Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVerslaving bewust beginnnen

Verslaving bewust beginnnen

25 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
P
PetrovicLid
01-01-2024, 00:00
#1
pammetje666 zei:
Voedingssupplementen? Als je daar wat aan had dan had de dokter of psycholoog die toch al lang voorgeschreven of niet?
Klik om te vergroten...
Hoeft niet, Psychiaters schrijven alleen dingen voor waar evidentie voor is en dus onderzocht is. Er zijn nog zoveel dingen die nog niet onderzocht zijn of waar men nog niet van begrijpt waarom het zo werkt en dus nog niet voorgeschreven wordt. Ikzelf heb ADD en het voedingssuplement DMAE werkt op lange termijn beter voor mij dan ritalin of dex.

DMAE zou ook iets voor jou kunnen beteken zit ik nu te denken. Ik word er zelf rustiger van, meer geconcentreerd, betere mood en als ik dingen voor de klas moet doen ben ik een stuk rustiger ipv een stresskip.

Kijk eens op deze site voor DMAE: http://www.smart-drugs.net/info-DMAE.htm
p
pammetje666Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Petrovic zei:
pammetje666 zei:
Voedingssupplementen? Als je daar wat aan had dan had de dokter of psycholoog die toch al lang voorgeschreven of niet?
Klik om te vergroten...
Hoeft niet, Psychiaters schrijven alleen dingen voor waar evidentie voor is en dus onderzocht is. Er zijn nog zoveel dingen die nog niet onderzocht zijn of waar men nog niet van begrijpt waarom het zo werkt en dus nog niet voorgeschreven wordt. Ikzelf heb ADD en het voedingssuplement DMAE werkt op lange termijn beter voor mij dan ritalin of dex.

DMAE zou ook iets voor jou kunnen beteken zit ik nu te denken. Ik word er zelf rustiger van, meer geconcentreerd, betere mood en als ik dingen voor de klas moet doen ben ik een stuk rustiger ipv een stresskip.

Kijk eens op deze site voor DMAE: http://www.smart-drugs.net/info-DMAE.htm
Klik om te vergroten...

Haha dan moet ik betalen in dollars :tongueout:
P
PetrovicLid
01-01-2024, 00:00
#3
^
Het is ook gewoon bij Azarius te koop. :wink:
Daar staan alleen de voordelen mooi beschreven.
N
NinaninaLid
01-01-2024, 00:00
#4
@petrovic

Bedankt voor de reactie!
Weet jij of al de "L" producten zoals L- tyrosine, L-melatonine, L-etc... ook in Belgiê vrij verkrijgbaar zijn? En kan er op eigen houdje mee spelen (qua combineren enz.). We hebben natuurlijk jarenlang "gespeeld met onze amino, hormon, neuro... huishouding. Maar om ze terug ok te krijgen?
Ook vit. en min.? Voor mij, als linguiste is heel dat chemie verhaal confusing!
Welke doses, welke wel en welke niet (oplosbaar in vet niet, oplosbaar in water wel?). Ik wil best vanalles proberen maar het moet veilig (en @ 666 pammetje) betaalbaar blijven!
De doses dat ze soms voorstellen zijn enorm! Bv. omega 3,6,9 tot 6000 mg. /dag.
Waar blijven de Nathuropatological - neuropshichiatric dokters!!! Is het dan de pharma industrie die de laatste 50 jaar zo sterk was.
Natuurlijk is dit ook bussiness maar goed, misschien minder schadelijk! Preventief = minder kosten achteraf voor gezondheidszorg??
Liefs,
Nina
P
PetrovicLid
01-01-2024, 00:00
#5
Weet jij of al de "L" producten zoals L- tyrosine, L-melatonine, L-etc... ook in Belgiê vrij verkrijgbaar zijn?
Klik om te vergroten...
Ze zijn gewoon legaal daar. Ik denk alleen dat ze wel wat moeilijker daar te vinden zijn omdat er geen smartshops zijn, maar er zijn genoeg plekken waar je het online kan bestellen. :)
En kan er op eigen houdje mee spelen (qua combineren enz.). We hebben natuurlijk jarenlang "gespeeld met onze amino, hormon, neuro... huishouding. Maar om ze terug ok te krijgen?
Klik om te vergroten...
Wat is normaal? Je kan de neurochemie wel met middelen beïnvloeden om een gewenst effect te krijgen maar vaak hebben ze ook bijeffecten en die moet je voor lief nemen. Gelukkig vallen die bij de genoemde supplementen erg mee. Combineren kan ook, voor mij werkt de combinatie DMAE en l-tyrosine erg lekker. Maar DMAE is toch wel het belangrijkste vind ik persoonlijk.
Ook vit. en min.? Voor mij, als linguiste is heel dat chemie verhaal confusing!
Klik om te vergroten...
Zelf merk ik niet van dat ik er beter door ga functioneren, maar uiteraard wel belangrijk voor een goede gezondheid. Ik neem zelf een sterke multi, 1gram vitamine c en visoliecapsules.
N
NinaninaLid
01-01-2024, 00:00
#6
Thanks petro!!

Op zoek naar DMAE dus! Als je nog goede raad hebt laat het zeker weten!
Wat denk jij van neurofeedback therapie?
Grtjs,
Nina
E
ElfquestLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ninanina zei:
Hoi elfje,

Zou het neurofeedback programma ook mij kunnen helpen?
'K geloof vast van wel.
Mijn probleem is nu vooral dat ik niet weet hoe ik van 2 mg. meet afkom :(
Mijn vriend heeft ADD, ook hij is op zoek. In Belgie heb je er maar enkele, voor mij dichts bijzijnde is Eindhoven. Je praat over 30 sessies, is dat dan 15 euro per sessie? En werkt 't echt, ben benieuwd!! En geloof jij ook in het belang van gezonde voeding en zelfs supplementen?
Liefs,
Nina :wave:
Klik om te vergroten...

Neurofeedback en Brain state conditioning zijn wel verschillend. Bij neurofeedback richt je je op een diagnose en pak je een bepaald deel van de hersenen aan met een trainingsprogramma. Of ze ook met verslaafden werken weet ik niet. Neurofeedback wordt door sommige verzekeringen wel vergoed bij Ad(H)D, omdat toevallig veel onderzoek is gedaan naar neurofeedback bij . ADHD. Bij Brain state conditioning gaat het om een balans te herstellen en kijken ze naar het totaalplaatje van de hersenen. Wat afwijkt van het 'normale' proberen ze dan te hersellen. Ik weet niet of het jou zou kunnen helpen. Er staat wel een verhaal van iemand op de site die verslaafd was aan vanalles en nog wat en daar vanaf is gekomen met deze techniek. Google maar eens op Alpha up in Amsterdam. Hoeveel sessies iemand nodig heeft verschilt van persoon tot persoon. Het is wel prijzig, maar voor mij al de moeite waard als ik me ook maar wat vaker zou kunnen voelen zoals ik me voelde toen ik daar naar buiten liep.

Ja ik geloof zeker dat supplementen kunnen helpen je hersenen te hersellen na een verslaving. Je beloningssysteem is ontregeld en het duurt bij sommige mensen lang voordat die balans terug is en je weer vanuit je zelf kunt genieten van het leven. Er bestaan websites speciaal met supplementen voor de hersenen. Ik zou ff moeten terugzoeken in favorieten daarvoor, maar omega 3 en visolie zijn bv erg goede voedingsstoffen voor de hersenen om ze helpen te herstellen. L-tyrosine en 5 Htp zijn al genoemd om je neurotransmittersysteem weer in balans te helpen brengen en minder last te hebben van depressie of anst na een verslaving. En daarnaast natuurlijk Melatonine om je hersenen weer te leren om te kunnen slapen. DMAE ken ik verder niet, maar ik denk dat het vooral gaat om je beloningsstysteem weer op gang te helpen en volgens mij is sporten ook een goede manier om daarbij te helpen, de 'runnershigh' je lijf maakt dan weer zelf stoffen aan waar je blij van wordt.
E
ElfquestLid
01-01-2024, 00:00
#8
Dit is de site die ik had gevonden toen ik van GHB was afgekickt en me afvroeg hoe ik mezelf kon helpen herstellen van het uit balans halen van mijn hersenen. Wat ik wel had bedacht, na veel research ernaar te hebben gedaan, is dat de angsten en stress die toen nog erger werden, waarschijnlijk waren veroorzaakt door een veel te hoge aanmaak van glutamate.

http://www.integrativepsychiatry.net/ne ... _quiz.html

Vooral travacor interesseert me, omdat ik volgens mij zowel mijn serotonine als mijn GABA huishouding heb verkloot, ook met lang gebruik van Benzo's, maar bij een opiaatverslaving heb je eerder te maken met dopamine dacht ik?
N
NinaninaLid
01-01-2024, 00:00
#9
@ ELF
Bedankt, ik ga zaterdag naar Eindhoven, want hier in Belgie zijn smartshops-drugstores amper te vinden!
Ik ga zeker de L)tyrosine en misschien ook de DMAE proberen!

Voor de rest: moest je het lezen eend, ik heb veel gehad aan jou vorig reacties i.v.m. bupe, jammer dat ze hier in Belgie zo reluctant zijn? ??

Anderen: dat we dit niet gewillen hebben is klaar, maar of het nou zo simpel!!
K
KapiteinPindaLid
01-01-2024, 00:00
#10
Help jezelf niet nog verder naar de tering... Het klinkt heel cliché, maar als je een verslaving begint zal er op een gegeven moment door je heen schieten: "Waar the fuck ben ik mee bezig?" omdat je beseft dat je er uiteindelijk niks mee bent opgeschoten. Dan zou je willen dat je nooit verslaafd was geworden. Ik snap best dat je je bagger voelt, maar je kan problemen niet oplossen door ze te ontvluchten.
N
NinaninaLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ps. Met anderen bedoel ik bv. pinda.
@pinda,
Ik weet niet of je weet wat het wil zeggen om een 20 jarige verslaving te doorbreken. Ik hoop voor jou van niet! :)
Met momenten kan ik er zelfs mee lachen! :grin:
Maar der speelt toch meer mee dan enkel wat psychologisc gezwets (zoals we in B. zeggen)!
:wave:
s
speeseendLid
01-01-2024, 00:00
#12
Voorlopig denk ik dat verslaving meestal een keuze is. Maar meestal niet een bewust gemaakte keuze.

Wat is de reden van je interesse in Buprenorfine? Wat kan het volgens jou brengen, bij jou?
N
NinaninaLid
01-01-2024, 00:00
#13
Thx voor de reactie eend!

Wat het me oplevert? Dat ik eindelijk es van die domme 2mg. meet af raak!! :wave:
K
KapiteinPindaLid
01-01-2024, 00:00
#14
tis inderdaad geen bewuste keuze, vaak zijn het de omstandigheden die het hem doen. Juist als je weet dat je je in een situatie bevindt waarvan je weet dat het je gevoelig maakt voor verslaving, vraag ik me af waarom je het dan wél bewust zou doen. Nouwja van de andere kant ken ik dat wat-kan-mij-het-boeien gevoel ook wel, dus ik snap je op zich wel ergens.
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#15
speeseend zei:
Voorlopig denk ik dat verslaving meestal een keuze is. Maar meestal niet een bewust gemaakte keuze.
Klik om te vergroten...

Is het niet zo dat de drugs de keuze waren en dat de verslaving het gevolg hiervan bleek te zijn, ongewild, maar daarmee niet minder erg?
Voor de verslaving kozen we niet; we dachten wel zo sterk te zijn dat dat "... bij ons niet zo ver zou komen. Bij anderen wel, maar bij ons niet...". Gebrek aan zelfinzicht? Overschot aan zelfoverschatting? Of simpelweg domheid?

Ik weet het niet. Ik dacht het bijna allemaal te weten, maar dat hoor je mij niet meer zeggen...
p
pammetje666Lid
01-01-2024, 00:00
#16
r@r@ zei:
speeseend zei:
Voorlopig denk ik dat verslaving meestal een keuze is. Maar meestal niet een bewust gemaakte keuze.
Klik om te vergroten...

Is het niet zo dat de drugs de keuze waren en dat de verslaving het gevolg hiervan bleek te zijn, ongewild, maar daarmee niet minder erg?
Voor de verslaving kozen we niet; we dachten wel zo sterk te zijn dat dat "... bij ons niet zo ver zou komen. Bij anderen wel, maar bij ons niet...". Gebrek aan zelfinzicht? Overschot aan zelfoverschatting? Of simpelweg domheid?

Ik weet het niet. Ik dacht het bijna allemaal te weten, maar dat hoor je mij niet meer zeggen...
Klik om te vergroten...

Of gewoon omdat je op dit moment geen andere uitweg ziet? Je weet dat het slecht is maar je doet het toch, gewoon om even niet meer te kijken naar wat er om je heen gebeurd. Je weet dat het fout is, maar je weet ook niet wat de andere goede weg op dat moment dan kan zijn. Als mens heb je gewoon het instinct om datgene te doen waardoor je je op dat moment goed voelt denk ik, maar als je je verstand gebruikt weet je dat dit de verkeerde keuze is.
D
DavidLioyLid
01-01-2024, 00:00
#17
speeseend zei:
Voorlopig denk ik dat verslaving meestal een keuze is. Maar meestal niet een bewust gemaakte keuze.

Wat is de reden van je interesse in Buprenorfine? Wat kan het volgens jou brengen, bij jou?
Klik om te vergroten...

Nou ik ben dus begonnen met 10mg diazepam per dag, zit nu op 30mg, en het werkt amper. Sociale angst is nog steeds even intens, maak me wel minder zorgen en ik ben een beetje sloom. Ik slaap overigens minder dan voorheen, ik heb minder moeite met moe zijn door de diazepam misschien.

Ik heb nog 19 pilletjes over, en dan stop ik (ja, ik weet hoe dit klinkt). Het heeft niet het effect wat ik wil.

Zijn er onbewuste keuzes speeseend?

Opiaten zoals heroine hebben wel enigszins het effect wat ik wil, maar een heroïne verslaving wil ik liever niet, ik kan dat niet vaak gebruiken (is een heroïneverslaving erger dan een benzoverslaving?, heeft iemand weleens Dalrymple's Drugs, de mythen en leugens gelezen?)
Buprenorphine lijkt mij een stuk veiliger, bovendien heeft het een lange halfwaardetijd.

Zou Ritalin of Modafil misschien werken voor mij? Ik ben van plan om een van beide te bestellen. Ritalin lijkt mij krachtiger, ik weet het niet zeker.
D
DavidLioyLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik ben bang dat geen enkele medicatie (drugs, het verschil tussen drugs en medicatie is puur politiek toch?) gaat werken voor mijn problemen. Ik hoop gewoon iets te vinden wat me een zetje kan geven in de goede richting...
s
speeseendLid
01-01-2024, 00:00
#19
dat denk ik ook.
D
DavidLioyLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ik ben nieuw hier op dit forum, en aangezien er zo veel topics zijn,
hoop ik niet dat een soortgelijk topic al aan de orde is geweest, en
dat ik het juiste forum heb gekozen (lijkt mij wel).

Ik heb al sinds mijn twaalfde een depressie, die samen gaat, en misschien
wel volledig veroorzaakt wordt door mijn sociofobe persoonlijkheid. Ik ben
hier voor in therapie geweest, en heb ook antidepressiva hier voor gekregen.
Alles zonder succes. Ik heb het gevoel dat wanneer ik nu geen radicale stap
neem, het te laat is om ook maar enig geluk te ervaren.

Ik kan mezelf wel een alcoholist noemen, aangezien ik toch wel zo'n 30 tot 50
glazen per week drink. Ik heb ook wel eens een alcohol-loze week, maar ook wel
eens een week waar ik bijna 100 glazen haal. De reden dat ik drink, en ik steeds
beter begin te begrijpen, zijn mijn gebrekkige sociale vaardigheden. Maar om
nou altijd maar dronken door anderen gezien te worden begint mij steeds meer
dwars te zitten. Ik vind mijzelf namelijk veel leuker nuchter, of in ieder geval
kan ik mijzelf de volgende dag in de spiegel bekijken wanneer ik de grens tussen
aangeschoten zijn en dronkenschap niet heb overschreden.

Nu heb ik enige jaren ervaring met benzodiazepinen. Ik heb ze nooit vaak gebruikt, maar
de keren dat ik ze gebruik (en niet met 20 glazen bier combineer!), voel ik mij
echt stukken beter. De angstgevoelens zijn echt stukken minder (ja, logisch, dat is
een van de kenmerken van benzo's).

Mijn psychiater weigert ze mij voor te schrijven, en ik heb het eerlijk gezegd ook wel
gehad met de psychiatrie. Ik zit dan ook te overwegen wat strippen benzo's te
kopen op de zwarte (grijze?) markt. Ik weet dat wanneer ik maar genoeg van ze neem ik
verslaafd word, en dat het waarschijnlijk moeilijk zal zijn er van af te komen. Maar
nu ik heb de keuze tussen een leven van angst en eenzaamheid, en een leven
met minder angst maar met een verslaving (maar ook hopelijk met minder drank).

Echt, ik heb volgens mij alle andere opties uitgeput. En is een verslaving aan benzo's
in mijn context nou werkelijk zo erg?

En voor diegenen die mijn besluit kunnen respecteren, wat voor benzo's zouden in
een situatie zoals ik die heb het beste zijn?

Alhoewel ik onder een pseudoniem schrijf, was dit niet makkelijk om op te schrijven.
Ik hoop dat ik wat bruikbare reacties krijg. Dank u.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."