Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsMindfuck me harder: ernstig verslaafd aan Concerta (amfetamine)

Mindfuck me harder: ernstig verslaafd aan Concerta (amfetamine)

54 antwoorden
10 weergaven
18-5-2026
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#1
Fairflower zei:
Ik begrijp goed wat je zegt, toch heb ik heel ernstige twijfels/angsten omtrent het aankunnen/verdragen van mijn gevoelens
Klik om te vergroten...

Je heb dus last van je emoties omtrent het last hebben van je emoties.

Ik denk dat de enige uitweg is om je angst te confronteren. Anders blijf je in die feedback loop vast zitten. Probeer het gewoon. En als het fout gaat. Dan probeer je het nog een keer. Het process van leren is er een van vallen en opstaan. Hoe wil je er anders uit ontsnappen? Door gaan met wat je nu doet? Een ander middel zoeken als vervanger?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#2
Fairflower zei:
Ik begrijp goed wat je zegt, toch heb ik heel ernstige twijfels/angsten omtrent het aankunnen/verdragen van mijn gevoelens al ben ik er sterker in geworden. Misschien maak ik mezelf dingen wijs omdat ik verslaafd ben en ben ik inderdaad erg bang voor het onbekende.

Ik denk dat ik de stap toch maar es ga zetten richting een veilige afkickkliniek of setting voor dubbeldiagnose, terug gaan naar gebruik gaat altijd
Klik om te vergroten...
We hebben als mensen allemaal die angst voor het onbekende. We hebben de neiging om een comfortzone te creëren en daarin te gaan leven. Dit vergt dus ook daadwerkelijk moed, om dan tóch je angsten/twijfels onder ogen te komen. In het begin is het 100% moed, dan wanneer je de confrontatie vaker hebt gepraktiseerd, krijg je vertrouwen en neemt vertrouwen het over van moed, wat het proces makkelijker maakt. Dan wanneer je genoeg vertrouwen hebt getoond, begin je liefde (voor jezelf) te ervaren en neemt liefde het over van vertrouwen, wat het proces zelfs plezierig maakt!

Dit alles is niet een lineair iets. Je zult in de praktijk wisselen tussen de drie. Maar in grote lijnen zul je steeds meer de contentheid/vrede/gelukzaligheid in jezelf gaan ervaren en de aantrekkingskracht van je verslavingen zal hierdoor afnemen.
F
FairflowerLid
01-01-2024, 00:00
#3
Mindless zei:
Daarom is het denk ik zo belangrijk om zo snel mogelijk te leren nuchter content te zijn, voldoening te voelen. Al zijn dit eerst maar hele spaarzame momenten. Als je tenminste maar wéét dat het mogelijk is. Waar ik het in het andere topic over had: door de confrontatie met je problemen nuchter aan te gaan, leer je dat je daartoe in staat bent. Dat op zichzelf geeft al enorme voldoening en ook hoop.

Het gevoel dat je nog niet diep genoeg gevallen bent om echt 100% te willen stoppen, komt omdat je (nog) niet ziet dat er licht aan het eind van de tunnel is. Omdat je niet weet dat je je nuchter ooit wel echt goed zult voelen blijf je liever bij het oude, dat tenminste bekend en op een soort kromme manier vertrouwd is, ook al is het compleet destructief. De geest denkt: beter dat, dan het onbekende. Maar dit is een valse gedachte. Dat de geest het niet kan zien, betekent niet dat het er niet is.

Naast discipline om te stoppen zou ik als ik jou was dus ook echt bezig gaan met die nuchtere directe confrontatie van je gevoelens. En zo beetje bij beetje leren dat je daar zelfstandig zonder hulpmiddelen mee kunt dealen. Maakt niet uit als dat eerst maar een paar seconden is. Met oefening wordt dat beter en je hoop dat er überhaupt licht aan het eind van de tunnel is, zal zich gaan ontwikkelen. En op een gegeven moment ervaar je het licht (het geluk in je) zelf. En zal dat beetje bij beetje je nieuwe thuis worden. Heb je dát, dan zal er steeds minder fundering zijn voor een verslaving om zichzelf op te bouwen
Klik om te vergroten...
Martinus zei:
Je heb dus last van je emoties omtrent het last hebben van je emoties.

Ik denk dat de enige uitweg is om je angst te confronteren. Anders blijf je in die feedback loop vast zitten. Probeer het gewoon. En als het fout gaat. Dan probeer je het nog een keer. Het process van leren is er een van vallen en opstaan. Hoe wil je er anders uit ontsnappen? Door gaan met wat je nu doet? Een ander middel zoeken als vervanger?
Klik om te vergroten...
Het lijkt me eigenlijk ongelooflijk bevrijdend om te geloven dat ik zonder middelen zou kunnen en toch met mijn gevoelens kan omgaan...ik zie ook met het hier neer te schrijven dat dat de oplossing is...Dank je voor de replieken!!!! Van mensen met ervaring neem je toch al wat meer aan hé :blushing:. Ik denk dat ik eigenlijk wel wil stoppen, maar angst me tegenhoudt en me in deze vicieuze cirkel houdt...tijd om eruit te stappen, liefst wel met een opname denk ik.
F
FairflowerLid
01-01-2024, 00:00
#4
Kwatzakottel zei:

“We either make ourselves miserable, or we make ourselves strong. The amount of work is the same.”​


― Carlos Castaneda
Klik om te vergroten...
Goeie!!!!!!!:hearteyes:
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#5
Fairflower zei:
Het lijkt me eigenlijk ongelooflijk bevrijdend om te geloven dat ik zonder middelen zou kunnen en toch met mijn gevoelens kan omgaan...ik zie ook met het hier neer te schrijven dat dat de oplossing is...Dank je voor de replieken!!!! Van mensen met ervaring neem je toch al wat meer aan hé :blushing:. Ik denk dat ik eigenlijk wel wil stoppen, maar angst me tegenhoudt en me in deze vicieuze cirkel houdt...tijd om eruit te stappen, liefst wel met een opname denk ik.
Klik om te vergroten...
Het zien dat het de oplossing is, is al de eerste en grootste stap. Daar begint het vertrouwen al!
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik denk dat je beter kan overstappen op antidepressiva, waarbij je ADHD klachten ook beperkt worden (wellbuterin).

In Nederland krijg je geen methylfenidaat als je last hebt van erge stemmingswisselingen.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#7
Fairflower zei:
Hierin leg je eigenlijk uit waarom je dan gelukkiger wordt, omdat je liefde kan ervaren voor jezelf en anderen, waarschijnlijk door de realiteit en anderen en jezelf te aanvaarden hoe ze zijn of te aanvaarden wat je nu eenmaal niet kan veranderen...ik wil eigenlijk "gebreken" van mezelf corrigeren via gebruik, ik vind mezelf bv traag, ik wil graag heel mager zijn,.............

Ik heb het altijd gewantrouwd als herstellende verslaafden begonnen over het geluk dat ze vonden, maar ik begin het toch een klein beetje te vatten. Ik ben niet ongelukkig, maar onderander mezelf aanvaarden is geen gemakkelijke
Klik om te vergroten...
Dat is de sleutel waar alles om draait: zelf-acceptatie. Jezelf aanvaarden, precies hoe je bent. Of een ander precies hoe hij of zij is, het maakt niet uit:

bd08b381db867400ba62d7e5157a7b15.jpg

Het is hetzelfde.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#8
@Rivalrie lees dit topic eens.
F
FairflowerLid
01-01-2024, 00:00
#9
Mindless zei:
We hebben als mensen allemaal die angst voor het onbekende. We hebben de neiging om een comfortzone te creëren en daarin te gaan leven. Dit vergt dus ook daadwerkelijk moed, om dan tóch je angsten/twijfels onder ogen te komen. In het begin is het 100% moed, dan wanneer je de confrontatie vaker hebt gepraktiseerd, krijg je vertrouwen en neemt vertrouwen het over van moed, wat het proces makkelijker maakt. Dan wanneer je genoeg vertrouwen hebt getoond, begin je liefde (voor jezelf) te ervaren en neemt liefde het over van vertrouwen, wat het proces zelfs plezierig maakt!

Dit alles is niet een lineair iets. Je zult in de praktijk wisselen tussen de drie. Maar in grote lijnen zul je steeds meer de contentheid/vrede/gelukzaligheid in jezelf gaan ervaren en de aantrekkingskracht van je verslavingen zal hierdoor afnemen.
Klik om te vergroten...
Hierin leg je eigenlijk uit waarom je dan gelukkiger wordt, omdat je liefde kan ervaren voor jezelf en anderen, waarschijnlijk door de realiteit en anderen en jezelf te aanvaarden hoe ze zijn of te aanvaarden wat je nu eenmaal niet kan veranderen...ik wil eigenlijk "gebreken" van mezelf corrigeren via gebruik, ik vind mezelf bv traag, ik wil graag heel mager zijn,.............

Ik heb het altijd gewantrouwd als herstellende verslaafden begonnen over het geluk dat ze vonden, maar ik begin het toch een klein beetje te vatten. Ik ben niet ongelukkig, maar onderander mezelf aanvaarden is geen gemakkelijke
F
FairflowerLid
01-01-2024, 00:00
#10
Waar ik ook erg bang van ben, maar dat is iets heel anders: als ik craving heb of geen gewenste dosis Concerta of ander pepmiddel binnen heb, heb ik last van een soort tic: ik heb een soort mondbewegingen dan...ik vermoed dat die zijn ontstaan door op de Concerta te kauwen en dat ik door craving energie wil onttrekken via mijn mond uit een pil die er niet is...ik hoop dat dat weggaat... maar hoedanook: dat kom ik zeker niet te weten als ik niet stop!
F
FairflowerLid
01-01-2024, 00:00
#11
Wat ik nog denk: ik heb allerlei hulp gehad: drughulpverlening, NA zocht ik ook steun bij,... ik denk dat ik hulp nodig heb bij het omgaan met mijn emoties in de eerste plaats i p v hulp rondom verslaving. Biedt ineens ook zicht op welke hulp ik bijkomstig nodig heb of wat voor een opname ik wil. Mooi
A
ATGCLid
01-01-2024, 00:00
#12
Puur ter volledigheid van informatie: Concerta is geen amfetamine. Het is methylfenidaat met vertraagde afgifte.

Methylfenidaat is een noradrelanine-dopamineheropnameremmer. Amfetamine (speed, dexamfetamine e.d.) blokkeren of keren het transport van serotonine, noradrelanine en dopamine om (heropname wordt afgifte). Het eindresultaat is vergelijkbaar (dopamine en noradrelanineniveau's omhoog) maar ook anders omdat ook serotonine wordt verhoogd in niveau.

Aan de starter van het topic wel de vraag of de pillen normaal worden ingenomen, dus niet kapotgebeten of vermalen, gesnoven aangezien dat afhankelijkheid in de hand werkt. Zo ja, probeer daarmee te stoppen (en indien nee, beschouw deze boodschap als niet verzonden 😋)
F
FairflowerLid
01-01-2024, 00:00
#13
ATGC zei:
Puur ter volledigheid van informatie: Concerta is geen amfetamine. Het is methylfenidaat met vertraagde afgifte.

Methylfenidaat is een noradrelanine-dopamineheropnameremmer. Amfetamine (speed, dexamfetamine e.d.) blokkeren of keren het transport van serotonine, noradrelanine en dopamine om (heropname wordt afgifte). Het eindresultaat is vergelijkbaar (dopamine en noradrelanineniveau's omhoog) maar ook anders omdat ook serotonine wordt verhoogd in niveau.

Aan de starter van het topic wel de vraag of de pillen normaal worden ingenomen, dus niet kapotgebeten of vermalen, gesnoven aangezien dat afhankelijkheid in de hand werkt. Zo ja, probeer daarmee te stoppen (en indien nee, beschouw deze boodschap als niet verzonden 😋)
Klik om te vergroten...
Ik kauw ze kapot en het wordt dus opgenomen via mijn mondslijmvlies voor een groot deel. In die zin heb ik daardoor geen vertraagde afgifte en idd een fellere kortdurende rush.
Het is idd zo dat dit veel verslavender is. Maar ik heb inmiddels al paar keer geprobeerd de pil in zijn geheel terug in te nemen. Het maximum dagen dat ik dit volgehouden heb is 4 dagen...vanwege ernstige hoogstwaarschijnlijk psychische afkick...ik kon nauwelijks nog voor mezelf zorgen. Ik weet niet waarom een zelfde hoeveelheid anders genomen zo n afkickverschijnselen kan meebrengen of er voor kunnen dat mijn hersens zich helemaal terug moesten aanpassen, het was wel zo. Na de laatste keer 4 dagen ben ik ook hervallen...ik ben al even bezig een opname te vragen om door deze weken van aanpassing te gaan, want ik vind het heel erg dat ik me niet in staat voel dit zelf te doen. En de rush die ik nu s morgens krijg werkt razendsnel uit ook, ik ben het beu van telkens 2 a 3 uur eventjes onder invloed te zijn om dan een zware down te krijgen, dus ik zou best wel willen dat ik het terug kan nemen zodat het verlengde afgifte is.

Ik zoek zeker en vast een oplossing de pil terug in zijn geheel te nemen of gewoon meer wilskracht. :thinking:
A
ATGCLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ik las het al over kauwen... Ik ben geen dokter of verslavingsprofessional maar probeer eens te beginnen met innemen zoals het wordt voorgeschreven, dan zullen cravings waarschijnlijk draaglijker zijn en minder snel optreden omdat de bloedspiegel van MPH stabieler is. En probeer het er toch met professionals over te hebben. 🙂
F
FairflowerLid
01-01-2024, 00:00
#15
ATGC zei:
Ik las het al over kauwen... Ik ben geen dokter of verslavingsprofessional maar probeer eens te beginnen met innemen zoals het wordt voorgeschreven, dan zullen cravings waarschijnlijk draaglijker zijn en minder snel optreden omdat de bloedspiegel van MPH stabieler is. En probeer het er toch met professionals over te hebben.
Klik om te vergroten...
Je hebt helemaal gelijk, alleen moeilijker dan gedacht... ik ga t nogmaals proberen!
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."