when-the-trip-go-bad zei:
Mensen jullie weten niet veel over hppd iemand die hppd heeft kan geen of in meeste gevallen geen enkele drugs niet meer premiteren zijn pysgische conditie is niet meer in staat om te gebruiken zoals dat ook mij in geval was ik heb geen enkele drugs meer gebuikt sinds laatste bad trip en dat is 3.5 jaar geleden .
HPPD is een term die meer omvat dan het eigenlijk is. HPPD is volgens de DSM Depersonalisatie of derealisatie, de visuele klachten horen er officieel niet eens bij, maar omdat daar geen andere naam voor is hebben ze dit ook onder HPPD gestopt.
De derealisatie- en depersonalisatieklachten lijken te worden versterkt door angst. Ik heb hier toevallig laatst een lezing over gehad. De vermoedens bestaan dat dit een beschermmechanisme is van je hersenen wat geactiveerd wordt als je iets mee maakt wat emotioneel te heftig is om te verwerken. Je krijgt dan het gevoel afstand te nemen van de werkelijkheid waardoor de buitenwereld minder emotioneel voor je is.
De klachten worden vergeleken met mensen die bijvoorbeeld een enorme natuurramp meemaken. Ze zien dan zulke heftige dingen, dat alles zich als een film lijkt af te spelen waardoor alles minder heftig binnenkomt omdat het anders simpelweg te veel zou zijn.
Het wordt in veel gevallen wel getriggerd door drugs maar dat hoeft dus niet persé. Normaliter zouden deze klachten vanzelf weer over gaan, maar bij sommige mensen blijft dit systeem dus actief. Het schijnt dat als je aan de onderliggende angsten werkt, het vaak vanzelf weer beter wordt. Het valt in ieder geval in veel gevallen te behandelen dus je hoeft niet met de klachten te blijven leven.
Verder, de visual snow en floaters enzo die ook vaak onder de noemer HPPD gegooid worden lijken iets losstaands te zijn. Dat kan erg storend zijn maar kent ook pieken en dalen.
Ik ken de klachten want ik heb er zelf ook jarenlang ervaring mee. Vroeger is dit bij mij vrij heftig geweest maar ik heb er verder geen behandeling voor gehad, het is eigenlijk vanzelf minder geworden en merk er de laatste jaren nog weinig van.
Het is een erg vervelende en kan een erg heftige stoornis zijn, maar het wordt vaak vanzelf beter.
EDIT ik gebruik overigens nog steeds drugs. Het heeft dus wel met drugs te maken maar het een hoeft het ander niet uit te sluiten.
Ik heb het idee dat het bij mij persoonlijk vooral met XTC, Speed en Blowen te maken heeft gehad.