Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBen ik nu al verslaafd aan coke?

Ben ik nu al verslaafd aan coke?

33 antwoorden
14 weergaven
18-5-2026
P
PompbakLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hoi,
Ik ben nieuw op dit forum. Ik heb best wat ervaring met soft en hard drugs maar weet het altijd goed in de hand te houden. Tot over een 7-8 weken. Ik heb 3 jaar geleden voor de eerste keer coke gebruikt ik vond het leuk, maar het naar gevoel als het op is, de prijs en absoluut niet kunnen slapen. Weer hielden mij er van om het vaak te doen, 5 keer in het jaar was al veel.

Nu gebruik ik al 8 weken elk weekend coke (1 tot 1,5 gram) vroeger zei ik vaak nee, maar nu kan ik dat absoluut niet meer. De nadelen wegen ineens niet meer op tegen voordelen. Telkens op maandag zeg ik:"nu is het goed geweest voor een lange tijd" maar telkens als het weekend is en mijn beste maat zegt nog maar het woord coke zijn we al onderweg. Nu is het ook al twee weken dat ik er elke dag aan denk en naar verlang. En tot mijn grootste schaamte ben ik vandaag weer gaan halen. Terwijl ik morgen moet gaan werken en dat is helemaal tegen mijn principes..en het ergste van al is dat ik alleen aan het snuiven ben. Dit deed bij mij de alarmbellen afgaan en heb ik de nummer van de dealer verwijderd dat ik er ZEKER niet meer aan geraak.


Nu is mijn vraag ben ik nu al verslaafd? Of zijn dit nog maar de beginselen? Ik functioneer verder perfect en ben niet neerslachtig tijdens de dag. Het zijn gewoon telkens twee stemmen in mijn hoofd, die zegt "doe het gwn niets aan de hand geniet van je jonge leven er zijn vele die elk weekend 5 gram snuiven" en de andere "het is genoeg geweest je hebt je tijd gehad het is voor niets nodig". Ook is mijn vraag dat die cravings nog lang gaan houden en dit voor de rest van mijn leven is?



Ik hoop dat iemand me kan gerust stellen en een helpende hand kan toe brengen.
S
Sally TessioLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ja, je bent verslaafd. Ik had je graag gerustgesteld door te zeggen dat het niet geval is, maar dat zou een leugen zijn. Andere members kunnen meer vertellen over de stappen die je kunt zetten om te gaan minderen. Je kunt een indicatie krijgen hoe sterk je afhankelijk bent van de desbetreffende drug door de DSM-V criteria van verslaving na te lopen. 'Verslaafd' betekent dan ook niet meteen dat je compleet reddeloos bent of alle stereotype beelden die je verwacht. Dit hangt af in hoeverre je verslaafd bent. Hoeveel van onderstaande criteria zijn toepasbaar op jou?

Verslaving wordt vastgesteld aan de hand van 11 criteria van de zogenaamde DSM-V* De DSM-V is een wereldwijd gebruikt boek waarin alle psychiatrische aandoeningen beschreven staan. De DSM spreekt niet van alcoholisme of verslaving maar van “stoornissen in het gebruik van middelen” (substance abuse disorders). Een “stoornis in het gebruik van middelen” kan ontstaan door gebruik van verschillende middelen zoals alcohol, cannabis, opaten, stimulerende middelen.

Voldoe je aan twee of drie criteria dan heb je een milde stoornis in het gebruik van middelen. Voldoe je aan vier of vijf criteria dan is er sprake van gematigde (moderate) stoornis en bij zes of meer symptomen is er sprake van een ernstige stoornis.

De 11 criteria zijn:

  • Vaker en in grotere hoeveelheden gebruiken dan het plan was.
  • Mislukte pogingen om te minderen of te stoppen.
  • Gebruik en herstel van gebruik kosten veel tijd.
  • Sterk verlangen om te gebruiken
  • Door gebruik tekortschieten op het werk, school of thuis.
  • Blijven gebruiken ondanks dat het problemen meebrengt in het relationele vlak
  • Door gebruik opgeven van hobby’s, sociale activiteiten of werk
  • Voortdurend gebruik, zelfs wanneer je daardoor in gevaar komt
  • Voortdurend gebruik ondanks weet hebben dat het gebruik lichamelijke of psychische problemen met zich mee brengt of verergert.
  • Grotere hoeveelheden nodig hebben om het effect nog te voelen oftewel tolerantie.
  • Het optreden van onthoudingsverschijnselen, die die minder hevig door meer van de stof te gebruiken
Ik zou zelf zeggen dat de informatie die je geeft duidt op een milde stoornis in het gebruik van middelen, maar dat kan je zelf beter beoordelen. Dit is verder slechts een indicatie.
P
PompbakLid
01-01-2024, 00:00
#3
Bedankt voor je snelle reactie, bij de criteria heb ik toch zeker drie punten die kloppen, en twee niet volledig. En ik minderen geloof ik niet. Ik ga niet meer gebruiken, ik heb de nummer verwijderd. Enkel mijn beste vriend kan eraan geraken, en die heeft daarstraks een halt toe geroepen want die had me betrapt. Verder geraak ik er totaal niet aan. Ga ik veel ontwenningsverschijnselen hebben denk je? En gaat dat iets zijn voor heel mijn leven? Want ik ken genoeg personen die het nog dubbel zo erg hadden als ik en die zijn gwn kunnen stoppen of toch zwaar mindere zonder bijstand.
A
AcidfreakxLid
01-01-2024, 00:00
#4
hopelijk voor jou kan je vriend er zelf van afblijven dan want anders zal je steeds weer in dezelfde ellende komen, ik heb in een documentaire over cocaïne gezien dat mensen die verslaafd zijn en er nog maar aan denken, dat er al dopamines vrij beginnen te komen in je hersenen, dit had ik gezien op drugs inc maar het zou me sterk lijken dat dit enkel bij cocaïne is aangezien ik hetzelfde had bij heroïne alleen schaamde ik me altijd als ik was gaan halen terwijl ik dit minder heb gemerkt bij coke gebruikers aangezien het je ego enorm versterkt en je niet zo een schaamtegevoel zal hebben maar dit kan ik natuurlijk niet met zekerheid zeggen. En je hebt de nummer verwijdert maar die echt wil gebruiken zal heus wel iemand vinden, wens je veel succes in elk geval want ik ben momenteel zelf 9 dagen clean van methadon en dat is een echte hel om door te komen vanwege de duur van de afkick. Veel sterkte
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#5
Acidfreakx,

Ik ben wel benieuwd hoe jij op psychedelica een spirituele ervaring had en dan toch aan dingen als heroïne en methadon zit. Wat drijft jou er toe om je heil in zulke middelen te zoeken als je al achter het "geheim" van waar geluk bent gekomen? Ik kan dat me maar moeilijk voorstellen.
A
AcidfreakxLid
01-01-2024, 00:00
#6
Mindless zei:
Acidfreakx,

Ik ben wel benieuwd hoe jij op psychedelica een spirituele ervaring had en dan toch aan dingen als heroïne en methadon zit. Wat drijft jou er toe om je heil in zulke middelen te zoeken als je al achter het "geheim" van waar geluk bent gekomen? Ik kan dat me maar moeilijk voorstellen.
Klik om te vergroten...
ik heb een drugspsychose gekregen na een onfortuinlijke aanvaring met de politie en ben anderhalve maand werkonbekwaam geslagen waardoor ik uiteindelijk mijn werk verloor, iets later kwam ik te weten mijn ex waar ik op dat moment meer dan 2,5j samen was me had bedrogen met 2 "maten" en zo kan ik nog wel even doorgaan maar waar het op neerkomt is dat alle moeite die ik had gedaan om me beter te voelen in een mum van tijd teniet is gedaan. Vind hetzelf gewoonweg stom want mijn buurman zag dat ik er onderdoor zat en bood me dan heroine aan verschillende keren want ik wou eerst echt niet, maar was echt radeloos geworden van de spanning en slaap tekort en ik was vertrokken jammer genoeg. Kan er wel inkomen dat jullie dit idioot vinden maar op zulke momenten maak je gewoonweg verkeerde keuzes
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ja zo, dan kan ik het me beter voorstellen.

Erg klote allemaal, al klinkt dat wel heel erg als dingen die gebeuren bij iemand die ontwaakt. Dat alles wat je probeert mislukt en je geforceerd wordt een andere richting in te gaan.
A
AcidfreakxLid
01-01-2024, 00:00
#8
ik sukkel nu ongeveer 4 jaar maar ik ben van plan na mijn afkick naar Compostella te trekken en zo door zwerven door Portugal en dan daar de winter door brengen. Kan altijd vragen om te werken voor eten en een slaapplek, Ben wel nog een echte hippie in mind gebleven. Ik heb nood aan rust in mijn hoofd en dat zal ik niet vinden in België, wil gewoonweg voor een jaar of 2 rondtrekken zoals Christopher Mccandless als je hem kent want ik kon me compleet vinden in zijn gevoel en denkwijze
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
Hoop voor je dat je daar dichter bij jezelf zult komen. :)

Nee die ken ik niet. Zal ik vanmiddag even opzoeken.
S
Sally TessioLid
01-01-2024, 00:00
#10
Opzich goed dat je ook even je ei kwijt kan @Acidfreakx, maar het zit wel op de grens van topic kapen. :yum: Iemand anders nog die TS kan vertellen hoe de ontwenningsverschijnselen zullen zijn en in hoeverre het gebruik TS op lange termijn zal affecten? Ik heb daar wel een mening over, maar ik laat het liever over aan leden die meer kennis over verslaving en afkick hebben.
A
AcidfreakxLid
01-01-2024, 00:00
#11
Sally Tessio zei:
Opzich goed dat je ook even je ei kwijt kan @Acidfreakx, maar het zit wel op de grens van topic kapen. :yum: Iemand anders nog die TS kan vertellen hoe de ontwenningsverschijnselen zullen zijn en in hoeverre het gebruik TS op lange termijn zal affecten? Ik heb daar wel een mening over, maar ik laat het liever over aan leden die meer kennis over verslaving en afkick hebben.
Klik om te vergroten...
Mijn escuses, dit is uiteraard niet mijn bedoeling.

Om het dus bij dit topic te houden, k ben zelf ook van de coke afgekicked en gebruikte ook niet zo veel maar merkte dat ik afhankelijk was geworden toen ik dit ben beginnen uitkoken en roken. Elke keer als het op was ging ik als een zot zoeken naar restjes die eventueel op de grond waren gevallen en vaak was dat echt mieren neuken maar dat kwam door het rot gevoel dat ik na gebruik altijd had. Ik heb mentaal echt zwaar afgezien ervan maar vond de lichamelijke afkick zeer beperkt en binnen enkele dagen ging het al stukken beter dus bij deze hou vol, als je het echt te moeilijk hebt kan je naar je arts gaan en hulp vragen of als je het echt niet zou vol houden alleen een crisisopname overwegen? Hoop dat je hier iets aan hebt maar ik weet hoe verschrikkelijk dit mentaal op je kan inspelen dus nogmaals veel sterkte @Kaiman en het laatste dat ik kwijt wil is dat ik merk dat je een doel moet hebben om naar uit te kijken voor als je er van af bent, bij mij helpt dit enorm.
P
PompbakLid
01-01-2024, 00:00
#12
Acidfreakx zei:
Mijn escuses, dit is uiteraard niet mijn bedoeling.

Om het dus bij dit topic te houden, k ben zelf ook van de coke afgekicked en gebruikte ook niet zo veel maar merkte dat ik afhankelijk was geworden toen ik dit ben beginnen uitkoken en roken. Elke keer als het op was ging ik als een zot zoeken naar restjes die eventueel op de grond waren gevallen en vaak was dat echt mieren neuken maar dat kwam door het rot gevoel dat ik na gebruik altijd had. Ik heb mentaal echt zwaar afgezien ervan maar vond de lichamelijke afkick zeer beperkt en binnen enkele dagen ging het al stukken beter dus bij deze hou vol, als je het echt te moeilijk hebt kan je naar je arts gaan en hulp vragen of als je het echt niet zou vol houden alleen een crisisopname overwegen? Hoop dat je hier iets aan hebt maar ik weet hoe verschrikkelijk dit mentaal op je kan inspelen dus nogmaals veel sterkte @Kaiman en het laatste dat ik kwijt wil is dat ik merk dat je een doel moet hebben om naar uit te kijken voor als je er van af bent, bij mij helpt dit enorm.
Klik om te vergroten...

Bedankt voor je ervaring te delen,
Ik heb deze morgen een tamelijke hoeveelheid dat ik over had in de vuilbak gegooid ergens in een tankstation op de snelweg. Ik moet eerlijk toegeven dat het veel moeite koste maar ik heb het uiteindelijk toch gedaan. Ook heb ik er precies ook een klein beetje spijt van, maar daar probeer ik me niet teveel van aan te trekken. Ben benieuwd voor de komende dagen en vooral het weekend.
F
FundamenteelLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik denk dat de goesting er altijd zal zijn. Ik ben ook afgekickt van coke, maar als de gelegenheid zich voor doet zal ik niet aarzelen.
Tien jaar geleden snoof ik zoveel ik kon. Toen ik ermee stopte (cold turkey) wou ik van een gebouw springen. Wist met mezelf geen blijf. Dankzij cannabis heb ik het overwonnen. Maar wederom, gewoon het woord "coke" geeft mij al goesting om een dikke latte te snuiven, tien jaar later. Maar het is niet dat ik dat absoluut moet hebben, gewoon iets waar ik geen neen tegen zal zeggen.
A
AcidfreakxLid
01-01-2024, 00:00
#14
Kajman zei:
Bedankt voor je ervaring te delen,
Ik heb deze morgen een tamelijke hoeveelheid dat ik over had in de vuilbak gegooid ergens in een tankstation op de snelweg. Ik moet eerlijk toegeven dat het veel moeite koste maar ik heb het uiteindelijk toch gedaan. Ook heb ik er precies ook een klein beetje spijt van, maar daar probeer ik me niet teveel van aan te trekken. Ben benieuwd voor de komende dagen en vooral het weekend.
Klik om te vergroten...
Geen probleem, hoop dat het je iets of wat helpt en echt proficiat enorm goed van je. Dat heb ik nooit gekund dus echt petje af voor je, hou vol en je zal je bevrijd voelen nadien tenzij je bent beginnen gebruiken om je beter te voelen want dan is de kans op herval natuurlijk groter dan dat je recreatief gebruikte (dit is een persoonlijke ervaring). Goed bezig in elk geval
A
AcidfreakxLid
01-01-2024, 00:00
#15
Kajman zei:
Bedankt, naar mate de dag voorbij gaat begint het toch meer en meer in je hoofd te spoken. Geen zware craving, maar meer een iets of wat ondeugende zin er in hebben. Kan het moeilijk beschrijven eigenlijk. Ik ben ook totaal niet humeurig of neerslachtig tijdens de dag, integendeel vandaag was best een aangename dag met veel gelach. Alhoewel ik niet had geslapen van dat rot spul en natuurlijk de gekende comedown. Het viel me wel op naarmate ik freqeunter ging gebruiken dat de comedown minder hevig was telkens als ik stopte of het op was, kan een waanbeeld zijn ook. Heb jij een idee hoe het komt
Klik om te vergroten...
Nee sorry daar kan ik geen verklaring voor geven, denk echt dat dit van persoon tot persoon afhangt, bij mij was het juist andersom daarmee maar die ondeugende zin die je hebt en die je niet kan beschrijven is exact wat ik bedoelde met dat het zwaar op je kan inspelen mentaal. Dit gevoel valt ook niet te beschrijven haast maar snap perfect wat je bedoelt
P
PompbakLid
01-01-2024, 00:00
#16
Bedankt, naar mate de dag voorbij gaat begint het toch meer en meer in je hoofd te spoken. Geen zware craving, maar meer een iets of wat ondeugende zin er in hebben. Kan het moeilijk beschrijven eigenlijk. Ik ben ook totaal niet humeurig of neerslachtig tijdens de dag, integendeel vandaag was best een aangename dag met veel gelach. Alhoewel ik niet had geslapen van dat rot spul en natuurlijk de gekende comedown. Het viel me wel op naarmate ik freqeunter ging gebruiken dat de comedown minder hevig was telkens als ik stopte of het op was, kan een waanbeeld zijn ook. Heb jij een idee hoe het komt
k
krannatomLid
01-01-2024, 00:00
#17
Intussen is het 4 jaar geleden dat ik nog coke gebruikte, en tot op de dag van vandaag is er twijfel of ik niet wat in huis zou halen. In Mn leven gaat alles goed, waardoor het blijft lukken om er af te blijven. Helaas vrees ik dat eens Mn vriendin Me zou verlaten, ik geen uur zou wachten om te scoren.

De cravings blijven, hopelijk heb jij er minder last van!
De enige manier om mezelf wat gerust te stellen is een lijn kanna leggen. De procedure op zich neemt de craving naar coke al wat weg.
P
PiraatPandaLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik verwijder ook wel eens nummers van dealers, maar na een tijdje appen of sms'en ze me steeds weer met nieuwe aanbiedingen enzo. Je moet ook echt een ander nummer nemen. En nieuwe vrienden enzo. Succes.

Hoewel, stoppen is ook niet onmogelijk hoor :) Je hebt al best vroeg inzicht in je issues, dus lijkt me nog best mogelijk
P
PompbakLid
01-01-2024, 00:00
#19
Opzich gaat het best goed gisteren waren er vrienden van me aan het snuiven naast mij, heb keurig nee gezegd ook al had ik ongelofelijke zin er in. Al een geluk heb ik fijne vriendin die me er vanaf houd , bedankt voor de steun iedereen. Ik hou bij een stickie en een half pilletje om de zoveel maand . Heb eigenlijk dik spijt dat ik überhaupt ooit coke heb geprobeerd, duur kut spul waar je eigenlijk weinig plezier van hebt
F
FundamenteelLid
01-01-2024, 00:00
#20
Houd ook in gedachte dat het een zeer vervuilend product is. Chemisch afval ervan lozen ze gewoon in beken, rivieren, bos. Cocaboeren worden uitgebuit en het kostte reeds veel mensenlevens. Het is een verwoestende drugs omdat je over tijd alleen nog maar aan sosa denkt. Laat dat ook een motivatie zijn om er vanaf te blijven.
Keep it natural :wink: (maar wie ben ik om dat te zeggen he)

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."