Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBen ik nu al verslaafd aan coke?

Ben ik nu al verslaafd aan coke?

33 antwoorden
13 weergaven
18-5-2026
P
PompbakLid
01-01-2024, 00:00
#1
Opzich gaat het best goed gisteren waren er vrienden van me aan het snuiven naast mij, heb keurig nee gezegd ook al had ik ongelofelijke zin er in. Al een geluk heb ik fijne vriendin die me er vanaf houd , bedankt voor de steun iedereen. Ik hou bij een stickie en een half pilletje om de zoveel maand . Heb eigenlijk dik spijt dat ik überhaupt ooit coke heb geprobeerd, duur kut spul waar je eigenlijk weinig plezier van hebt
F
FundamenteelLid
01-01-2024, 00:00
#2
Houd ook in gedachte dat het een zeer vervuilend product is. Chemisch afval ervan lozen ze gewoon in beken, rivieren, bos. Cocaboeren worden uitgebuit en het kostte reeds veel mensenlevens. Het is een verwoestende drugs omdat je over tijd alleen nog maar aan sosa denkt. Laat dat ook een motivatie zijn om er vanaf te blijven.
Keep it natural :wink: (maar wie ben ik om dat te zeggen he)
P
PompbakLid
01-01-2024, 00:00
#3
Fundamenteel zei:
Houd ook in gedachte dat het een zeer vervuilend product is. Chemisch afval ervan lozen ze gewoon in beken, rivieren, bos. Cocaboeren worden uitgebuit en het kostte reeds veel mensenlevens. Het is een verwoestende drugs omdat je over tijd alleen nog maar aan sosa denkt. Laat dat ook een motivatie zijn om er vanaf te blijven.
Keep it natural :wink: (maar wie ben ik om dat te zeggen he)
Klik om te vergroten...
Dat klopt zeker, maar ik denk dat met elk soort drugs veel ellende bij komt kijken, zelfs met wiet. Maar coke zal idd nog dat tikkeltje erger zijn. En ja ik hou het gwn lekker bij wiet. Ik probeer ook slapen enorm te waarderen. Want als er iets is waar ik van kan genieten is het wel slapen. En telkens als ik er zin in krijg, probeer ik gelijk aan de comedown te denken. Dan gaat het wel weer. Maar het weekend staat voor de deur..
F
FundamenteelLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ach, alles is in handen van de gebruiker. Zelf ken ik mensen die één keer op een jaartje snuiven met oudejaar en voor de rest enkel blowen. De ene drinkt dagelijks, de andere blowt dagelijks. Ze onderhouden een normaal leventje met een huisje, tuintje en gezinnetje.
Ik denk niet dat het het product is, maar de gebruiker die de ellende veroorzaakt. Ken je grenzen. Play, don't let it play you.

Zelf heeft cannabis mij door veel ellende geholpen. Dankzij cannabis kan ik de drank laten en dankzij cannabis kon ik mijn afkick van de coke overleven. Alleen jammer dat het zo'n duur product is.
P
PompbakLid
01-01-2024, 00:00
#5
Fundamenteel zei:
Ach, alles is in handen van de gebruiker. Zelf ken ik mensen die één keer op een jaartje snuiven met oudejaar en voor de rest enkel blowen. De ene drinkt dagelijks, de andere blowt dagelijks. Ze onderhouden een normaal leventje met een huisje, tuintje en gezinnetje.
Ik denk niet dat het het product is, maar de gebruiker die de ellende veroorzaakt. Ken je grenzen. Play, don't let it play you.

Zelf heeft cannabis mij door veel ellende geholpen. Dankzij cannabis kan ik de drank laten en dankzij cannabis kon ik mijn afkick van de coke overleven. Alleen jammer dat het zo'n duur product is.
Klik om te vergroten...
Kijk je zin "de gebruiker die de ellende veroorzaakt", daar ga ik zeker wat aan hebben. En cannabis helpt idd enorm. En ik probeer steeds tegen mezelf te zegge dat ik de baas ben van men gedachte. Maar het is nu niet dat ik afkickverschijnselen heb. Ik heb er gewoon tering veel zin. Maar het is ook niet dat ik me helemaal slecht voel. In tegendeel het gaat voor de rest prima met me. Denken jullie echt dat ik verslaafd ben?
F
FundamenteelLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik weet niet of je verslaafd bent, daar ga ik niet echt een uitspraak over doen. Mijn persoonlijk advies is toch van de sosa af te blijven. Want je werkt snel naar een verslaving toe met dit product. Je breidde al uit van weekend naar week en dat is mij toch een signaal dat je dichtbij een verslaving zat/zit.
Ge hebt nu de smaak te pakken en ik denk dat je veel momenten zal kennen dat je er zin in zal hebben. Maar dat mindert wel over de maanden/jaren.
P
PompbakLid
01-01-2024, 00:00
#7
Mijn god.. ik heb me laten verleiden.. die verdomde cravings.. heeft er iemand tips om de cravings te weerstaan? Ik haat mezelf
S
Sally TessioLid
01-01-2024, 00:00
#8
Kajman zei:
Mijn god.. ik heb me laten verleiden.. die verdomde cravings.. heeft er iemand tips om de cravings te weerstaan? Ik haat mezelf
Klik om te vergroten...
Het is goed dat je jezelf op je kop geeft, want je bent een grens overgegaan die je zelf hebt gesteld. Op dat moment horen de alarmbellen af te gaan en uit je bericht te merken is dat gebeurd en probeer je het niet goed te praten wat je hebt gedaan. Je hoeft jezelf echter niet te haten, dat is helemaal niet nodig. Het is heel goed dat je erkent dat het overschrijden van je eigen gestelde grenzen niet oké is. Daar zal je inderdaad verandering in moeten aanbrengen als je niet wil dat coke je in haar greep krijgt en je door haar wordt meegesleurd in een vreselijk soort afhankelijkheid. Ben hard voor jezelf, maar niet onredelijk. Fouten maken is geen mens vreemd.

Je zou in het subforum 'Verslaving' in de gepinde threads kunnen kijken of er een aantal tips zijn die je op kunt volgen. Als er niemand op het forum is die je vraag ziet en beantwoordt, dan kan je ook zelf nog even verder zoeken. Er zijn onder andere online zelfhulpprogramma's, zoals op de officiële website van Jellinek. Hoe effectief deze zijn, dat weet ik niet. Verder kan ik je alleen algemeen advies bieden, zoals een vast slaap/waak ritme opzetten, veel sporten (dan komt er namelijk ook dopamine vrij), etc.
P
PompbakLid
01-01-2024, 00:00
#9
Sally Tessio zei:
Het is goed dat je jezelf op je kop geeft, want je bent een grens overgegaan die je zelf hebt gesteld. Op dat moment horen de alarmbellen af te gaan en uit je bericht te merken is dat gebeurd en probeer je het niet goed te praten wat je hebt gedaan. Je hoeft jezelf echter niet te haten, dat is helemaal niet nodig. Het is heel goed dat je erkent dat het overschrijden van je eigen gestelde grenzen niet oké is. Daar zal je inderdaad verandering in moeten aanbrengen als je niet wil dat coke je in haar greep krijgt en je door haar wordt meegesleurd in een vreselijk soort afhankelijkheid. Ben hard voor jezelf, maar niet onredelijk. Fouten maken is geen mens vreemd.

Je zou in het subforum 'Verslaving' in de gepinde threads kunnen kijken of er een aantal tips zijn die je op kunt volgen. Als er niemand op het forum is die je vraag ziet en beantwoordt, dan kan je ook zelf nog even verder zoeken. Er zijn onder andere online zelfhulpprogramma's, zoals op de officiële website van Jellinek. Hoe effectief deze zijn, dat weet ik niet. Verder kan ik je alleen algemeen advies bieden, zoals een vast slaap/waak ritme opzetten, veel sporten (dan komt er namelijk ook dopamine vrij), etc.
Klik om te vergroten...
Hartelijk dank voor je wijze woorden. Ik voel me zo schuldig en vuil Tegen over mijn ouders, grootmoeder en vriendin.. gelukkig heb ik mijn vriendin het hele probleem opgebiecht en gelukkig keer ze me niet de rug toe, we hebben afgesproken da ze vanaf nu 6/7 bij me is, ook gaan we telkens even me de hond wandelen wanneer ik de drang op voel komen. Morgen bel ik ook even naar de druglijn ( ik woon in België) en leg daar ook even men probleem uit. En ja sporten twijfel ik al lang over. Ik goede vriend die onlangs mountain biked en geen coke gebruikt.. mss ook eens kijken voor mountain bike dat ik toch iets te doen heb.. verder snap ik echt ni wat er met me aan de hand is, ik heb totaal geen problemen meer. Voor deze periode, snoof ik ook wel eens maar dat was echt weinig. Omdat ik de weken na gebruik er echt een afkeer van had. Zou het mss komen omdat ik nu echt de beste coke heb die ik ooit heb gehad?
P
PompbakLid
01-01-2024, 00:00
#10
Sinds mijn laatste post niets meer gebruikt ! Verder is de drang ook wat geminderd. Maar is er soms nog dagelijks. Ik kan me inbeelden hoe het zou zijn bij mensen die jaren hebben gebruikt. Vreselijk.. verder wil ik jullie nog bedanken voor jullie Posts.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#11
Kajman zei:
Bedankt voor je snelle reactie, bij de criteria heb ik toch zeker drie punten die kloppen, en twee niet volledig. En ik minderen geloof ik niet. Ik ga niet meer gebruiken, ik heb de nummer verwijderd. Enkel mijn beste vriend kan eraan geraken, en die heeft daarstraks een halt toe geroepen want die had me betrapt. Verder geraak ik er totaal niet aan. Ga ik veel ontwenningsverschijnselen hebben denk je? En gaat dat iets zijn voor heel mijn leven? Want ik ken genoeg personen die het nog dubbel zo erg hadden als ik en die zijn gwn kunnen stoppen of toch zwaar mindere zonder bijstand.
Klik om te vergroten...

Ontwenningsverschijnselen gaan wel meevallen bij coke. Aangezien dat vooral psychisch verslavend werkt.

Ik heb zelf een verslaving in meerdere middelen gehad in het verleden. Ik herken mezelf heel erg in je verhaal.

Heb eigenlijk alleen het eerste stukje gelezen. Dont blame me.
P
PompbakLid
01-01-2024, 00:00
#12
Raver zei:
Ontwenningsverschijnselen gaan wel meevallen bij coke. Aangezien dat vooral psychisch verslavend werkt.

Ik heb zelf een verslaving in meerdere middelen gehad in het verleden. Ik herken mezelf heel erg in je verhaal.

Heb eigenlijk alleen het eerste stukje gelezen. Dont blame me.
Klik om te vergroten...
Ben blij dat er mensen zijn met de zelfde situatie. Nou ja "blij" je snap wel wat ik bedoel. Ik heb het nu in de hand. Heb me een paar dagen trg nog wel eens laten vangen maar dat was "maar" een halfje. Ik moet wel zeggen als je er twee weken vanaf blijft dat de craving naar het spul wel flink mindert. Komt omdat het bij mij nog niet extreem was denk ik..
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#13
Nee ik denk dat je er wel optijd bij was.

Blijf alleen wel alert, nu kan je het in de hand houden en dat is fijn.
Maar stel je voor er gebeurd iets heftigs in je leven? Een groot verlies bijvoorbeeld, zorg dan dat je geen coke gaat gebruiken om je gevoelens te dempen. Dan kan het snel bergafwaards gaan. Zo is een dagelijkse verslaving voor veel mensen begonnen.

Ikzelf heb door m'n relatiebreuk weer een terugval in de GHB, na anderhalf jaar clean te zijn geweest. Dat bewijst maar dat je eigenlijk nooit volledig herstelt van verslaving. Het zit in je als persoon.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#14
Blijf alleen wel alert, nu kan je het in de hand houden en dat is fijn.

Ikzelf heb door......Dat bewijst maar dat je eigenlijk nooit volledig herstelt van verslaving. Het zit in je als persoon.[/QUOTE]

Hier staat een hèle, hele goede conclusie.
Namelijk:
Je herstelt nooit helemaal van een verslaving.
Die zit in je.

Dit is een waarheid als een koe!

De verslaving, die blijft! Sluimert, slaapt, maar...hij blijft. Altijd. De rest van je leven.
En vóór je het weet, steekt deze de kop weer op, wordt weer wakker.
Jr moet dus altijd.....alert blijven.
i
ilovehasjandweedLid
01-01-2024, 00:00
#15
Realist zei:
Hoi,
Ik ben nieuw op dit forum. Ik heb best wat ervaring met soft en hard drugs maar weet het altijd goed in de hand te houden. Tot over een 7-8 weken. Ik heb 3 jaar geleden voor de eerste keer coke gebruikt ik vond het leuk, maar het naar gevoel als het op is, de prijs en absoluut niet kunnen slapen. Weer hielden mij er van om het vaak te doen, 5 keer in het jaar was al veel.

Nu gebruik ik al 8 weken elk weekend coke (1 tot 1,5 gram) vroeger zei ik vaak nee, maar nu kan ik dat absoluut niet meer. De nadelen wegen ineens niet meer op tegen voordelen. Telkens op maandag zeg ik:"nu is het goed geweest voor een lange tijd" maar telkens als het weekend is en mijn beste maat zegt nog maar het woord coke zijn we al onderweg. Nu is het ook al twee weken dat ik er elke dag aan denk en naar verlang. En tot mijn grootste schaamte ben ik vandaag weer gaan halen. Terwijl ik morgen moet gaan werken en dat is helemaal tegen mijn principes..en het ergste van al is dat ik alleen aan het snuiven ben. Dit deed bij mij de alarmbellen afgaan en heb ik de nummer van de dealer verwijderd dat ik er ZEKER niet meer aan geraak.


Nu is mijn vraag ben ik nu al verslaafd? Of zijn dit nog maar de beginselen? Ik functioneer verder perfect en ben niet neerslachtig tijdens de dag. Het zijn gewoon telkens twee stemmen in mijn hoofd, die zegt "doe het gwn niets aan de hand geniet van je jonge leven er zijn vele die elk weekend 5 gram snuiven" en de andere "het is genoeg geweest je hebt je tijd gehad het is voor niets nodig". Ook is mijn vraag dat die cravings nog lang gaan houden en dit voor de rest van mijn leven is?



Ik hoop dat iemand me kan gerust stellen en een helpende hand kan toe brengen.
Klik om te vergroten...

yep dat is verslaving. na mijn aller eerste fucking keer dacht ik 2 weken lang wel 7 of 8x per dag aan het gevoel. heb het nu pas 10x gedaan en de eerste x is een jaar geleden dus ik vind het best prima zo. hoop dat je er vanaf komt nu je nog de kans hebt !!
P
PompbakLid
01-01-2024, 00:00
#16
Zijn er toevallig andere leden die ervaring hebben ?
P
PompbakLid
01-01-2024, 00:00
#17
Hoi,
Ik ben nieuw op dit forum. Ik heb best wat ervaring met soft en hard drugs maar weet het altijd goed in de hand te houden. Tot over een 7-8 weken. Ik heb 3 jaar geleden voor de eerste keer coke gebruikt ik vond het leuk, maar het naar gevoel als het op is, de prijs en absoluut niet kunnen slapen. Weer hielden mij er van om het vaak te doen, 5 keer in het jaar was al veel.

Nu gebruik ik al 8 weken elk weekend coke (1 tot 1,5 gram) vroeger zei ik vaak nee, maar nu kan ik dat absoluut niet meer. De nadelen wegen ineens niet meer op tegen voordelen. Telkens op maandag zeg ik:"nu is het goed geweest voor een lange tijd" maar telkens als het weekend is en mijn beste maat zegt nog maar het woord coke zijn we al onderweg. Nu is het ook al twee weken dat ik er elke dag aan denk en naar verlang. En tot mijn grootste schaamte ben ik vandaag weer gaan halen. Terwijl ik morgen moet gaan werken en dat is helemaal tegen mijn principes..en het ergste van al is dat ik alleen aan het snuiven ben. Dit deed bij mij de alarmbellen afgaan en heb ik de nummer van de dealer verwijderd dat ik er ZEKER niet meer aan geraak.


Nu is mijn vraag ben ik nu al verslaafd? Of zijn dit nog maar de beginselen? Ik functioneer verder perfect en ben niet neerslachtig tijdens de dag. Het zijn gewoon telkens twee stemmen in mijn hoofd, die zegt "doe het gwn niets aan de hand geniet van je jonge leven er zijn vele die elk weekend 5 gram snuiven" en de andere "het is genoeg geweest je hebt je tijd gehad het is voor niets nodig". Ook is mijn vraag dat die cravings nog lang gaan houden en dit voor de rest van mijn leven is?



Ik hoop dat iemand me kan gerust stellen en een helpende hand kan toe brengen.
S
Sally TessioLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ja, je bent verslaafd. Ik had je graag gerustgesteld door te zeggen dat het niet geval is, maar dat zou een leugen zijn. Andere members kunnen meer vertellen over de stappen die je kunt zetten om te gaan minderen. Je kunt een indicatie krijgen hoe sterk je afhankelijk bent van de desbetreffende drug door de DSM-V criteria van verslaving na te lopen. 'Verslaafd' betekent dan ook niet meteen dat je compleet reddeloos bent of alle stereotype beelden die je verwacht. Dit hangt af in hoeverre je verslaafd bent. Hoeveel van onderstaande criteria zijn toepasbaar op jou?

Verslaving wordt vastgesteld aan de hand van 11 criteria van de zogenaamde DSM-V* De DSM-V is een wereldwijd gebruikt boek waarin alle psychiatrische aandoeningen beschreven staan. De DSM spreekt niet van alcoholisme of verslaving maar van “stoornissen in het gebruik van middelen” (substance abuse disorders). Een “stoornis in het gebruik van middelen” kan ontstaan door gebruik van verschillende middelen zoals alcohol, cannabis, opaten, stimulerende middelen.

Voldoe je aan twee of drie criteria dan heb je een milde stoornis in het gebruik van middelen. Voldoe je aan vier of vijf criteria dan is er sprake van gematigde (moderate) stoornis en bij zes of meer symptomen is er sprake van een ernstige stoornis.

De 11 criteria zijn:

  • Vaker en in grotere hoeveelheden gebruiken dan het plan was.
  • Mislukte pogingen om te minderen of te stoppen.
  • Gebruik en herstel van gebruik kosten veel tijd.
  • Sterk verlangen om te gebruiken
  • Door gebruik tekortschieten op het werk, school of thuis.
  • Blijven gebruiken ondanks dat het problemen meebrengt in het relationele vlak
  • Door gebruik opgeven van hobby’s, sociale activiteiten of werk
  • Voortdurend gebruik, zelfs wanneer je daardoor in gevaar komt
  • Voortdurend gebruik ondanks weet hebben dat het gebruik lichamelijke of psychische problemen met zich mee brengt of verergert.
  • Grotere hoeveelheden nodig hebben om het effect nog te voelen oftewel tolerantie.
  • Het optreden van onthoudingsverschijnselen, die die minder hevig door meer van de stof te gebruiken
Ik zou zelf zeggen dat de informatie die je geeft duidt op een milde stoornis in het gebruik van middelen, maar dat kan je zelf beter beoordelen. Dit is verder slechts een indicatie.
P
PompbakLid
01-01-2024, 00:00
#19
Bedankt voor je snelle reactie, bij de criteria heb ik toch zeker drie punten die kloppen, en twee niet volledig. En ik minderen geloof ik niet. Ik ga niet meer gebruiken, ik heb de nummer verwijderd. Enkel mijn beste vriend kan eraan geraken, en die heeft daarstraks een halt toe geroepen want die had me betrapt. Verder geraak ik er totaal niet aan. Ga ik veel ontwenningsverschijnselen hebben denk je? En gaat dat iets zijn voor heel mijn leven? Want ik ken genoeg personen die het nog dubbel zo erg hadden als ik en die zijn gwn kunnen stoppen of toch zwaar mindere zonder bijstand.
A
AcidfreakxLid
01-01-2024, 00:00
#20
hopelijk voor jou kan je vriend er zelf van afblijven dan want anders zal je steeds weer in dezelfde ellende komen, ik heb in een documentaire over cocaïne gezien dat mensen die verslaafd zijn en er nog maar aan denken, dat er al dopamines vrij beginnen te komen in je hersenen, dit had ik gezien op drugs inc maar het zou me sterk lijken dat dit enkel bij cocaïne is aangezien ik hetzelfde had bij heroïne alleen schaamde ik me altijd als ik was gaan halen terwijl ik dit minder heb gemerkt bij coke gebruikers aangezien het je ego enorm versterkt en je niet zo een schaamtegevoel zal hebben maar dit kan ik natuurlijk niet met zekerheid zeggen. En je hebt de nummer verwijdert maar die echt wil gebruiken zal heus wel iemand vinden, wens je veel succes in elk geval want ik ben momenteel zelf 9 dagen clean van methadon en dat is een echte hel om door te komen vanwege de duur van de afkick. Veel sterkte

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."