Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsMoeilijk om uit een drugswereld te geraken.

Moeilijk om uit een drugswereld te geraken.

26 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
s
sebatianLid
01-01-2024, 00:00
#1
Goed advies joanas123

Svali; kan zeer snel gaan wanneer je jong bent en wanneer geen of weinig geld hebt, kan je de gekste dingen doen om high te worden, trouwens ook op latere leeftijd.
s
sinslordLid
01-01-2024, 00:00
#2
Owja en wat Mullholland zegt

Nederland telt naar schatting 30-40.000 cannabis verslaafden en meer dan 1 miljoen mensen die afhankelijk tot ernstige misbruik van Alcohol.

die 1 miljoen alcohol gebruikers zijn ook meestal naar mijn mening erg hypocriet want alcohol doet niks verkeerd is gewoon drinke xD
M
Mulholland DriveLid
01-01-2024, 00:00
#3
Het lastige aan cannabis en de 'verslavende werking' daarvan is dat cannabis vrijwel altijd gebruikt wordt in combinatie met tabac (nicotine)

Wat hierbij dan vaak wordt vergeten, zelfs door klinieken als de Jellinek, is dat nicotine een onwaarschijnlijk veel zwaarder verslavend middel is, naast een puur vergif. Zoals alcohol.

Dat betekent dus dat als men al jaren joints rookt met nicotine erin, men waarschijnlijk ook rookverslaafd is en dit element wordt enorm onderschat. Dit komt omdat de nicotine zeer onbewust verslavend is (onbewust steek je peuken op, stoned willen worden is een bewuste overweging: doe ik het vanavond weer? of niet?) Dit komt tevens omdat nicotine, hoe belachelijk ook, geheel is geaccepteerd in de maatschappij en zelfs wordt ondersteund door de overheid. Hierdoor wordt een blowverslaving vaak afgedaan als erg slecht, terwijl hele bevolkingsgroepen alcohol en nicotine nuttigen, stoffen waar je ook echt anders van gaat functioneren in de maatschappij.

Wat ook belangrijk is om in de gaten te houden is dat de keuze om stoned te worden meestal een psychologische keuze is, terwijl de fysieke 'trek' vooral je lichaam is die om iets vraagt. Vraag bij jezelf af of dit in feite een 'rooktrek' is, en je in feite met blowen het roken 'verheerlijkt'.

Welnu, ik wil hier helemaal niet zeggen dat blowen makkelijk is om mee te stoppen, ik gebruik al jaren cannabis, 12 jaar.

Wat ik wel wil zeggen is dat ik uiteraard graag wilde stoppen. Vriendenkring, bepaalde hobbys en bezigheden waar het bijhoort, al die excusen heb ik al gehad. Ik heb uiteindelijk voor mezelf besloten dat als ik wezenlijk met cannabis wil ophouden, ik het roken zal moeten opgeven. Als je cannabis altijd puur rookt is het geheel niet verslavend en de werking is ook eens heel anders.

Verder is stoppen met een verslaving niet kijken naar de stof zelf. Die is namelijk verslavend, en een verslaving heet zo omdat je er niet mee KAN stoppen. De enige manier om werkelijk wijzer te worden is accepteren dat de identiteit die je hebt opgebouwd in combinatie met drugs verandert moet worden. Het is niet stoppen met een verslaving, het is accepteren dat je het onbekende in moet, een nieuwe 'zelf' moet vinden. Een identiteitsverandering moet ondergaan.

Advies voor de openhartige 14 jarige: alls je ook sigaretten rookt STOP daar dan onmiddelijk mee. Dit is het vetste drugsforum wat ik ken, en nicotine is de meest belachelijke en slechte drugs die bestaat.

Daarom staan overheden het toe en stimuleren ze het zelfs: populatie evenwicht en het voeden van de medische wereld.

Drugs waarvan je gaat trippen, gaat nadenken en van gaat achterover leunen worden verboden of gedogmatiseert, omdat je hiervan anders naar de maatschappij en jouw rol daarin gaat kijken.

Het is geen toeval dat de ontwikkeling van LSD initieel door de overheid enorm is gefinancierd en vervolgens massaal is verboden.
M
MacLeodLid
01-01-2024, 00:00
#4
Jep. Nu verwijderd.
V
VinzillaLid
01-01-2024, 00:00
#5
op 14jarige leeftijd raad ik eerder een shocktherapie aan vooral op het nemen van harddrugs
duidelijk maken wat er van je word als je dit op je 25ste nog doet (als je het dan nog kan doen)
leef/woonomstandigheden van mensen die hun leven vergooid hebben aan de harddrugs
dan denk je wel eens 2 x na eer je nog eens wat amfetamine naar binnen werkt.
S
SvaliLid
01-01-2024, 00:00
#6
In feite heb je natuurlijk gelijk, maar butaangas inhaleren...

kom op zeg! :openmouth:
Klik om te vergroten...
L
Louisje8900Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik noem louise & ik ben nog geen 14.
Ik ben vroeger, beginnen omgaan met mensen die ouder waren dan mij.
Zo ben ik in de drugswereld terecht gekomen.
Iedere dag rook ik wiet.
Ik heb ook al speed & coke genomen.
Ik ben daar niet echt preus op. Heel mijn familie kan het eigenlijk niet meer aan.
Ik kom iedere dag achter school droggie naar huis. Ik ben een goed leerling op school.
Maar tog lig ik bijna buiten door mijn gedrag. Het maakt mij echt kapot. Voor het minste dat er gebeurd kom ik boos. Ik ben gerust in alles en iedereen en ken mijn grenzen niet meer. Ik heb al meerdere keren proberen te stoppen. Maar het lukt niet. Of ik denk dat tog, het is gewoon onmogelijk om te stoppen als al je vrienden iedere dag aan de wiet enzo zitten. Als je daarbij zit kan je tog moeilijk neen zeggen?
M
MDMCLid
01-01-2024, 00:00
#8
Louisje8900 zei:
Ik noem louise & ik ben nog geen 14.
Ik ben vroeger, beginnen omgaan met mensen die ouder waren dan mij.
Zo ben ik in de drugswereld terecht gekomen.
Klik om te vergroten...
Als je 14 jaar bent, moet je maar met mensen omgaan van jou eigen leeftijd. Oudere mensen hebben zelf de verantwoordelijkheid om te beslissen of ze nou bepaalde dingen wel of niet doen. Maar jou betrekken in zaken zoals hard drugs is toch wel kwalijk vind ik persoonlijk.

Louisje8900 zei:
Iedere dag rook ik wiet.
Ik heb ook al speed & coke genomen.
Klik om te vergroten...
Daar zou ik toch echt mee gaan oppassen. Jou brein is nog niet uitgegroeid, en totaal niet voldoende ontwikkeld. Drugsgebruik op jou leeftijd kan zorgen voor schade in de toekomst. Daarnaast ga je bij een intensief gebruik zaken verwaarlozen en zal je aan het einde van de rit er bedrogen uitkomen. Op dit moment is alles nog leuk en spannend. Maar zodra je zelfs 20 bent, zonder opleiding zit en met je neus full time in de shit zal je wel anders piepen.

Louisje8900 zei:
Ik ben daar niet echt preus op. Heel mijn familie kan het eigenlijk niet meer aan.
Klik om te vergroten...
En terecht! Je zou je eigenlijk moeten schamen.

Louisje8900 zei:
Ik kom iedere dag achter school droggie naar huis. Ik ben een goed leerling op school.
Maar tog lig ik bijna buiten door mijn gedrag. Het maakt mij echt kapot. Voor het minste dat er gebeurd kom ik boos. Ik ben gerust in alles en iedereen en ken mijn grenzen niet meer.
Klik om te vergroten...
Je geeft duidelijk aan dat het je karakter en je gedrag veranderd. Je erkent zelf je eigen problemen, en ziet de gevaren.

Louisje8900 zei:
Ik heb al meerdere keren proberen te stoppen. Maar het lukt niet. Of ik denk dat tog, het is gewoon onmogelijk om te stoppen als al je vrienden iedere dag aan de wiet enzo zitten. Als je daarbij zit kan je tog moeilijk neen zeggen?
Klik om te vergroten...
Wees sterk en hou vol. Doe alles met mate, een keer een jointje roken op die leeftijd is nog vrij onschuldig. Maar zodra je dit elke dag, of vaak gaat gebruiken gaat dit eindigen in een verslaving. Die je veel geld gaat kosten, je duf maakt, je laks maakt, je karakter vernaggelt, je vergeetachtig maakt. Dat je daarnaast ook harddrugs zoals cocaine en amfetamine gebruikt op die leeftijd heb ik hier boven al mijn preek over gehouden. Niet verstandig dus. Zoek echt zsm andere vrienden uit, en bespreek dit met je ouders/familie, en mensen waar je steun bij kan zoeken.

Grijp in zolang het nog kan en verneuk je jeugd niet. Zodra je wat ouder bent kan je altijd nog fatsoenlijk van alles proberen. Dan ben je hopelijk verstandig, en volwassen genoeg om te kunnen inzien wat je de gevaren zijn en of je het dan ook daadwerkelijk echt wilt gaan gebruiken. :wink:
g
gia79Lid
01-01-2024, 00:00
#9
mdmc, goede reactie!!!!!! Ik kan t niet beter, ben wel even stil, 13 jaar is echt TE jong.... Zoek hulp voor het 'te laat' is!! Via je huisarts of decaan op school...
S
SvaliLid
01-01-2024, 00:00
#10
In een ander topic gaf ze al aan butaangas te inhaleren om te trippen, dat doen zelfs hardcore junks niet eens. Dus ik ben bang dat het al te laat is...
s
sebatianLid
01-01-2024, 00:00
#11
Nimmer is iets te laat, paternalisme denk niet zo'n goed idee, of fatalisme;
er is altijd een andere weg!
j
jonas123Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Louisje8900 zei:
Ik noem louise & ik ben nog geen 14.
Ik ben vroeger, beginnen omgaan met mensen die ouder waren dan mij.
Zo ben ik in de drugswereld terecht gekomen.
Iedere dag rook ik wiet.
Ik heb ook al speed & coke genomen.
Ik ben daar niet echt preus op. Heel mijn familie kan het eigenlijk niet meer aan.
Ik kom iedere dag achter school droggie naar huis. Ik ben een goed leerling op school.
Maar tog lig ik bijna buiten door mijn gedrag. Het maakt mij echt kapot. Voor het minste dat er gebeurd kom ik boos. Ik ben gerust in alles en iedereen en ken mijn grenzen niet meer. Ik heb al meerdere keren proberen te stoppen. Maar het lukt niet. Of ik denk dat tog, het is gewoon onmogelijk om te stoppen als al je vrienden iedere dag aan de wiet enzo zitten. Als je daarbij zit kan je tog moeilijk neen zeggen?
Klik om te vergroten...

dag Louise ik ben Jonas een jongeman van 15jaar ik herken mezelf in jouw.
ik rookte al 2 en half jaar jointjes
en al een jaartje ongeveer elke dag ook heb ook coke genomen en xtc.
ik had de zelfde problemen als jij nu hebt.
problemen thuis op school,...
ik ben een tijdje geleden(ongeveer 2weken geleden) gepakt door de politie met wiet voor de 2de maal.
ik ben ondertussen gestopt met wiet roken en ben in therapie gegaan bij een drugs hulp centrum.
met de mensen daar kan je over je problemen praten het heeft mij goed geholpen en ik denk dat het verstandig is als jij het ook een keertje gaat proberen.
de eerste keer dat je in z'n centrum komt voel je je ongemakkelijk maar eens dat je je begeleider goed leert kennen help het je!
voor mij was het ook een hel om er met te stoppen maar waar een wil is een weg.
het is helemaal niet eenvoudig je word er gek van maar je moet er van overtuigd zijn dat het niet goed is voor je.
probeer af te bouwen met blowen rol een jointje en rook een beetje van hem, laat hem uit gaan en steek hem de volgende dag terug op en zo telkens minder en minder het lukt je zeker!
vraag aan de mensen met wie je omgaat dat ze je ermee willen helpen dat ze jouw bijvoorbeeld geen joint of een lijntje coke aanbieden.
als je vraagt om van hun joint te trekken dat ze het telkens weigeren.
ik heb het ook zo gedaan, je vrienden gaan er begrip voor moeten opbrengen anders zijn het geen goede vrienden en kan je beter met andere mensen omgaan.
Het is een moeilijke periode voor je ik herken het helemaal.
maar probeer het en hou het vol!!!
succes
S
SvaliLid
01-01-2024, 00:00
#13
sebatian zei:
Nimmer is iets te laat, paternalisme denk niet zo'n goed idee, of fatalisme;
er is altijd een andere weg!
Klik om te vergroten...

In feite heb je natuurlijk gelijk, maar butaangas inhaleren...

kom op zeg! :openmouth:
M
Mulholland DriveLid
01-01-2024, 00:00
#14
En ik wil ook nog kwijt dat je je absoluut niet hoeft te schamen! Ieder mens die in een bepaalde levensfase is kan vatbaar worden voor stoffen, en de chemische werking van het menselijk lichaam is mogelijk een van de meest geraffineerde mechanismen in het universum. Het is niets om te schamen dat je vatbaar bent geworden voor het 'bewerken' van deze mechanismen daar het niet jouw schuld is. Juist zou je trots moeten zijn dat je je probleem inziet, laat dit de weg zijn die je nu volgt: een van bewust zijn van wat je denkt en voelt.

De mensen die zich mogelijk zouden kunnen schamen zijn de mensen waarmee je gebruikt die zelf wel al ouder zijn.

Zij zouden jou in de gaten moeten houden. Als ze puur doorgaan met gebruiken in jouw bijzijn terwijl ze op de hoogte zijn van je probleem ermee dan zou je je ook kunnen afvragen wát voor een vrienden dit dan wel zijn.

Groet en alle sterkte,

Mulholland dr.
s
sinslordLid
01-01-2024, 00:00
#15
Lousi,

Je moet je echt aanmelden bijde GGZ in jou omgeving!

Je moet op dit moment afgezonderd worden van de maatschappij omdat je een gevaar "kan" vormen voor jezelf en je omgeving hierdoor en niemand weet hoe dit verder kan lopen als je er zo mee door gaat.

Ik denk dat een Crisis-Opname terecht is voor je en dat je eigenlijk alles op een rijtje moet zetten je zult er ook meer rust ervaren. De eerste 2 weken zullen zwaar zijn daarna raak je eraan gewend.

Je bent 14 jaar en dit is de moment dat je nog kan leren, beter een paar maandjes weg dan jou ouders en je toekomst+ ik denk dat die mensen uit de wereldje je dan ook met rust zullen laten.

Goed praten bij de GGZ.
M
Mulholland DriveLid
01-01-2024, 00:00
#16
Wat sinslord zegt bedoel ik ook.

En is er goed onderzocht hoeveel van die 40000 mensen ook nicotine verslaafd zijn? Ik zal je zeggen: nee.

Ik ga er vanuit dan 90% dat is.

Dus wat is nou een blowverslaving? Op de lijst van meest verslavende middelen heeft THC een hele lage plek, terwijl alcohol en nicotine de top 4 zijn qua verslavende werking.

Als je een keer per week een gram amnesia haze puur rookt zonder nicotine, geloof me je zal spacen en hard gaan elke week, op die avond. Ben je dan verslaafd? Als je iets elke week wil gebruiken? Misschien wel. Er zijn mensen die gaan elke avond bier drinken na hun werk (ik moet er niet aan denken) zijn die dan verslaafd? Ik denk van wel. Maar het zijn 'well to do' people, en zij kunnen sluimerend verslaafd zijn en wel meedoen aan deze zieke wereld.

'drugs' verslaafden worden gestigmatiseerd en afgedaan als losers, terwijl de hele maatschappij verslaafd is aan alcohol, roken, voetbal, ik hou van Holland en andere pulp.

De vraag moet nu gesteld worden: wát is een verslaving? Het antwoord is veel te ver gezocht. Hulp instanties, medicatie, reïntegratie etc. Terwijl het antwoord zo simpel is:

'een verslaving is iets waar je niet mee kan stoppen'

De chemische werking van de hersenen werkt zo dat alles verslavend is. Mensen die elke week hun verdiende geld over de balk willen smijten al shoppend, in de hoop dat ze zich daardoor beter zullen gaan voelen zijn ook verslaafd. Ze MOETEN wekelijks winkels in en uit. Dit is niet alleen omdat dit leuk voor die mensen lijkt en het een welkome afwisseling lijkt van hun eentonige en lege bestaan, maar vooral omdat de hersenen zo werken dat gedane processen graag herhaald worden: zo kan het brein beter de chemische stroom beheersen en zo kunnen mensen het bewustzijn indelen en zin geven.

Waarom blijven mensen 30 jaar naar voetbal kijken en telkens hetzelfde eentonige gedoe toeschreeuwen waarom verrijken ze hun levens niet met nieuwe hobbys, vrienden en werk? Omdat ze verslaafd zijn aan hun identeit, en denken dat deze monolitisch is. Alle processen zijn verslavend en worden graag herhaald.

Een verslaving is tweeledig: het is hoe de maatschappij kijkt naar bepaalde mensen en stoffen en hun collectief geheugen, en het is hoe het individu omgaat met zijn identiteit en zijn zelfkennis.

Mulholland dr.
M
Mulholland DriveLid
01-01-2024, 00:00
#17
:smoke:

K zit dan ook nu een dikke stick te smoken

:mrgreen:
M
Mulholland DriveLid
01-01-2024, 00:00
#18
Is dit spam?
s
sinslordLid
01-01-2024, 00:00
#19
Mullholland,

Ik zat zojuist weer je gehele uitleg over cannabis/nicotine/alcohol telezen wat ik erg leuk en leerzaam vindt (jammer van mijn cannabis geheugen dat ik veel vergeet) Maar ik vroeg me af wat "gedogmatiseerd" betekend?

Cheers van sinsje :stoned:


Owja en ik heb nog commentaar, Je vroeg of bij die 40.000 cannabis verslaafde ook onderzoek is gedaan naar de % nicotine verslaafde ertussen.

Helaas heb je inderdaad gelijk de antwoord is: Nee

Dus ik vindt het feitelijk een waardelooze onderzoek omdat het gewoon nog zoveel verder is kunnen gaan wat op veel factoren dus ook heel veel verklaringen zou op leveren.
l
lsdliciousLid
01-01-2024, 00:00
#20
enige kans om uit het milieu te raken is simpel maar hard

BREKEN MET JE VRIENDENKRING


grtzz

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."