Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVriend verslaafd aan XTC en opweg naar een OD???

Vriend verslaafd aan XTC en opweg naar een OD???

15 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
L
Luc18Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik maak me de laatste tijd steeds meer zorgen om een vriend van me. Hij gebruikt al een paar jaar regelmatig xtc. Ongeveer 1 tot 3 keer per maand (Soms meer soms minder) Hij zal vast ook wel lange pauzes hebben gehad in die paar jaar. Maar het ergste is hoeveel hij neemt. Hij heeft al een paar keer 10 pillen van ongeveer 100-120mg weg geslikt op een feestje. Hier schrok ik al behoorlijk van. Dit vertelde hij later pas maar hij zag er niet eens zo extreem wazig uit op dat feest.

Maar nu is hij van plan 20 pillen (Waaronder ook een stuk of 5 minder zware) mee te nemen naar een feest. Dit is natuurlijk helemaal extreem en volgens mij ook echt levensgevaarlijk. Helemaal omdat hij vaak na een paar pillen zijn gebruik nauwelijks onder controle heeft en het soms niet eens door heeft dat hij er weer een heeft gepakt.

Ik heb al een paar keer voorzichtig geprobeerd duidelijk te maken dat hij echt veel xtc gebruikt en dat ik zo mijn twijfels heb of zijn gebruik nog veilig is. Maar zelf vind hij het allemaal nog wel mee vallen heb ik het idee. Ook merk ik dat hij het niet prettig vind als ik erover probeer te praten. Hij zegt dat iedereen moet doen wat hij prettig vind.


Is hij echt verslaafd?
En hoe zorg ik ervoor dat hij dat ene feest wel overleefd?!
D
DerangedLid
01-01-2024, 00:00
#2
XTC is niet verslavend en ook niet dodelijk.

Af en toe zitten er gewoon van die aanstellers tussen. Is niks om je zorgen over te maken.

Komt vanzelf een keer goed.

Tenzij hij hierna aan de coke gaat maar dat is zorg voor later.
P
PetrovicLid
01-01-2024, 00:00
#3
Verslaaft zal hij niet zijn, denk meer aan ZEER onverantwoord gebruik. Gewoon het er met hem over blijven hebben en als hij niet luisterd zal hij hoogstwaarschijnlijk op de blaren moeten zitten. Dan heb jij in ieder geval je ding gedaan.
e
endorLid
01-01-2024, 00:00
#4
Petrovic zei:
Verslaaft zal hij niet zijn, denk meer aan ZEER onverantwoord gebruik. Gewoon het er met hem over blijven hebben en als hij niet luisterd zal hij hoogstwaarschijnlijk op de blaren moeten zitten. Dan heb jij in ieder geval je ding gedaan.
Klik om te vergroten...

Hiermee ga ik akkoord.
Heb er ook niets bij toe te voegen.
A
ArizonaLid
01-01-2024, 00:00
#5
hij zal er niet aan overlijden, althans niet aan de hoeveelheid, wel kan hij uitdrogingsverschijnselen krijgen, dat is levensgevaarlijk.
Deranged zei:
XTC is niet verslavend en ook niet dodelijk.
Klik om te vergroten...
Alle genotsmiddelen zijn verslavend, maar ja, jou hersencellen zijn zo verpest, dat je opmerkingen niet meer serieus te nemen zijn :mrgreen:
D
DerangedLid
01-01-2024, 00:00
#6
Want naast dat alle genotsmiddelen volgens jou verslavend zijn tasten ze ook allemaal per definitie hersencellen aan?

Na het lezen van je post zijn er geloof ik bij mij wel enkele hersencellen afgestorven maar verder ben ik gewoon zo geretardeerd geboren vrees ik.

Jij toch ook?
A
ArizonaLid
01-01-2024, 00:00
#7
nee dat zeg ik niet, dat zijn jouw woorden
btw ik heb geen hersencellen, dus kunnen ze ook niet afsterven.. :sunglasses:
D
DreugeLid
01-01-2024, 00:00
#8
Pimp slap hem, WAKKER WORDEN BITCH
N
NathanielLid
01-01-2024, 00:00
#9
http://www.drugsforum.nl/viewtopic.php?f=41&t=27506

We hebben het over dezelfde vriend weer neem ik aan?

Dat hij het niet fijn vindt om erover te praten is wat mij betreft al een teken dat hij zelf ook wel weet dat hij slecht bezig is.

Ik zou hem toch maar, wellicht met een groep hechte vrienden als die er is, duidelijk maken dat jullie je ontzettend zorgen maken om zijn gezondheid en zijn leven. En ik weet niet hoe oud hij is maar als hij alsnog niet wil luisteren schroom dan ook vooral niet zijn ouders op de hoogte te brengen.

Met andere woorden :

Dreuge zei:
Pimp slap hem, WAKKER WORDEN BITCH
Klik om te vergroten...
e
endorLid
01-01-2024, 00:00
#10
Rabbithole zei:
Volgens mij is een OD xtc echt wel mogelijk. Misschien niet bij een gram mdma of wat dan ook, maar er komt echt wel een moment dat het extreem gevaarlijk wordt.
Klik om te vergroten...

Vanaf 50 pilletjes zal je wel een OD hebben volgens mij. :P
Ik ken ook iemand die er 10 slikt op een nacht.
Maarja.. Ik blijf zo ver mogelijk uit zijn buurt eigenlijk.
E
ElohtibbarLid
01-01-2024, 00:00
#11
Volgens mij is een OD xtc echt wel mogelijk. Misschien niet bij een gram mdma of wat dan ook, maar 20 pillen slikken is volgens mij wel echt erg gevaarlijk.
a
azgazaLid
01-01-2024, 00:00
#12
Zelfs als 20 pillen geen directe overdosis is (en dat is het zeker nog niet) is het alsnog zeer zwaar op het lichaam. Gezien mdma een stimulant is zal een dergelijke dosis behoorlijk zwaar vallen voor het hart en het lijkt me ook zéker niet ongevaarlijk.
Zijn gebruik is inderdaad massief onverantwoord en riskant, verslaving zal het niet zijn, de stof is niet verslavend. Onnadenkend gebruik en enorme risico's is het wel, ik hoop dat het je lukt hem er vanaf te praten. Als zijn lichamelijke veiligheid hem niet genoeg kan boeien (ernstig maar dat komt soms zo te zien nog voor ook) kan het misschien helpen om het argument in te zetten dat als men te veel en te vaak MDMA gebruikt de gevoeligheid afneemt en het gevoel wat mensen er zo aan waarderen nooit meer te ervaren is, en hoe zonde dat wel niet is?
W
WackieLid
01-01-2024, 00:00
#13
NIET verslavend vind ik ook weer verkeerd uitgedrukt.

Het is weinig verslavend in vergelijking met andere drugs. Alleen de zwakste geesten zullen moeite hebben XTC onder controle te houden. Hopen maar dat hij dus zeker geen andere drugs gaat proberen.

Het feit dat hij er niet over wil praten geeft aan dat hij weet dat het niet goed zit. Als hij zoveel gebruikt als hij doet terwijl hij er niet over wil praten mag dat imo best een verslaving genoemd worden.

Waarschuwen dat het niet meer werkt na verloop van tijd is wat laat denk ik. Hij gebruikt nu zoveel omdat het niet meer werkt. Vraag hem eens naar zijn eerste XTC ervaring, vraag hem hoe hij zich voelde en hoeveel hij ophad. Waarschijnlijk voelde hij zich geweldig en had hij gewoon 1 of 2 pilletjes op. Dat lijkt me een mooi uitgangspunt om uit te leggen dat hij nu op een doodlopende weg zit en beter vroeg zijn kop uit het zand haalt dan laat.
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ik heb een tijd lang veel te veel xtc gebruikt (100 pillen waren op in 2 maanden eigen gebruik)
op een gegeven moment dubbele long onsteking gehad vanwege mijn zeer lage weerstand toen de tijd, lag 3 maanden ziek op bed zelfs toen nam ik nog weleens xtc maar het werd wel erg link na 3 maanden 39-40 graden koorts, ben er toen zonder problemen direct mee gestopt. Nu slecht incidenteel gebruik (1-3 x per jaar) Een OD zal je niet snel krijgen maar je hebt er altijd risico op als je het veel gebruikt...

Ik vond/vind het absoluut wel verslavend persoonlijk heb het nu alweer een tijd niet gedaan en ook geen behoefte meer aan. Ik heb ook wel een smint doosje met superman pilletjes opgegeten in 1 avond ook zeker 20-30 maar de lol gaat er snel vanaf dat zal je vriend ook merken hoop ik.
Het beste is om hem wakker te schudden als het kan met waar hij mee bezig is.
Zorg als je hem los ziet gaan dat hij/zij voldoende water drinkt, en en het is niet jouw verantwoordelijkheid maar ik snap je situatie volledig.
Heel veel succes en sterkte!
v
vaarklaasLid
01-01-2024, 00:00
#15
Mathijs zei:
Ik heb een tijd lang veel te veel xtc gebruikt (100 pillen waren op in 2 maanden eigen gebruik)
Klik om te vergroten...
Ik moet hier even op reageren.

WOW :openmouth: :openmouth:

Ik wist dat sommige mensen kunnen overdrijven en dat het verbazend is wat mensen aan drugs naar binnen kunnen werken en wat het lichaam allemaal moet verwerken. Maar 100 pillen in 2 maanden, 20-30 pillen op een avond??? respect zeg.. ik ga al over m'n nek bij de gedachte.
Een pilletje kan leuk zijn, 2 als je het gevoel wil uitsmeren, hooguit 3 als de pillen niet zo sterk zijn. Ik ken mensen die er wat meer weg kunnen werken, 5 a 6, maar that's it. En dan voel ik al wat het mijn lichaam aan doet.
Jij overtreft de overtreffende trap. Ook verbazend wat het lichaam wel niet aan kan. Goed te horen dat je er mee bent gestopt. Ik heb best wel wat ervaring met drugs en in mijn omgeving + werkveld, en wel gevallen mee gemaakt met verslaving van XTC, maar vrij zeldzaam.

Als je maar pillen blijft nemen, wat doet het dan met je? Je voelt op een gegeven moment toch alleen het speed effect? en wordt je er niet erg strak en wazig van? Merk je verschil van functioneren na dat excessief gebruik? in leren, werken, lichamelijke problemen? of gewoon niks? Dan bedoel ik vooral de lange termijn effecten. of is het nog kort geleden?

btw, in mijn werkveld ken ik iemand die 20 pillen op een avond heeft genomen en sindsdien andere pillen moet slikken om de stemmen in zijn kop te moeten dempen. Moet er wel bij zeggen dat hij al gevoelig was voor psychoses e.d., maar die 20 pillen waren de trigger en dus de oorzaak.
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik verspreide ze altijd maar heb er wel eens 5-7 in een keer genomen maar je kan het veel beter verspreiden en kwam zo in het weekend rond 15 ofzo nemen maar het was absoluut niet meer het echte mdma gevoel ,maar wel een rush en spreek mensen makkelijk aan dus nee het is niet zoals je het meestal de eerste keer doet Ik heb het na 2-3jaar weer eens gedaan toen was het weer als vanouds hoe het hoort. Het lichaam kan veel aan zolang je goed blijft eten maar voor NIEMAND aan te raden. Let eens op als je kunt of hij wel genoeg blijft eten en hij zal zelf ongetwijfeld inzien wat het met hem doet. En goed,genoeg slaapt.En als hij het echt niet zelf inziet externe hulp vragen zou mijn advies zijn. Hopelijk heb je er wat aan. Zolang hij geen pillen eet met kerst bij je familie als 15-16 jarige doet...(schaamme nog kapot hoewel niemand het doorhad)
Best of luck to both of you!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."