Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDrugsverslaving is een ernstige ziekte

Drugsverslaving is een ernstige ziekte

51 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
R
RobdebobLid
01-01-2024, 00:00
#1
Wie zijn 'ze'?

Het is inderdaad wel zo dat een verslaving enigzins wordt onderschat. Volgens de meeste naieve mensen is de oplossing: "stop er gewoon mee!", maar in de praktijk werkt het toch een beetje anders...
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#2
labradoor zei:
als het geen ziekte is waarom hebben drugsverslaafden dan dubbele diagnoses zoals borderline en ptss en depressies.
Klik om te vergroten...

Omdat die mensen eerder aangetrokken zijn om het uberhaupt te gaan gebruiken (zelfmedicatie als je dat een goed woord vind)
Doordat een relatief groot deel van de mensen die beginnen met drugs een diagnose hebben zullen ook een groot deel van de verslaafden dit hebben. Betekend niet dat mensen met zo een diagnose ook sneller verslaafd raken dan andere mensen.

Ik vind het een beetje vreemd om te zeggen dat verslaving genetisch is. Er zijn gewoon vele karaktertrekken (of diagnoses als het karaktertrekken zijn die volgens de psychiatrie buiten de normale marges vallen) die de verslavingsgevoeligheid vergroten of verkleinen. Nature / Nurture weet niemand zeker en precies te vertellen.

Het een ziekte noemen is ook zo iets. Het zegt niets over verslaving, wel over de interpretatie/definitie van het begrip ziekte. Niet zo interessant vind ik.

Ik denk wel dat stellingen als "het is een ziekte" of "het is erfelijk" mooie tools zijn voor de verslaafde om zichzelf niet de schuld te geven en zo beter over zichzelf te voelen.
D
DrippToneLid
01-01-2024, 00:00
#3
labradoor zei:
slachtofferrol? wat heeft dat met dit onderwerp te maken?
Klik om te vergroten...

Als jij je verantwoordelijkheid ergens voor afschuift op een ziekte die er niet voor verantwoordelijk voor is, dan zeg je dus ik kan er niks aan doen. Terwijl je dat eigenlijk wel kunt. Met andere woorden, dan kies je dus een slachtoffer rol.

Dat doe je dus, maar verder heeft het niks met het onderwerp te maken. Het is gewoon iets wat je doet door te zeggen verslaving is een ziekte.
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#4
DrippTone zei:
labradoor zei:
slachtofferrol? wat heeft dat met dit onderwerp te maken?
Klik om te vergroten...

Als jij je verantwoordelijkheid ergens voor afschuift op een ziekte die er niet voor verantwoordelijk voor is, dan zeg je dus ik kan er niks aan doen. Terwijl je dat eigenlijk wel kunt. Met andere woorden, dan kies je dus een slachtoffer rol.

Dat doe je dus, maar verder heeft het niks met het onderwerp te maken. Het is gewoon iets wat je doet door te zeggen verslaving is een ziekte.
Klik om te vergroten...

QFT
l
labradoorLid
01-01-2024, 00:00
#5
ja dat is met alles zo.
je bepaald zelf het te gebruiken om wat voor reden ook.net als met je leven.alles is haalbaar.als je maar hard genoeg wil.
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#6
BlackRobBlunt zei:
Aanleg is 1, verslaafd raken doe je toch echt zelf.
Klik om te vergroten...

Dit laat ook precies zien waarom het kiezen van een slachtofferrol niet alleen wel wat met het onderwerp te maken heeft, maar het de essentie van het onderwerp is.

Zelf doen en iets een ziekte zijn heeft eigenlijk helemaal totaal geen fuck met elkaar te maken. (Of is longkanker ook geen ziekte wanneer je hem zelf hebt veroorzaakt door te roken?)
Toch word er door bijna iedereen op gereageerd of dat zo is, of bedoeld word omdat iedereen die een beetje menselijk is direct aanvoelt waar het eigenlijk echt over gaat. Terwijl de letterlijke eigenlijke vraag/stelling, zoals ik in mijn eerste reactie probeerde aan te tonen totaal irrelevant en betekenisloos is.

Wat ik wel rellevant en interessant vind is wat volgens jij de verslavingszorg dan anders zou moeten doen naar aanleiding van dit onderwerp ?
l
labradoorLid
01-01-2024, 00:00
#7
de verslavingszorg is de laatste jaren veel beter geworden.vroeger was het alleen maar gericht om iemand zo snel mogelijk drugs vrij te krijgen met lange programmaas in een beschermde omgeving,nu is de zorg meer gericht op het goed funktioneren in de maatschappij.door allerlei handvaten aan te reiken en behandelplannen.geen vooroordelen maar begrip.achter elke verslaving zit een verhaal..ik heb vele jeugdtrauma"s meegemaakt en bruin verdoofde pijn.
toen ik op 17 jaar depressief werd verklaard en medicijnen daarvoor kreeg was het eerste wat mijn ouders zeiden:"hoe kan jij nou overspannen zijn ,je heb niet eens kinderen.de medicijnen werden afgepakt en de arts werd gebeld dat hij niet goed wijs was om mij halcion te geven.dat middel bleek gevaarlijke bijwerkingen te hebben.toen ben ik bruin gaan gebruiken.ik was toen wel degelijk slachtoffer van mishandeling en meer.ik verdoofde me met bruin om niets te voelen.en om uit die slachtofferrol te komen en bruin hielp me daarbij.
l
labradoorLid
01-01-2024, 00:00
#8
ik ben er mee eens dat het ook aan je milleu legt waarin je opgroeid.
maar iemand die verslaafd is blijf altijd vatbaar ervoor.net als een alcohollist altijd voor alcohol vatbaar blijft.die kunnen toch ook nooit meer alcohol drinken?het lijntje met het beloningscentrum gaat nooit meer weg dacht ik.er veranderd het een en ander in je hersenen en dat kan je niet meer terug draaien dacht ik zo.
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#9
De nature/nurture vraag is voor jou geval iig beantwoord.

Ik ben zelf nooit in aanraking geweest met verslavingszorg of psychiatrie, maar van wat ik lees denk ik absoluut dat je gelijk hebt, en denk ik ook dat er nog veel te verbeteren is. Hoe je ouders daar reageerden is helemaal belachelijk zeg. (niet in de eerste plaats dat ze tegen zware medicatie zijn trouwens, ik denk dat daar namelijk inderdaad veel te makkelijk naar gegrepen word, maar wel door de manier dat ze daarmee omgingen naar jou toe)

Ben je er nu helemaal van af, en verloopt je leven nu beter ?
l
labradoorLid
01-01-2024, 00:00
#10
ik heb niets te klagen.af en toe een terugval maar daar blijf het bij.
W
Wile-E-PeyoteLid
01-01-2024, 00:00
#11
Drugsverslaving kan een ernstige ziekte zijn, maar is niet ongeneeslijk.
M
Miss KittinLid
01-01-2024, 00:00
#12
labradoor zei:
als het geen ziekte is waarom hebben drugsverslaafden dan dubbele diagnoses zoals borderline en ptss en depressies.
Klik om te vergroten...

Mensen die diagnoses hebben zoals borderline, ptss, e.d, hebben vaak de aanleg om verslaafd te kunnen raken, dus daarom is het niet zo vreemd dat deze psychisches aandoeningen vaak bij verslaafden voorkomen. Toch geldt het niet bij alle verslaafden zo, dat ze automatisch ook aan een psychische aandoening leiden. Net zoals mensen met borderline of iets in die richting, niet per definitie verslaafd aan iets hoeven te raken. Een aanleg om verslaafd te raken, staat dus los van die aandoeningen en heeft dus ook niks met een ziekte op zichzelf te maken...
D
DrippToneLid
01-01-2024, 00:00
#13
labradoor zei:
maar iemand die verslaafd is blijf altijd vatbaar ervoor.net als een alcohollist altijd voor alcohol vatbaar blijft.die kunnen toch ook nooit meer alcohol drinken?
Klik om te vergroten...
Alcoholisme is gewoon een specificatie van drugsverslaving, maar komt op het zelfde neer.

labradoor zei:
er veranderd het een en ander in je hersenen en dat kan je niet meer terug draaien dacht ik zo.
Klik om te vergroten...
Geloof dat maar fijn, en neem nog een lijn. Of spuit, waar je zin in heb.


Politiek is een ziekte, maar verslaving is gewoon aanstellerietus. Ruggen graat loos zijn als je er aan toegeeft. Maar niet iets buiten jouw macht om, je kiest er zelf voor en bepaald je eigen leven.
D
DrippToneLid
01-01-2024, 00:00
#14
labradoor zei:
ja dat is met alles zo.
je bepaald zelf het te gebruiken om wat voor reden ook.net als met je leven.alles is haalbaar.als je maar hard genoeg wil.
Klik om te vergroten...

Hehe, eindelijk. Zie je nou wel dat je het weet. :)
l
labradoorLid
01-01-2024, 00:00
#15
ja ik weet het wel maar heb net bij adhd en verslaving gekeken en daar is het duidelijk.
M
Miss KittinLid
01-01-2024, 00:00
#16
labradoor zei:
ja ik weet het wel maar heb net bij adhd en verslaving gekeken en daar is het duidelijk.
Klik om te vergroten...

adhd is dan de ziekte, maar de drugsverslaving zelf niet.
D
DrippToneLid
01-01-2024, 00:00
#17
It's just an evil monkey up your ass. :P
l
labradoorLid
01-01-2024, 00:00
#18
junkies?dat is ook zo"n opmerking.wat versta jij onder junkies dan?
l
labradoorLid
01-01-2024, 00:00
#19
dat bedoelde ik eigenlijk met dubbele diagnoses.het is een vluchtgedrag.uitzonderingen daargelaten maar iemand met psychische stoornissen is vaak wel vatbaarder ervoor.
je zeg ook niet tegen iemand met borderline of anorexia dat het een keuze is om niet te eten of te snijden.
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Marla Singer zei:
adhd is dan de ziekte, maar de drugsverslaving zelf niet.
Klik om te vergroten...

ADHD is een aangeboren ziekte en drugsverslaving aangeleerd gedrag wat kan leiden tot de ziekte verslaving...

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."