Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsNuchter blijven 3 maanden challenge!

Nuchter blijven 3 maanden challenge!

31 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#1
benzzzy zei:
Geef je drugs aan een vriend Dan is Het veel makkelijker om nuchter te blijven.
Klik om te vergroten...
Ontneemt wel de voornaamste reden om nuchter te blijven een beetje.
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#2
benzzzy zei:
Je hebt altijd de mogelijkheid om te gebruiken de drempel is alleen hoger.
Klik om te vergroten...
Wilskracht is voor losers, als je al de moeite moet doen om verleiding te weerstaan gaat er eigenlijk al iets fout tenzij je hiermee acute problematiek kunt vermijden. De weg van de minste weerstand is in theorie meest ideaal, mits je natuurlijk niet te hard uit de bocht vliegt. Mensen moeten ook de ruimte hebben om fouten te maken anders kun je er ook niet achter komen dat het de moeite kan wezen om naar de alternatieven te kijken.
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#3
Afgelopen week een beetje gefaald in de challenge, vandaag weer geheel nuchter. Ik verwacht deze week een halve gram MXPr en MXiPr welke ik wil testen en een rapportje over wil schrijven. Vanaf 1 september begin ik weer met aftellen voor 3 maanden, wish me luck.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#4
De datum blijft opschuiven. Komt er niet elke maand een nieuw stofje uit?
H
Hardcore_frkLid
01-01-2024, 00:00
#5
Jmths zei:
Afgelopen week een beetje gefaald in de challenge, vandaag weer geheel nuchter. Ik verwacht deze week een halve gram MXPr en MXiPr welke ik wil testen en een rapportje over wil schrijven. Vanaf 1 september begin ik weer met aftellen voor 3 maanden, wish me luck.
Klik om te vergroten...
Ik ben inmiddels 15 jaar onderweg in 'verslavingen' en geloof me, stoppen bestaat niet. Leer het te controleren, laat je leven er niet door bedwingen, maar laat je af en toe helemaal gaan.

Stoppen zorgt alleen maar voor mislukking en frustratie. De grap is dat je met deze instelling soms opeens uit jezelf stopt met bepaalde dingen, juist omdat het eigenlijk wel mag maar zelf echt niet meer wilt (ik zelf bijvoorbeeld al jaren met roken).

3 maanden stoppen met wat dan ook is makkelijk, maar je weet ook dat je na 3 maanden weer helemaal loco gaat. Accepteer dat je bepaalde dingen af en toe nodig hebt, controleer het gebruik en laat het gebruik jou niet overnemen!
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#6
Succes toegewenst, je kan het !👌
M
MDMAZIINGLid
01-01-2024, 00:00
#7
John Trap zei:
Ik ben inmiddels 15 jaar onderweg in 'verslavingen' en geloof me, stoppen bestaat niet. Leer het te controleren, laat je leven er niet door bedwingen, maar laat je af en toe helemaal gaan.

Stoppen zorgt alleen maar voor mislukking en frustratie. De grap is dat je met deze instelling soms opeens uit jezelf stopt met bepaalde dingen, juist omdat het eigenlijk wel mag maar zelf echt niet meer wilt (ik zelf bijvoorbeeld al jaren met roken).

3 maanden stoppen met wat dan ook is makkelijk, maar je weet ook dat je na 3 maanden weer helemaal loco gaat. Accepteer dat je bepaalde dingen af en toe nodig hebt, controleer het gebruik en laat het gebruik jou niet overnemen!
Klik om te vergroten...
Precies dit. Stoppen is makkelijk maar ervan af blijven en nuchter blijven.. dat is moeilijk
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ganggang💯 zei:
Komt er niet elke maand een nieuw stofje uit?
Klik om te vergroten...
Dat is waar, ik heb er vrede mee dat het niet in 1x perfect zal wezen. Concrete doelstellingen formuleren kan echter wel helpen een positieve tendens te creëren. De nieuwe MXE analogen vind ik ook nog wel iets interessanter dan het gemiddelde nieuwe stofje. Ik weet dat ik mijzelf aardig in bedwang kan houden met dissociatieven, ik heb vrij standaard een 10 gram 3-MeO-PCE zak liggen. Een meer harde doelstelling is van de downer drugs afblijven en met dat in gedachte wil ik ook niet meteen te streng voor mijzelf wezen. De MXE analogen hebben voor mij ook voorkeur in sociale setting waar ik nog wel eens moeite wil hebben van de alcohol af te blijven wat ik minder graag gebruik omdat dit ook aanzienlijk meer invloed heeft op mijn wekelijkse sporten en algemene conditie. Ik ben mij er echter ook bewust van dat dit een slippery slope is aangezien het risico zich dan ook voor doet dat je dissociatieven en alcohol naast elkaar gaat gebruiken.
John Trap zei:
3 maanden stoppen met wat dan ook is makkelijk, maar je weet ook dat je na 3 maanden weer helemaal loco gaat. Accepteer dat je bepaalde dingen af en toe nodig hebt, controleer het gebruik en laat het gebruik jou niet overnemen!
Klik om te vergroten...
Ik ben wel mee met wat je zegt maar 3 maanden pauze nemen gaat wel even goed voor mij wezen en ik weet dat ik dat kan.
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#9
Je hebt altijd de mogelijkheid om te gebruiken de drempel is alleen hoger.
Je kunt Zo je dealer bellen de shop in alcohol kopen of je vriend lief aankijken of een rc order down.
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#10
Nuchter dag 22 vanaf 25/25juni (vrijdag 10 juli gezondigd met een Grolsch kanen (11%) en zondag 12 juli echter gezondigd met een Choueffe biertje (8%).

Misschien dat ik de 3 maanden nuchter challenge vanaf uitgaand van 23 juli in de toekomst nog weer eens wil oppakken om het officieel te houden.

Zodra het mij daadwerkelijk lukt 3 maanden geheel nuchter te blijven (inclusief alcohol en hopelijk ook suiker) ga ik er vanuit dat alle impulsieve drift naar deze middelen verdwenen zal wezen. Ik eet consistent zelfgebreide gezonde maaltijden, ik slaap weer staat beter waar ik veel nachten twee slaapcycli maak (8-9 uur) en er is een positieve tendens qua hardlopen merkbaar waar ik de laatste tijd mij vaste rondje van 5 kilometer zo'n 2 a 3 keer week week maar (doelstelling minimaal 2x per week een 4-5 klm.

Dit is een punt waar ik al jaren naartoe probeer te bouwen en hopelijk ook uiteindelijk 1-1,5 jaar kan wezen vast te houden al weet ik dat dit niet makkelijk zal wezen maar wel haalbaar. Ook als statement naar mijzelf na 8 jaar lang bijna dagelijks gebruik van verschillende middelen maar ook als statement naar anderen zoals ik 10 jaar geleden ook al een heb weten te presteren op eigen krachten rond de leeftijd van 20 jaar.

Drugsverslaving is geen ziekte waar je de rest van je leven gevangen in zit maar een keuze waar je met veel discipline en lange termijn planning naartoe kunt bouwen door structuren langzaam aan in je leven te veranderen naar een gewenst doeleinde. Dit is een lange weg die maanden en zelf jaren kan duren met regelmatige terugval waarbij vooral de positieve lange termijn draad voor ogen gehouden moet worden zodat je jezelf niet laat ontmoeten wanneer jij zoals vele anderen sporadisch een moment van zwakte ervaart en deze kans aangrijp om je proces naar een nuchter level te verbeteren en vast te houden.

Elke kleine stap is en één en achteraf gezien heeft nog nooit iemand spijt gehad van een rondje wandelen of hardlopen. Ik hoop dat jullie mij en ik anderen kan steunen in dit proces dat lijkt mij immers een van de voornaamste ideologische achterliggende gedachten die dit forum drijft, positiviteit delen met anderen en elkaar daarin aansterken.

De week heb ik weer twee keer mijn standaard 5 kilometer rondje gemaakt om te polsen hoe mijn gezondheid er voor staan. Dat ik mensen altijd vertel is dat frequentie minstens even belangrijk is als intensiteit en dat dit laatste vroeg of laat bij trekken wanneer je hier intrinsiek gemotiveerde motivatie voor voelt. Drie keer week week een wandeling door de park is minstens even gezond als eenmaal op hoog tempo een rondje door het park rennen, probeer hier ook vaste tijden voor vast te stellen om een concrete doelstelling voor ogen te hebben en het lange termijn ook leuk te houden.

Ik hoop dat ik jullie hierin kan steunen en ook anderen, uiteindelijk is het niet een drugs die de wereld prettiger maakt maar een facilitator die er al reeks was. De algemene conditie van de persoon mag dan ook nog onderschat worden bij het aangaan van een psychoactieve ervaring.

Ik zal dit bericht ook elders delen zodat wellicht andere mensen zich gemotiveert zullen voelen het beste uit zichzelf te halen op hun eigen tempo. Bij deze krijg ik de kans om iedereen een prettige dag toe te wezen.

OT: Nuchter!
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik doe helemaal met je mee. Ik ben nu 20 dagen nuchter. Moet zeggen dat ik er wel heel veel zin in heb maar heb nog niet de daadwerkelijke drang om het ook in huis te halen. Hopelijk blijft dat zo.

Hier trouwens wel volledig nuchter. Ook geen alcohol of sigaretten oid.

Maar allereerst deze maand maar eens zien vol te houden!
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#12
Hee. ..
Ik drink al meer dan 20 jaar niet meer.
Als ik dat kan, dan kan jij dat ook!
Per 24 uur. Niets nemen waar alcohol in is verwerkt. Dus echt. n i e t s.
Dan lukt het.
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#13
Spyro zei:
Hier trouwens wel volledig nuchter. Ook geen alcohol of sigaretten oid.
Klik om te vergroten...
Ik probeer ook zonder alcohol en uiteindelijk ook zonder suiker, alcohol blijft vaak wel lastig voor mij bij sociale aangelegenheden. Als ik alcohol consumeer gaat dat vaak ook automatisch ten koste van sporten en impulscontrole wat weer een negatief effect heeft op het geheel.
Legio Patria Nostra zei:
Ik drink al meer dan 20 jaar niet meer.
Klik om te vergroten...
Netjes, ik heb 10 jaar geleden een jaar, bijna anderhalf jaar geen alcohol vol gehouden. Als ik mij 3 maanden geheel kan onthouden van een middel verdwijnt de zucht hier meestal geheel naar (inclusief suiker) maar ik heb meer uitdagingen dan alcohol en suiker op dat gebied vrees ik.

Ik had de avond van vrijdag op zaterdag ook een kleine dosering dissociatief genomen en mezelf wijs gemaakt dat het niet mee telt omdat niet het zou merken, blijft toch wel lastig soms.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#14
Super dat je hier zo goed mee bezig bent! Ben het ook helemaal met je eens dat drugsverslaving geen ziekte is maar een discipline en lifestyle probleem. Vind dat sowieso een veel meer constructieve manier van denken, want dan ligt het in je eigen handen.

Zelf ben ik de laatste tijd ook bezig met vrij minimaal drugs gebruiken, al is er van geheelonthouding geen sprake. Ik drink soms eens een biertje en zo nu en dan eens wiet. En heel soms psychedelica uiteraard. Dat eerste en laatste zie ik helemaal niet als een probleem, de wiet zou ik het liefst helemaal mee stoppen, maar het helpt me zo nu en dan even mijn nek te ontspannen (heb ik problemen mee en er staat een afspraak met de chiropractor voor gepland.) Cafeïne ben ik helemaal mee gekapt en dat voldoet erg goed.

Ik ben wel benieuwd wat jij dan precies verstaat onder het van de suiker afblijven(?) Suiker zit in zoveel dingen, blijf je daar dan allemaal vanaf? Zelf eet ik overwegend gezond, maar krijg toch wel suiker binnen. Sowieso met fruit.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#15
Goed streven. Alleen dat zonder suiker leven, hoe ga je dat precies doen? Ik probeer ook steeds minder suiker te eten. Zolang ik thuis ben is dat geen probleem. Maar als je ergens wat gaat eten dan heb je er weinig invloed meer op.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#16
suiker, en dan met name de geraffineerde, zijn niet bepaald goed voor je gezondheid. Nee.
Als je al weet dat in een blikje cola ( de gewone) al in 33 cl ongeveer 12 klontjes suiker verwerkt is...
Ik neem al jaren geen geraffineerde suiker meer.
Maar, omdat ik van zoete smaken houd, gaan er nu in een kop koffie ongeveer 5 zoettabletjes in.
Aspartaam is ook al niet goed voor je, maar als je daar op gaat aftellen, dan kan je beter meteen stoppen met eten en drinken.
Het nadeel daarvan is, dat je dood schijnt te gaan.
Ja.
Dat is me dan ook weer wat.
Dan maar de zoettabletjes.
Ooit gaan we toch een keer op reis..
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#17
Legio Patria Nostra zei:
suiker, en dan met name de geraffineerde, zijn niet bepaald goed voor je gezondheid. Nee.
Als je al weet dat in een blikje cola ( de gewone) al in 33 cl ongeveer 12 klontjes suiker verwerkt is...
Ik neem al jaren geen geraffineerde suiker meer.
Maar, omdat ik van zoete smaken houd, gaan er nu in een kop koffie ongeveer 5 zoettabletjes in.
Aspartaam is ook al niet goed voor je, maar als je daar op gaat aftellen, dan kan je beter meteen stoppen met eten en drinken.
Het nadeel daarvan is, dat je dood schijnt te gaan.
Ja.
Dat is me dan ook weer wat.
Dan maar de zoettabletjes.
Ooit gaan we toch een keer op reis..
Klik om te vergroten...
Ach dood gaan... Ik zit er meer over in of ik gezond ben nu ik nog leef. En rotzooi als aspartaam draagt daar niet aan bij.

Die zoet tabletjes zijn stevia denk ik? Dat is niet ongezond. Mijn enige zoete bakje koffie was mijn eerste. Gatverd... :tongueclosed:
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#18
Jmths zei:
Ik probeer ook zonder alcohol en uiteindelijk ook zonder suiker, alcohol blijft vaak wel lastig voor mij bij sociale aangelegenheden. Als ik alcohol consumeer gaat dat vaak ook automatisch ten koste van spo.....
Als ik mij 3 maanden geheel kan onthouden van een middel verdwijnt de zucht hiernaar....
Klik om te vergroten...

Als dit ook voor alcohol geldt, dan is dat mooi meegenomen!
Zucht naar deze duivelsdrank, daar heb ik bijna twee jaar heel veel cravings naar gehad.
En zelfs nu, als het erg warm is, en ik dorstig ben geworden, dan komt die craving weer even om de hoek kijken, om te zien of ik toch niet alsnog overstag zou kunnen gaan...na al die jaren droog staan!
Typisch allemaal.
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#19
Mindless zei:
Hoe bedoel je dit eigenlijk?
Klik om te vergroten...
Dat je de lat hoog legt, het was een verkapt compliment.
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#20
Mindless zei:
Ik ben wel benieuwd wat jij dan precies verstaat onder het van de suiker afblijven(?) Suiker zit in zoveel dingen, blijf je daar dan allemaal vanaf? Zelf eet ik overwegend gezond, maar krijg toch wel suiker binnen. Sowieso met fruit.
Klik om te vergroten...
Toegevoegde suikers in ieder geval, ik zondig nog wel eens met honing bij de kwark bijvoorbeeld. Fruit vind ik wel prettig en heb ik graag in huis maar dan ook weer niet in al te geconcentreerde vorm natuurlijk. Een van mijn voornaamste copingsmechanismen om van drugs af te blijven is door te gaan eten en als ik echt heel veel honger heb merk ik dat ik allerlei rotzooi naar binnen begin te werken en dan moet je denken aan verwerkte producten zoals chocola (groot fan van cacao echter). Maar zuivel en vlees gebruik ik ook wel tot bepaalde hoogte als coping om met drugs om te gaan. Melksuikers, casomorfines in combinatie met zware vetten en als je het laat rijpen ook weer glutamaat wat de receptoren extra in conjunctie activeert en aan zuivel kom je ook weer niet zomaar.

De haverdrink met beetje inhoud bij de appie en de vega filet american vind ik wel fijne alternatieven. Het blijft een beetje zoeken allemaal.

Klaproosjes zijn natuurlijk ook milieu intensief waar een koe weer relatief efficiënt is.
Mindless zei:
Cafeïne ben ik helemaal mee gekapt en dat voldoet erg goed.
Klik om te vergroten...
Ik kan niet anders stellen dan dat je een ijzeren discipline hebt, daar ga je het nog eens zwaar mee krijgen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."