Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsverslaafd?

verslaafd?

32 antwoorden
9 weergaven
18-5-2026
C
Carlo86Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Ben natuurlijk geen psychiater of psycholoog maar sta heel sceptisch over het gebruik van dexamfetamine of ritalin bij mensen met een vorm van autisme, ik weet dat ze er tijdelijk beter op kunnen functioneren maar er zijn een paar risico's aan verbonden die naar mijn mening niet op wegen tegen de positieve effecten van de medicatie. Heb even kort gezocht naar risico's van methylfenidaat


-Ritalin kan een verhoogde bloeddruk en een verhoogd risico op hartritmestoornissen en herseninfarcten veroorzaken. Alleen al daarom mag Ritalin nooit zonder tussenkomst van een arts voorgeschreven worden, bestaan er al problemen op het gebied van hart-en vaatziekten dan is behandelen met Ritalin uit den boze.

-Bijwerkingen die te maken hebben met het afhankelijk worden van amfetamine-achtigen: medicijnverslaving, ontwenningsverschijnselen, overdosis, zelfmoord

- Bij ongeveer 20% kan misselijkheid, buikpijn en maagpijn optreden: dit bevordert de eetlust natuurlijk ook niet echt, die al door methylfenidaat wordt onderdrukt.

- Net als bij het gebruik van speed en cocaïne zien we soms het optreden van een droge mond, hartkloppingen, een gejaagd gevoel, diarree, nerveusiteit, geïrriteerdheid en stemmingswisselingen

-En dan is er nog een scala aan psychologische bijwerkingen zoals daar zijn: veranderingen in het beoordelingsvermogen; abnormaal denken, emotionele onevenwichtigheid, angstig, vijandig gedrag, snel geïrriteerd of minder spontaan zijn; .het optreden van tics, epilepsie, depressie, geestelijke verwarring, hallucinaties en/of psychose. Deze bijwerkingen kunnen optreden wanneer het middel bijna is uitgewerkt en het tijd is voor een nieuw dosis, of juist bij het langdurig gebruik.Daar komt nog eens bovenop dat bij lang gebruik van amfetamine-achtige stoffen, zoals Ritalin, hersenweefsel vernietigd kan worden en het herstel ervan geremd wordt.

Ik heb altijd al het gebruik van amfetamine achtige stoffen betwijfeld in de psychiatrie maar nogmaals ik ben geen psycholoog, dus ik denk dat je daar maar eens met je verhaal zal moeten komen en afwachten wat de psychiater, psycholoog te vertellen heeft.
C
Carlo86Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Maar merk je misschien ook dat wanneer de speed is uitgewerkt dat alles nog lastiger is als daarvoor?
c
calimero_aLid
01-01-2024, 00:00
#3
Carlo86 zei:
Maar merk je misschien ook dat wanneer de speed is uitgewerkt dat alles nog lastiger is als daarvoor?
Klik om te vergroten...


nee, het is niet dat het nu ineens moeilijker wordt, althans bepaalde dingen waren al onmogelijk dus slechter kan het niet worden dus dat verschil zou ik niet merken :)
w
willemvLid
01-01-2024, 00:00
#4
Het is niet echt normaal als je speed moet nemen om te functioneren en al helemaal om naar de supermarkt te gaan. Denk dat ze het dan niet voorschrijven misschien als je het nodig zou hebben af en toe in zware sociale situaties. Het lijkt alsof de kwaliteit van leven beter wordt maar uiteindelijk heb je een zware amfetamine verslaving. Dus als ik jou was zou ik er wel mee uitkijken en proberen het niet te gaan nemen om te functioneren.
c
calimero_aLid
01-01-2024, 00:00
#5
ik ben dan ook niet echt normaal. En het feit is nu eenmaal dat er momenteel gewoon geen oplossing is. Alle dokters et cetera ten spijt, voordat het zover is ben ik al snel een jaar verder en tot die tijd zal ik toch in een bepaalde mate moeten functioneren.

Dus kan ik zonder? Nee. Wil ik zonder? Tenzij iemand een alternatief heeft niet. En die medische molen is zo extreem traag. Instanties werken langs elkaar heen, gegevens die kwijtraken en ga zo maar door. Eerste idee wat ik kreeg toen ik het traject in ging: ga naar groepsgesprekken, is goed voor je. Sorry ik heb asperger dus dat kan gewoon niet :confused: En toen hield het op want verslaving + autisme was te lastig voor ze en ik kon het zelf weer gaan uitzoeken.

Ik krijg telkens weer te horen dat ik niet in hun "hokje" pas en dus maar ergens anders moet zijn :(

En ik weiger om hele dagen thuis te zitten met de gordijnen dicht, geen telefoon, niet opendoen als de bel gaat. Altijd maar zorgen maken over die enkele sociale verplichting. Ik vind dat ik ook recht heb op een enigszins normaal leven.
w
willemvLid
01-01-2024, 00:00
#6
Bepaalde dingen moet je gewoon accepteren en er mee leren leven. Zelf heb ik jarenlang amfetamine gebruikt als zelfmedicatie. Dacht ook dat ik niet kon functioneren zonder amfetamine en had het nodig om in mijn ogen een beter persoon te zijn.

Nu weet ik beter en weet dat middelen als zelfmedicatie enkel hulpmiddelen zijn. Problemen worden niet opgelost maar verschoven. Waarschijnlijk worden er alleen maar nieuwe problemen bij ontwikkeld zoals een verslaving.
C
Carlo86Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Inderdaad Willem heeft gelijk, problemen worden niet opgelost maar verschoven en komen nog harder terug! Ik zou er anders maar eens goed over nadenken :wink:

Ik ken zoals eerder al aangegeven ook mensen met autisme en die functioneren (bijna) normaal. Je geeft aan dat het heel moeilijk is om te functioneren zonder amfetamine, ik krijg bijna het gevoel dat je denkt dat het onmogelijk is zonder, dat denk ik namelijk niet. Speed is echt een middel dat je bij langere tijd gebruik(dagelijks) compleet sloopt, je moet het niet onderschatten!

Trouwens is het Calimero Almelo ? :tongueout:
c
calimero_aLid
01-01-2024, 00:00
#8
almelo? not really :grin:


En ik weet hoe slecht ik functioneer zonder dat is nou net het probleem :( :(

En het is ook superslecht voor me, dat weet ik, daarom ben ik ook die molen ingegaan, maar dat kastje -> muur gedoe is ook zwaar vermoeiend :confused:
C
Carlo86Lid
01-01-2024, 00:00
#9
almelo? not really :grin:
Klik om te vergroten...

haha oke dacht het, calimero(heracles) met een a erachter deed me dat namelijk vermoeden :P




En het is ook superslecht voor me, dat weet ik, daarom ben ik ook die molen ingegaan, maar dat kastje -> muur gedoe is ook zwaar vermoeiend :confused:
Klik om te vergroten...

Hoe wil je verder dan? Ik neem aan dat je snapt dat je niet de rest van je leven aan de pep kunt zitten?
c
calimero_aLid
01-01-2024, 00:00
#10
Carlo86 zei:
almelo? not really :grin:
Klik om te vergroten...
Hoe wil je verder dan? Ik neem aan dat je snapt dat je niet de rest van je leven aan de pep kunt zitten?
Klik om te vergroten...

Dat snap ik, alhoewel het soms wel verleidelijk klinkt hoor. Waar ik op dit moment vooral naar op zoek ben is een deskundige die wat verder kan denken dat het vaste hokje. En dat is lastig zoeken. Het meeste wat je hoort is: "drugs is slecht dus stoppen" zónder dat er over een alternatief wordt nagedacht. Het is niet dat er wordt gezegd dat er geen alternatief is, maar men wenst er niet eens over na te denken of te praten.

Dus is lastig... ga binnenkort met een vriendin langs weer een andere arts, eens kijken wat die zegt. Ben nog flink moed aan het verzamelen, maar gaat wel gebeuren binnenkort.
c
calimero_aLid
01-01-2024, 00:00
#11
Moed is verzameld (voor wie zich dat afvraagt, jah die moed kwam door m'n neus naar binnen, sta nu helemaal stijf :( :( ), maar de afspraak staat voor 18 april.

Ik koop altijd via een vriend en die weet dat ik NIKS meer mag kopen (en hij is te vertrouwen daarin gelukkig) dus als het op is, is het op.

Ik stop ermee, ben er klaar mee.

Ik wil jullie heel erg bedanken, jullie reacties hebben me heel erg geholpen. Go drugsforum :hearteyes:

Vind het wel doodeng, weet niet wat me te wachten staat.
A
Arnie87Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik heb ook wel is speed gebruikt, maar alles wat je uit de speed haalt wat goed is komt er later negatief weer uit.
Zelf 2 jaar niet meer aangeraakt. Ook wel is een hele week gebruikt dat spul

Goed dat je er mee stopt, want speed maakt je inderdaag '' tijdelijk '' beter. En daarna sloopt het je net zo hard als dat je je er goed bij voelde. :kots:

die dip zit je een tijdje in maar als jeje echt kut voelt ga dan een half uurtje buiten lopen, dit zal het enige middel zijn tegen die kater. En gezond eten en veel slapen, smiddags lopen.

Ik denk verder niet dat je veel aan en dokter hebt.. allemaal standaard verhaaltjes uit een boek.

Enige remedie tegen drugs drang is sporten of afleiding en niet te lang achter een pc zitten om je heen kijken want dan ga je vanzelf weer aan die speed denken.
En ga savonds tv kijken en niet achter de pc en weer helemaal gek worden van alle prikkels om vervolgens weer aan de pep te denken...

Als je persee een serotonine boost of dopamine boost wilt kan je alleen maar sporten meer gaat gewoon niet helpen.
Dus achteraf is speed echt rotzooi goed dat je er mee stopt man!! :mrgreen:

Pas op dat je niet de volgende stapt maakt als GAMING... want bijna iedereen gaat voor paal als het om gamen gaat... Dus blijf weg van online games zoals BF3.
Gamen kan ook goede afleiding zijn maar pak een spel waar je na een uur per dag genoeg aan hebt dus niet om de punten spelen of om status tegen online mensen. :wink:

Ik heb zelf ook vaak naar de drugs gepakt om verkeerde reden, daarna verzoop ik in het gamen.
Ik ken het probleem.
Sinds ik muziek maak heb ik weer iets wat gezond is en leuk is.. :mrgreen: hoef ik niet meer aan drugs te denken of die zooi.
c
calimero_aLid
01-01-2024, 00:00
#13
Arnie87 zei:
Dus achteraf is speed echt rotzooi goed dat je er mee stopt man!! :mrgreen:

Pas op dat je niet de volgende stapt maakt als GAMING...
Klik om te vergroten...

:grin: geen man, maar toch bedankt :grin:

En gamen, WOW is geen game it's a lifestyle :P :P Maar dat doe ik geen hele dagen.

Zit nu op zo'n punt dat ik lichtelijk in paniek begin te raken bij het idee dat het straks op is :openmouth:

pfffffff valt tegen dit en ik ben nog niet eens gestopt :(

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."