Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBroer is aan afglijden, wat kan ik doen?

Broer is aan afglijden, wat kan ik doen?

50 antwoorden
23 weergaven
18-5-2026
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#1
Succes als je er wat mee besluit te doen.

de bronnen doen er eigenlijk toch niet toe zolang je je broer nergens van beschuldigt? jij hebt wat gehoord, en maakt je daar zorgen over. als je gelijk open minded op je broer af stapt om te vragen of de verhalen die je gehoord hebt kloppen. dan is de enige reden die ik kan bedenken dat hij zich aangevallen zou voelen het feit dat hij het zelf ook goed door heeft, en je daarmee een gevoelige snaar raakt.

als ik jou broer was zou ik het op prijs stellen dat je meteen vraagt hoe en wat, dan dat je er nog meer over praat met gemeenschappelijke vrienden zonder dat hij dat weet.
Z
Zoetewijn68Lid
01-01-2024, 00:00
#2
als ik jou broer was zou ik het op prijs stellen dat je meteen vraagt hoe en wat, dan dat je er nog meer over praat met gemeenschappelijke vrienden zonder dat hij dat weet.
Klik om te vergroten...

Ik heb een idee, wat vinden jullie ervan?

Een soort trojan horse strategie:
Ik maak van mijn huidige drankgebruik een olifant en ga bij me broer om hulp vragen omdat niemand anders in de familie me begrijpt. Mijn broer onwetende van mijn plan 'eigenlijk' hem bij de hulpverlener te krijgen. Gaat onbewust mee als familie en ondersteuner. Ik vertel mijn drugsverleden en verslaving uit verleden en zeg dat ik een terugval heb en dik die nog eens aan. Ik zeg dat ik niet wil dat mijn familie zich voor me schaamt en vraag de hulpverlener om informatie. De hulpverlener gaat mij uitgebreid informeren en tegelijk wordt mijn broer ook geïnformeerd en bewust van zijn positie? Als ik samen met de hulpverlener een veranderplan en deadline heb gesteld kan ik met me broer sparren hoe moeilijk het is. Hij kan dan ook zonder problemen zijn versie van verhaal doen dat hij ook denkt verslaafd te zijn en zal alles opbiechten. Ik zal hem gerust stellen door te zeggen dat we beide het nieuwe pad van nuchter zijn bewandelen. Dan heb ik hem onbewust meegenomen in mijn herstelproject en gaan we er samen aan werken!

Een geweldig idee, zo kan ik zonder problemen in zijn hoofd komen zonder alarmbellen bij hem afgaan of dat hij zich van me isoleert. Hij heeft empathie met me en zal zich in mij herkennen. En als schaap mijn terugvalpreventie volgen en tevens meegaan in mijn herstel dat ons herstel wordt?! Nietwaar?
l
leipebaviaanLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik kan alleen maar zeggen: wtf
Z
Zoetewijn68Lid
01-01-2024, 00:00
#4
leipebaviaan zei:
Ik kan alleen maar zeggen: wtf
Klik om te vergroten...
:wink:
het is een idee?! Hoe staan jullie er tegenover? Ik zie alleen voordelen...
l
leipebaviaanLid
01-01-2024, 00:00
#5
Het zwakke aan je plan is dat het voornamelijk op aannames gebaseerd is. Stel je broer reageert niet zo, wat zijn dan de vervolgstappen? Dat jij zogenaamd gaat afkicken?

Ik weet zelf hoe het is om problemen te hebben met middelen, maar ik kan het karakter van je broer moeilijk inschatten. Ik ben zelf tot inkeer gekomen door keiharde interventie van vrienden, maar weet niet of dat in deze situaties gelegitimeerd is. Omwille van de kinderen begrijp ik trouwens de interventie van je zus wel..
Z
Zoetewijn68Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Het zwakke aan je plan is dat het voornamelijk op aannames gebaseerd is. Stel je broer reageert niet zo, wat zijn dan de vervolgstappen? Dat jij zogenaamd gaat afkicken?
Klik om te vergroten...
Ik ga niet zogenaamd afkicken...ik stop 1 a twee maanden met alcohol om te kijken of ik verslaafd ben. REFLECTIE!
Als ik het twee maanden zonder alcohol in weekend als uitlaatklep niet volhoud ben ik dus verslaafd= conclusie, gevolg ik vraag professionele hulp met mijn broer als getuige. Als ik het wel haal heeft mijn broer respect voor me en zal denken wat hij kan kan ik ook. Hopelijk maakt mijn aangedikte alcoholverslaving iets in hem los....:)
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Zoetewijn68 zei:
Een geweldig idee, zo kan ik zonder problemen in zijn hoofd komen zonder alarmbellen bij hem afgaan of dat hij zich van me isoleert. Hij heeft empathie met me en zal zich in mij herkennen. En als schaap mijn terugvalpreventie volgen en tevens meegaan in mijn herstel dat ons herstel wordt?! Nietwaar?
Klik om te vergroten...
Sorry dat ik het zeg, maar ik vind dit echt een ziekelijk plan. Het is ten eerste gebaseerd op een hoop aannames over hoe je broer mogelijkerwijs zal gaan reageren. Als hij toch anders reageert valt je plan in duigen. In het beste geval heeft hij je plan dan niet door en zal jou steunen zonder naar zichzelf te kijken. In het slechtste geval heeft hij jouw plan wel door en verspeel je daarmee jouw geloofwaardigheid en zet je ook nog eens de relatie met je broer op het spel. Ten tweede vind ik dit overigens erg zwak, je durft je broer ergens niet op aan te spreken en vervolgens ga je een achterbaks plan verzinnen om hem toch met je mee te krijgen.

Zoals ik ook al eerder aangaf, spreek hem gewoon aan op wat je gehoord hebt en uit je zorgen. Eerlijkheid duurt het langst.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#8
Zoetewijn68 zei:
Het was een idee/hypothese die ik wilde testen...:
Nu ik jullie feedback heb denk ik toch dat ik eerlijk tegen hem blijf. Maar ik ga wel zelf stoppen met alcohol me zelf te kijken of ok twee maanden zonder kan. Los van me broer. Ik zal eerlijk tegen hem zijn dat ik denk dat ik een probleem heb en kijk hoe hij reageert.
Klik om te vergroten...
Eerlijkheid is belangrijk, zeker met familie. Dat je aan je eigen problemen wilt werken lijkt me verstandig, maar dat staat toch verder los van de zorgen die je over je broer hebt? Je opent hier een topic met vragen over hoe om te gaan met zorgen over je broer en binnen no time heb je het volledig om weten te draaien naar dat in enen zelf een probleem hebt. Ik vind het een opmerkelijk topic met een beetje een apart verloop, doet mij vermoeden dat je een hoop informatie hier achterwege laat en het wellicht al vanaf het begin om jou draaide en niet je broer.
Z
Zoetewijn68Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik vind het een opmerkelijk topic met een beetje een apart verloop, doet mij vermoeden dat je een hoop informatie hier achterwege laat en het wellicht al vanaf het begin om jou draaide en niet je broer.
Klik om te vergroten...
Nee, ik ben eerlijk geweest vanaf begin over de goede speciale band met me broer. Ik heb dit topic geopend om zorgen om mijn broer. En tijdens de feedback werd mij een spiegel voorgehouden toen ik zocht naar oplossingen. Omdat mijn broer dus tijdens een confrontatie zei dat ik ook ondanks medicatie ook drink zette me dat aan denken of ik wel verantwoordelijk handelde. En wel eerlijk kon zijn tegen hem zonder de 'pot verwijt de ketel'te bevestigen. Ik reflecteerde dus mijn eigen situatie en kwam tot conclusie dat als ik mijn broer wil helpen ik het goede voorbeeld moet geven. Dat heeft me na een gesprek met AA hulplijn doen besloten eerst mijn eigen straatje schoon te vegen. Dus daarna kwam het idee als ik reflecteer op mijn alcoholverslaving wellicht kan mijn broer hiervan profiteren: twee vliegen in een klap. Vandaar de ommezwaai van focus van me broer naar mij puur bewustzijn van mijn eigen probleem.

Ik begon dit topic met de splinter in het oog van mijn broer te zien, maar zak de balk in mijn eigen nog niet, nu wel. Nu ben ik bewust van balk in mijn eigen oog. Vandaar dus de omslag.

Mijn doel is nog steeds hem te helpen om zijn probleem bewust te worden, alleen heb ik besloten eerst mijn eigen probleem op te lossen om zo bij mijn broer krediet/respect te winnen en hem daarmee beter te helpen zijn verslaving aan te pakken.

Ik heb geen verborgen motieven om dit topic te openen, alleen was ik bij de start niet bewust van eigen probleem.
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#10
Het spijt me, maar ik denk niet dat een begeleider zijn tijd gaat besteden aan 2-3 witte wijntjes bij het uitgaan. Heb je zelf het idee dat je hier niet zonder hulp mee kunt stoppen?
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#11
Sorry dat ik een verkeerde conclusie trok, maar het kwam een beetje gek op mij over. Nu je het verder toelicht klinkt het ook wel logisch dat je door de bezorgdheid naar je broer ook kritischer naar jezelf bent gaan kijken.

Het kan geen kwaad eerst je eigen problemen op te lossen natuurlijk. Desalniettemin zou je denk ik ook al nu je zorgen kunnen uitten naar je broer. Maar doe het vooral op die manier waar jij je goed bij voelt.
Z
Zoetewijn68Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Luisteren
Klik om te vergroten...
Dankje voor de feedback van het luisteren. mede door jouw feedback heb ik kunnen reflecteren.

Samenvatten.
Klik om te vergroten...
Jouw samenvatting gaf me de gelegenheid het van uit jouw perspectief te zien. Ik begrijp jouw als moderator op het verkeerde been voelde gezet goed. Ik hoop dat je mijn kant kan zien en mijn ontwikkeling in dit topic?

Doorvragen
Sorry dat ik een verkeerde conclusie trok, maar het kwam een beetje gek op mij over. Nu je het verder toelicht klinkt het ook wel logisch dat je door de bezorgdheid naar je broer ook kritischer naar jezelf bent gaan kijken.

Het kan geen kwaad eerst je eigen problemen op te lossen natuurlijk. Desalniettemin zou je denk ik ook al nu je zorgen kunnen uitten naar je broer. Maar doe het vooral op die manier waar jij je goed bij voelt.
Klik om te vergroten...

Ik voel me goed bij eerlijkheid, ik zelf heb een hekel aan (emotionele) manipulatie dus zou het liever niet op anderen doen. Maar ik blijf eerlijk tegen hem en uit mijn gevoelens van onrust, angst en zorgen. Ik ben van daarmee op onervaren terrein want ik heb in verleden mijn gevoelens altijd opgekropt of verdoofd. Dit is ook voor mij een uitdaging...:)
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#13
Zoetewijn68 zei:
Maar ik blijf eerlijk tegen hem en uit mijn gevoelens van onrust, angst en zorgen. Ik ben van daarmee op onervaren terrein want ik heb in verleden mijn gevoelens altijd opgekropt of verdoofd. Dit is ook voor mij een uitdaging...
Klik om te vergroten...
Denk dat dit voor velen een uitdaging is, het vraagt veel moed om toch je gevoelens te uiten. Maar als het dan lukt heb jij iets overwonnen en heb je hier hopelijk ook meteen je broer mee geholpen. Win win situatie, wat uiteraard makkelijker gezegd dan gedaan is.
Z
Zoetewijn68Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Win win situatie
Klik om te vergroten...
Van mijn kant kan ik met zeker vertrouwen zeggen dat ik er voor ga en er in geloof.Van mijn broers kant moet ik het nog afwachten maar ik geloof in hem dat hij het goede zal doen....hij heeft een groter EQ dan mij en is een verkoper 'puur sang'. Hopelijk kan ik heb deze hulp 'verkopen'! :)
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#15
Wees gewoon eerlijk, en zonder vooringenomen mening of de geruchten überhaupt kloppen.

al is het allemaal waar, het is niet het einde van de wereld. mensen zijn dieper gezakt en er weer uit gekropen. ook heb je nog de kans dat hij erover liegt of de impact enorm bagatelliseert, dat doen verslaafden vaker wel dan niet.

heb je al afgesproken met je broer, want tot die tijd ben je feitelijk achter zijn rug om aan het roddelen. ik vind je plan erg vergezocht, en overbodig, zie mijn eerste regel.
Z
Zoetewijn68Lid
01-01-2024, 00:00
#16
heb je al afgesproken met je broer, want tot die tijd ben je feitelijk achter zijn rug om aan het roddelen. ik vind je plan erg vergezocht, en overbodig
Klik om te vergroten...
Ik ga het gesprek aan met me broer en zal mijn gevoelens over de geruchten bespreken. Daarnaast mijn plannen om zelf te stoppen en een afkicktraject in ga, hopelijk met zijn steun en begrip.
Z
Zoetewijn68Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Fool zei:
Het spijt me, maar ik denk niet dat een begeleider zijn tijd gaat besteden aan 2-3 witte wijntjes bij het uitgaan. Heb je zelf het idee dat je hier niet zonder hulp mee kunt stoppen?
Klik om te vergroten...
2-3 gemiddeld maar er zijn avonden dat ik de tel kwijt ben om die reden wil ik 1-2 maanden reflecteren en als dat dus negatief uitpakt dan zoek ik hulp! Maar ik zie dat ik mijn alcohol gebruik al aan het bagatelliseren ben. Maar de grootste reden is dat ik geen terugval wil want ik ben dus een tijd verslaafd geweest ongeveer 25 jaar gelden. Toen ging ik door een dal en dat ben ik nu bewust en wil verkopen. Ik neem mijn verantwoordelijkheid want ik ben gevoelig voor verslaving.
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ah vandaar, mijn excuses, ik had het verkeerd begrepen.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#19
van de frequentie nog hoeveelheid ben ik onder de indruk, bij mij zouden ze dat detox noemen.
Z
Zoetewijn68Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Ik ben hier niet om indruk te maken , maar om hulp te krijgen en feedback. Ik heb meerdere lotgenoten gevonden waar ik mee samen kan stoppen...:wink:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."