Je bespaart x geld, stel jezelf een doel een om over x tijd die auto, of computer of wat dan ook te kopen.
Er is geen enkele roker die liever elke dag zich ellendig voelt omdat hij niet kan roken en daarmee een auto of een vakantie koopt aan het eind van het jaar, dan dat die roker liever doorrookt en die vakantie of auto laat staan.
Ook de gezondheidsredenen werken niet. Het praat angst aan, waardoor je wilt roken, en als de gezondheidsrisico's echt zouden helpen hadden ze dat al gedaan.
Het is een beetje alsof een man uit een raam valt en halverwege denkt: "het gaat toch nog goed?" Omdat het nog goed gaat betekent niet dat het ook goed eindigt. Deze risico's zijn nooit accuut, maar een verloop door de jaren heen. Van de een op andere dag is er weinig verschil te merken. Maar hoe een roker 10 jaar geleden nog graag sportte, zal hij nu waarschijnlijk moe en uitgeput zijn.
Waarom willen mensen altijd benadrukken hoe weinig last zij zogenaamd hebben van het roken? Vergeten ze de mensen die uit de kracht van hun leven zijn gegrepen door deze drug? Waarom hebben mensen altijd over een "Uncle Ted" die rookte totdat hij 80 was?
"Maar uiteindelijk denk je maakt niks uit ik krijg het toch niet"
Precies dit. Het gaat toch nog goed? Het is toch nog niet gebeurd? Wij moeten altijd tot het uiterste gaan. Totdat er IETS gebeurd zijn we altijd veilig. Een beetje het "bewijs maar eens dat god niet bestaat". Dat kan ik niet, maar, ik kan je wel aantonen dat de kans dat god bestaat ontzettend klein is. Dus andersom kan ik je aantonen dat de kans dat je gezondheid snel achteruit gaat door roken heel groot is, maar omdat je nog geen acute gezondheids klachten hebt ervaren betekent niet dat ze zich nog niet hebben voorgedaan.