Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVerslaving aan tabak

Verslaving aan tabak

22 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
L
LangspeelplaatLid
01-01-2024, 00:00
#1
Roze olifant zei:
Dat dachten mijn oom en tante ook, wat ertoe heeft geleid dat mijn vader als enige (niet-roker) over is van zijn gezin. De rest heeft zich doodgerookt. Mijn tante kwam pas tot het volle besef dat ze moest stoppen toen ze aan het sterfbed van haar broer stond. Toen is ze ook echt gestopt, alleen was het al te laat. Een jaar later was ook zij er niet meer. Ze zijn op een vreselijke manier aan hun einde gekomen, met veel pijn en ellende, want longkanker zaait meestal niet op een erg prettige manier uit (o.a. naar botten, hersenen).

Ik heb voor mijn werk dagelijks te maken (opgegeven) longkankerpatiënten en longkankercijfers. Ik zou je met liefde eens meenemen naar een van onze patiëntengesprekken. Want ik denk dat het dan wel zou doordringen.

Roken is écht ontzettend slecht.
Klik om te vergroten...

Dankje. Ik steek er nog 1 op.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#2
Langspeelplaat zei:
Dankje. Ik steek er nog 1 op.
Klik om te vergroten...

Geen dank. Smakelijk.
B
BasvanHovenLid
01-01-2024, 00:00
#3
Zweibeiner zei:
Dus je moet een reden hebben om te stoppen. Je bespaart x geld, stel jezelf een doel een om over x tijd die auto, of computer of wat dan ook te kopen. Zodat je stoppen met roken beloont gaat worden. Je ziet het geld iedere maand groeien dus je word er ook ieder maand voor beloont.
Klik om te vergroten...

Zo werkt het niet ben ik bang. Er zijn altijd duizenden redenen om te stoppen. Extra redenen bedenken om te stoppen werken niet omdat A: deze redenen niet nieuw zijn maar je deze altijd al wist (geld, gezondheid, sociale stigma, etc.) en B: als angst ooit werkte om te stoppen dan had je dat allang gedaan.

Draai het eens om. Ga niet redenen bedenken waarom je wilt stoppen, maar ga na waarom je überhaupt zou willen doorgaan? Zijn niet alle redenen waarom je rookt drogredenen?

Zo werkte het bij mij. Ik begon te zien dat ik mezelf voor de gek aan het houden was. En dat is ook het meest verraderlijke aan roken. Je zoekt voor elk klein excuusje om ermee door te gaan.

Ik rook niet meer, niet omdat ik zo sterk was om het te laten liggen en omdat ik deze verslaving zou hebben verslagen met wilskracht en motivatie, nee, geen van dat. Ik ben het gaan analyseren en nu zijn de rollen totaal omgedraaid. Als het trouwens wel met wilskracht te maken was het me dus NOOIT gelukt.

Ik rook niet meer puur omdat ik het niet meer wil. Ik wil niet meer roken, en heb geen enkele drang om ze op zak te hebben. Jaloezie bij het zien van rokers is veranderd in medelijden.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."