Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVerslaving... even wat van me afschrijven

Verslaving... even wat van me afschrijven

40 antwoorden
23 weergaven
18-5-2026
L
LoveQualityLid
01-01-2024, 00:00
#1
Vandaag is de eerste dag dat ik gestopt ben met drugs en medicatie en heb momenteel gigantische cravings naar drugs maar heb het mezelf onmogelijk gemaakt om nog aan drugs te komen.

De voornaamste cravings zijn naar drugs zoals ketamine/diazepam/alprazolam/lormetazepam..
Ik ben nu ook sinds enkele dagen gestopt met mijn anti depressieva zonder af te bouwen omdat ik geen pil/snuifje meer wil doen. Ik ben momenteel zo gedegouteerd van drugs maar die cravings blijven.

Kan iemand me aub vertellen wanneer de cravings/afkickverschijnselen stoppen want dit is gewoon niet meer uit te houden. Afbouwen is geen optie want ik wil niets meer gebruiken.
c
cheironLid
01-01-2024, 00:00
#2
Nou, op zich goed dat je je verslaving hebt besloten aan te pakken!

Wat betreft die antidepressiva, ik hoop dat je hebt uitgezocht of dat zomaar gaat, in een keer stoppen? Sommige middelen bouwen een spiegel op, en dan is het niet altijd verstandig om daar in 1 klap mee te stoppen. Misschien iets om te overleggen met degeen die ze heeft voorgeschreven?

Hoe dan ook, het stoppen met verslaving heeft vaak een fysieke kant. Dat verschilt een beetje per drug, en hoe lang je iets gebruikt hebt, ik weet niet precies hoe dat met al die -pammetjes zit maar dat zul je per middel vast kunnen vinden.

Het lastigst is meestal de mentale verslaving: het idee dat bepaalde 'normale' dingen echt niet leuk zijn of te doen zijn zonder drugs. Als je gewend bent om te slapen / emoties te verwerken / te feesten via drugs, dan moet je dat nu dus ineens leren te doen zonder drugs. En dat is vaak lastig in eerste instantie.

Vechten tegen craving is vaak een lastige strijd. Beter richt je je daarom op wat je wél wilt. Waarom wil je van de drugs af? Wat verhindert de verslaving je te doen met je leven? Goed werk, leuke relatie, helder in je hoofd, gezondheid? Als je in plaats van te vechten tegen de craving bezig kunt, al zijn het kleine stapjes, aan wat je wel wilt, dan is dat vaak veel bevredigender.

Oja, en leren herkennen wat je 'triggers' zijn. Dus als je weet dat je altijd drugs gebruikt als je in situatie x of y bent, goed om van te voren rekening mee te houden en iets alternatiefs te verzinnen.

Nou ja, zo maar wat dingen die in me opkomen. In ieder geval succes met je stap!
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#3
Niet verstandig alles tegelijk te doen. Ik heb zo'n daad eerder meegemaakt bij iemand en de terugval duurde niet lang. Ik zou dingen een voor een aanpakken. Je hebt toch de tijd als je (voorgoed) wilt stoppen, toch?

Anti-depressivum kun je afbouwen afhankelijk van de dosis, maar als de dosis laag is dan is ineens stoppen beter. Alprazolam kun je prima tot nul afbouwen. Hiermee zou ik weken of zelfs maanden nemen afhankelijk van je dosis + duur van je gebruik. Elke 2 weken half pilletje minder nemen.

Stap voor stap is het beste. Laat je lichaam en hersenen wennen aan de nieuwe situatie! Neem evt. supplementen om het herstel te bevorderen en de troep in je lichaam te helpen verwijderen. Naast gezond eten en voldoende beweging natuurlijk. Wandelen is al prima en wie weet zie je nog wat leuks. Succes!
l
leipebaviaanLid
01-01-2024, 00:00
#4
Denk dat de meesten dit wel aan zagen komen... Weet je zeker dat je je benzo's niet wilt afbouwen? Ik heb zelf ook een berucht verleden met dit goedje en kon via een afbouwschema volledig afkicken. Je hebt geen zware cravings en ontrekkingsverschijnselen doen zich bijna niet voor. Veel succes en houd ons op de hoogte!
L
LoveQualityLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik nam een redelijk lage dosis venlaflaxine dus normaal zou ik kunnen stoppen zonder ontwenningsverschijnselen.

Net gigantisch echte bijna levende nachtmerrie gehad.. onbeschrijflijk eng.. kon me niet meer bewegen, niet meer roepen en iets nam mijn lichaam over en begon vanbinnenuit te schreeuwen.
Dan word je wakker en dan begint het gewoon opnieuw. Dit zullen vast ontwenningverschijndelen zijn zeker?

Ik nam alprazolam recreatief en niet als medicatie. Dus elke dag eens iets anders en altijd heel erg hoge dosissen.

Goh we komen er wel doorheen, ben al een tijdje geleden van de pep moeten afkicken en das ook gelukt
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#6
Klinkt naar, leek het hierop?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Slaapverlamming
L
LoveQualityLid
01-01-2024, 00:00
#7
Klinkt heel erg als die slaapverlamming. In durf gewoon niet meer te slapen want ik heb bang dat dit weer gebeurd.

Ik denk niet dat ik zware ontwenningsverschijnselen heb behalve slecht slapen, slaapstoornis, schokjes/wazig zijn in het normale leven.. en ik heb zooo'n zin in benzo's.. Ik wil dit niet afbouwen omdat men ouders niet wisten dat ik het misbruikte.

Enig idee wanneer die slaapverslamming overgaat....?
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#8
Op je zij gaan slapen wil vaak helpen tegen een slaapverlamming, ook niet gelijk weer omdraaien als je wakker wordt met slaapverlamming, maar eventjes uit bed gaan en een rondje lopen.

Durf je niet te zeggen hoe lang je hier last van gaat hebben, maar zodra mensen er een betekenis achter hebben schijnt het vaak sneller weer over te gaan. Jezelf realiseren wat er gebeurd is de eerste stap naar het onder controle krijgen. Vaak breek je er ook sneller uit als je je concentreert op het bewegen van één deel van je lichaam, bijvoorbeeld het topje van je pink of het knipperen met je ogen.

Sterkte ermee in ieder geval, een fatsoenlijke nachtrust zou iedereen eigenlijk op moeten kunnen rekenen! :(
S
SirErickLid
01-01-2024, 00:00
#9
LoveQuality zei:
Ja slapen durf ik gewoon niet meer, lig hier al uren met men ogen open...
Ik wil gewoon iemand die me kan vastpakken en geruststellen.. bedankt voor je tips Fool!!!!!
Klik om te vergroten...
Is er iemand in je omgeving die je kunt bellen als je bang bent?
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#10
Kan me heel goed voorstellen, heb ook wel eens een doodeng nachtje slaap gehad en ben de rest van die avond ook niet mijn bed meer ingekropen.

Op een gegeven moment zul je je echt moeten bedenken dat slapen toch de beste optie is, zelfs als je geschrokken wakker wordt. Als het je een paar keer overkomt wordt het echt minder eng. Het klinkt nu eventjes kut, maar probeer het te zien als een uitdaging. Probeer de tips te volgen om slaapverlammingen tegen te gaan en verzet je gedachtes als je slaapt. Met een beetje geluk wordt je wakker zonder slaapverlamming en dan is dat alleen maar bevestiging dat het ook anders kan. :)
S
SirErickLid
01-01-2024, 00:00
#11
LoveQuality zei:
Niet echt... behalve 1 meisje maar die gaat niet altijd kunnen opnemen in de nacht.
Klik om te vergroten...
Als je de behoefte hebt om te willen praten dan mag je mij gerust bellen, zie je PB voor mijn mobielnummer. Helaas hebben telefoons niet de mogelijkheid om een knuffel fysiek door te geven, maar wat ik je wel kan aanbieden is een luisterend oor als je dat wilt.
L
LoveQualityLid
01-01-2024, 00:00
#12
Niet echt... behalve 1 meisje maar die gaat niet altijd kunnen opnemen in de nacht.

Kwil gewoon iemand naast me, een referentie van de realiteit..
H
HoneyCLid
01-01-2024, 00:00
#13
LoveQuality zei:
Ik moet je namelijk teleurstellen, ik heb toch niet zo'n goed uithoudingsvermogen als je denkt :mrgreen:
Ondertussen heb ik nog enkele keren 4-FMP, 2-FA, 6-APB, 2-MMC, 3-MMC, O-Desmetyltramadol, Etizolam, Flubromazolam gehad. :flushed:
Sterker zelfs, op dit moment gaat er wat 2-FA binnen om wat gefocust te blijven.


Als je echt niet meer zonder kan en je hoofdje denkt alleen nog maar aan speed, dan kan je uitgaan toch zeker een mentale verslaving.
Gelukkig heeft speed geen lichamelijke afkickverschijnselen, behalve dan dat jeje doodmoe voelt en waarschijnlijk wat neerslachtig en geen zin om iets te doen.
Je moet blijven volhouden en na een tijdje ga je merken dat het elke dag wat beter gaat.
Elke dag een half uurtje sporten en natuurlijk eet gezond.
Zorg voor een vertrouwenspersoon die je situatie begrijpt en waar jeje hart tegen kan luchten als je nood hebt aan nen babbel of als het dreigt mis te lopen.
Klik om te vergroten...


Hartstikke bedankt voor het lezen en meedenken, die dingen wist ik al en probeer ik ook maar nu nog het accepteren in mijn hoofd. :mrgreen:
En wat zonde om te lezen dat je weer gebruikt zeg, mag is misschien weten wat de reden was voor een terugval.. ?
B
BobsacamanoLid
01-01-2024, 00:00
#14
Toen ik slaapverlamming had voor het eerst was dat het engste wat ik ooit heb meegemaakt. De tweede keer toen heb ik me nadat ik me er van los had geschut meteen op mijn telefoon in bed gaan googlen. Ik wist stomweg niet wat het was. Nu weet ik dat het slaapverlamming was en toen ben ik weer gaan slapen.

Daarna heb ik het nog twee keer gehad maar door de kennis die ik had verkregen kon ik het iets beter handelen. Dit heeft me enorm geholpen. Ik probeer nu niet te lang zonder slaap te zitten.

Ook heb ik het eerder als ik stress heb gehad en weinig heb geslapen. Wel heb ik het pas sinds ik drugs gebruik.

Een vriendin van me heeft het al haar leven en kan er nu goed mee om gaan ze heeft het minimaal 1 keer in de week. Ze voelt het ook van te voren al aankomen nu. Ze slaapt op haar zij en haar vriend is een lichte slaper die ook meteen doorheeft dat het haar overkomt op dat moment. Een simpele aanraking is vaak al genoeg om er uit te komen.

Als je er uit bent ga dan niet meteen weer slapen. Pak een kop thee ga rustig liggen en lees even wat en ga dan gewoon weer slapen meestal gebeurd het dan niet nog een keer.

Succes
L
LoveQualityLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ja slapen durf ik gewoon niet meer, lig hier al uren met men ogen open...
Ik wil gewoon iemand die me kan vastpakken en geruststellen.. bedankt voor je tips Fool!!!!!
L
LoveQualityLid
01-01-2024, 00:00
#16
Bedankt Erick, dit waardeer ik enorm, ik zal je enkel bellen in uiterste nood want wil anderen niet storen tijdens hun nachtrust.

Heb vannacht geen slaapverlamming gehad enkel heb ik nu van die schokjes ik men hoofd maar dat heb ik nogal gehad bij overmatig XTC gebruik. De wereld gaat voorbij in schokjes en heb niet het gevoel dat ik nu in de realiteit leef. Vreemd!

Bedankt Fool voor de tips, deze hebben me deze nacht goed geholpen!
Ik voel me een stuk geruster als ik niet op men rug lig.

Iemand een idee wat slaapverlamming te maken heeft met stoppen met drugs?

Hoop dat ik rap weer de oude ben. In ieder geval, van drugs blijf ik af!
L
LoveQualityLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ik denk dat ik het antwoord al gevonden heb.

Medicatie ter regulatie van REM-slaap en onderdrukking van kataplexie:
Xyrem ® (Natriumoxybaat) (GHB)
Antidepressiva zoals Anafranil® of Efexor® (Venlafaxine).

Venlafaxine reguleert dus de REM slaap (de periode wanneer slaapverlamming voorkomt)
Ik vermoed dat het hier iets mee te maken heeft.
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#18
Mooi dat het geholpen heeft. :)

Qua oorzaak moet ik je helaas het antwoord schuldig blijven, de wetenschap snapt al niet (niet meer dan goede gokken) waarom we überhaupt slapen, en snapt al helemaal niet wat de oorzaak van slaapverlammingen zijn. Ongetwijfeld zal het iets met medicatie en drugs te maken hebben die je slaappatroon beïnvloeden, maar hoe/wat durf ik niet te zeggen.

Wat je zegt qua schokjes hoor je wel eens vaker bij het minderen/afkicken van o.a. antidepressiva of andere middelen. Als je er langer last van hebt zou je best een gesprekje met de huisarts kunnen houden, dit soort dingen kunnen wel erger worden als de bron niet aangepakt wordt. Moest je de antidepressiva trouwens niet afbouwen, in plaats van direct stoppen?
l
leipebaviaanLid
01-01-2024, 00:00
#19
Wat aardig van Erick dat hij dat aanbiedt, ik heb zijn posts met glimlach gelezen. Het lijkt me wel wat raar om iemand die je niet kent op te bellen, maar ik vind het wel een mooi gebaar.
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#20
leipebaviaan zei:
Wat aardig van Erick dat hij dat aanbiedt, ik heb zijn posts met glimlach gelezen. Het lijkt me wel wat raar om iemand die je niet kent op te bellen, maar ik vind het wel een mooi gebaar.
Klik om te vergroten...
Dit mag inderdaad ook wel eventjes gezegd worden. :)

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."