Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsverslaafd?

verslaafd?

32 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
d
d1g1tal1sLid
01-01-2024, 00:00
#1
En probeer eens met de dokter te praten. Misschien is dexamfetamine of iets soortgelijks op recept wel iets voor je. Hoef je er ook niet meer over te liegen. Dokter mag er niet met anderen over praten dus je probleem is daar veilig. Er over praten help sowieso al.
c
calimero_aLid
01-01-2024, 00:00
#2
Als je eenmaal op het punt bent om aan jezelf toe te geven dat je een probleem hebt, heb je volgens mij meestal al een gróót probleem. Dan zijn dingen vaak al uit de hand gelopen.

Ik lieg tegen mijn gezin, tegen mijn vrienden. Verstop dingen, ga de deur uit zonder te zeggen waar ik heen ga. Mijn omgeving is naïef, ze hebben niks door en ik voel me een extreme bedrieger. Ik riep altijd ik kan best een dagje zonder, maar ben er gister keihard achter gekomen dat ik mezelf voorloog.

Dus ja, ik heb het er aan toe om toe te geven dat ik een probleem heb. Nu de rest nog...

:(
m
misslindaLid
01-01-2024, 00:00
#3
waaraan ben je verslaafd als ik vragen mag?

Dat je het zelf door hebt dat je verslaafd bent is al wel een stap in de goede richting lijkt mijn.
Probeer eerlijk te zijn tegen je vrienden en je Vrouw/ Man. Vooral tegen je partner zij/ hij kan je waarschijnlijk wel bijstaan en hoe langer je liegt des te moeilijker het word. Zoek hulp maar vooral wees eerlijk want een relatie op een leugen is geen relatie en dat verdiend je wederhelft ook niet vind ik. Vecht voor je gezin het is het mooiste in je leven wat je kan krijgen vind ik en dat mag drugs echt niet kapot maken!

dus als ik jou was had ik me partner in vertrouwen genomen en hulp gezocht om zo snel mogelijk van me verslaving af te komen.
ik weet natuurlijk niet waarom je gebruikt en wat maar als je gebruikt omdat je je ongelukkig voelt ofzo probeer dat dan ook aan te pakken zodat je weer lekker in je vel komt te zitten zonder drugs.

heel veel sterkte

Liefs
B
Blauw KonijnLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ja, raar is dat hé. Dat een verslaving ervoor kan zorgen dat je helemaal niet door hebt (o.a. kop in het zand) dat je ernstig verslaafd bent en dat je ook niet doorhebt dat je nieuwe patroon (verslavingspatroon) je leven aan het verkloten is.

Heel fijn dat je het nu ziet! Ik ben het helemaal met Linda eens dat het goed is om te delen. Mocht die stap je nog niet lukken, om welke reden dan ook, dan adviseer ik je om iig hier veel dingen te posten/vragen/delen etc. Mij helpt het erg.

Succes!
c
calimero_aLid
01-01-2024, 00:00
#5
Bedankt voor de reacties. Het is inderdaad heel erg raar dat je er zo ver inzit voor je dat door hebt.

Ik ben verslaafd aan speed. Gebruik inmiddels zo'n twee jaar al bijna dagelijks. Ben begonnen omdat ik hoorde dat je je met Asperger (vorm van autisme) je zo goed als "normaal" voelde als je speed gebruikte. Dus geprobeerd en inderdaad, ik functioneer bijna als een normaal iemand op speed.

Ik ben dus op dit moment vooral op zoek naar een alternatief. Want als ik heel eerlijk ben: mijn gezin heeft mij nodig en soms moet ik daarvoor normale dingen kunnen doen (praten met artsen, instanties en dergelijke) die ik absoluut niet kan zonder de speed. :(

cali
B
Blauw KonijnLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik heb geen/nauwelijks kennis over asperger en ik heb geen ervaring met speed.

Hoe gaan andere mensen met asperger hiermee om? Als speed zo'n positief effect heeft hierop, dan moet er toch bepaalde medicatie zijn die iets soortgelijks in werking stelt lijkt me?!

Ik ben nooit verder gegaan dan wiet/hash, dus ik kan je hierbij niet adviseren. Wel weet ik dat op dit forum veel ervaringsdeskundigen ''rondlopen''. Misschien is het handig om ook eens een topic onder het kopje ''speed'' aan te maken, tenminste als je iets soortgelijks, maar onschuldigers zoekt.
m
misslindaLid
01-01-2024, 00:00
#7
ik ben het met blauw konijn eens als jij het nodig hebt om "normaal"te kunnen leven dan kan ik me voorstellen dat je niet zonder kan maar liegen enzo hoort niet bij een normaal gezin he

praat er met deskundige mensen over en vraag na de alternatieve er zal vast iets zijn wat de zelfde werking heeft ongeveer denk ik
c
calimero_aLid
01-01-2024, 00:00
#8
misslinda zei:
maar liegen enzo hoort niet bij een normaal gezin he
Klik om te vergroten...


Dat weet ik, en ik zou er ook liever open over zijn, maar het is een no-go subject hier. Ik heb een paar keer geprobeerd erover te praten en hoewel mijn partner weet dat ik het "af en toe" gebruik en dat zelfs aanmoedigd (juist omdat ik dan normaal kan functioneren) is verslaving blijkbaar een taboe onderwerp...

Dus het is lastig...
w
willemvLid
01-01-2024, 00:00
#9
Denk dat het wel verstandig is om eerlijk te zijn naar je partner dat is een belangenrijke stap. Vooral als ze je aanmoedigt te gebruiken dan moet ze vindt ik ook rekening houden met de vele risico's. Er zijn verder een hoop instanties die gespecialiseerd zijn in verslavingszorg. Daar kunnen ze ambulant trainingen of modules geven. Daarin kan je zicht krijgen op je gebruik en krijg jr tips om te stoppen/minderen. En als je het echt niet trekt zijn er nog zoveel klinieken waar je uit kan kiezen voor een opname. Mogelijkheden zat maar dan moet je toch ergens gaan praten. Of je moet heel sterk zijn en het zelf kunnen maar dat lukt bijna niemand.

Kan verder heel goed begrijpen waarom je speed gebruikt heb zelf vaker het effect gezien bij mensen met autisme. Het is de ideale combinatie voor een verslaving en hoe eerder je je gebruik onder controle hebt hoe minder complicaties je eraan overhoudt. Je kiest uiteindelijk zelf wat je wilt hiermee.
c
calimero_aLid
01-01-2024, 00:00
#10
hey,

bedankt allemaal voor de reacties.

tsjah ook al is ritalin/dex ook troep ik kan gewoon niet zonder. Zonder speed functioneer ik niet, dan kan ik niet zelfstandig het huis uit, niet met mensen praten, nog geen boodschap doen bij de supermarkt :( . Mét speed merk je helemaal NIKS aan me dan ben ik een normaal mens.
m
misslindaLid
01-01-2024, 00:00
#11
ik kan me heel goed voorstellen dat het lastig is om open kaart te spelen maar heeft ze dan helemaal niks door? vrouwen hebben zulke dingen vaak wel snel door hoor of ze gaan andere dingen denken als jij in avond weg gaat zonder te zegge waar heen. ik zou persoonlijk van alles in me hoofd halen.

maar hoe lastig het ook is wees eerlijk ze zal wel schrikken maar je moet eerlijk zijn in een relatie samen sta je sterker dan alleen.

heel veel sterkte
u
universal*flowLid
01-01-2024, 00:00
#12
calimero_a zei:
Ik lieg tegen mijn gezin, tegen mijn vrienden. Verstop dingen, ga de deur uit zonder te zeggen waar ik heen ga. Mijn omgeving is naïef, ze hebben niks door en ik voel me een extreme bedrieger.
Klik om te vergroten...

Nee hoor. Ik denk dat jou omgeving best weet (tot op zeker hoogte) wat er aan de hand is. Ze willen het alleen niet weten, of ze zitten met hun handen in het haar en weten niet wat ze er mee aan moeten.

Ik weet natuurlijk niet wat jou verslaving is en wat er speelt.
Maar uit eigen ervaring: Een goede vriend van me was/is verslaafd aan heroine. Hij vroeg mij laatst ook: Had je dan helemaal niks in de gaten? Waarom heb je me niet gezegd dat ik moest stoppen?
Ik: Meen je dat nou?? Ben je serieus?? Ik heb je 1000x gevraagd te stoppen, uit te kijken, maar je wilde het niet horen. Je werd boos. Vervolgens heb ik er niet meer over gepraat, bang je kwijt te raken en helemaal geen invloed meer op je uit te kunnen oefenen.

Ik hoop dat dit je helpt de situatie wat beter in kaart te brengen.

Succes en sterkte!
c
calimero_aLid
01-01-2024, 00:00
#13
d1g1tal1s zei:
En probeer eens met de dokter te praten. Misschien is dexamfetamine of iets soortgelijks op recept wel iets voor je.
Klik om te vergroten...


Dat staat inderdaad op de planning, ik ben moed aan het verzamelen maar heb al een vriendin gevraagd mee te gaan :)
m
misslindaLid
01-01-2024, 00:00
#14
calimero_a zei:
d1g1tal1s zei:
En probeer eens met de dokter te praten. Misschien is dexamfetamine of iets soortgelijks op recept wel iets voor je.
Klik om te vergroten...


Dat staat inderdaad op de planning, ik ben moed aan het verzamelen maar heb al een vriendin gevraagd mee te gaan :)
Klik om te vergroten...

sterkte! je kunt het wel.
je word er alleen maar beter van

xxx
c
calimero_aLid
01-01-2024, 00:00
#15
Inmiddels een week niet gebruikt, maar omg wat is het moeilijk :(
m
misslindaLid
01-01-2024, 00:00
#16
calimero_a zei:
Inmiddels een week niet gebruikt, maar omg wat is het moeilijk :(
Klik om te vergroten...

goed bezig! sterk zijn je kunt het wel denk aan je gezin

sterkte
C
Carlo86Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Interessant topic,

Weet aardig wat over Asperger omdat mijn neefje dat heeft, tevens had een voormalig collega op 't werk het ook. Hij heeft me er veel over verteld, het was een intelligente jongen waarvan nauwelijks wat van aan te merken viel. Het enige wat mij opviel is dat die compleet gestrest werd als bijvoorbeeld het werk schema voor de week omgedraaid of verschoven werd. Verder was hij heel goed in het vak en heb ik veel van hem geleerd, echter verloor hij soms het complete overzicht op het geheel. Weet natuurlijk niet wat bij jou allemaal van toepassing is rondom Asperger, weet wel dat het een erg onbegrepen ''stoornis'' is, het is namelijk heel breed. Veel mensen weten er veels te weinig van en vullen zelf dingen in, het is overigens knap van je dat je het durft aan te geven :)

Verder heb ik vroeger ook aan de speed gezeten en ik kan alleen maar zeggen dat je dat echt niet als een ''medicijn'' moet gaan gebruiken, ik werd er functioneel gezien ook beter van maar op langer termijn (dagelijks) word je gewoon compleet gesloopt. Volgens mij zie je dat zelf natuurlijk wel in en alles begint altijd met de eerste stappen :wink:

Veel Sterkte dan maar!
w
willemvLid
01-01-2024, 00:00
#18
Voor zover ik weet schrijven sommige psychiaters dexamfetamine of ritalin voor bij autisme. Heb dat laatst ergens gelezen weet er verder niet veel vanaf.
C
Carlo86Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Ben natuurlijk geen psychiater of psycholoog maar sta heel sceptisch over het gebruik van dexamfetamine of ritalin bij mensen met een vorm van autisme, ik weet dat ze er tijdelijk beter op kunnen functioneren maar er zijn een paar risico's aan verbonden die naar mijn mening niet op wegen tegen de positieve effecten van de medicatie. Heb even kort gezocht naar risico's van methylfenidaat


-Ritalin kan een verhoogde bloeddruk en een verhoogd risico op hartritmestoornissen en herseninfarcten veroorzaken. Alleen al daarom mag Ritalin nooit zonder tussenkomst van een arts voorgeschreven worden, bestaan er al problemen op het gebied van hart-en vaatziekten dan is behandelen met Ritalin uit den boze.

-Bijwerkingen die te maken hebben met het afhankelijk worden van amfetamine-achtigen: medicijnverslaving, ontwenningsverschijnselen, overdosis, zelfmoord

- Bij ongeveer 20% kan misselijkheid, buikpijn en maagpijn optreden: dit bevordert de eetlust natuurlijk ook niet echt, die al door methylfenidaat wordt onderdrukt.

- Net als bij het gebruik van speed en cocaïne zien we soms het optreden van een droge mond, hartkloppingen, een gejaagd gevoel, diarree, nerveusiteit, geïrriteerdheid en stemmingswisselingen

-En dan is er nog een scala aan psychologische bijwerkingen zoals daar zijn: veranderingen in het beoordelingsvermogen; abnormaal denken, emotionele onevenwichtigheid, angstig, vijandig gedrag, snel geïrriteerd of minder spontaan zijn; .het optreden van tics, epilepsie, depressie, geestelijke verwarring, hallucinaties en/of psychose. Deze bijwerkingen kunnen optreden wanneer het middel bijna is uitgewerkt en het tijd is voor een nieuw dosis, of juist bij het langdurig gebruik.Daar komt nog eens bovenop dat bij lang gebruik van amfetamine-achtige stoffen, zoals Ritalin, hersenweefsel vernietigd kan worden en het herstel ervan geremd wordt.

Ik heb altijd al het gebruik van amfetamine achtige stoffen betwijfeld in de psychiatrie maar nogmaals ik ben geen psycholoog, dus ik denk dat je daar maar eens met je verhaal zal moeten komen en afwachten wat de psychiater, psycholoog te vertellen heeft.
C
Carlo86Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Maar merk je misschien ook dat wanneer de speed is uitgewerkt dat alles nog lastiger is als daarvoor?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."