Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsClean maar vaker gedachtes aan speed..

Clean maar vaker gedachtes aan speed..

90 antwoorden
13 weergaven
18-5-2026
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#1
Rivalrie zei:
Wees je er wel van bewust dat alle trauma's door lsd en truffels terug kunnen komen. Zeker lsd met ptss is niet aan te raden.

Mijn advies zou zijn om je ptss eerst te laten behandelen voordat je gaat microdosen. Ptss is tegenwoordig goed te behandelen dmv EMDR of therapie in combinatie met mdma(via professionele kanalen, als die beschikbaar zijn).
Klik om te vergroten...

Ja ik denk ook dat beste is pas zoiets te proberen als mijn ptss behandeld is.
EMDR heb ik al gehad en had bij mij geen werking.
Ik denk zelf dat microdoseren een optie is voor mijn depressie niet voor de ptss.
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#2
MDMAZING zei:
Vol houden @Syl jij kan het! :redheart:
Klik om te vergroten...

Thanks gaat vast goed komen!!. ❤️
i
inner_searchLid
01-01-2024, 00:00
#3
Syl zei:
Kan ook zijn dat je gewoon zeker wil weten voor je gevoel dat je nog wat in huis hebt.
Zodra je dat weet geeft dat Mischien wat rust.
Maar nadeel inderdaad als het er is ga je vaak alsnog toch wat gebruiken.
Maar je doet wel je best merk ik om het te laten liggen.
De wil is er..!!! 💪
Klik om te vergroten...
Ja ik doe idd wel men best , maar het heeft toch weer de bovenhand genomen..
Achja , schuren gaat goed, en multitasken ook :wink: als ik het bij de 3 kan houden die ik heb klaargelegd , haat ik mezelf niet :grin:
M
MDMAZIINGLid
01-01-2024, 00:00
#4
Syl zei:
Thanks gaat vast goed komen!!. ❤
Klik om te vergroten...
Tuurlijk gaat het goed komen. Dat kan jij :redheart: :kissingheart:
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#5
Goed dat je hier komt schrijven Syl. Ik heb ook even duloxetine geslikt voor depressie, na een maand overgestapt op bupropion (Wellbutrin) omdat ik van duloxetine energieloos werd. Niet meer echt depressief maar ook geen echte andere emoties meer, apathisch, vermoeid en hing hele dagen in bed en op de bank. De bupropion gaat al maanden goed, ik voel me afgezien van een aantal bijwerkingen emotioneel en qua energieniveau ‘natuurlijk’, in balans. Niet gedempt maar wel minder scherpe randjes. Ik zeg niet dat je een ander medicijn moet gaan slikken, want bupropion is een noradrenaline- en dopamine heropnameremmer en ik zou me goed kunnen voorstellen dat een amfetamineverslaving in het verleden een contra-indicatie is voor dit type medicatie en misschien ook voor bepaalde andere middelen. Ik denk wel dat je goed met je arts moet proberen blijven te bespreken wat je ervaart. Het kunnen zowel bijwerkingen zijn van het (nog altijd) wennen aan ‘clean zijn’ als van de antidepressiva, en zelfs van depressie zelf.

Ik hoop dat je snel terecht kunt bij de psycholoog, therapie is zó belangrijk, zeker in deze tijd. Is er nergens anders plaats? Misschien kan je psychiater je helpen met het snel vinden van een plek door in zijn/haar naam contact te zoeken, ik weet niet hoe het in Nederland gaat want ik heb zelf alleen hulp gehad in België, maar ik kon ineens heel snel terecht toen het via de psychiater ging. Daarvoor stond ik ook maandenlang op een wachtlijst.

Sorry trouwens als ik spuit elf ben met deze reactie, nog niet alle reacties kunnen lezen. :wink:

Sterkte! <3
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#6
Roze Olifant zei:
Goed dat je hier komt schrijven Syl. Ik heb ook even duloxetine geslikt voor depressie, na een maand overgestapt op bupropion (Wellbutrin) omdat ik van duloxetine energieloos werd. Niet meer echt depressief maar ook geen echte andere emoties meer, apathisch, vermoeid en hing hele dagen in bed en op de bank. De bupropion gaat al maanden goed, ik voel me afgezien van een aantal bijwerkingen emotioneel en qua energieniveau ‘natuurlijk’, in balans. Niet gedempt maar wel minder scherpe randjes. Ik zeg niet dat je een ander medicijn moet gaan slikken, want bupropion is een noradrenaline- en dopamine heropnameremmer en ik zou me goed kunnen voorstellen dat een amfetamineverslaving in het verleden een contra-indicatie is voor dit type medicatie en misschien ook voor bepaalde andere middelen. Ik denk wel dat je goed met je arts moet proberen blijven te bespreken wat je ervaart. Het kunnen zowel bijwerkingen zijn van het (nog altijd) wennen aan ‘clean zijn’ als van de antidepressiva, en zelfs van depressie zelf.

Ik hoop dat je snel terecht kunt bij de psycholoog, therapie is zó belangrijk, zeker in deze tijd. Is er nergens anders plaats? Misschien kan je psychiater je helpen met het snel vinden van een plek door in zijn/haar naam contact te zoeken, ik weet niet hoe het in Nederland gaat want ik heb zelf alleen hulp gehad in België, maar ik kon ineens heel snel terecht toen het via de psychiater ging. Daarvoor stond ik ook maandenlang op een wachtlijst.

Sorry trouwens als ik spuit elf ben met deze reactie, nog niet alle reacties kunnen lezen. :wink:

Sterkte! <3
Klik om te vergroten...

Dank je wel voor je reactie!!!. ❤️
Ja dat ervaar ik dus ook dat futloos zijn.
Kwa emoties moet ik heel eerlijk zeggen dat het wel afgevlakt voelt.
Mijn dochter vind dat ik in positieve zin veranderd ben erdoor.
Dat ik vrolijker ben.
Ik heb mail gehad vandaag van psychiater.
Omdat ik moet wachten tot er in de praktijk weer plek is voor mij bij andere psycholoog wil ze graag dat ik haar bel.
Om samen te kijken wat ik nu nodig heb en waar ik nu ondersteuning bij zou kunnen gebruiken.
Dus ik ga morge gelijk bellen.
Met haar kan ik ook bespreken inderdaad over mijn vermoeidheid en de eventuele samenhang met duloxetine.
Denk dat vermoeidheid nu ook erger is door de quarantaine.
Weinig doelen en afleiding.
Nogmaals dank voor je reactie en advies!! ❤️
s
snelle_pietLid
01-01-2024, 00:00
#7
ik herken dit zo goed

speed is echt een klote drugs. Het maakt mij altijd helemaal kapot tot aan de meest vervelende bad trips aan toen. Gelukkig doe ik het al een tijdje niet meer maar om de zoveel tijd komt er een verlangen terug. Vooral wanneer ik mij eenzaam voel en verveel. Want inderdaad speed lost dat allemaal tijdelijk op. Maar wanneer het is afgelopen dan staat de hel altijd netjes weer op mij te wachten.

Gelukkig heb ik een tijdje terug het microdoseren van psychedelica gevonden. In het begin was ik er heel erg bang voor want ik was bang dat het mijn depressies en extreme gedachten erger zou maken zoals blowen doet.
Ik kan absoluut niet meer tegen het roken van wiet want dan schiet ik altijd per direct in een psychose. Dus ik was heel erg bang dat dat ook zou gebeuren met het microdoseren van psychedelica's.
NIET dus :) het haalt de depressie en de lusteloosheid juist weg en de volgende dag hoef ik het niet weer te gebruiken want er zijn geen comedowns, althans voor mij niet, ik voel mij juist goed de volgende dag. Het kan soms wel eens zijn dat er iets in mijn bewustzijn naar voren komt dat moet worden losgelaten maar dat heeft al iemand hier in dit topic gezegd, het laat mij dan anders naar het probleem kijken maar dat gebeurd alleen wanneer ik soms iets meer dan een microdosis heb genomen.
Het youtube kanaal drugslab heeft heeft een hele mooie video over microdoseren en ze probeert het zelf ook. Ik ben via het youtube kanaal drugslab aan het microdoseren begonnen.
Youtube titel: Dzifa microdoseert een maand LSD en tript onverwachts | Drugslab Extra

Maar nog steeds, vaak kan ik nog aan goeie speed komen en, men oh, men oh, men, ook al heb ik zoveel slechte ervaringen gehad met speed, er blijft altijd dat achter deurtje open staan waar ik voor moet blijven waken.

Dus ik wens je veel sterkte Syl, want dit is niet zomaar iets, een verlangen naar speed is soms zwaar want het verlangen komt er altijd op het slechste momenten wanneer ik juist zwak ben eenzaamheid en verveling.


snelle_piet
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#8
snelle_piet zei:
ik herken dit zo goed

speed is echt een klote drugs. Het maakt mij altijd helemaal kapot tot aan de meest vervelende bad trips aan toen. Gelukkig doe ik het al een tijdje niet meer maar om de zoveel tijd komt er een verlangen terug. Vooral wanneer ik mij eenzaam voel en verveel. Want inderdaad speed lost dat allemaal tijdelijk op. Maar wanneer het is afgelopen dan staat de hel altijd netjes weer op mij te wachten.

Gelukkig heb ik een tijdje terug het microdoseren van psychedelica gevonden. In het begin was ik er heel erg bang voor want ik was bang dat het mijn depressies en extreme gedachten erger zou maken zoals blowen doet.
Ik kan absoluut niet meer tegen het roken van wiet want dan schiet ik altijd per direct in een psychose. Dus ik was heel erg bang dat dat ook zou gebeuren met het microdoseren van psychedelica's.
NIET dus :) het haalt de depressie en de lusteloosheid juist weg en de volgende dag hoef ik het niet weer te gebruiken want er zijn geen comedowns, althans voor mij niet, ik voel mij juist goed de volgende dag. Het kan soms wel eens zijn dat er iets in mijn bewustzijn naar voren komt dat moet worden losgelaten maar dat heeft al iemand hier in dit topic gezegd, het laat mij dan anders naar het probleem kijken maar dat gebeurd alleen wanneer ik soms iets meer dan een microdosis heb genomen.
Het youtube kanaal drugslab heeft heeft een hele mooie video over microdoseren en ze probeert het zelf ook. Ik ben via het youtube kanaal drugslab aan het microdoseren begonnen.
Youtube titel: Dzifa microdoseert een maand LSD en tript onverwachts | Drugslab Extra

Maar nog steeds, vaak kan ik nog aan goeie speed komen en, men oh, men oh, men, ook al heb ik zoveel slechte ervaringen gehad met speed, er blijft altijd dat achter deurtje open staan waar ik voor moet blijven waken.

Dus ik wens je veel sterkte Syl, want dit is niet zomaar iets, een verlangen naar speed is soms zwaar want het verlangen komt er altijd op het slechste momenten wanneer ik juist zwak ben eenzaamheid en verveling.


snelle_piet
Klik om te vergroten...

Bedankt voor je bericht! ❤️
Ik vraag mezelf wel vaak af, hoe zou ik me nu voelen zonder de antidepressiva.
Vind dat micro doseren erg interessant.
Wat bij mij echt de triggers zijn is toch wel de vermoeidheid.
Heb zo weer het verlangen om gewoon weer eens lekker fit op te staan en echt zin in de dag te hebbrn.
Dat had ik met speed wel, kon de hele wereld aan voor mijn gevoel.
Maar na een jarenlange verslaving gaat het je ook op breken.
Het brengt je dan ook niet veel goeds meer.
Ik had een mail van de psychiater.
Ze vroeg of ik contact wou opnemen zodat we kunnen bespreken waar ik op dit moment behoefte aan heb.
Ga dan maar eens met haar in gesprek over de dingen waar ik nu vooral tegen aan loop.

Ik probeer nu vooral bij cravings te denken aan alle negatieve dingen van speed.
Zo kreeg ik vaak een bultje op mijn tong omdat ik steeds met mijn tong aan achterkant van tanden duwde.
Dit was erg pijnlijk en lastig met eten.

Het plafonstaren de hele nacht.
Het zo graag willen maar niet kunnen slapen.

Het in je eigen bubbel zitten

Enz enz
P
Putin007Lid
01-01-2024, 00:00
#9
snelle_piet zei:
ik herken dit zo goed

speed is echt een klote drugs. Het maakt mij altijd helemaal kapot tot aan de meest vervelende bad trips aan toen. Gelukkig doe ik het al een tijdje niet meer maar om de zoveel tijd komt er een verlangen terug. Vooral wanneer ik mij eenzaam voel en verveel. Want inderdaad speed lost dat allemaal tijdelijk op. Maar wanneer het is afgelopen dan staat de hel altijd netjes weer op mij te wachten.

Gelukkig heb ik een tijdje terug het microdoseren van psychedelica gevonden. In het begin was ik er heel erg bang voor want ik was bang dat het mijn depressies en extreme gedachten erger zou maken zoals blowen doet.
Ik kan absoluut niet meer tegen het roken van wiet want dan schiet ik altijd per direct in een psychose. Dus ik was heel erg bang dat dat ook zou gebeuren met het microdoseren van psychedelica's.
NIET dus :) het haalt de depressie en de lusteloosheid juist weg en de volgende dag hoef ik het niet weer te gebruiken want er zijn geen comedowns, althans voor mij niet, ik voel mij juist goed de volgende dag. Het kan soms wel eens zijn dat er iets in mijn bewustzijn naar voren komt dat moet worden losgelaten maar dat heeft al iemand hier in dit topic gezegd, het laat mij dan anders naar het probleem kijken maar dat gebeurd alleen wanneer ik soms iets meer dan een microdosis heb genomen.
Het youtube kanaal drugslab heeft heeft een hele mooie video over microdoseren en ze probeert het zelf ook. Ik ben via het youtube kanaal drugslab aan het microdoseren begonnen.
Youtube titel: Dzifa microdoseert een maand LSD en tript onverwachts | Drugslab Extra

Maar nog steeds, vaak kan ik nog aan goeie speed komen en, men oh, men oh, men, ook al heb ik zoveel slechte ervaringen gehad met speed, er blijft altijd dat achter deurtje open staan waar ik voor moet blijven waken.

Dus ik wens je veel sterkte Syl, want dit is niet zomaar iets, een verlangen naar speed is soms zwaar want het verlangen komt er altijd op het slechste momenten wanneer ik juist zwak ben eenzaamheid en verveling.


snelle_piet
Klik om te vergroten...
Ik vind dat je zelf op tijd moet stoppen wil je lang doorgaan ja je weet wat volgt maar inderdaad ik gebruik jaren speed en het heeft ook veel schade gemaakt , niet alleen voor mezelf voor de familie ook. Ik ben nu terug begonnen na 3 weken geen speed. Ik ben van plan dit af te bouwen en geen vervangmiddelen te gebruiken , mijn familie weet dat ik zwaar gebruikt heb en laatste tijd wat minder maar toch weet ik dat speed altijd in mijn gedachten zullen blijven.
i
inner_searchLid
01-01-2024, 00:00
#10
Walter White zei:
Ik vind dat je zelf op tijd moet stoppen wil je lang doorgaan ja je weet wat volgt maar inderdaad ik gebruik jaren speed en het heeft ook veel schade gemaakt , niet alleen voor mezelf voor de familie ook. Ik ben nu terug begonnen na 3 weken geen speed. Ik ben van plan dit af te bouwen en geen vervangmiddelen te gebruiken , mijn familie weet dat ik zwaar gebruikt heb en laatste tijd wat minder maar toch weet ik dat speed altijd in mijn gedachten zullen blijven.
Klik om te vergroten...
Zelfbesef is de eerste stap om je verslaving onder de hand te krijgen imo.
Ik kom ook uit van dagelijks naar gestopt en weer relapse.
Deze keer kan ik wel een beetje mezelf binnen de perken te houden vandaag was de eerste dag sinds vrijdag dat ik terug een klein beetje gebruikt heb (100mg totaal en vroeg gestopt.)
Ik voelde me eerst effe schuldig , maar heb heel wat gedaan vandaag en zal binnen een half uurtje lekker slapen.
Mijn familie weet het dus ook , en vind het erg voor hun als ik terug gebruik.
Maar zoals vandaag was de craving gewoon te sterk en kon ik me niet inhouden.
s
snelle_pietLid
01-01-2024, 00:00
#11
Wat mij tot nu toe echt op de lange termijn heeft geholpen is balans houden door goede dingen te doen, helpen, tot dienst zijn, wandelen / fietsen, rusten, natuur opzoeken, elke dag thuis een beetje sporten/stretchen/lichamelijke oefeningen doen en dat ik een beetje in de gaten hou dat ik af en toe gezond eten eet.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#12
Goed stuk, goed beschreven!
Hebzucht en jalouzie.
De twee heel slechte karakter eigenschappen. Ja.
Wat ben ik blij, dat ik deze twee i.i.g. niet heb...
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#13
Van mijn huisarts heb ik in begin periode van het afkicken oxazepam 10 mg gekregen.
Dit nam ik in het begin overdag zodat ik niet zulke cravings had.
Het zorgde voor meer rust in mijn hoofd omdat ik niet steeds dacht aan het score van speed.
Dat heb ik alleen paar dagen in begin gebruikt.
Maar dat heeft mij ook wel deels geholpen.
Daar naast inderdaad zo veel mogelijk afleiding zoeken.
Wandelen, sporten, enz.
Nu met die quarantine lijkt het me stuk lastiger.
Ik zelf ervaar juist nu ook meer cravings.
Het is wel fijn zoals ik lees van sommige dat ze een partner hebben die ze steunt.
Dat is iets wat ik wel zwaar vond dat ik er met niemand echt over kon praten.
Maar ook zeer zeker heeft het df mijn onwijs geholpen met mijn afkicken.
Als ik op het df zei dat ik echt sterke behoeftes had om speed te gaan halen kreeg ik goede tips.
Daarnaast was ik extra gemotiveerd om vol te houden nadat ik het verteld had.
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#14
Beetje rustig aan doen hé, sommige dingen hebben tijd nodig om verwerkt te worden en het mentaal stabiliseren van psychoactieven duurt vaak wat langer dan men denkt. Gewoon de clichés blijven aanhouden die helpen bij herstel / stabilisatie in zo'n proces. Gezond eten en drinken, beweging, voldoende rustmomenten en voldoende tijd nemen voor je avondrust. Het cliché van betekenisvolle invulling maakt ook altijd een gigantisch verschil tijdens zulk soort processen naar mijn inzien en die betekenisvolle invulling vorm geven is vaak ook al een hele weg op zichzelf. Tijdens de huidige quarantaine is die betekenisvolle invulling soms wat lastiger vinden al kan ik ook wel van de rust genieten die daarbij komt kijken. Ik heb het er niet moeilijk mee maar het is begrijpelijk dat mensen wat meer geforceerd zelfbewust bezig zijn in meer recente tijden.

Ik denk dat het bewust / 'mindful' verwerken van voorbij komende gedachten zeker kan bijdragen aan het vormen van constructieve constructen. Maar aan de andere kant kan fixatie ook een dingetje wezen waarin mensen kunnen doorslaan. Zelf heb ik ook vaak gedachten en gevoelens gehad die zeiden dat ik de rest van mijn leven zou malen en denken aan het verlangen van bepaalde middelen en dan ook dat doem gevoel dat een verslaving voor de rest van je leven is. Achteraf als ik terug kijk op deze fatalistische gedachten kan ik er wel om lachen maar ik weet ook dat op een bepaald punt deze gedachten vrij sterk geheerst hebben voor mij. Eens verslaafd altijd verslaafd om het maar plat te verwoorden.

Verlangens en hebzucht zullen er altijd wezen denk ik, ik zie mijzelf als een instinctief wezen die niet altijd rationeel zal wezen maar wel fundamenteel pragmatisch. Het trekt vanzelf wel recht, sommige dingen moeten even stormen voordat je er nuance aan kan toebrengen. Ik zie mijn onderbewust wezen als een vriend die wellicht soms wat bijgestuurd dient te worden maar uiteindelijk op automatische en natuurlijke wijze de meest logische weg van de minste weerstand zal vinden. De gedachte dat als ik alles los laat het leven vanzelf wel recht trekt is een rustgevende gedachte en dat moet ook gewoon kunnen zolang je er een ander niet mee belast. De complexe instinctieve werking van het brein ervaar ik als wonderbaarlijk en wellicht zijn niet alle beloningen even natuurlijk ook daarin vindt deze uiteindelijk wel een gulden middenweg. Het grootste obstakel daarin is vaak wellicht het korte termijn tegen lange termijn redenatie vermogen waar de laatste vaak het onderspit delft omdat deze meer energie kost om te verwerken.

Voor mij valt wat dat betreft drugs in dezelfde categorie als suiker, als ik 3 maanden geen suiker consumeer dan valt voor mij de behoefte naar suiker gewoon weg. Dat maakt suiker niet een slechte of goede substantie. Ik kan instinctief het gebruik van simpelweg gewoon niet altijd optimaal reguleren. Ik ben mijn gebruik van suiker constant aan het reguleren omdat het altijd overal beschikbaar is en koolhydraten nou eenmaal fundamenteel onderdeel zijn van mijn leven. Waar mensen zich in dit proces vaak in vergissen is dat de scheidingslijn tussen willen en kunnen vrij dun is en in de praktijk vaak op hetzelfde neer komt. Fenethylamine en in gemethyleerde vorm amfetamine beschouw ik in dezelfde context als in dat dit het menselijk instinctief verlangen prikkelt.

Een verschil blijft natuurlijk echter dat amfetamine als substantie strafbaar is in juridische context en dat gebruik hiervan op dat vlak grotere opoffering vraagt.

Wellicht een beetje droog om deze processen als reactie te concretiseren, wat ik wellicht probeer te zeggen, we maken het probleem groter dan dat het is. Het is goed om hier over na te denken maar wellicht denken we hier ook te veel over na. Mensen blijven moeilijke beestjes maar het wordt steeds makkelijker.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#15
Walter White zei:
Hallo beste DF-s , ik ga een tijdje niet online komen omdat ik me even laat opnemen voor speedmisbruik , lijkt me het beste maar de tips hier
hebben me ook zeker geholpen! Maar ik hou mijn account dus ik kom zeker nog naar het forum. Grtz
Klik om te vergroten...
Verstandige keuze! Veel succes!
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#16
Walter White zei:
Hallo beste DF-s , ik ga een tijdje niet online komen omdat ik me even laat opnemen voor speedmisbruik , lijkt me het beste maar de tips hier
hebben me ook zeker geholpen! Maar ik hou mijn account dus ik kom zeker nog naar het forum. Grtz
Klik om te vergroten...

Verstandig! Heel veel succes!👍
L
Lid 147679Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Walter White zei:
Hallo beste DF-s , ik ga een tijdje niet online komen omdat ik me even laat opnemen voor speedmisbruik , lijkt me het beste maar de tips hier
hebben me ook zeker geholpen! Maar ik hou mijn account dus ik kom zeker nog naar het forum. Grtz
Klik om te vergroten...
Succes makker
i
inner_searchLid
01-01-2024, 00:00
#18
Succes man !
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#19
Walter White zei:
Hallo beste DF-s , ik ga een tijdje niet online komen omdat ik me even laat opnemen voor speedmisbruik , lijkt me het beste maar de tips hier
hebben me ook zeker geholpen! Maar ik hou mijn account dus ik kom zeker nog naar het forum. Grtz
Klik om te vergroten...

Heel erg veel succes en super dat je deze stap hebt gezet!!.
Ben trots op je..!!💪❤️
P
Putin007Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Hallo beste DF-s , ik ga een tijdje niet online komen omdat ik me even laat opnemen voor speedmisbruik , lijkt me het beste maar de tips hier
hebben me ook zeker geholpen! Maar ik hou mijn account dus ik kom zeker nog naar het forum. Grtz

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."