Diep in mijn hart heb ik medelijden...ergens.....
Het gaat met ups en downs....aan de ene kant ben ik boos en diep verdrietig,gun ik hem het slechtste toe wat voor hem eenzaamheid is op de eerste plaats,aan de andere kant weet ik de reden waarom hij hier ooit aan begon ,weet ik ook dat hij er van af wil maar het gewoon niet aan kan ,dat hij dit zelf als falen ziet en zich er diep voor schaamt zoals hij dat altijd zei..dat er dan een schuldgevoel bij hem opkomt als hij het niet kon volbrengen om af te kicken,het scheelt voor mijn gevoel wel dat hij dit als persoon zo niet gewild heeft maar dat de verslaving en die heroine hem heeft gemaakt tot wie hij nu is,dat dit niet met opzet tegen mij persoonlijk gericht is....dus in feite moet ik medelijden met hem hebben alleen ik ben wel direct de dupe en het lijdend voorwerp geworden,ik zit nu met de gebakken peren beschadigd en wel !!
Ik ben erg druk geweest de afgelopen dagen waardoor ik veel afleiding had,vanaf vandaag heb ik een paar rustige dagen en daar zie ik wel tegenop...ik hast hem niet maar houd van hem!! Was het maar waar dat de liefde omsloeg in haat,dan was het niet zo zwaar,lig met mezelf in de clins dat ik van hem.houd..hoe kan ik ? Maar dat gevoel kan ik niet weg bannen,dat zit er diep geworteld!! En na dit alles kan ik dit gewoon niet begrijpen van mezelf...afgaand op de verhalen uit zijn verleden voor mij....dan zal hij heel snel op jacht gaan naar een andere vrouw...om maar niet alleen te zijn en om aan de buitenwereld maar te kunnen tonen dat hij alles op de rit heeft...een relatie heeft en gelukkig is ( voor het oog van de buitenwereld) mocht dit zo zijn zal het pijn doen aan de ene kant,maar aan de andere kant arme vrouw... die gaat een hele bak ellende krijgen en zal ik echt niet meer met haar willen ruilen..hij heeft naast de verslaving erg veel overeenkomsten met een narcist..de eerste anderhalf jaar toen ik met hem samen was en niets wist van de verslaving dacht ik dus ook dat ik met een narcistische man te maken had...de overeenkomsten tussen narcistme en gedragswisselingen door heroine gebruik lijken ook heel erg op elkaar vind ik...en het wegrennen van tientalle vrouwen die het nog geen 3 maanden met hem uit hielden past daar ook bij...hij is naar mijn weten nooit lang alleen geweest ,ging er een vrouw weg dan kwam de volgende al heel snel in beeld,dus wat ik zeg...alleen zijn kan hij niet maar een relatie staande houden kan hij ook niet...ik heb hem nu overigens overal geblokt maar hoorde van een bekende dat zijn profielfoto op whatsapp nog steeds een foto is van ons samen...wat dit betekend ????? Jij mag het zeggen...ik kijk nergens meer raar van op,had gehoopt dat bij mij de scherpe kantjes er inmiddels wel wat vanaf zouden zijn maar dat is helaas niet het geval...het is liefdesverdriet en daarbij weet ik ook nog dat het nooit op basis is geweest van echte liefde van zijn kant...het is allemaal heel dubbel,een relatie kan mislukken maar als je terug kan kijken op iets wat ooit mooi was en goed zat dan is het verdraagzamer,mijn situatie doet zeer...
In deze posting zie ik toch echt wel de groei wat je meemaakt! Je beseft heel goed welke gevoelens je hebt en waar ze vandaan komen. Je beseft heel goed dat ook hij een slaaf is van zijn verslaving en anders had gewild maarrr...
Als ik narcisme lees denk ik maar 1 ding: Run forrest run!
Als je denkt dat een verslaafde je brainwaisht..een narcist is zo ontzettend geslepen daarin, daar kan een verslaafde nog wat van leren.
Ik heb hier helaas enorm veel ervaring mee, maar het heeft me ook enorm veel geleerd.
Gelukkig komt er steeds meer erkenning voor de narcistische dynamiek in een relatie, ook de term narcistisch misbruik word steeds meer geaccepteerd.
Want dat is het..misbruik..misbruik is niet alleen agressie en het cliché van de scheldende man op de bank.
Een narcist weet zo in je hoofd te kruipen dat hij macht krijgt over jou. Ze plaatsen je op een absoluut voetstuk. Jij en jullie liefde..hij adoreert het.hij kan niet zonder je..en dat is 1 van de weinige keren dat ze wel de waarheid spreken.. ze vind het fantastisch zo'n vrouw die voor ze zorgt en hem nooit in de steek laat..wat er ook gebeurt..eerst voelt dit als compliment..later Word het een wurgcontract..natuurlijk blijf je niet boos op hem...natuurlijk verlaat je hem niet.. jij bent niet zoals andere vrouwen,jii bent speciaal, zonder jou is hij nergens..
Uiteindelijk raak je steeds meer geïsoleerd of vervreemd van je omgeving en naasten.. steeds meer draait het om hem..eigenlijk om zijn geluk..
En als hij jou steunt..dat is alleen maar om te laten zien wat voor goede partner hij wel niet is, dus andersom kan je hem toch ook wel steunen?
Ik weet niet hoe ver het is gedaan bij jullie.
Maar als je het slecht treft draait alles alleen nog maar om de narcist..die begint er een zooitje van te maken en jij bent de reddende engel..in werkelijkheid maakt hij enorm misbruik van je zwakke plekken en gaat het ten koste van je eigen geluk.
Een echte narcist heeft je inderdaad hard nodig, maar een relatie ga je aan uit liefde en vertrouwen. Iemand nodig hebben is iemand gebruiken.hij heeft je nodig tot hij merkt dat hij geen macht meer over je heeft.
Als er dan een nieuwe vrouw is, begint voor hem het spel van voor af aan.
@Modepop2 ik weet niet of hij echt deze diagnose kan hebben, ik weet niet of en hoeveel narcistische kenmerken hij heeft. Maar als je er ervaring mee hebt. Pik je ze er achteraf, heel snel uit. Vooral het stukje dat het plaatje naar de buitenwereld mooi moet blijven, maar dat hij een vriendin zoekt.. maakt niet uit wie..iemand die hij nodig heeft..die uiteindelijk alles van hem pikt en gaat twijfelen aan haarzelf.
Dus als hij in het verleden veel wisselende vriendinnen had.. tja..
En ja je houd van hem.Hou je echt van hem zoals hij is of hou je van hem zoals hij had kunnen zijn.
Het doet er eigenlijk niet toe. Liefdesverdriet is beschreven, bezongen...het is al zo oud en zal er altijd zijn.
Jii zit nu inderdaad meer met de brokstukken. Maar je hebt een heel leven gehad dat je niet eens wist van zijn bestaan en toen was je ook gelukkig.
Het is geen monster..achteraf idealiseren kan ook een valkuil.zijn..al zie ik dat bij jou niet gebeuren.
Maar het is gebeurt en het heeft tijd nodig.
De dag dat je opstaat en lacht, je de dag doorkomt en in bed bedenkt dat je geen 1 keer aan hem gedacht hebt gaat echt komen!
Maar voorlopig zit hij in je kop en ik vind dat je er heel goed mee omgaat.
Heel stom voorbeeld..maar als je je rijbewijs haalt kan je nog niks..pas na een half jaar dagelijks de weg op kan je met 2 vingers in je neus door Nederland.
De relatie is nu verbroken..en je bent nu heel kwetsbaar. Hij is nog steeds in je leven omdat je veel aan hem denkt en nog gevoelens voor hem hebt. Maar elke dag zonder hem is oefenen voor het nieuwe hoofdstuk in je leven.
Dus echt.al deze shit ervaar je niet voor niets.. het gaat je zoveel sterker maken en je gaat jezelf zoveel beter leren kennen.
Het gaat jou niet meer overkomen dat een man zo ver kan gaan in een relatie. Maar eerst ben je alleen en zelfliefde is zo belangrijk.
Ik hoop niet dat dat te zweverig overkomt, maar ben je niet te streng voor jezelf?
Hij had het niet kunnen voorkomen(hoe vreemd ook,maar zijn verslaving heeft hem in zijn macht..en een Narcist kent simpelweg maar 1 manier)
En jij had het niet kunnen voorkomen, je had al die fases en ervaringen nodig om uiteindelijk te kunnen zeggen...en nu is het klaar.
Ben je weleens naar een therapeut geweest?