Ik heb ook een angststoornis. Gegeneraliseerde angststoornis, sociale fobie, extreme faalangst en van tijd tot tijd depressies als gevolg daarvan. Ik heb inmiddels ook allerlei therapieen gevolgd zonder succes. Dit doe ik al 10 jaar. Antidepressiva werkt niet voor mij, dus krijg ik dagelijks benzo's, oxazepam, temazepam, midazolam, tranxene, noem het maar op. Mijn psychiater schrijft ze voor omdat ik anders niet eens de afwas kan doen zonder in totale stress te schieten, maar ik ben er niet blij mee. Het is schipperen. Ik probeer de meds af te wisselen en het soms een tijdje zonder te doen omdat ik erg snel tollerantie ontwikkel enja het voelt als een verslaving en dat is het ook, een medisch goedgekeurde verslaving.
Ik heb zelfs GHB gebruikt om mijn klachten te verminderen. Dat werkte perfect, maar daar wil je echt niet verslaafd aan raken. Het zure is dat er voor angststoornissen niet echt goede medicijnen zijn, zoals antidepressiva tegen chronische/lichamelijke depressie erg goed kan werken, moeten mensen met angstsstoornissen het doen met middelen die tijdelijk de symptomen verminderen, maar het probleem niet wegnemen en daarom kanik ook wel begrijpen van mezelf dat ik soms vlucht inbepaalde middelen. Ik ben gewoon wanhopig opzoek naar een oplossing en probeer een soort van medicijn te vinden. Nu weet ik dat dat de oplossing niet is, maar dat het gewoon het enige was dat ik kon doen om het een beetje leefbaar te maken, want wat moet je anders. "Je moet er mee leren leven' is erg makkelijk gezegd als je het voelt alsof je niet leeft maar overleeft.
Ik begin te denken dat mijn klachten misschien ook wel lichamelijk zijn, een fout in mijn hersenen zoals bij ADHD of chronische depressie. Daarom heb ik besloten om het probleem dus aan te pakken bij de kern, in mijn hersenen. Ik ga binnenkort neurofeedback of eigenlijk Brain state conditioning doen bij Alpha up in Amsterdam. Ze hebben daar mijn hersenpatronen bekeken op activiteit en het blijkt dat mijn hersenen bij de minste of geringste prikkel in een 'freeze' toestand schieten. Ze reageren dus alsof er een enorm gevaar is, terwijl er maar iets kleins is gebeurt op alles. Ze kunnen je hersenen trainen om anders te reageren. Klinkt allemaal een beetje vaag ik weet het, maar je hersenen kunnen dus bepaalde patronen volgen die ze zichzelf hebben aangeleerd, maar die jou in de weg zitten.
Om die patronen/verbindingen in je hersenen te veranderen, kun je therapie volgen, maar dat is een lang en moeizaam proces. Je verandert heel langzaam omdat je snel terugvalt in een bekend patroon. Neurofeedback kan door je hersenen te trainen je hersenen helpen om andere patronen te volgen. Ik was er eerst skeptisch over, maar ik heb een proefsessie gevolgd en ik voelde me daarna enorm rustig. Zat niet te stressen over ALLES. Er schoten geen rampscenario's door mijn hoofd heen de hele tijd en ik was gefocust ipv met alles tegelijkertijd bezig te zijn. Dit hield een aantal uur aan, want er is meer dan 1 sessie voor nodig om je hersenen te overtuigen dat ze het altijd zo moeten doen, maar ik heb nu al mijn hoop daarop gericht. Als dit niet gaat helpen weet ik het ook niet meer, maar misschien is het ook iets voor jou? Google eens op Alpha up brain state conditioning. Het is een beetje amerikaans allemaal, maar er is veel research gedaan naar neurofeedback.