Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWiet verslaafd

Wiet verslaafd

26 antwoorden
11 weergaven
18-5-2026
l
legouskLid
01-01-2024, 00:00
#1
Nou we zullen zien, in ieder geval een flinke tijd stoppen. Daar ben ik nu mee bezig, ga me nog niet echt bezig houden met men consumptie over een paar (veel) maanden.
D
DrientjeLid
01-01-2024, 00:00
#2
Sublimo zei:
Dat is nu eenmaal het nadeel aan een verslaving, als je er vanaf bent kun je het (bijna) nooit meer gebruiken. Recreatief gebruik is er niet bij voor een ex-verslaafde. Meestal dan toch.

Of je moet er echt helemaal vanaf zijn. Ik ben vroeger verslaafd geweest aan sigaretten. Nu niet meer. Ik kan echter nu een sigaret roken omdat ik dat eens wil doen en er vervolgens weer vanaf blijven zonder enige moeite. Maar toch doe ik het niet te vaak omdat ik weet dat de kans op terugvallen altijd aanwezig is.
Klik om te vergroten...
Ik kan recreatief speed gebruiken omdat ik nu verantwoordelijk ben en met zorg met mezelf en mijn omgeving omspring.

Uiteindelijk kun je wel weer eens blowen maar denk niet dat je van je verslaving af bent als je een maand niet geblowd hebt.
s
spacelordLid
01-01-2024, 00:00
#3
langeman zei:
Hoe kan een plantje in je tuin leren maat te houden?
Klik om te vergroten...

Ik doe het eigelijk vooral als hobby, oogsten is nog nooit gelukt.
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#4
Drientje zei:
Sublimo zei:
Dat is nu eenmaal het nadeel aan een verslaving, als je er vanaf bent kun je het (bijna) nooit meer gebruiken. Recreatief gebruik is er niet bij voor een ex-verslaafde. Meestal dan toch.

Of je moet er echt helemaal vanaf zijn. Ik ben vroeger verslaafd geweest aan sigaretten. Nu niet meer. Ik kan echter nu een sigaret roken omdat ik dat eens wil doen en er vervolgens weer vanaf blijven zonder enige moeite. Maar toch doe ik het niet te vaak omdat ik weet dat de kans op terugvallen altijd aanwezig is.
Klik om te vergroten...

Ik kan recreatief speed gebruiken omdat ik nu verantwoordelijk ben en met zorg met mezelf en mijn omgeving omspring.

Uiteindelijk kun je wel weer eens blowen maar denk niet dat je van je verslaving af bent als je een maand niet geblowd hebt.
Klik om te vergroten...

Ja, dat geldt voor jou en ook voor mij. Maar voor het overgrote deel geldt dat niet, helaas.
E
EdblokLid
01-01-2024, 00:00
#5
Wat je nu mist (na 2 weken) is de versuffende werking van wiet waardoor je altijd zo snel in slaap valt en als een roosje van lijkt te slapen.

Houdt er echter rekening mee, dat de THC nog zeker minimaal 8-12 weken in je bloed wordt gepompt wanneer het vrijkomt uit je vet (waarin het wordt opgeslagen).

Daarna zal je lichaam snel gaan merken dat je niet meer blowd, dwz dat je een gigantische hoeveelheid onverwerkte informatie zal gaan inhalen, resulterend in heftige dromen en sterke emotionele zelfreflectie. Pas dan zal je het moeilijk gaan krijgen.

De gouden regel is om niet te gaan drinken, geen slaapmiddelen te nemen, en vooral niet te vechten tegen wat er gebeurd.

Praat de komende maanden veel met mensen die je vertrouwd, maak een wandeling een uurtje voor het slapen of sport een paar uur voor het slapen (niet vlak voor het slapen omdat je dan nog adrenalineachtige effecten zal voelen waardoor je niet kunt slapen), schakel een half uur voor je plat gaat de tv uit en lees een donald duck of wat je ook leuk vind, en nogmaals, vecht niet tegen de slapeloosheid, maar geef je er aan over en denk 'boeiend als ik morgen brak ben daar kom ik ook wel weer overheen'.

en succes :)
l
legouskLid
01-01-2024, 00:00
#6
Bedankt voor de reacties allemaal. Er is nog steeds geen joint op mijn lippen gekomen sinds ik gestopt ben alhoewel ik moet zeggen dat de gedachte eraan me wel een beetje een gevoel geeft van "ik heb het nodig", ik rook wel gewoon sigaretten om het een beetje te compenseren en mijn idee was om hier tijdens de zomervakantie (ja als kutstudent heb ik nog een heerlijke vakantie van 2 maanden, wat ik zelf wel weinig vindt maar goed dat is een ander verhaal :grin: ) ook mee te kappen, maar ik heb de indruk dat een sigaretje niet sterk genoeg is en dat ik daarom naar die joint wil happen, niet perse voor het stonde gevoel maar meer voor de sterkte ervan (wat waarschijnlijk gewoon verslaving heet).

Over mijn slaapproblemen, ik moet zeggen dat het totaal aan mezelf ligt of ik goed in slaap val of niet, mijn probleem is dat als ik in mijn bed ga liggen ik maar blijf malen over de dingen die ik nog moet doen, niet heb gedaan of zin heb om te doen en daardoor mijn hersens niet de benodigde rust krijgen om in slaap te vallen. Ik ben nu bezig om mezelf te trainen mijn hersens kompleet leeg te maken en ik moet zeggen dat als ik dat langer dan 10min vol hou ik meestal al slaap maar het is toch redelijk gecompliceerd om nergens aan te denken, een beetje onnatuurlijk of zo heb ik de indruk.

Cass
l
langemanLid
01-01-2024, 00:00
#7
Als je maar niet gaat denken dat je nergens aan mag denken, want dan denk je toch ergens aan. Denk nergens aan en merk op als je toch ineens ergens aan gaat denken. W#rdt dan niet boos op jezelf ofzo, maar merk op dat je toch ineens ergens aan denkt en laat die gedachte los. Oefening baart kunst.
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#8
legousk zei:
(ja als kutstudent heb ik nog een heerlijke vakantie van 2 maanden, wat ik zelf wel weinig vindt maar goed dat is een ander verhaal :grin: )
Klik om te vergroten...

Ik heb er zelfs 3 :tearsofjoy:
l
legouskLid
01-01-2024, 00:00
#9
Hallo, ik rook al ongeveer 3 jaar bijna elke dag wiet en/of hasj, heb al meerdere malen geprobeerd hiervan af te komen omdat het mijn leven een beetje lamlendig maakt en ik met die shit niet erg veel meer doe. Dit komt niet omdat ik te stoned ben of zo (heb na drie jaar een redelijke resistentie opgebouwd moet ik zeggen), maar als ik blow heb ik geen stress meer en denk ik altijd "dat komt morgen wel".

Ik wil er dus echt graag van af, maar wanneer ik ging proberen om af te kicken is niet echt het probleem dat ik het psychologisch en lichamelijk niet aan kan, maar het echte probleem is dat ik niet meer slaap, ik heb echt die joint nodig om mij in slaap te sussen, als ik die niet heb dan lig ik echt uren in bed te rollen voor ik in slaap val en ben ik de volgende dag nog minder productief als met een joint.

Maar ik wil het nu toch echt een keertje weer gaan proberen omdat mijn studie er toch echt een beetje onder lijd heb ik de indruk (niet alles halen en zo), mijn vraag is dus: "hoelang blijft dat niet kunnen slapen zonder THC in je hersens?". Is het iets waar je een paar daagjes van wakker ligt en daarna weer gewoon als een roosje naar bed gaat of is het echt iets waar je nog maanden last van hebt?

Alvast bedankt voor de antwoorden, legousk
A
ArizonaLid
01-01-2024, 00:00
#10
Hoi,

Het niet kunnen slapen bij stoppen met blowen hebben meerdere mensen last van, het verschilt natuurlijk per persoon hoelang het duurt voordat de natuurlijke slaap weer om de hoek komt kijken. Als je het je kan veroorloven, doorzetten todat je weer een natuurlijke slaap krijgt. Je valt echt vanzelf een keer in slaap. Als je dit niet kan veroorloven, ga dan naar je huisarts en leg het probleem voor, misschien kan hij/zij je een licht inslaap middel geven voor de eerste dagen.

Wat je ook kan doen is melatonine bij de drogist halen, dat is een natuurlijk stofje waardoor je in slaap valt www.melatonine.nl. Verder, warme melk nemen, zorg dat het donker en stil is. lezen wil ook nog wel 's helpen. Succes!!
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik zou dus al niet naar de dokter gaan. Dan krijg je een middel om in te slapen en dan wordt je daar weer aan verslaafd. Dat is van de regen in de drup. Je moet zorgen dat je weer een natuurlijke slaap terug krijgt.

De enigste manier is doorzetten met niet te blowen. Dan zul je vanzelf wel in slaap vallen, dat kan niet anders.

En je school leidt nu ook omdat je veel blowt en weinig slaapt, dus veel gaat het niet uitmaken als je nu een tijdje slechter slaapt omdat je gestopt bent met blowen. Uiteindelijk wordt je er beter van :wink:

Ooit moet je de rekening betalen, voor jou is dat moment nu aangebroken.

En vergeet niet dat als je dit probleem oplost met een ander middel je uiteindelijk ook weer een oplossing moet zoeken voor dat middel. Zo wordt je denkbeeldige "rekening" alleen maar langer.

Persoonlijk denk ik dat je binnen een week of twee weer fatsoenlijk slaapt, maar geef het wat tijd en heb vertrouwen.
A
AxxessLid
01-01-2024, 00:00
#12
Idd, het is even doorbijten met je slaap maar na 2weken (MAX) slaap je zeker weer goed, probeer anders melatonine eens, dat 'kan' helpen (meningen zijn uitlopend).

De andere vormen zoals stress die je noemt zijn eigenlijk gevoelens die je met wiet/hash onderdrukt... zodra je een week of 2 gestopt bent zal je merken dat het eigenlijk veel leuker is... Je zal duidelijk scherper zijn en emoties weer opvangen.

Succes met je verslaving, wiet is een bitch... probeer niet recreatief te gebruiken anders val je snel terug.
g
geekosLid
01-01-2024, 00:00
#13
Sowieso slaap je na 2 weken niet blowen veel beter dan dat je ooit stoned geslapen hebt, uiteraard op voorwaarde dat je de wiet niet gewoon vervangt door iets anders.
l
legouskLid
01-01-2024, 00:00
#14
De keren dat ik was "gestopt" (wil zeggen een week max) toen merkte ik inderdaad al dat ik veel assertiever werd en eindelijk weer eens wat meer dingen ging doen, ik denk dat ik nu echt ga proberen om door te zetten en proberen door die 2 weken heen te komen.

Nog een vraagje, is het echt zo moeilijk om daarna recreatief te blowen zonder er weer opnieuw in te vallen? Want op zich vindt ik blowen nog best wel lekker maar het is alleen een "beetje" uit de hand gelopen allemaal.

Ik ben btw 20 dus een groot deel van mijn leven als echt volwassen denkend mens was ik onder invloed, heb dus eigenlijk een beetje de indruk dat ik niet echt een moment heb gehad in mijn mijn volwassen leven dat ik zonder wiet was. Ik ga nu dus een heel ander leven in, ff kijken hoe dat er uit ziet :tongueout:.

Bedankt voor de antwoorden allemaal, legousk
D
Dr GonzoLid
01-01-2024, 00:00
#15
legousk zei:
Nog een vraagje, is het echt zo moeilijk om daarna recreatief te blowen zonder er weer opnieuw in te vallen? Want op zich vindt ik blowen nog best wel lekker maar het is alleen een "beetje" uit de hand gelopen allemaal.
Klik om te vergroten...

daar zou ik maar een tijdje mee wachten als ik jou was,zeker een jaar....
de gewoonte sluipt er heel snel weer in.....
A
AxxessLid
01-01-2024, 00:00
#16
legousk zei:
...
Nog een vraagje, is het echt zo moeilijk om daarna recreatief te blowen zonder er weer opnieuw in te vallen? Want op zich vindt ik blowen nog best wel lekker maar het is alleen een "beetje" uit de hand gelopen allemaal.
Klik om te vergroten...

Uit persoonlijke ervaring ben ik 2x terug gevallen daardoor...
Wat toch wel vreemd was, na 2 weken clean en dan een joint ben je echt f* stoned... eigenlijk niet leuk meer stoned. Maar het vult wel weer je 'verveling'
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#17
Dat is nu eenmaal het nadeel aan een verslaving, als je er vanaf bent kun je het (bijna) nooit meer gebruiken. Recreatief gebruik is er niet bij voor een ex-verslaafde. Meestal dan toch.

Of je moet er echt helemaal vanaf zijn. Ik ben vroeger verslaafd geweest aan sigaretten. Nu niet meer. Ik kan echter nu een sigaret roken omdat ik dat eens wil doen en er vervolgens weer vanaf blijven zonder enige moeite. Maar toch doe ik het niet te vaak omdat ik weet dat de kans op terugvallen altijd aanwezig is.
D
Delcasa88Lid
01-01-2024, 00:00
#18
legousk zei:
Nou we zullen zien, in ieder geval een flinke tijd stoppen. Daar ben ik nu mee bezig, ga me nog niet echt bezig houden met men consumptie over een paar (veel) maanden.
Klik om te vergroten...
Zoals je aan mijn Ticker hieronder kan zien ben ik nu bijna aan maand van die sjeit af. Onze situaties zullen zeer vergelijkbaar zijn, ook ik rookte 3 jaar vrijwel dagelijks (nu 21) en ook ik merkte in mn 'nuchtere' leven de eerste tekenen dat ik moest gaan oppassen. Schoolwerk kwam op de grote stapel, huishouden liep achter, gewoon geen fut. Je kent het wel :wink:

Ook ik heb toen een aantal keer het 'inzicht' gehad dat het uit de hand dreigde te lopen maar verder dan een week kwam ook ik nooit en na die week had ik opvallend veel vrede met het feit dat mijn stoppoging eigenlijk gewoon 1 groot falen was geweest. Ik blowde dat idee wel weg :stoned:

Nu ben ik een maand gestopt en ben daar ontzettend blij mee! Ik kom weer in de buurt van de 'ik' die ik jaren geleden was, en die ik zonder het in de tussen tijd door te hebben eigenlijk heel erg ben gaan missen... Je veranderd sneller dan je door hebt en als je in zo'n belangrijke periode in je leven alleen maar troebele ervaringen op doet zal dit je je leven maar eens dwars kunnen zitten.

Ik wil je eigenlijk maar 1 ding meegeven: Heb KEIHARDE SCHIJT aan wakker liggen! Ja, het is kut. Ja, je zult over dingen gaan denken die je niet leuk vindt. Ja, je gaat dingen tegenkomen die je wilt veranderen en waarvan je misschien niet weet hoe je er aan moet beginnen. Maar begin er alsjeblieft aan want je graaft je eigen kuil alleen maar dieper als je het 'oplost' door het te negeren of weg te blowen!
B
BacingsPenLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ik wil je eigenlijk maar 1 ding meegeven: Heb KEIHARDE SCHIJT aan wakker liggen!
Klik om te vergroten...

hohoho! Pas op met wat je zegt! een nacht, dagen of zelfs weken weinig slapen kan er voor zorgen dat je psychotisch wordt! Daar ontstaan vaak meer problemen door dan een wietverslaving!

Je zou naar de dokter kunnen gaan zodat je (tijdelijk) medicijnen kunt krijgen om in slaap te kunnen vallen.

Vaak begint het ''echte stoppen'' pas na 8-12 weken... Tot die tijd schijnt het goed te werken om te ''robotten''

Dat wil zeggen, door het stoppen komen er vaak emoties boven water waar je niet zo goed raad mee weet.. Niet over nadenken, gewoon veel dingen gaan doen! (sporten, meer werken etc.)

Heb zelf sinds ik ben gaan minderen met blowen. niet zoveel zin meer om iets te gaan doen...(ben van mening dat het eigenlijk altijd een soort pauze is, van een paar weken, maanden of jaren.)

Ik drink nu een extra biertje savonds om in slaap te komen, maar merk dat dit ook uit de hand aan het lopen is dus zal ik je zeker neit willlen aanraden, maar het kan een (tijdelijke) oplossing zijn....

Verder kan je gaan proberen om boeken te lezen, of een andere (nieuwe) hobby te zoeken...

Probeer ook wat meer om te gaan met mensen die niet blowen.... Ga je verslaving niet vervangen voor een drugs als cocaine en speed. (zie heel veel blowers die dat hebben gedaan, en die zijn nu nog verder van huis ookal geloven ze dat zelf niet!!!)
l
legouskLid
01-01-2024, 00:00
#20
Nou ik moet zeggen dat ik nu op mijn 11de dag zonder wiet zit en dat het nog steeds redelijk goed gaat. Tot nu toe in die 11 dagen maar 1 avond gehad dat ik echt problemen had om in slaap te vallen (gisteren dus^^'), om 12uur s'nachts naar bed gegaan maar om 4u30 lag ik nog niet te slapen. Ik hoop dat het inderdaad over een paar maanden weer helemaal goed met me gaat en dat ik dan helemaal goed slaap^^.

Het vergt wel erg veel zelfdiscipline omdat ik in een studentenhuis woon en mijn omstanders gewoon gezellig doorgaan met jointjes roken maar dat is misschien ook wel goed voor me aangezien ik dat niet zoveel heb :P.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."