Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsNuchter blijven 3 maanden challenge!

Nuchter blijven 3 maanden challenge!

31 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#1
suiker, en dan met name de geraffineerde, zijn niet bepaald goed voor je gezondheid. Nee.
Als je al weet dat in een blikje cola ( de gewone) al in 33 cl ongeveer 12 klontjes suiker verwerkt is...
Ik neem al jaren geen geraffineerde suiker meer.
Maar, omdat ik van zoete smaken houd, gaan er nu in een kop koffie ongeveer 5 zoettabletjes in.
Aspartaam is ook al niet goed voor je, maar als je daar op gaat aftellen, dan kan je beter meteen stoppen met eten en drinken.
Het nadeel daarvan is, dat je dood schijnt te gaan.
Ja.
Dat is me dan ook weer wat.
Dan maar de zoettabletjes.
Ooit gaan we toch een keer op reis..
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#2
Legio Patria Nostra zei:
suiker, en dan met name de geraffineerde, zijn niet bepaald goed voor je gezondheid. Nee.
Als je al weet dat in een blikje cola ( de gewone) al in 33 cl ongeveer 12 klontjes suiker verwerkt is...
Ik neem al jaren geen geraffineerde suiker meer.
Maar, omdat ik van zoete smaken houd, gaan er nu in een kop koffie ongeveer 5 zoettabletjes in.
Aspartaam is ook al niet goed voor je, maar als je daar op gaat aftellen, dan kan je beter meteen stoppen met eten en drinken.
Het nadeel daarvan is, dat je dood schijnt te gaan.
Ja.
Dat is me dan ook weer wat.
Dan maar de zoettabletjes.
Ooit gaan we toch een keer op reis..
Klik om te vergroten...
Ach dood gaan... Ik zit er meer over in of ik gezond ben nu ik nog leef. En rotzooi als aspartaam draagt daar niet aan bij.

Die zoet tabletjes zijn stevia denk ik? Dat is niet ongezond. Mijn enige zoete bakje koffie was mijn eerste. Gatverd... :tongueclosed:
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#3
Jmths zei:
Ik probeer ook zonder alcohol en uiteindelijk ook zonder suiker, alcohol blijft vaak wel lastig voor mij bij sociale aangelegenheden. Als ik alcohol consumeer gaat dat vaak ook automatisch ten koste van spo.....
Als ik mij 3 maanden geheel kan onthouden van een middel verdwijnt de zucht hiernaar....
Klik om te vergroten...

Als dit ook voor alcohol geldt, dan is dat mooi meegenomen!
Zucht naar deze duivelsdrank, daar heb ik bijna twee jaar heel veel cravings naar gehad.
En zelfs nu, als het erg warm is, en ik dorstig ben geworden, dan komt die craving weer even om de hoek kijken, om te zien of ik toch niet alsnog overstag zou kunnen gaan...na al die jaren droog staan!
Typisch allemaal.
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#4
Mindless zei:
Hoe bedoel je dit eigenlijk?
Klik om te vergroten...
Dat je de lat hoog legt, het was een verkapt compliment.
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mindless zei:
Ik ben wel benieuwd wat jij dan precies verstaat onder het van de suiker afblijven(?) Suiker zit in zoveel dingen, blijf je daar dan allemaal vanaf? Zelf eet ik overwegend gezond, maar krijg toch wel suiker binnen. Sowieso met fruit.
Klik om te vergroten...
Toegevoegde suikers in ieder geval, ik zondig nog wel eens met honing bij de kwark bijvoorbeeld. Fruit vind ik wel prettig en heb ik graag in huis maar dan ook weer niet in al te geconcentreerde vorm natuurlijk. Een van mijn voornaamste copingsmechanismen om van drugs af te blijven is door te gaan eten en als ik echt heel veel honger heb merk ik dat ik allerlei rotzooi naar binnen begin te werken en dan moet je denken aan verwerkte producten zoals chocola (groot fan van cacao echter). Maar zuivel en vlees gebruik ik ook wel tot bepaalde hoogte als coping om met drugs om te gaan. Melksuikers, casomorfines in combinatie met zware vetten en als je het laat rijpen ook weer glutamaat wat de receptoren extra in conjunctie activeert en aan zuivel kom je ook weer niet zomaar.

De haverdrink met beetje inhoud bij de appie en de vega filet american vind ik wel fijne alternatieven. Het blijft een beetje zoeken allemaal.

Klaproosjes zijn natuurlijk ook milieu intensief waar een koe weer relatief efficiënt is.
Mindless zei:
Cafeïne ben ik helemaal mee gekapt en dat voldoet erg goed.
Klik om te vergroten...
Ik kan niet anders stellen dan dat je een ijzeren discipline hebt, daar ga je het nog eens zwaar mee krijgen.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#6
Aha oké, gelukkig wel wat fruit nog. :)

Jmths zei:
Ik kan niet anders stellen dan dat je een ijzeren discipline hebt, daar ga je het nog eens zwaar mee krijgen.
Klik om te vergroten...
Hoe bedoel je dit eigenlijk?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#7
Jmths zei:
Dat je de lat hoog legt.
Klik om te vergroten...
Hmm misschien...

Er zijn wel dingen waar ik grote moeite mee heb of had om mee te stoppen, maar cafeïne is daar niet 1 van. Na een week miste ik het niet meer en na een paar weken dacht ik er niet eens meer aan. Nu al maanden zonder cafeïne doet het me ook helemaal niets als ik in gezelschap ben van anderen die het wel drinken. In plaats daarvan is mijn stress minder geworden en is mijn energie vrijwel constant stabiel, ipv te rekenen op mijn bakje 's ochtends en 's middags. Ook geen druk op de borst meer. Had dit veel eerder moeten doen.
A
AcidWarriorLid
01-01-2024, 00:00
#8
Nou voel ik mij moreel verplicht om ook deel te nemen aan de challenge. :wink: Of lig alvast t.e.m. 31/08. En daarna kijk ik verder.
Los van m'n Wellbutrin en dexamfetamine (allebei op doktersvoorschrift en dex ingepland op wekelijkse basis)
Suiker moet ik sws minderen en zal de grootste uitdaging worden, maar ik ga het lig proberen.
Caffeine minderen begin ik niet aan. :tearsofjoy:

Succes aan iedereen hier. :thumbsup:
A
AcidWarriorLid
01-01-2024, 00:00
#9
Mindless zei:
Als je geen last ondervindt van je gebruik hoeft dat imo ook niet. Al kan het wel dat je er ongemerkt last van hebt.

Maar het stoppen ermee is waarschijnlijk zoveel makkelijker dan je denkt.

Ik begrijp wel helemaal waarom mensen het als absoluut geen optie zien om het op te geven. :tonguewink: Dat had ik ook. Alleen is mijn ervaring dat dat 'cozy' gevoel dat ik eerst kreeg van koffie, er nu gewoon is zonder koffie. Maar dan stabiel en zonder bijeffecten. Je krijgt ook geen echte energie van koffie. Het is valse energie waar je later voor betaald.

Maar wil je niet overtuigen hoor. :wink: Het bevalt mij gewoon super. :)
Klik om te vergroten...
Ik ben het zeker met je eens hoor. Maar in professioneel opzicht ligt het volledig bannen van cafeïne nogal moeilijk bij mij. Maar minderen zou wel kunnen. Ik kan het eens bekijken.

Btw, koffie drink je voor de smaak, toch? :tongueout:
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#10
AphexTwin zei:
Caffeine minderen begin ik niet aan. :tearsofjoy:
Klik om te vergroten...
Als je geen last ondervindt van je gebruik hoeft dat imo ook niet. Al kan het wel dat je er ongemerkt last van hebt.

Maar het stoppen ermee is waarschijnlijk zoveel makkelijker dan je denkt.

Ik begrijp wel helemaal waarom mensen het als absoluut geen optie zien om het op te geven. :tonguewink: Dat had ik ook. Alleen is mijn ervaring dat dat 'cozy' gevoel dat ik eerst kreeg van koffie, er nu gewoon is zonder koffie. Maar dan stabiel en zonder bijeffecten. Je krijgt ook geen echte energie van koffie. Het is valse energie waar je later voor betaald.

Maar wil je niet overtuigen hoor. :wink: Het bevalt mij gewoon super. :)
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#11
AphexTwin zei:
Ik ben het zeker met je eens hoor. Maar in professioneel opzicht ligt het volledig bannen van cafeïne nogal moeilijk bij mij. Maar minderen zou wel kunnen. Ik kan het eens bekijken.

Btw, koffie drink je voor de smaak, toch? :tongueout:
Klik om te vergroten...
Minderen kan al goed zijn. :)

Zelf dronk ik het voor het effect. :laughing: En ook wel om even wat warms binnen te krijgen. (Ritueel, koffie/thee momentje) Ik vind koffie niet echt lekker proeven. Wat het waarschijnlijk ook een stuk makkelijker voor me maakt om het niet meer te nemen... Ik hou wel enorm van de geur! Maar die kan ik nog steeds ervaren. Heb nog wel koffie in huis voor gasten en daar ruik ik soms even aan. :sweatsmile: Dat geeft ook wel aan dat er geen verslaving is. Er is geen gevaar voor me om het te gebruiken. Ik krijg er geen zin van om het te gaan drinken als ik eraan ruik.
Z
ZweevteevLid
01-01-2024, 00:00
#12
Erg mooi streven, heel veel succes! Momenteel ben ik ook al ongeveer 2 weken van recreatief gebruik af. Ik heb in die tijd alleen maar middelen gebruikt met als doel om me beter te kunnen concentreren tijdens het studeren. Nu ben ik ook gestopt met alle onvoorschreven middelen en slik ik alleen mijn medicijnen. Dit is ook de eerste keer sinds anderhalf jaar of zo dat ik me gewoon alleen aan mijn medicatie houd en gelijktijdig niet het effect ervan beïnvloed door het gebruik van (dextro-)amfetamine, armodafinil of andere middelen die al helemaal niet helpen bij de verbetering van mijn concentratie. Lijkt me ook wel gaaf om dat gewoon 3 maanden of langer vol te houden, al heb ik in augustus al gepland staan dat ik zou gaan gebruiken, dus dat is iets wat ik na die periode wil gaan starten (als ik weer studeer dus eigenlijk).
A
AcidWarriorLid
01-01-2024, 00:00
#13
Salvia zei:
Erg mooi streven, heel veel succes! Momenteel ben ik ook al ongeveer 2 weken van recreatief gebruik af. Ik heb in die tijd alleen maar middelen gebruikt met als doel om me beter te kunnen concentreren tijdens het studeren. Nu ben ik ook gestopt met alle onvoorschreven middelen en slik ik alleen mijn medicijnen. Dit is ook de eerste keer sinds anderhalf jaar of zo dat ik me gewoon alleen aan mijn medicatie houd en gelijktijdig niet het effect ervan beïnvloed door het gebruik van (dextro-)amfetamine, armodafinil of andere middelen die al helemaal niet helpen bij de verbetering van mijn concentratie. Lijkt me ook wel gaaf om dat gewoon 3 maanden of langer vol te houden, al heb ik in augustus al gepland staan dat ik zou gaan gebruiken, dus dat is iets wat ik na die periode wil gaan starten (als ik weer studeer dus eigenlijk).
Klik om te vergroten...
Dentro-amfetamine helpt mij dan weer wel om me beter te concentreren, maar in general volg ik jouw redenering helemaal.
G
GhbeetjeLid
01-01-2024, 00:00
#14
Legio Patria Nostra zei:
suiker, en dan met name de geraffineerde, zijn niet bepaald goed voor je gezondheid. Nee.
Als je al weet dat in een blikje cola ( de gewone) al in 33 cl ongeveer 12 klontjes suiker verwerkt is...
Ik neem al jaren geen geraffineerde suiker meer.
Maar, omdat ik van zoete smaken houd, gaan er nu in een kop koffie ongeveer 5 zoettabletjes in.
Aspartaam is ook al niet goed voor je, maar als je daar op gaat aftellen, dan kan je beter meteen stoppen met eten en drinken.
Het nadeel daarvan is, dat je dood schijnt te gaan.
Ja.
Dat is me dan ook weer wat.
Dan maar de zoettabletjes.
Ooit gaan we toch een keer op reis..
Klik om te vergroten...
Stevia ook nog een optie als je fullllll nuchter wil blijven🤣
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#15
Gisteren geflopt met nuchter blijven, weer een dosering 3-MeO-PCE genomen tijdens het gamen. Vriendin had het natuurlijk meteen door, volledig over de zeik, huilbuien grotendeels ook uit het feit dat ik al 2 jaar zonder inkomen en werk zit, de ironie ligt hem er juist in dat het moeilijker wordt om nuchter te blijven wanneer ze boos op mij wordt. Ik ben voor nu het huis uit gevlucht. Afgelopen 2-3 weken wel van 87,7kg naar 81,1kg gegaan mede dankzij het sporten. Het stomme is ook dat ik boos word weer op mn partner omdat voor mij gevoel het proces minder succesvol verloopt als dat het zou kunnen verlopen. Ik begrijp ook wel dat ze het stront beu is dat dit geouwehoer nu al jarenlang voort sleept. Begin mei was ik jarig en had ik €100,- extra te besteden. Hiervan heb ik €45 uitgegeven aan dissociatieven en de rest aan eten waar dit eigenlijk bedoeld was voor kledinggeld.

Het traject met begeleider waar ik eens per week onder brandende ogen van familie en kennissen drie kwartier een gesprekje heb ik wel leuk, ik vind het ook wel leuk om weer eens een ander mens te zien waarvan ik weet dat die stabiel in het leven staat maar het blijft alleen een beetje aanvoelen als een klinisch afstreep lijstje waar ik ieder week mn huiswerk mee neem en dan zelf mag vertellen hoe ik verandering in de situatie wil brengen.

Het vrijwilligerswerk dat ik twee keer per week op locatie naar eigen invulling mag doen voelt leuk maar hier zie ik ook met regelmatig mensen afhaken omdat ze aangeven het gevoel te hebben dat ze ook wel thuis op eigen houtje kunnen werken. Het voelt een beetje dat ik mensen om mij heen aan het motiveren ben terwijl ik er zelf zogezegd ben om werkervaring op te doen.

Het liefst zou ik gewoon zelf mn eigen eten willen kopen en plekje willen hebben maar in plaats daarvan wordt er druk gelegd op de mensen om mij heen in de hoop mij tot productiviteit van iemand anders te behoeven. Ik erger mij er aan dat er altijd nadruk wordt gelegd op empowerment en tegelijkertijd er standaard vanuit wordt gegaan dat mensen zichzelf de goot in zullen werken wanneer je ze vrijheid gunt.

Op dit punt van het proces zit ik een beetje op de conclusie dat ik prima nuchter kan blijven, dat ik dit ook graag zou willen doen voor de mensen in mijn omgeving maar zelf zie ik er niet zozeer het niet van in wanneer ik deze toepas op momenten dat deze mij van dienst kunnen wezen. Ik ben nog steeds van plan te werken aan 3 maanden lang nuchter blijven maar puur om het punt te maken dat het gewoon kan.

Ik had graag een diploma gewild, ik had graag nog wat nieuwe dingen geleerd en ik had graag een baan gehad maar dat gaat simpelweg niet gebeuren als je een betekenisvol verschil wilt maken dat niet in iemand anders belang is. Ik ga de komende week weer proberen om geheel nuchter te blijven en dan begin ik vanaf 1 juli weer vanaf dag 1 om 3 maanden nuchter te blijven.
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik ga het ook niet helemaal halen. Dit weekend ben ik een maand nuchter van mijn valkuil Ket. Toch heb ik zondag een truffel trip gepland staan... Maar stoppen met Keta en GHB zet ik nog steeds door. Met de Keta ga ik sowieso voor minimaal 3 maanden. Waarschijnlijk wel veel langer.

Ik herken me ook wel in jou @Jmths. Als ik ruzie heb, of een woordenwisseling grijp ik ook heel snel naar drugs. En dat maakt het vaak alleen maar erger maar op de één of andere manier zoek ik dan toch die verdoving.

Ik heb een (groot) deel van mijn vakantie geld ook uitgegeven aan Keta. Achteraf heel veel spijt van. Heb het nu weer aangevuld gelukkig, maar het blijft zonde en weggegooid geld.

Een week nuchter is opnieuw een mooi doel en begin. Succes!
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ik kan je 1 tip geven.
Als je een drang onder controle wilt krijgen is Het veel makkelijker Als je de mogelijkheid weghaalt.


Als je wilt afvallen en Het huis vol koekjes ligt ga je Het jezelf heel moeilijk maken.
Als je goed boodschappen doet en alleen Het nodige haalt is de mogelijkheid on te snoepen niet aanwezig.
Dus de drang naar word automatisch minder.

Geef je drugs aan een vriend Dan is Het veel makkelijker om nuchter te blijven.
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#18
benzzzy zei:
Geef je drugs aan een vriend Dan is Het veel makkelijker om nuchter te blijven.
Klik om te vergroten...
Ontneemt wel de voornaamste reden om nuchter te blijven een beetje.
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#19
benzzzy zei:
Je hebt altijd de mogelijkheid om te gebruiken de drempel is alleen hoger.
Klik om te vergroten...
Wilskracht is voor losers, als je al de moeite moet doen om verleiding te weerstaan gaat er eigenlijk al iets fout tenzij je hiermee acute problematiek kunt vermijden. De weg van de minste weerstand is in theorie meest ideaal, mits je natuurlijk niet te hard uit de bocht vliegt. Mensen moeten ook de ruimte hebben om fouten te maken anders kun je er ook niet achter komen dat het de moeite kan wezen om naar de alternatieven te kijken.
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#20
Afgelopen week een beetje gefaald in de challenge, vandaag weer geheel nuchter. Ik verwacht deze week een halve gram MXPr en MXiPr welke ik wil testen en een rapportje over wil schrijven. Vanaf 1 september begin ik weer met aftellen voor 3 maanden, wish me luck.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."