Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForums(softdrugs)verslaving en rationaliteit

(softdrugs)verslaving en rationaliteit

44 antwoorden
27 weergaven
18-5-2026
w
whoopLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ls,

Ik worstel al een tijdje met vragen en problemen.Ik ben nu 29 jaar en ben nu ongeveer 2.5 maand gestopt met blowen. Ik wilde stoppen met blowen en ben daardoor het boek "stoppen met roken" van Allan Carr gaan lezen, op aanraden van mij zus. Dit boek deed mijn ogen openen en ik begon te realiseren dat roken en blowen mijn grootste en meest problematische verslavingen waren. Mijn artikel gaat over mijn softdrug verslaving en hoe verslaving je rationaliteit beïnvloedt.
Ik hoop dat ik hier door mijn verhaal te doen mensen kan behoeden te vervallen in overmatig softdrugs gebruik door duidelijk te maken hoe verslavingen je "objectiviteit" vervormen en wat de feitelijke gevolgen van dit overmatig softdrug gebruik voor mij waren. Ook hoop ik dat mensen mij misschien tips kunnen geven om de "negatieve gevolgen" van het beëindigen van een verslaving te bestrijden. Ik hoop door mijn verhaal hier neer te leggen ik wellicht ook meer inzicht krijg in mijn eigen problematiek, omdat ik door hierover te schrijven in feite wordt gedwongen om mijn situatie goed te analyseren.
Ik zal in eerste instantie mijn verhaal vertellen. Vervolgens zal ik uitleggen hoe ik denk dat de softdrug verslaving mijn gedachten, meningen en rationaliteit over bepaalde onderwerpen aantastte en wat feitelijk de gevolgen waren van mijn overmatig softdrug gebruik m.b.t. deze onderwerpen. Uiteindelijk zal ik de gevolgen voor mij van het beëindigen van de softdrug verslaving bespreken.

Ik ben altijd een sportieve jongen geweest. Ik heb heel mijn leven gevoetbald. Vanaf de brugklas blowde ik regelmatig. In mijn middelbare schooltijd blowde ik over het algemeen met anderen. Na HAVO succesvol afgerond te hebben ben ik gaan studeren. Na het eerste jaar HBO gehaald te hebben (propedeuse) ben ik overgestapt op de universitaire opleiding ***. Het eerste jaar heb ik direct gehaald om een positief bindend studieadvies te krijgen. Nadat ik het eerste jaar had gehaald van de opleiding *** was ik van mening dat ik nog lang geen zin had om "het serieuze leven" in te gaan. Ik ging hele dagen gamen, maximaal lenen bij de IB groep en heel de dag lekker blowen.
Het was een heerlijk leventje. Lekker zorgeloos elke dag doen waar je zin in heb. Ik wist, echter, in mijn achterhoofd dat ik mij langzaam maar zeker verder in de problemen aan het helpen was. Sociaal gezien raakte ik steeds meer in een isolement. De meeste contacten vanuit mijn oorspronkelijke woonplaats verwaterden, omdat ik geen leuke gezelschap meer was. Op sportief gebied ging het ook niet beter. Ik raakte geblesseerd en stopte daarna snel met voetbal, omdat de revalidatie nooit echt voltooid was. Financieel werkte ik mezelf steeds meer in de schulden. Op persoonlijk gebied stagneerde mijn ontwikkeling. Ik studeerde niet meer en mijn intellectueel vermogen stagneerde. De groei van ontwikkeling voor een normaal mens in zijn studietijd was lang niet wat het zou moeten zijn. Mensen hebben mij weleens verteld dat blowen je "dommer" maakt. Ik denk dat dit niet waar is. Ik denk dat blowen de drang om jezelf als persoon te ontwikkelen wegneemt. Daarom gebruik ik het woord stagneren, de groei neemt af.
Nu ik mijn 30 jaren naderde en ik steeds meer mensen in mijn omgeving zag die stoppen met blowen als zeer positief ervoeren, begon ik te denken. Ik ging mij realiseren dat mijn persoonlijke ontwikkeling simpelweg stagneerde vanaf het moment dat ik besloot "lekker te doen waar ik zin in heb". Door het boek van Allen Carr "stoppen met roken" te lezen heb ik meer inzicht gekregen in de problematiek van verslavingen en ben ik gaan zien dat mijn softdrugsgebruik simpelweg een verslaving was. Dit boek is dan ook een aanrader voor eenieder die met een verslaving kampt.


Ik heb blowen altijd als een onderdeel van mijn persoonlijkheid gezien. Mijn "recht" om lekker te doen waar ik zin in heb. Het "lekker doen waar je zin in heb" gevoel en het zorgeloze gevoel van "stoned" zijn gaf mij een ultiem gevoel van vrijheid. Wat ik mij nu realiseer is dat dit "ultieme gevoel van vrijheid" eigenlijk simpelweg het effect was van "stoned" zijn. Het vrijheidsgevoel werd gecreëerd doordat ik de zorgen van het overmatig geld lenen, het verliezen van contact met goede vrienden en mijn algehele stagnatie in persoonlijke ontwikkeling door "stoned" te zijn kon vergeten of uitstellen en dacht te kunnen "relativeren" met belangrijke waarden als vrijheid en zin van het leven puur en alleen te bestempelen als "genieten van het leven". In feite creëerde het blowen de problemen en veroorzaakte tegelijkertijd dat ik ze vergat of kon negeren.
De reden waarom het volgens Allen Carr zo fijn lijkt om te roken is omdat roken de ontwenningsverschijnselen van het niet roken tijdelijk opheft. De roker maakt zichzelf wijs dat roken lekker en fijn is. Objectief gezien is het natuurlijk belachelijk om te zeggen dat het inhaleren van verbrande nicotine (een pesticide), teer en andere kankerverwekkende stoffen lekker is. Elk normaal denkend mens zou zeggen dat als je iets aansteekt, het inhaleert en het als zwarte rook uitblaast, je niet gezond bezig bent. Ook is de smaak simpelweg gezien ranzig om nog maar te zwijgen van de geur. Objectief gezien is roken dan ook niet lekker. Het is een verslaving. De verslaving veroorzaakt ontwenningsverschijnselen als je het niet gebruikt en deze ontwenningsverschijnselen opheffen veroorzaakt het fictieve verschijnsel dat roken fijn of lekker is.
De verslaving creëert "mechanismen". Ik gebruik het woord "mechanisme" omdat de verslaving een gedachte creëerde die de verslaving zelf rechtvaardigde of goedpraatte. Het ironische is dat de verslaving de problemen creëert en je vervolgens door de effecten van de verslaving mechanismen aangereikt krijgt die je in staat stellen te geloven dat de verslaving de problemen niet veroorzaakt of je in staat stellen de problemen uit te stellen of te bagatelliseren.
De momenten, de klassieke moeilijke momenten na het stoppen, zijn niets anders dan momenten, door gewoonte ontstaan, om je ontwenningsverschijnselen op te heffen of de problemen te vergeten door het gebruik. Iemand die nooit heeft gebruikt heeft deze moeilijke momenten niet! Ze zijn gemaakt door de verslaving.

Op financieel gebied had ik een uitzonderlijk vermogen van uitstellen en relativeren. "Ik zou het later wel regelen en oplossen en genieten van het leven is gewoon heel belangrijk". Het feit dat ik op lange termijn mijzelf op financieel gebied te ronde werkte negeerde ik simpelweg. Ik werkte amper en leende maximaal bij bovenop mijn studiefinanciering. Na 6 jaar heb ik een simpel baantje gevonden als barman, dat mijn levensstijl volledig ondersteunde. sinds kort realiseer ik mij dat ik niet mijn leven als barman door wil en dat als ik zo doorga er weinig anders op zit. Objectief en rationeel gezien wist ik wel dat ik mijzelf in de problemen werkte. Deze zorg drukte ik de kop in door een jointje op te steken en lekker "stoned" deze zorgen weg te redeneren onder het mom van "geniet van het leven".
Sociaal gezien heeft het gebruik van softdrugs bij mij al op jongere leeftijd gevolgen gehad. Vooral op het gebied van relaties met vrouwen. Gevolgen, die ik tot het schrijven van dit artikel nooit onder ogen heb durven te zien. Nog steeds probeer ik mijzelf ervan te overtuigen dat andere oorzaken de reden zijn dat ik moeilijk relaties opbouw met vrouwen. Waarschijnlijk zijn er ook meerdere oorzaken voor, maar ik ben geen psycholoog en deze oorzaken zijn geen onderwerpen voor dit artikel. Het punt is dat ik als persoon altijd heel open, sociaal en totaal niet verlegen ben geweest, totdat ik ging blowen. Ik werd steeds meer verlegen en introvert richting vrouwen. Objectief gezien kan ik het niet ontkennen dat mijn softdrugsgebruik een van de oorzaken is dat ik in totaal een handjevol relaties heb gehad. Iets wat ik door het schrijven van dit artikel voor het eerst "openlijk" (hurray voor het anonieme internet) toegeef. Tijdens de periode van het gebruik van softdrugs heb ik echter mijn verlegenheid en introvert zijn altijd als persoonseigenschap bestempeld in plaats van gevolg van het blowen, een direct gevolg van de vervorming van mijn rationaliteit door de softdrug verslaving.
Op sociaal punt ben ik nu ook op een punt dat ik eigenlijk maar weinig vrienden heb overgehouden. Ik heb altijd 4 hele goede vrienden gehad. Hoe meer ik bezig was met jointjes roken, hoe minder ik bezig was met mijn vrienden. Na verloop van tijd merkte ik zelfs dat ik eigenlijk geen raakvlakken meer had met mijn vrienden. Mijn conclusie was dat we uit elkaar zijn gegroeid en dat vrienden ook maar relatief zijn. Ook had ik genoeg sociale contacten in mijn game omgeving. Aan deze game omgeving heb ik echter maar 1 goede vriend over gehouden. Objectief analytisch gezien is het waarschijnlijker dat het verwateren en het (opeens) ontbreken van raakvlakken met mijn vrienden te wijten is aan het feit dat mijn vrienden zich vrolijk door ontwikkelden en mijn persoonlijkheidsontwikkeling stagneerde. Hieruit volgend is het logisch dat ik het contact vermeed om zo niet te worden herinnerd aan het feit dat ik als persoon mij niet ontwikkelde als anderen. Ook is het feit dat ik drukker bezig was met het roken van een joint die avond dan met mijn vrienden simpelweg een oorzaak. Ergens stopt men met bellen als jij hen nooit belt. De verslaving heeft deze objectieve analyse een lange tijd tegengehouden met behulp van allerlei fictieve argumentaties. variërend tot theorieën over de tekortkomingen van mijn vrienden tot sociologische processen die nu eenmaal "soms zo lopen."
Op intellectueel vlak en qua persoonlijkheidsontwikkeling heeft het overmatig softdruggebruik bij mij veroorzaakt dat er amper ontwikkeling plaatsvond. Het enige wat ik deed was blowen, gamen en de laatste jaren werken in de bar, dus veel tijd om naar school te gaan was er niet. De langstudeerboete heeft mij zelfs doen uitschrijven. Sinds de afschaffing van de langstudeerboete en het beëindigen van mijn verslavingen heb ik mij alsnog her-ingeschreven en ben ik als een gek gaan studeren. Met de grootste moeite ben ik nu alle studievaardigheden en vaktechnische kennis op aan het graven in mijn brein.



Zoals ik al stelde ben ik nu zo'n 2.5 maand gestopt met blowen. Ook ben ik gestopt met roken. Gamen doe ik een heel stuk minder. Ik moet zeggen de voor mij de rookverslaving een eitje is in vergelijking tot mijn softdrug verslaving. De gevolgen van stoppen met roken zijn voor mij nihil. De eerste paar weken had ik enigszins last van de ontwenningsverschijnselen maar die waren makkelijk te negeren. (ik had 15 jaar aan een stuk gerookt). Het echte probleem van de verslaving zat hem in het psychische element van de verslaving. De fictieve argumenten waar ik mijn verslaving mee goed probeerde te praten konden gewoon niet op tegen de objectieve argumenten om niet te roken. Roken heeft immer ook geen 1 voordeel, aangezien het lekker zijn simpelweg een fictieve vorm van genot door opheffen van de ontwenningsverschijnselen gecreëerd door de verslaving zelf is.
Op korte termijn waren de gevolgen van het stoppen met blowen zeer duidelijk voor mij. Ik sliep veel beter. Ik had veel meer energie en kon veel beter het overzicht bewaren van wat ik allemaal moest doen om een doel te bereiken. De eerste paar weken nadat ik was gestopt met blowen voelde ik mij heerlijk. Soms waren er moeilijke momenten, maar het realiseren dat de verslaving zelf de illusie creëert dat het moeilijk is om niet te blowen, omdat je jezelf dat wijsmaakt hielp mij enorm. Ook het realiseren dat iemand die nooit een joint heeft aangeraakt is voor mij een groot argument dat de neiging naar het blowen wordt veroorzaakt door het blowen zelf.
Op lange termijn, waar ik nu zit na twee maanden blijven de meeste positieve gevolgen wel aanwezig. Het lijkt alleen alsof mijn energie en gezondheid op lange termijn te lijden hebben onder het feit dat ik ben gestopt met blowen. Ik ben al 2 keer ziek geweest in 2 maanden tijd, terwijl de laatste keer dat ik ziek was geweest 5 jaar terug was. Het grappige is dat mijn verslaving nu mij probeert te overtuigen dat ik dan maar een joint op moet steken om niet ziek te worden. Objectief gezien is het natuurlijk logischer te concluderen dat mijn lichaam zelf blijkbaar ook een transformatie aan het doormaken is.
Ik denk dat op lange termijn het heel duidelijk wordt in wat voor verval de verslaving je heeft gebracht. Er is geen "roze bril" meer waarin alles fijner lijkt dan dat het is. Het is gewoon een feit dat de verslaving veel aspecten van mijn leven negatief heeft beïnvloed en dat ik mij daardoor vervelend voel. De illusie dat ik mij vervelend voel door het stoppen met blowen is weer een fictief argument in mijn gedachten. Ik voel mij vervelend door de gevolgen van mijn overmatig softdrug gebruik. De enige manier om deze problemen te tackelen is door ze op te lossen 1 voor 1, zoals iedereen. Het is als de matrix, behalve dan dat de "blue pill" meer problemen creëert en ze tegelijkertijd verbloemt.


De kracht van de vervorming van rationaliteit en de kracht van de fictieve argumentatie voor het rechtvaardigen van de verslaving van softdrug gebruik is enorm groot voor de verslaving van softdrugs voor mij. Ik hoop met dit stuk mensen aan het denken te brengen over wat de verslaving doet met hun vermogen om rationeel te kijken naar henzelf. Zelfs tijdens het schrijven van dit stuk heb ik meerdere malen mijzelf betrapt op gedachten die totaal niet berusten op een objectief beeld of rationaliteit, gecreëerd door mijn verslaving.
Het doel om meer inzicht te krijgen in mijn eigen verslavingsproblematiek door dit stuk te schrijven is duidelijk geslaagd. Ik kan dan ook een ieder die merkt dat de "innerlijke strijd" met je eigen verslaving moeilijker is dan je dacht een stuk te schrijven en te proberen objectief je eigen situatie in beeld te brengen.
f
fly--Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Gaaf artikel, herken ook heel veel dingen.
Ik ben het wel met je eens dat op het moment dat je blowt [en dus stoned bent], dat dan je ontwikkeling minder word/stopt.
En het stuk over roken/blowen klopt wel, het is eigenlijk raar dat mensen dat doen terwijl het heel ongezond is. Als je erover na gaat denken is het ook best raar eigenlijk, een deel van een plant [gedroogd] gooi je in een stukje papier en dat steek je aan en rook je op, en je blaast zwarte rook uit. Dat kan inderdaad nooit goed wezen.
Maarja, je went eraan en iedereen doet het, dus dan word het wat meer geaccepteerd.
Soms zou ik wel willen dat het allemaal niet uitgevonden was. Alhoewel ik stoned ook veel mooie en fijne momenten heb beleefd, maar toch heb ik wel zoiets van; Ach, als we niet weten dat het niet bestond, dan maakt het ook niet toch (:

Sterkte&Succes verder met afkicken! :)
w
whoopLid
01-01-2024, 00:00
#3
Dank je wel voor het compliment. Ik hoop dat ik mensen kan helpen met mijn artikel.

Ik heb ook heel wat mooie momenten beleeft door stoned te zijn. Ik denk ook dat er op zich niet veel mis is met een jointje roken af en toe. Het wordt een probleem wanneer het gebruik overmatig wordt en vormen aanneemt die verschillende aspecten van je leven beïnvloeden op negatieve wijze.
Doordat ik ben gaan realiseren dat ik verslaafd was en nu ik een tijd gestopt ben ben ik gaan realiseren hoe de verslaving mijn rationeel vermogen om objectief te beoordelen wat de gevolgen waren van het blowen voor mij beïnvloedde. Doordat het moeilijker wordt objectief naar de gevolgen van je drugsgebruik te kijken wanneer het problematisch wordt is, is het ook moeilijker te realiseren dat je moet stoppen of moet minderen.
Tegelijkertijd je realiseren dat je verslaafd bent en hoe deze verslaving je rationeel beoordelingsvermogen beïnvloedt kan het stoppen met de verslaving een stuk makkelijker maken naar mijn mening .
R
RickjamesLid
01-01-2024, 00:00
#4
Beste Whoop,

Ik heb je artikel met plezier gelezen. Ik zelf heb de film van Allen Car gezien en het boek 'Stoppen met blowen' gelezen van Yoram Stein. En ik moet zeggen dat ik meer over mijn verslaving snap en begrijp door het lezen van jouw artikel dan door het boek 'stoppen met blowen'.

Net als jou had ik ook weinig moeite met het stoppen met roken, ik ben nu inmiddels een maand gestopt met roken. Maar net als wat jij zegt: alleen het blowen is lastiger. Ik vind dat je het heel mooi uitlegt dat je verslaving je dus continue dus voor de gek houd. En ik vind het ook knap hoe je er mee omgaat.

Ik was zelf eigenlijk opzoek naar een soort van gedachte die mij kon realiseren waar ik nou eigenlijk mee bezig was net als bij Allen Car wordt je als ware wakker geschud (ten minste dit was mijn ervaring). En daarom vind je artikel goed, ik denk dat de verslaving grotendeels bestaat uit de drug die je alsware mindfucked waardoor je het gevoel krijgt dat je in een soort spinnenweb bevind. Je wil eruit, maar het lukt je niet.

Tegelijkertijd je realiseren dat je verslaafd bent en hoe deze verslaving je rationeel beoordelingsvermogen beïnvloedt
Klik om te vergroten...

Maar wat ik me af vraag hoe ben je bij dat punt gekomen dat je voor jezelf bepaald dat je definitief wil stoppen. Dit punt is voor mij erg lastig, ik weet dat er niets anders op zit dan definitief stoppen alleen ik zie het gewoon niet voor me. Het is een ingeroeste verslaving, een gewoonte, een vertrouwde vriend.. waar ik dan uiteindelijk wel zal aan moeten ontsnappen.

In je verhaal vertel je ook over de effecten die het op je heeft gehad, ik moet toch zeggen dat ik het knap van je vind om er mee naar buiten te komen en het vertellen. Ook al is het anoniem op een forum.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Knap dat je zo ver bent gekomen dat je je dit allemaal kan bedenken zeg. Stilstaan bij welke gedachten je hebt over dingen en realiseren dat die helemaal niet kloppen is iets wat mensen meestal niet zelf kunnen, maar het is wel echt een mega goed begin van het veranderen van je gedrag, zo heb ik dat zelf in ieder geval wel ervaren. Als je doorhebt dat het niet klopt wat je denkt, kan je die gedachten ook doorstrepen en anders gaan denken en zo ook anders doen :) Zomaar een beetje cognitieve gedragstherapie op jezelf uitoefenen is altijd goed.

Overigens, dat mechanisme waar je het over hebt heet in de sociale psychologie ook wel cognitieve dissonantie. Theorie gaat ervan uit dat je een positief beeld over jezelf hebt en dat in stand probeert te houden. Je zou dus niets doen om jezelf schade toe te brengen, right? Toch vertoon je gedrag dat daarmee niet overeenstemt: roken, blowen of verzin maar wat, overmatig eten. Op zo'n moment ontstaat er dissonantie tussen je gedachten en je gedrag en dat veroorzaakt een vervelend gevoel. Wat je doet klopt niet met hoe je over jezelf denkt. Er zijn verschillende manieren om die dissonantie te reduceren, het makkelijkste is natuurlijk om het gedrag en de gedachten gelijk aan elkaar te maken, ofwel: stoppen met roken (of blowen). Alleen doen niet veel mensen dat.. Makkelijker is het om te denken 'ik heb op het moment veel stress dus ach ja' of 'ik rook toch niet zoveel' of 'ja maar ik sport wel drie keer in de week'. Het zijn eigenlijk alleen maar manieren om ervoor te zorgen dat je een positief beeld over jezelf kunt behouden zonder een vervelend gevoel te hebben, je praat je gedrag dus goed voor jezelf.
Eigenlijk bedenken we de hele dag door dingen om ons zelfbeeld positief te houden: niet gaan sporten is niet zo erg want je hebt immers een drukke dag, als je tentamen niet goed gaat ligt het eraan dat je niet goed geslapen hebt, ga zo maar door. Ik herken het sinds ik dit in m'n colleges heb gehad echt regelmatig bij mezelf.
w
whoopLid
01-01-2024, 00:00
#6
Dank je voor de complimenten met betrekking tot mijn artikel. Ik ben blij te horen dat het een positief effect op anderen heeft. Mede daarom heb ik het geschreven. Het schrijven van het artikel zelf en daardoor mezelf verplichten na te denken over mijn eigen problematiek heeft mij goed geholpen om te realiseren hoe de verslaving mijn rationaliteit aantast(te). Ik betrap mijzelf er nu nog steeds op dat ik mijzelf probeer voor de gek te houden. Zoals zero stelt is het nu makkelijker om de drogredenen te herkennen en ze vervolgens te verwerpen. Naar mijn mening is het zo rationeel en eerlijk mogelijk blijven ook een goede tool om de gedachten en argumentaties te herkennen die vanuit je verslaving komen.

Ik was zelf eigenlijk opzoek naar een soort van gedachte die mij kon realiseren waar ik nou eigenlijk mee bezig was net als bij Allen Car wordt je als ware wakker geschud (ten minste dit was mijn ervaring). En daarom vind je artikel goed, ik denk dat de verslaving grotendeels bestaat uit de drug die je alsware mindfucked waardoor je het gevoel krijgt dat je in een soort spinnenweb bevind. Je wil eruit, maar het lukt je niet.
Klik om te vergroten...

Ik ben het helemaal met je eens dat de verslaving je als het ware mindfucked. De softdrugs verslaving is in dat op zicht niet zoveel verschillend als de rook verslaving. Door het boek van allan carr ben ik gaan realiseren hoe verslaving werkt. Het opvallendste punt daarin is naar mijn mening dat verslaving volledig in je eigen hoofd zit.
Om je eigen woorden te gebruiken. "Je bent op zoek naar een soort gedachte die je deed realiseren waar je eigenlijk mee bezig was." Maar als je hier al naar op zoek bent weet je eigenlijk al dat je niet goed bezig bent. Voor mij is dit heel herkenbaar. Ik heb minimaal 5 jaar lang rondgelopen, wetende dat mijn levensstijl niet goed voor me was. Het zijn de momenten waar je je realiseert dat je niet goed bezig bent, dat de verslaving een argumentatie erin gooit die je op andere gedachten probeert te brengen.
Je zegt: "je wilt eruit maar het lukt je niet". Maar hoezo? Er zijn meer mensen op deze wereld die helemaal geen joint nodig (denken) te hebben. ze hebben deze neiging helemaal niet. Het feit dat je van jezelf denkt dat je het nodig hebt maakt het nog geen waarheid. Ik wil niet zeggen dat het op momenten niet moeilijk zal zijn. Voor deze momenten zijn praktische dingen als wat gaan sporten of iets anders wat je afleidt handig. Ik kan je geruststellen, het wordt makkelijker naarmate de tijd verstrijkt en je daadwerkelijk resultaten gaat zien.

Maar wat ik me af vraag hoe ben je bij dat punt gekomen dat je voor jezelf bepaald dat je definitief wil stoppen. Dit punt is voor mij erg lastig, ik weet dat er niets anders op zit dan definitief stoppen alleen ik zie het gewoon niet voor me. Het is een ingeroeste verslaving, een gewoonte, een vertrouwde vriend.. waar ik dan uiteindelijk wel zal aan moeten ontsnappen.
Klik om te vergroten...

Ik ben op het punt gekomen door meerdere factoren. Ten eerste oude vrienden die weleens tegen mij zeiden dat het beste wat ze ooit hadden gedaan stoppen met blowen was. Ten tweede heb ik een heel lieve zus die heel subtiel probeerde mij te laten realiseren dat ik verslaafd was. Doordat ze zo planmatig te werk ging hierin ging ik mij realiseren dat ze blijkbaar allang van mening was dat ik verslaafd was en er blijkbaar een heel plan nodig was om mij dit duidelijk te maken. Ten derde, en dit was de druppel voor mij, was een date met een meisje die ik heel leuk vond. Zij had de nodige dingen meegemaakt en vertelde me dat ze ook veel had geblowd, maar dat ze vond dat dit haar dommer maakte en dat ze sinds dat ze gestopt was veel helderder was. Deze meid vond mij natuurlijk helemaal niet interessant, omdat ik als het ware heb stilgestaan in mijn ontwikkeling. Dit was de "wake up" call waar jij het over heb, waardoor ik me ging realiseren dat ik het roer nu om moest gooien, voordat het te laat is.

Ik kan je geruststellen dat nu na meer dan 3 maanden gestopt te zijn, ik heerlijk in mijn vel zit en zelfs amper moeite heb met niet meer blowen. Vooral de dag dat ik het artikel heb geschreven had ik het heel moeilijk. Daarom begon ik het ook te schrijven. Om, zoals ik al stelde, mijn eigen problematiek onder ogen te zien. Ik had een hele tijd de gedachte dat ik ooit nog wel een jointje zou roken maar nu weet ik dat nog niet eens zo zeker. Zoveel voordeel heeft het allemaal niet.
Nog een ding en dat heeft misschien niet direct met verslaving te maken. misschien ook wel. Dat is het fenomeen discipline. Ik heb heel mijn leven dit als een eigenschap ervaren. Ik ben mij gaan realiseren dat dit helemaal geen eigenschap is. Het is een keuze. De keuze om op korte termijn dingen te laten of doen voor een doel op langer termijn. Hier raakt het verslaving. Als je de beslissing maakt te stoppen omdat je ziet dat het delen van je leven stuk maakt is je lange termijn doel deze delen van je leven herstellen. De acties op korte termijn om dit te bereiken zijn niet blowen, omdat je weet dat dit een grote oorzaak is. Misschien zijn er meerdere oorzaken maar als je niet stoned ben zijn deze oorzaken makkelijk te tackelen.

uiteindelijk is het te samenvatten als:

Rationaliteit.
Objectiviteit.(eerlijkheid)
Discipline.
Een definitief besluit.


In je verhaal vertel je ook over de effecten die het op je heeft gehad, ik moet toch zeggen dat ik het knap van je vind om er mee naar buiten te komen en het vertellen. Ook al is het anoniem op een forum.
Klik om te vergroten...

Dank je. Dat is leuk te horen.

Ik weet zeker dat je succesvol zal zijn in je plannen om te stoppen.
R
RickjamesLid
01-01-2024, 00:00
#7
Wat ik me nog wel af vraag whoop, ben je hier nu meer om mensen van hun verslaving af te helpen? Of worstel je nog steeds met je wietverslaving, hoe is dat na 2.5 maand?

Ik heb voor mezelf ook echt een punt gezet achter de verslaving. Mede door gewoon slechte vrienden. Ik heb ook zoveel onlogische shit gedaan, maar bij slechte vrienden blijven hangen omdat het allemaal toch omdat allemaal niet lekker ging -> Overleden familie, gescheiden ouders, zieke broer, zieke vader. Toch heb ik een keuze voor mezelf gemaakt, ik wil niet langer zo slecht voor me zelf zorgen en eigenlijk toch af van het zelfdestructieve wat een verslaving eigenlijk is. Wat Zero ook zei, het averechts handelen... weten dat het slecht voor je is en toch er mee doorgaan.

Maar wat komt nou eigenlijk na de verslaving? Nieuwe vrienden zoeken die wat betere invloed op je hebben? Maar wie is er nou goed bezig? Iedereen heeft wel iets, is het alcohol, wiet of doet regelmatig pillen.
w
whoopLid
01-01-2024, 00:00
#8
Wat ik me nog wel af vraag whoop, ben je hier nu meer om mensen van hun verslaving af te helpen? Of worstel je nog steeds met je wietverslaving, hoe is dat na 2.5 maand?
Klik om te vergroten...

Ik ben hier omdat het opschrijven en analyseren van mijn probleem tegelijkertijd mij en misschien mensen kan helpen die of in dezelfde situatie zitten of in een eerder stadium en zo wat schade in het achterblijven van hun ontwikkeling kunnen voorkomen als de hoofdlijnen en essentie van mijn verhaal hen bekend voorkomt.
Het is een stuk makkelijker nu omdat ik er simpelweg minder vaak aan denk. Er zijn nog steeds momenten waar ik aan een jointje opsteken denk of mijn verslaving bepaalde redeneringen in mijn gedachten probeert te krijgen die het opsteken van een joint rechtvaardigt. De objectiviteit, rationaliteit helpen mij om deze drogredenen te herkennen. Het definitieve besluit herinnert mij eraan dat de beslissing niet voor niets was en de discipline helpt me om het definitieve besluit vol te houden.
Omdat ik echter door het overmatig blowen meer dan 5 jaar praktisch stil heb gestaan qua ontwikkeling en mijn herstel in verschillende opzichten niet in een dag geregeld, is deze periode best moeilijk. Het is heel wat werk en ik wordt steeds herinnerd aan het feit dat ik fouten heb gemaakt. Het is gewoon een moeilijke periode.
Daarbij komt dat ik in mijn tijd dat ik blowde mijn problemen simpelweg negeerde en nu moet ik de problemen (zoals iedereen dat doet) te lijf gaan. Ik houd mijzelf niet de illusie voor dat het niet moeilijk zal zijn, maar ik weet dat ik de juiste beslissing heb genomen dus ik hou vol.

Ik heb voor mezelf ook echt een punt gezet achter de verslaving. Mede door gewoon slechte vrienden. Ik heb ook zoveel onlogische shit gedaan, maar bij slechte vrienden blijven hangen omdat het allemaal toch omdat allemaal niet lekker ging -> Overleden familie, gescheiden ouders, zieke broer, zieke vader. Toch heb ik een keuze voor mezelf gemaakt, ik wil niet langer zo slecht voor me zelf zorgen en eigenlijk toch af van het zelfdestructieve wat een verslaving eigenlijk is. Wat Zero ook zei, het averechts handelen... weten dat het slecht voor je is en toch er mee doorgaan.
Klik om te vergroten...

Dit is denk ik de juiste keuze. Ik wens je veel sterkte. Ik weet zeker dat je het kunt. Iedereen kan het en de meeste mensen doen het al; niet blowen. Je mist niet zoveel. Of je nou een avond tv zit te kijken (of wat dan ook) met joint of zonder joint. Het enige grote verschil is dat de lange termijn gevolgen van blowen zeer negatief zijn. Het fijne gevoel van onbezorgd stoned zijn weegt niet op tegen de voordelen van het niet blowen op lange termijn

Maar wat komt nou eigenlijk na de verslaving? Nieuwe vrienden zoeken die wat betere invloed op je hebben? Maar wie is er nou goed bezig? Iedereen heeft wel iets, is het alcohol, wiet of doet regelmatig pillen.
Klik om te vergroten...

zoals ik al zei komt de periode van herstel na de verslaving. In ieder geval voor mij, omdat de verslaving en mijn gedrag toch wat schade aan mezelf heeft aangericht is dit heel wat werk. De redenering die je maakt 'wie is er nou goed bezig is' een klassiek voorbeeld van een drogreden. ik zal je uitleggen waarom.
Het feit dat andere mensen verslavingen, problemen of wat dan ook hebben rechtvaardigt jouw verslaving niet. Je verslaving probeert je ervan te overtuigen dat je niets anders dan anderen bent en dat omdat anderen problemen hebben jij ze ook mag hebben.
Je hebt echter allang besloten dat jouw verslaving slecht voor je is en dat je van het zelfdestructieve gedrag af wilt. Wat heeft het feit dat anderen problemen hebben te maken met het feit dat jij jouw verslaving, problemen wilt oplossen. Het is cliché (niet voor niets), maar het komt neer op het gezegde; 'als iedereen van een brug af springt, doe jij het dan ook?'

Je kunt heel makkelijk redeneringen die vanuit je verslaving komen herkennen door te bekijken of de redenering je probeert te overtuigen een joint op te steken. Als dit zo is komt de redenering uit je verslaving, omdat je allang hebt besloten, en terecht, om NOOIT meer te blowen.
R
RickjamesLid
01-01-2024, 00:00
#9
Inderdaad.. de verslaving heeft me verder ook niets te bieden.

Ik ben nu al een weekje gestopt :grin:
2
2jornot2jLid
01-01-2024, 00:00
#10
ik kom na heel lang afwezig te zijn nog eens op dit forum voor MDMA info en wietverslavingsvragen, en toen ik dit zag heb ik me in lange tijd nog eens ingelogd.

ik vind het een interessant bericht dat je daar postte, en ik herken veel delen van wat ik net ben doorgegaan hierin.
Ik ben nu ook bijna 2 maanden gestopt met wiet, en ik ben daar blij om. Ik heb iets van een 5 a 6 jaar dagelijks gepaft en ik kan zeggen dat overdaad in dit geval echt wel heeft geschaad. Vooral het introverte tegenover vrouwen herken ik goed, en de weinige vooruitgang in het leven.

Veel vrienden waar ik vroeger dagelijks mee pafte zie ik nu gewoon niet meer, en ze laten mij ook niets weten behalve als ze mijn weegschaal willen lenen :grin:
Dit heeft mij geleerd om vrienden van medeverslaafden te onderscheiden.

Anyway, ik heb een vraagje voor de medestoppers. Denken jullie dat een wietverslaving eeuwig blijft, en dat je dus nooit meer een joint meer mag aanraken omdat je dan heel waarschijnlijk weer hervalt, of denken jullie dat je na een verslaving terug een 'use but not abuse' kunt meemaken? en zo ja, hoe lang stop je dan het best?

Zoals ik al zei ben ik bijna 2 maanden gestopt, en ik heb slechts nog heel soms zin in een joint.
ik heb wel voor mezelf al 2 uitzonderingen vastgelegd op goede momenten dat ik ga zondigen. ZO komt er een band in de buurt die enkel over paf en bier zingt en op dat moment had ik nog wel graag een jointje gehad. evenals op dourfestival. Het eerste moment is dus gepland voor pas april, maar ik weet niet of het wel zo'n slim idee uiteindelijk is. ik zou het wel spijtig vinden als ik nooit meer van een joint kan genieten, zoals velen dat kunnen zonder een verslaving te kweken.

moest je echt wat rotzooi willen lezen, ik heb ook de verslaving een beetje van me afgeschreven door een paar blogberichten, dat ik nu al lang niet meer update. Het is persoonlijker als dit en waarschijnlijker dus ook saaier, maar moest je geboeid zijn http://memoiresofanexstoner.wordpress.com/
R
RickjamesLid
01-01-2024, 00:00
#11
Je verhaal klinkt herkenbaar.. ik ben nu bijna 3 week gestopt. Maar ik denk dat je moet kijken naar wat je doelstelling was voor het stoppen? Hoelang wilde je niet meer smoken? Is dat 2 maand? is dat 6 maand of is dat voor eeuwig. Als je dan je keuze gemaakt heb kun je er beter bijhouden lijkt mij. Ik heb ook redelijk vaak dat ik nog zin heb in een joint.

Maar ik denk gewoon niet dat je het moet abusen, mocht je nog eens willen blowen kies er dan voor om dit alleen tot het weekend te beperken en niet teveel te smoken. En ook niet elk weekend te smoken. Dat lijkt mij wel dingen waardoor je niet zo snel terug zou vallen in je eigen ritme, gewoon je eigen doelen voor ogen houden en realiseren dat je niet terug wil naar het dagelijks blowen.

Maar ik moet er bij zeggen dat ik dit zelf dus niet heb geprobeerd, dus ik heb er eigenlijk geen ervaring mee. Ik maak me vooral zorgen dat na die 'ene joint' ik weer in een oud patroon zou vallen wat ik dus niet wil. Maar volgens mij hangt het ook allemaal van je zelf af.

Daarnaast is het ook maar net waar je zelf vrede mee hebt, sinds ik gestopt ben met roken drink ik 's weekends vaak 2 biertjes. Als je dat op de weegschaal legt met wiet, 1 of 2 joints op een zaterdag zijn niet slechter dan 2 biertjes. Maar smoke je vrijdag zaterdag en zondag 2 joints en haal je een 15je op en smoke je direct op het in het weekend.. sja dan vind ik het al gauw abusing.

Als je ook leest in andere topics er zijn ook best wel veel mensen die er wel mee om kunnen gaan zeggen ze. En ik ken ook smokers die wel gewoon echt 'soms' blowen, dus ik denk dat het wel moet kunnen.Vereist alleen wel wat meer discipline en wilskracht.

Edit:

Wat ik trouwens vaak lees is dat mensen zelfs naar een jaar gestopt zijn in hun oude ritme terugvallen. Maar eigenlijk weet ik niet hoe sterk je er voor in je schoenen moet staan. Maar 2 maand is wel lekker man, mijn probleem daar bij is ook.. als je dan weer smoked heb je stiekem wel weer een beetje het gevoel dat je opnieuw moet beginnen met tellen.
w
willemvLid
01-01-2024, 00:00
#12
Heb dit eerder niet gelezen maar omdat ik een fel tegenstander ben van Allen Carr toepassen op drugsverslaving. Roken en drugs zijn voor mij persoonlijk twee hele andere middelen en roken zie ik in principe als niets en drugs als wie ik ben en waar ik mezelf in kan vinden. Nu sprak het stukje over de het sociale gebeuren mij aan aangezien dit mezelf tegenwoordig een ramp is. Ben al mijn vroegere vrienden kwijt omdat ik liever met me kop in de wolken. Vermijd alle mensen en conversaties aangezien ik mezelf ervan heb overtuigd dat ik vastloop of simpelweg geen antwoord kan geven. Nu zit ik dus te overwegen om mijn blowen misschien aan te pakken terugschroeven naar enkel voor het slapen. Het is teveel van mezelf gevraagd om te stoppen maar wat ik me nu afvraag zijn hier mensen die door minderen hebben gemerkt dat de kwaliteit van leven beter wordt. Het sociale aspect is voor mij ook het enige negatieve aan wiet want voor de rest functioneer ik er goed op.
R
RickjamesLid
01-01-2024, 00:00
#13
Als je er mee kapt ga je er zeker op vooruit.

Sowieso minder het gevoel dat je de heletijd afhankelijk van die troep bent, je hoeft niet de heletijd naar de shop om die shit te halen. Qua zelfbeeld eigenwaarde ga je erop vooruit. Bij mij scheelde het ook in stress en ben minder paranoide. Gewoon eindelijk het idee dat je een keertje weer vooruit komt, nieuwe dingen probeert. Sowieso leer je als je gestopt ben ook ontspannen zonder wiet.

Verder merk ik ook dat ik toen ik gestopt ben echt de eerste twee weken me echt amper kon concenteren op ook maar iets, je merkt dat het wel steeds meer terug komt.. ook op dat ik er zelf op hamer. Gewoon niet langer slacken, maar echt vooruitgang boeken. Ik merk ook dat shit zaken etc, erg enorm heb lopen uitstellen.. sinds ik gestopt ben doe ik die shit gewoon direct en loop je niet de heletijd met zo'n berg werk waar je je druk om kan maken.

gewoon dat soort dingen, ik vind het moeilijk om concreet dingen te noemen waar je erop vooruit zou gaan. Maar je zult je echt veel beter voelen na verloop van tijd, eerste weken zijn wel lastig om dat je ook continue die craving heb. Maar je moet voor jezelf even de motivatie en houvast proberen te vinden en gewoon door zetten.

Wat ik deed is gewoon dagelijks bijhouden wat ik rookte.. ongeveer een maand.. Dit kan heel makkelijk in een notitieblok in je telefoon. Dat ziet er ongeveer zo uit:

Maandag 4
dinsdag 3
woensdag 4
donderdag 6
vrijdag 2
zaterdag 6
zondag 3

En probeer gewoon eens te minderen, let eens op je gebruik. Word je er bewust van hoeveel geld / shit je wegrookt. En hoe beter je zult voelen als je een weekje niks hebt gerookt. Puur niet meer echt afhankelijk te zijn van wiet. Want echt een verslaving is het niet. Het is gewoon puur niet om kunnen gaan met een drug (dat is mijn mening). En door het bij te houden en ook te minderen of wellicht eens een maandje niks te roken. Leer je er op een normale manier mee opgaan en is het allemaal niet zo kut meer en hoeft er niet moeilijk over gedaan te worden.

Het is niet de bedoeling om mensen belachelijk te maken ofzo die wietverslaafd zijn. Maar leer gewoon op jezelf ermee omgaan ipv te stoppen of een maand in zo'n kliniek zitten. Als je nou een maand in een kliniek zit dan word je gewoon weggehouden bij wiet, erg goed.. maar zo leer je er zelf dus niet mee om gaan en ik denk juist dat, dat erg belangrijk is.
w
whoopLid
01-01-2024, 00:00
#14
anyway, ik heb een vraagje voor de medestoppers. Denken jullie dat een wietverslaving eeuwig blijft, en dat je dus nooit meer een joint meer mag aanraken omdat je dan heel waarschijnlijk weer hervalt, of denken jullie dat je na een verslaving terug een 'use but not abuse' kunt meemaken? en zo ja, hoe lang stop je dan het best?
Klik om te vergroten...

Ik ben nu ongeveer 3-4 maanden gestopt. Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat het 'verlangen' wel minder wordt over het algemeen. Er zijn nog wel momenten waar ik merk dat ik een joint wil roken. soms 's ochtends is het t eerste waar ik aan denk. Dit is na verloop van tijd een stuk minder geworden. Van de typische momenten als ik heel de dag allemaal 'nuttige' dingen heb gedaan en thuis kom, heb ik nog steeds het verlangen om een joint op te steken.
Omdat het een stuk 'moeilijker' (tussen aanhalingstekens, omdat het eigenlijk helemaal niet moeilijk is. Dit is wat ik mezelf wijsmaak) was om ervan af te blijven in het begin dan nu, ben ik gaan denken dat ik nooit meer een joint op zal steken. Ik wil het mezelf gewoonweg niet moeilijker maken dan het is. De realisatie dat ik echt niet voor niets de beslissing heb gemaakt om te stoppen helpt hierin.
Ik denk dat de redenering dat je wel weer een jointje op kan steken, als je lang genoeg gestopt bent, simpelweg een gedachte is gevoed uit je verslaving. (waar ik het in mijn eerste artikel over heb gehad). Zo heb ik nu de redenering ontwikkeld als ik mijn leven weer helemaal 'op de rit' heb ik wel weer een joint op mag steken. De vraag is echter waarom zou ik dat dan doen? Waarom zou ik een risico lopen dat het ervan afblijven weer moeilijker wordt? Zo leuk is het blowen niet. Dingen doen die je leuk vindt zijn leuk, niet het blowen zelf.

Roken en drugs zijn voor mij persoonlijk twee hele andere middelen en roken zie ik in principe als niets en drugs als wie ik ben en waar ik mezelf in kan vinden.
Klik om te vergroten...

Ik ben van mening dat roken net zo goed een drug is. Blowen was voor mij ook een combinatie aan tabak/nicotine en hasj/THC verslaving. Dat was een van de redenen dat ik met beide gestopt ben. De hoofdreden was omdat ik mij realiseerde dat roken en blowen helemaal niet meer voordelen hebben dan het nadelen heeft. De rook verslaving was makkelijker te tackelen dan de blow verslaving.

Deze redenering is heel herkenbaar voor mij: 'drugs zie ik als wie ik ben en waar ik mezelf in kan vinden'. Deze redenering is naar mijn mening een klassiek voorbeeld hoe drugs rationaliteit aan kunnen tasten. Hoezo kan drugs bepalen wie jij bent? Eigenschappen van jou als persoon bepalen wie jij bent. Jij kunt deze eigenschappen zelf veranderen, als je dat wilt. drugs heeft ook invloed op deze eigenschappen. Zoals ik mezelf wijsmaakte dat ik nu eenmaal niet zo sociaal was en verlegen. Dit kwam puur uit het feit dat ik heel de dag zat te blowen.
De gedachte dat je jezelf kan vinden in blowen komt voort uit het feit dat je jezelf (tijdelijk) heerlijk denkt te voelen als je stoned bent, omdat je in feite je kop in het zand stopt. Ik blowde omdat ik dacht dat ik het fijn en heerlijk vond. De reden waarom ik het fijn en heerlijk vond was omdat ik de problemen tijdelijk negeerde. Het is een cliché, en niet voor niets.
Je afkeer tegen Allen Carr kan ook goed voortkomen uit je verslaving, omdat je gedachten door je verslaving er alles aan doen om oorzaken van je verslaving en de realisatie dat je verslaafd bent / te relativeren/ belachelijk te maken/ te ontkennen

Nu zit ik dus te overwegen om mijn blowen misschien aan te pakken terugschroeven naar enkel voor het slapen. Het is teveel van mezelf gevraagd om te stoppen maar wat ik me nu afvraag zijn hier mensen die door minderen hebben gemerkt dat de kwaliteit van leven beter wordt.
Klik om te vergroten...
blijkbaar ben je je al gaan realiseren dat blowen een negatieve invloed heeft op je leven. Anders had je immers niet besloten te gaan minderen. Ik heb heel vaak geprobeerd te minderen. Althans het voornemen gehad te minderen. Dit is ten eerste uiteindelijk (op lange termijn) nooit gelukt en ten tweede had het bij mij niet echt noemenswaardige effecten. De effecten die volledig stoppen op mij hadden op korte termijn en nu ook op lange termijn zijn echter zeer noemenswaardig. op korte termijn merkte ik dat ik veel beter sliep, veel helderder was, veel kritischer was en veel, veel meer gedaan kreeg. Om de woorden van rick aan te halen
Ik merk ook dat shit zaken etc, erg enorm heb lopen uitstellen.. sinds ik gestopt ben doe ik die shit gewoon direct en loop je niet de heletijd met zo'n berg werk waar je je druk om kan maken.
Klik om te vergroten...
Op lange termijn merk ik nu dat ik in 3 maanden tijd meer heb bewerkstelligd dan dat ik in 5 jaar tijd eerder had. De kritische en heldere houding hebben tot gevolg dat mijn zelfvertrouwen terug is gekomen. Ik maakte mijzelf altijd wijs dat ik vol van zelfvertrouwen was, terwijl dit in feite niet waar was. Nu merk ik het verschil. Op sociaal gebied merk ik dit heel goed.
Waarom zou je niet gewoon eens een half jaar stoppen en kijken hoe het is? Wat heb je te verliezen? Je zult zien dat drugs jou als persoon niet bepaalt. Jij bepaalt jouw persoon.
w
willemvLid
01-01-2024, 00:00
#15
Vroeg me gewoon af wat anderen ervaren als ze minderen ik zal nooit stoppen met het gebruik van cannabis. Het is iets wat heilig is en bij mij hoort maar ik geef toe het beinvloedt me sociale leven wel dus ik overweeg om overdag te stoppen. Zal nooit helemaal stoppen met het gebruik van middelen gebruik nu 12 jaar stoppen komt er bij niet in. Verder heb ik veel respect voor Whoop maar ik denk heel anders over verslaving en gebruik. Het zou prachtig zijn als het merendeel met af kon kicken met Allen Carr maar helaas dat is niet zo. Heb zelf leefstijltrainingen gehad en Liebermann module omgaan/stoppen met verslaving maar dat zijn hele andere benaderingen. Loop zelf nu vanaf mijn 16e bij de verslavingszorg en ben heroine verslaafd geweest en zit nu op methadon waar ik ook niet mee stop. Heb zelf 13 opnames gehad voor mijn verslaving maar dat werkt allemaal niet. Het gaat er om wat ik zelf wil en niet wat anderen willen of verwachten.

Wat ik me meer afvraag is of hier mensen zijn die geminderd zijn met blowen en merken dat hier sociale vooruitgang door ontstaat.
w
willemvLid
01-01-2024, 00:00
#16
Vroeg me gewoon af wat anderen ervaren als ze minderen want ik geen behoefte om te stoppen met het gebruik van cannabis. Het is iets wat heilig is en bij mij hoort maar ik geef toe het beinvloedt me sociale leven wel dus ik overweeg om overdag te stoppen. Zal nooit helemaal stoppen met het gebruik van middelen gebruik nu 12 jaar stoppen komt er bij niet in. Verder heb ik veel respect voor Whoop maar ik denk heel anders over verslaving en gebruik. Het zou prachtig zijn als het merendeel met af kon kicken met Allen Carr maar helaas dat is niet zo. Heb zelf leefstijltrainingen gehad en Liebermann module omgaan/stoppen met verslaving maar dat zijn hele andere benaderingen. Loop zelf nu vanaf mijn 16e bij de verslavingszorg en ben heroine verslaafd geweest en zit nu op methadon waar ik ook niet mee stop. Heb zelf 13 opnames gehad voor mijn verslaving maar dat werkt allemaal niet. Het gaat er om wat ik zelf wil en niet wat anderen willen of verwachten.

Wat ik me meer afvraag is of hier mensen zijn die geminderd zijn met blowen en merken dat hier sociale vooruitgang door ontstaat. Weet niet of ik alles goed uitdruk of dat ik het geschreven heb zoals ik het wou schrijven we zien wel.
w
whoopLid
01-01-2024, 00:00
#17
willemvaag zei:
Het gaat er om wat ik zelf wil en niet wat anderen willen of verwachten.
Klik om te vergroten...

Hier ben ik het helemaal met je eens. Als je zelf niet 100% achter je beslissing om te stoppen staat zal de verslaving de overhand nemen. De vraag is waarom wil je zelf dan niet stoppen? Ik weet dat ik kritisch ben en ik wil je niet ongemakkelijk laten voelen, maar naar mijn mening is het echt een kwestie van geloven in eigen kunnen en je realiseren dat jij de enige bent die jezelf kan veranderen. En dat iedereen dit makkelijk kan

Wat verslaving zo lastig maakte naar mijn mening is dat het mijn rationaliteit en objectiviteit aantastte, waardoor hetgeen ik dacht te willen eigenlijk niet was wat ik wilde. Door eerlijk tegen mezelf te zijn en mezelf te dwingen objectief te blijven (het opschrijven van de stukken hier helpen mij hier ook in) ben ik gaan inzien wat verslaving allemaal wel niet veroorzaakte in mijn brein. Veel meningen, gedachten en principes waren, en soms nog zijn, op een of andere manier gevoed uit mijn verslaving.

Minderen met blowen zal geheid positieve gevolgen hebben. Ook op sociaal vlak.
2
2jornot2jLid
01-01-2024, 00:00
#18
Willemvaag, na bijna 2 maandjes merk ik wel een verschil in het sociale

ik ben meer alert, heb meer durf om iets te zeggen tegen wildvreemden (zo had ik nooit enig lef om een poging te doen tot versieren ^^), en ik merk dat ik een stuk minder paranoide ben. Waar ik vroeger op momenten gewoon bijna niet durfde mensen in de ogen te kijken, is dit nu geen enkel probleem.

Whoop, je hebt misschien gelijk dat dit een idee is dat ontstaat uit de verslaving. Maar ik ben wel van mening dat gebruik zonder misbruik wel het alerbeste leven is. juist zoals ik absoluut geen nood heb aan alcohol, maar dat een avondje uit best fijner kan zijn met. (ik heb allesbehalve een probleem ermee, in mijn blok raak ik geen druppel aan :) ) mijn bedoeling is dan ook om op heel lang op voorhand geplande momenten, zonder enig uitzondering, wel een jointje te doen. reden hiervoor is dat het er soms gewoon bij hoort. zoals een optreden van deze mannen http://i-z-j.bandcamp.com/album/dikke-dampende-walmen-2008 . heb ze al vaker gezien en is gewoon te vet :grin: ik weet dat ik niet enkel negatieve momenten heb gehad aan het stonen, en zou het ergens spijtig vinden dit nooit meer te kunnen beleven. hoewel het risicovol is.
w
whoopLid
01-01-2024, 00:00
#19
2jornot2j zei:
(..)Maar ik ben wel van mening dat gebruik zonder misbruik wel het alerbeste leven is. (..)mijn bedoeling is dan ook om op heel lang op voorhand geplande momenten, zonder enig uitzondering, wel een jointje te doen. (..) ik weet dat ik niet enkel negatieve momenten heb gehad aan het stonen, en zou het ergens spijtig vinden dit nooit meer te kunnen beleven. hoewel het risicovol is.
Klik om te vergroten...

ik ben het hier wel mee eens, maar voor mij persoonlijk moet ik zeggen dat ik het te risicovol vind. De voorwaarden die je stelt zijn wel goede waarborgen dat je het niet uit de hand laat lopen. misschien een goed idee voor me voor over een jaar of 5 :wink:
w
willemvLid
01-01-2024, 00:00
#20
Iedereen verschilt maar ik heb toch door de jaren heen heel wat over mijn verslaving genoteerd of beter gezegd de "deskundigen" hebben dit voor me gedaan. Nu moet ik wel zeggen dat ik die mensen tot anderhalf jaar terug voorgelogen heb om mijn eigen gedrag goed te praten. Na dit 10 jaar gebruik zie ik wel degelijk in wat mijn verslaving aanricht alleen heb diverse stoppogingen ondernomen en ondergaan. Het langste ben ik 6 weken nuchter geweest en iedere keer wordt ik onhanteerbaar agressief en een gevaar voor mezelf en mijn omgeving. Medicatie slaat niet aan dus cannabis is de enige oplossing die binnen een aantal minuten werkt. Dus heb maar proberen te accepteren dat ik moet blowen om mezelf in de hand te houden. Toch merk ik hierdoor dat ik toch meer rook dat nodig is ook als ik helemaal geen last van agressie of irritatie heb dus wie hou ik dan voor de gek. Dat ik methadon neem heeft niets met mijn blowen te maken.

Zou me het lieftste beperken met roken tot de avonden en je al zegt iemand beslist zelf of die uiteindelijk ergens mee kan stoppen. Dit weet ik zelf maar al te goed heb meerdere malen voor anderen willen stoppen en dat gaat niet hoe graag iemand ook wil. Alleen zou niet weten in hoeverre mijn sociale leven er beter op wordt door 20 uur nuchter zijn en pak weg 4 uur stoned. Wat ik zelf wel verwacht is dat als het weer wat tot leven komt en de verveling wat afneemt er geen minder behoefte is tot roken. Zoek altijd redenen om niet te hoeven stoppen maar denk dat iedere gebruiker dat doet.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."