Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWaarom herval ik steeds terwijl ik dat niet wil

Waarom herval ik steeds terwijl ik dat niet wil

37 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#1
Misschien heb je ook gelijk dat een andere reactie gepaster was hier Fenrir. Dat gevoel heb ik zelf dus ook vaak, dat ik misschien beter even kan zwijgen over de meer spirituele aanpak. Maar aan de andere blijft het directe voelen van gevoelens alsnog hét ding wat je moet doen wil je jezelf helen.

Het is soms erg moeilijk om het spirituele inzicht om te zetten in praktische omgang met mensen, althans, voor mij.

Uiteraard ben ik ook nog vriendjes met jou! :grin:

Fijn het even uitgepraat te hebben met jullie. Jullie zijn the best! :grin::grin:
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik vind niet dat je vaker zou moeten zwijgen eigenlijk. Je hebt soms stellige overtuigingen maar naar mijn mening breng je die altijd respectvol. Het idee van een forum is net dat er ruimte is voor verschillende standpunten en dat je met elkaar op een volwassen manier in discussie kunt gaan als die niet overeenkomen. :)
2
22:22Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Er is niks mis met je tekst inhoudelijk, het is alleen dat mensen gevoelig zijn voor dingen als iets “simpel” noemen. Daar gaan mensen snel tegen in de weerstand ookal heb je helemaal gelijk! Iemand denkt dan gauw dat je hun problemen bagataliseert en reageert automatisch met “zo simpel is het allemaal niet!”

Ik ben zelf hoogsensitief en al hoef ik niet met fluwelen handschoentjes benadert te worden, bij anderen doe ik dat vaak wel. Helemaal met geschreven tekst; hoe komt dit over en waar zit de weerstand en gevoelige plek bij iemand en pas daar Mn reageren op aan. Vaak komt je tekst -weldoordacht verpakt - dan beter binnen en willen mensen Sneller iets van je aannemen.

Iemand die zo met zichzelf struggelt kan die ‘schop onder zn bips’ gewoon niet aannemen vaak.

Maargoed ik dwaal af :yum:
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#4
Sterkte @BrokenWings, langs een psycholoog kan zeker helpen. Uiteindelijk moet je het natuurlijk zelf doen, maar zo iemand kan je wel de goede weg op helpen.

De vaste leden hier op het forum weten uiteraard dat je intenties goed zijn @Mindless, maar voor nieuwe leden kunnen ze denk ik wat rauw op hun dak komen.

Als ik je een tip mag geven, je bericht beginnen met een stukje medeleven zorgt al dat het anders overkomt en dat je intenties duidelijk zijn.

Wat verder vaak wel helpt is om eerst te vertellen hoe iets bij jezelf is gegaan en vervolgens de link te leggen naar de situatie van de ander. Vervolgens kan die ander zelf bepalen wat die ermee doet. Ding is namelijk dat heel veel mensen gewoon niet of nog niet openstaan voor spiritualiteit en als je daar dan over door blijft gaan komt het al snel over alsof je ze wilt bekeren als het ware of dat je hun problemen bachetaliseert.

Ik snap dat je jouw ervaring graag met anderen wilt delen, heb ik zelf ook wel als het om spiritualiteit gaat. Maar iedereen heeft zo zijn of haar eigen pad en snelheid hierin, en wanneer je altijd ongevraagd hierover begint denk ik dat het vaker averechts werkt dan zoals bedoeld. Je moet je zeker niet laten remmen hoor, maar het anders brengen kan een hoop verschil maken.
F
FenrirLid
01-01-2024, 00:00
#5
Psychedelibee zei:
Sterkte @BrokenWings, langs een psycholoog kan zeker helpen. Uiteindelijk moet je het natuurlijk zelf doen, maar zo iemand kan je wel de goede weg op helpen.

De vaste leden hier op het forum weten uiteraard dat je intenties goed zijn @Mindless, maar voor nieuwe leden kunnen ze denk ik wat rauw op hun dak komen.

Als ik je een tip mag geven, je bericht beginnen met een stukje medeleven zorgt al dat het anders overkomt en dat je intenties duidelijk zijn.

Wat verder vaak wel helpt is om eerst te vertellen hoe iets bij jezelf is gegaan en vervolgens de link te leggen naar de situatie van de ander. Vervolgens kan die ander zelf bepalen wat die ermee doet. Ding is namelijk dat heel veel mensen gewoon niet of nog niet openstaan voor spiritualiteit en als je daar dan over door blijft gaan komt het al snel over alsof je ze wilt bekeren als het ware of dat je hun problemen bachetaliseert.

Ik snap dat je jouw ervaring graag met anderen wilt delen, heb ik zelf ook wel als het om spiritualiteit gaat. Maar iedereen heeft zo zijn of haar eigen pad en snelheid hierin, en wanneer je altijd ongevraagd hierover begint denk ik dat het vaker averechts werkt dan zoals bedoeld. Je moet je zeker niet laten remmen hoor, maar het anders brengen kan een hoop verschil maken.
Klik om te vergroten...

Bee, gezien hoe lomp ik hier zelf reageerde ben ik onder de indruk van hoe eloquent en constructief jouw post was.

Ik heb inhoudelijk verder weinig bij te dragen aan deze discussie, en ik voel me schuldig over het kapen van deze topic, dus zal ik verder niet reageren hierop. Als iemand nog iets kwijt wil mag een pb natuurlijk gewoon :wink:

@BrokenWings, hoe gaat het nu?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#6
Jullie hebben gelijk. :)

Met een stukje medeleven beginnen is een goede tip Bee. En ook het kijken waar de gevoelige plek zit bij iemand zoals 22:22 zegt. Ik knal er dan vaak lomp weer een paar spirituele inzichten tegenaan, terwijl daar wel een stukje nuance en afstemming op de persoon en situatie bij mag zitten. Meer medeleven en geduld toepassen wellicht. Het is eigenlijk best een kunst om dat te doen. Ben trouwens wel blij om te zien dat mensen mijn spirituele benadering waarderen.

Maar ik ga zeker wat doen met jullie tips. :)

En Fenrir, ik voel me ook wat schuldig over het kapen van dit topic. :wink: Hopelijk heeft het BrokenWings niet afgeschrikt. Ben ook benieuwd hoe het nu gaat.
B
BrokenWingsLid
01-01-2024, 00:00
#7
BrokenWings zei:
Danku.... dit is dus het soort reacties dat ik steeds hoor van mensen die niet gebruiken .... als het simpel was waren er geen verslavingen ....
Klik om te vergroten...
Even vermelden dat ik nu reeds van juli 4 maand dus , volledig clean ben . In alle eerlijkheid denkik soms nog wel eens , goh had ik nu maar.... maar ik ben door meerdere mensen waar ik van hou gewezen op het feit dat ik niet meer aangenaam was in omgang en ik ben der ook mijn beste vriendin door kwijtgeraakt . Toen heb ik beslist dat het gedaan moest zijn . Soms hebt ge een reden nodig. En dit was mijne! Gewoon klik tussen u oren ! Klaar. Iedereen kan stoppen ! Iedereen. Tis maar hoe je het zelf wil en je moet er klaar voor zijn... ik ben nu 12 kilo zwaarder ... voel mij doodongelukkig . Maar ben toch maar netjes van de rotzooi af. Soms moet ge ne keer kijken naar jezelf . En bekijken hoe je omgaat met jezelf en anderen wanneer je onder invloed bent. Zeer confronterend . Was ne zware afkick maar ben erdoor . Succes aan jullie allemaal . Yes you can !
B
BrokenWingsLid
01-01-2024, 00:00
#8
Mindless zei:
Jullie hebben gelijk. :)

Met een stukje medeleven beginnen is een goede tip Bee. En ook het kijken waar de gevoelige plek zit bij iemand zoals 22:22 zegt. Ik knal er dan vaak lomp weer een paar spirituele inzichten tegenaan, terwijl daar wel een stukje nuance en afstemming op de persoon en situatie bij mag zitten. Meer medeleven en geduld toepassen wellicht. Het is eigenlijk best een kunst om dat te doen. Ben trouwens wel blij om te zien dat mensen mijn spirituele benadering waarderen.

Maar ik ga zeker wat doen met jullie tips. :)

En Fenrir, ik voel me ook wat schuldig over het kapen van dit topic. :wink: Hopelijk heeft het BrokenWings niet afgeschrikt. Ben ook benieuwd hoe het nu gaat.
Klik om te vergroten...
Zo snel ben ik ni op mijn teen getrapt hoor . Been there done that . Ik luister graag naar ieder zen mening . Goed of slecht
B
BrokenWingsLid
01-01-2024, 00:00
#9
Mindless zei:
Bedankt Eik en olifant. :)

Ik ben me er trouwens wel van bewust dat ik voor mensen kan overkomen als een betweter en begrijp dat ook goed. Dit is ook een intern conflict waar ik eigenlijk al jaren mee "zit". Ik weet hoe ik over kan komen als een mister know it all en ik begrijp hoe mensen het niet prettig vinden dat iemand anders hun verhaal niet behandeld op de manier die ze gewend zijn. Het is dan niet dat ik geen respect voor iemands situatie heb, maar aan de andere kant weet ik ook dat je je eigen verhaal minder serieus zult moeten gaan nemen als je echte heling wilt. Karma is echt. Je zult nooit van je problemen af komen als je niet op gevoelsniveau serieus aan het werk gaat.

Ik wil ook graag iemand begrip en een luisterend oor geven, maar tegelijkertijd is er het besef dat dat niet genoeg is wil iemand echt beter worden. En wat ontdekt wordt bij het onder ogen komen van je pijn, jongens het is het allemaal waard... Het is het begin van het einde van lijden. Maar eerst moet je door je eigen schaduw, je eigen pijnlichaam (zoals Eckhart Tolle het noemt) heen. Daarom dus dat ik hier altijd maar over door blijf ratelen. Denk je niet dat ik soms helemaal moe van mezelf wordt... Maar ik probeer mensen ook in die richting te krijgen, omdat het zó simpel is. Onder die brok gevoelens die we niet willen voelen, daar is dat wat we allemaal altijd aan het zoeken zijn. En recht door die brok is de weg. Niets anders dan dat. Al het andere is afleiding. Wil niet zeggen dat mensen niet afleiding mogen kiezen natuurlijk. Als je denkt dat nodig te hebben, dan heb je dat nodig. Geen oordeel van mij. Maar is je prioriteit nummer 1 beter worden, dan help ik je graag in de goede richting.

Maar het moet niet zo zijn dat mijn ramblings eerder afstotend werken. Dan kan ik het beter voor me houden. En ik hou er ook niet van om een soort messias rol te hebben hier. Dat is bullshit. We zijn allemaal hetzelfde.

Dat lucht eigenlijk best op... Nogmaals bedankt mensen. :)

En verder no hard feelings met de rest hoop ik? Ik wil het liefste vriendjes zijn met iedereen hier. :)
Klik om te vergroten...
Eigenlijk , nu ik nimeer in afkick zit en het nuchter lees word ik helemaal niet boos om wat je zegt . Ik begrijp perfect wat je zegt . Hoe is het met jou ondertussen ?
F
FenrirLid
01-01-2024, 00:00
#10
BrokenWings zei:
Even vermelden dat ik nu reeds van juli 4 maand dus , volledig clean ben . In alle eerlijkheid denkik soms nog wel eens , goh had ik nu maar.... maar ik ben door meerdere mensen waar ik van hou gewezen op het feit dat ik niet meer aangenaam was in omgang en ik ben der ook mijn beste vriendin door kwijtgeraakt . Toen heb ik beslist dat het gedaan moest zijn . Soms hebt ge een reden nodig. En dit was mijne! Gewoon klik tussen u oren ! Klaar. Iedereen kan stoppen ! Iedereen. Tis maar hoe je het zelf wil en je moet er klaar voor zijn... ik ben nu 12 kilo zwaarder ... voel mij doodongelukkig . Maar ben toch maar netjes van de rotzooi af. Soms moet ge ne keer kijken naar jezelf . En bekijken hoe je omgaat met jezelf en anderen wanneer je onder invloed bent. Zeer confronterend . Was ne zware afkick maar ben erdoor . Succes aan jullie allemaal . Yes you can !
Klik om te vergroten...

Kijk aan, goed bezig BW!
Iedereen heeft inderdaad zijn reden nodig om actie te ondernemen. Jammer dat het je een vriendschap heeft moeten kosten, gezien het feit dat je clean bent was het niet voor niks maar het blijft pittig.

Dat je je nu ongelukkig voelt gaat trouwens ook weer weg. Je hersenen zijn gewend geraakt aan grote kunstmatige pieken van o.a. dopamine en adrenaline, en nu moeten ze weer leren hoe die stofjes eigenlijk ingezet horen te worden. Je zult je langzaam minder ellendig voelen en minder vervelen, en weer gaan genieten van het leven en je energiek voelen. De komende maanden zijn een stijgende lijn :)

Ik ben trots op je, en blij voor je. Ga zo door!
B
BrokenWingsLid
01-01-2024, 00:00
#11
Fenrir zei:
Kijk aan, goed bezig BW!
Iedereen heeft inderdaad zijn reden nodig om actie te ondernemen. Jammer dat het je een vriendschap heeft moeten kosten, gezien het feit dat je clean bent was het niet voor niks maar het blijft pittig.

Dat je je nu ongelukkig voelt gaat trouwens ook weer weg. Je hersenen zijn gewend geraakt aan grote kunstmatige pieken van o.a. dopamine en adrenaline, en nu moeten ze weer leren hoe die stofjes eigenlijk ingezet horen te worden. Je zult je langzaam minder ellendig voelen en minder vervelen, en weer gaan genieten van het leven en je energiek voelen. De komende maanden zijn een stijgende lijn :)

Ik ben trots op je, en blij voor je. Ga zo door!
Klik om te vergroten...
Ik ben gewoon ongelukkig met de extra kilo’s voor de rest merk ik dat ik nuchter infeite alles ook kan doen , alleen duurt het soms wat langer vooral eer de zin er is ....
Bedankt voor je berichtje !
F
FenrirLid
01-01-2024, 00:00
#12
BrokenWings zei:
Ik ben gewoon ongelukkig met de extra kilo’s voor de rest merk ik dat ik nuchter infeite alles ook kan doen , alleen duurt het soms wat langer vooral eer de zin er is ....
Bedankt voor je berichtje !
Klik om te vergroten...

Ja snap ik. Aankomen is nooit leuk. Elke dag een kort wandelingetje maken doet al veel.

Geen punt! :) Ik ben dan ook blij dat je terugkomt met zo'n positief verhaal.
B
BrokenWingsLid
01-01-2024, 00:00
#13
Fenrir zei:
Ja snap ik. Aankomen is nooit leuk. Elke dag een kort wandelingetje maken doet al veel.

Geen punt! :) Ik ben dan ook blij dat je terugkomt met zo'n positief verhaal.
Klik om te vergroten...
Ik ben te lui om nog te gaan wandelen na een hele dag hard Werken:)
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#14
BrokenWings zei:
Eigenlijk , nu ik nimeer in afkick zit en het nuchter lees word ik helemaal niet boos om wat je zegt . Ik begrijp perfect wat je zegt . Hoe is het met jou ondertussen ?
Klik om te vergroten...
Hee!

Wat goed dat je al 4 maanden clean bent! En gelukkig dat je niet boos wordt om mijn reactie destijds. Ondanks dat ik het wel goed meen, druk ik me niet altijd zo handig uit.

Met mij is het goed ondanks mijn omstandigheden. Ik ben door lichamelijke en daaruit voortvloeiende geestelijke omstandigheden genoodzaakt geweest om even een pauze voor mezelf in te lassen. Een sabbatical van werk zeg maar. En die rust doet me heel goed.

BrokenWings zei:
Ik ben te lui om nog te gaan wandelen na een hele dag hard Werken:)
Klik om te vergroten...
Ik begrijp je helemaal (lazy bastard here :sweatsmile: ). Maar als je lui bent en het dan tóch doet, dan is de voldoening des te groter hè. En wandelen is zo goed voor je op zoveel manieren. Wat is dat halfuurtje nou? Je krijgt er ook méér energie van hè. Je lichaam zal je zo dankbaar zijn dat het je zal belonen op meerdere manieren.

Ik ben sinds een paar weken begonnen met elke dag wandelen. Na een paar dagen wil je niet anders meer en je gaat er naar uitkijken omdat je weet dat je je zoveel beter gaat voelen. Do it! :grinning:
A
AcidWarriorLid
01-01-2024, 00:00
#15
Mindless zei:
Met mij is het goed ondanks mijn omstandigheden. Ik ben door lichamelijke en daaruit voortvloeiende geestelijke omstandigheden genoodzaakt geweest om even een pauze voor mezelf in te lassen. Een sabbatical van werk zeg maar. En die rust doet me heel goed.


Ik begrijp je helemaal (lazy bastard here :sweatsmile: ). Maar als je lui bent en het dan tóch doet, dan is de voldoening des te groter hè. En wandelen is zo goed voor je op zoveel manieren. Wat is dat halfuurtje nou? Je krijgt er ook méér energie van hè. Je lichaam zal je zo dankbaar zijn dat het je zal belonen op meerdere manieren.

Ik ben sinds een paar weken begonnen met elke dag wandelen. Na een paar dagen wil je niet anders meer en je gaat er naar uitkijken omdat je weet dat je je zoveel beter gaat voelen. Do it! :grinning:
Klik om te vergroten...
Veel succes aan @BrokenWings en ook aan jou Mindless. Keep up the good work allebei!

Ik wist helemaal niet dat je een sabatical hebt ingelast. Moedig besluit.

En wandel ze! ‘t Is vandaag weer een prachtige herfstdag daarvoor. :)
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#16
Bedankt AphexTwin!

Het was niet makkelijk om het besluit te nemen te stoppen met werk. Nu denk ik dat ik het eerder had moeten doen en beter naar mijn lichaam had moeten luisteren, maar ja dat is makkelijk praten achteraf. Toen ik nog werkte had ik namelijk grote twijfels of het niet juist zwak was om te stoppen. Stom natuurlijk om altijd maar door te willen gaan en je gezondheid op de tweede plek te zetten, maar dat kun je niet altijd zo helder zien. Zeker niet in deze prestatie maatschappij.

Ja, echt heerlijk om te wandelen in dit herfstweer! Ik zoek meestal ook even een park uit in de stad om naar toe te gaan. Die geur van herfstbladeren doet een mens goed. En qua fietsen ben ik best picky wat betreft het weer, maar qua lopen maakt dat me minder uit. Weer of geen weer, het doet me sowieso goed. :)
A
AcidWarriorLid
01-01-2024, 00:00
#17
Mindless zei:
Bedankt AphexTwin!

Toen ik nog werkte had ik namelijk grote twijfels of het niet juist zwak was om te stoppen. Stom natuurlijk om altijd maar door te willen gaan en je gezondheid op de tweede plek te zetten, maar dat kun je niet altijd zo helder zien. Zeker niet in deze prestatie maatschappij.
Klik om te vergroten...
You are welcome!

Ik herken die twijfels.
Ik voelde me zwak bij de gedachte om hulp te vragen, om aan mijn omgeving te zeggen: "Ik heb het gevoel dat ik het niet langer alleen aankan. Help me aub." Op dat moment werkte ik vaak 7/7 (uit passie voor m'n job, niet omwille vd. werkdruk) en was slapen quasi mijn enige ontspanning. Bovenop mijn overvolle werkrooster nam ik er privé nog andermans problemen bij, die allesbehalve mijn verantwoordelijkheid waren. Perfectionisme op het werk en altijd de ander willen helpen, blijven potentiële valkuilen, maar sinds ik hulp van buitenaf aanvaard, heb ik toch het gevoel dat deze 2 eigenschappen opnieuw een kwaliteit i.p.v. valkuil zijn. Daarenboven heb ik ondervonden dat hulp vragen allesbehalve zwak is en dat het net bevrijdend kan werken.

Het zijn vaak de (meest) plichtbewusten onder ons die vatbaarder zijn voor stressgerelateerde klachten.
B
BrokenWingsLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik word gek van mezelf , ik neem paar weken speed en dan afkicken , tegen dat ik erdoor ben en me weer goed voel heb ik weer zin ... wat gewoon idioot is want ik wil der absoluut vanaf. Doe niks dan huilen. Ik weet zelf hoe ik ben als ik het neem of als ik ontwen . En geen van beiden is aangenaam . Zou de oorzaak van gebruik onderliggend kunnen zijn? Dat ik zo mijn gevoelens wil onderdrukken over iets??
Want ik ben ook ni bepaald gelukkig in men leven . Ben ooit nog jaren clean geweest , toen ik een relatie had. Maar nu... ik heb geen grens en word hier enkel ellendiger en dikker van . Jojo effect laat sporen na. Ik vraag mij echt af waarom ik het steeds weer doe terwijl ik zelf weet dat ik er niet tegen kan . Eerst euforisch daarna kwaad op mezelf en iedereen , Jezus , wanneer gaat dat eens ophouden . Tips om de cravings tegen te gaan? Als ik weer eens zin heb ... hoe stop ik mezelf dan?? Ik kan niet mezelf laten opnemen ... ik heb een zoontje waar ik alleen voor sta . Bijna niemand weet dat ik dat doe... Ik ben radeloos .....
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ga eens naar je huisarts. Die heeft beroepsgeheim en je kan met hem de mogelijke opties bespreken. Dan heb ik het niet eens perse over een opname, maar gewoon eens met iemand erover praten kan voor jezelf al veel uitmaken. Volledig alleen ervoor staan maakt het allemaal moeilijker, en maakt het afkicken bijna onmogelijk, lijkt mij. Deel het met iemand, liefst ook met iemand die dichtbij je staat. Op dit forum vind je misschien ook wel wat gelijkgestemden/ervaringsdeskundigen die mee kunnen denken, want speed is een drug waar veel mensen niet op een gecontroleerde manier mee om kunnen gaan. Dat je hier je verhaal komt doen is dus al een goede eerste stap.

Oorzaken van speedgebruik zijn uiteenlopend maar je gevoelens onderdrukken kan zeker een rol spelen, ik denk dat dit heel vaak de drijvende kracht is achter een verslaving. Tenslotte zorgt het ervoor dat je even alles kan vergeten of anders kan zien (om daarna de realiteit extra hard voor ogen te krijgen als het uitgewerkt is). Het is menselijk om geneigd te zijn voor 'acute verlichting' te kiezen als je je slecht voelt, en op dat moment de langetermijngevolgen uit het oog te verliezen.

Als je zelf wil stoppen zonder hulp van buitenaf, moet je zorgen dat je geen drugs in huis hebt, en het ook nooit meer kopen. Maar ik denk, als ik het zo lees, dat het wel iets complexer is dan 'gewoon niet van speed af kunnen blijven'. Vanuit de persoon die jij bent, met de ervaringen die jij hebt en de problemen die je ervaart, moet je een kracht zien te vinden om te veranderen, om die problemen op een andere manier op te lossen. Professionele hulp kan daarbij helpen.

Sterkte!
B
BrokenWingsLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ik durf niks tegen mijn huisarts zeggen. Zou wel graag een goede psycholoog willen. Maar in België kunnen jullie mij aan geen adres helpen waarschijnlijk ?
Grts en bedankt voor het antwoord . Het is Idd niet zomaar een verslaving , gaat veel dieper dan dat...

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."