar geleden .
Klik om te vergroten...

HPPD is een term die meer omvat dan het eigenlijk is. HPPD is volgens de DSM Depersonalisatie of derealisatie, de visuele klachten horen er officieel niet eens bij, maar omdat daar geen andere naam voor is hebben ze dit ook onder HPPD gestopt.

De derealisatie- en depersonalisatieklachten lijken te worden versterkt door angst. Ik heb hier toevallig laatst een lezing over gehad. De vermoedens bestaan dat dit een beschermmechanisme is van je hersenen wat geactiveerd wordt als je iets mee maakt wat emotioneel te heftig is om te verwerken. Je krijgt dan het gevoel afstand te nemen van de werkelijkheid waardoor de buitenwereld minder emotioneel voor je is.

De klachten worden vergeleken met mensen die bijvoorbeeld een enorme natuurramp meemaken. Ze zien dan zulke heftige dingen, dat alles zich als een film lijkt af te spelen waardoor alles minder heftig binnenkomt omdat het anders simpelweg te veel zou zijn.

Het wordt in veel gevallen wel getriggerd door drugs maar dat hoeft dus niet persé. Normaliter zouden deze klachten vanzelf weer over gaan, maar bij sommige mensen blijft dit systeem dus actief. Het schijnt dat als je aan de onderliggende angsten werkt, het vaak vanzelf weer beter wordt. Het valt in ieder geval in veel gevallen te behandelen dus je hoeft niet met de klachten te blijven leven.

Verder, de visual snow en floaters enzo die ook vaak onder de noemer HPPD gegooid worden lijken iets losstaands te zijn. Dat kan erg storend zijn maar kent ook pieken en dalen.

Ik ken de klachten want ik heb er zelf ook jarenlang ervaring mee. Vroeger is dit bij mij vrij heftig geweest maar ik heb er verder geen behandeling voor gehad, het is eigenlijk vanzelf minder geworden en merk er de laatste jaren nog weinig van.

Het is een erg vervelende en kan een erg heftige stoornis zijn, maar het wordt vaak vanzelf beter.

EDIT ik gebruik overigens nog steeds drugs. Het heeft dus wel met drugs te maken maar het een hoeft het ander niet uit te sluiten.

Ik heb het idee dat het bij mij persoonlijk vooral met XTC, Speed en Blowen te maken heeft gehad.
w
when-the-trip-go-badLid
01-01-2024, 00:00
#14
Mensen bedankt voor jullie reacties
ik voel nu echt dat ik uit deze hppd dp dr eruit ben geraakt voor meer dan 90 procent 3 maanden lang , dankzij veel sporten al 9 maanden en bezig blijven te zijn ik heb mijn oude leven weer opgipikt na 3,5 jaar hel
ook als ik niet zo veel als vroeger kan genieten van leven valt het wel best mee
voor mij houd het op drugs gebruik ook als ik me zelfzekerder voel dan vroeger ik zal nieuwe natuurlijke manier moeten zoeken om meer te genieten van het leven
truffels was intensieve ervaring maar herinner me niet veel meer bij en ik weet niet of ik iets van geleerd heb
spijtig zijn er in hppd online nog veel mensen vast in deze hel ik weet niet zeker door sport komt dat ik er uit geraakt ben maar wat in 3,5 niet gebeurd is is wel in 9 maanden met sport wel veranderd, ik adiviseer mensen om dat ook te doen maar idereen moet het zelf weten zoals nu ik geloof is dat intensief sporten veel problemen goed kan maken
ik ben sterk verminderd met medicijnen maar ik wil bevestigen dat ik genezen ben als ik zonder medicijnen en een jaar geen symptomen heb zonder medicijnen
het gebeurt weinig dat iemand hier uit geneest en medicijnen onderdrukken enkel sommige symptomen, je staat er bijna helemaal alleen voor moet maar zien hoe je eruit geraakt mischien nooit maar blijven zoeken en vechten is de sleutel
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#15
Dus HPPD is dat mensen (gedeeltelijk) inzien dat ze niet de persoon zijn, maar dit niet accepteren? :P

Wil trouwens niet zeggen dat dat geen enorme angsten kan opleveren. Uiteraard doet het dat. Maar gek genoeg is dit allemaal nou juist hetgeen waar spirituele mensen naar op zoek zijn.

Ik kan trouwens maar niet begrijpen wat de wetenschap nou wil. Volgens mij is er op geen enkele manier bewezen dat gedachten/emoties (en dus angsten) worden gegenereerd door/in de hersenen, maar ze blijven daar vaak maar vanuit gaan. Volgens mij hebben ze zelfs geen benul van wat een gedachte nou eigenlijk is. Dit wordt soms ook gewoon toegegeven, maar dat nieuws heeft nog niet iedereen bereikt lijkt het.

Het lijkt me verder vrij logisch dat door angst de klachten verergeren. Wat is angst, anders dan weerstand? Minder weerstand bieden resulteert dus in minder angst.
E
ElvenSpiceLid
01-01-2024, 00:00
#16
Het lijkt mij dat angst weerstand bieden is voor het onbekende, de toekomst. Onze verwachtingen van de toekomst zijn alleen en kunnen alleen gebaseerd zijn op het huidige model of hoe wij begrijpen hoe tijd werkt en de wereld in elkaar steekt. Stel dat je een keer door een hond bent aangevallen en je ziet dan weer een hond dan zal je weer angst kunnen hebben voor het onbekende, hoe pakt het uit? Je weet zelf natuurlijk ook wel dat niet iedere hond agressief is maar je zal dan toch dit relateren aan de ervaring.

Het is angst die je probeert tegen te houden om zoiets nog een keer mee te maken. Angst is essentieel bij de ontwikkeling van het leven om goede keuzes te maken.
Nu begrijp ik ook wat de oorzaak van schizofrenie is wat SmartieAndMe vertelde.

Als depersonalisatie of derealisatie door extreme ervaringen wordt gecreëerd om je te beschermen tegen een emotionele breakdown (alsof je naar een film kijkt van iemand anders), dan kan het gebruik van psychedelica inderdaad hier tot lijden als jou model van de wereld zo stevig gefundeerd was en dan ineens in een heel ander daglicht wordt gezet dat je er ook anders naar kan kijken. Je gaat twijfelen aan je oude vertrouwde model en wordt misschien angstig en vraag je je ergens diep af of dit wel echt is wat je mee maakt. Het past immers niet in het oude beeld, maar als je voor echt psychedelische ervaring openstaat (en ik denk dat de meest psychonauten hier precies weten wat ik bedoel), gaat er een hele nieuwe wereld van mogelijkheden open gaat. Het geloven in het leven naar de dood wordt opeens niet meer zo gek, net zoals vele andere dingen en de wereld lijkt een stukje magischer.

Intentie en wat jij verwacht van de wereld vormen hierdoor direct jou toekomst, omdat alleen angst voor het onbekende ons tegen houdt om de persoon te worden die we willen zijn.
Ik heb me net voorgenomen om vanaf morgen meer die angsten op te zoeken.
Laat je niet tegenhouden door je angsten, ook al lijkt je leven misschien een speelfilm op dat moment, het leven is veel te mooi om het niet volledig te benutten. Just go with the flow! :sunglasses:

Sorry als het wat rommelig is maar dit kwam net ter plekke in m'n hoofd op :grin:
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#17
Mooi gezegd ElvenSpice (ben het er aardig mee eens :wink: )

Angst is inderdaad de weerstand tegen de onbekende toekomst, waar we constant een voorstelling van maken, gebaseerd op het bekende verleden. Aangezien de persoon/identiteit volledig bestaat uit verleden, raken we bij een de-realisatie/depersonalisatie onze grip op de "werkelijkheid" bijna volledig kwijt en voor wie dat niet gewend is, kan dat angstaanjagend zijn.

Tijd is imo een complete illusie en "bestaat" enkel als (nuttig) concept in het menselijke verstand. :wink: Imo ook een van de belangrijkste en meest bijzondere dingen die een psychedelische ervaring je laat zien.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#18
Goed om te horen dat het weer een stuk beter met je gaat. Succes nog met het verdere herstel.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."