Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVerslaving

Verslaving

31 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
S
StopperLid
01-01-2024, 00:00
#1
Beste leden,



Ik hoop dat ik door middel van deze forum lotgenoten makkelijker vanaf kom van het blowen.



Mijn verhaal is als volgt. Ben moeder van 3 kinderen. Kom uit buitenland en woon hier sinds 20 jaar. Door privé omstandigheden en trauma’s van jeugd was ik geraakt aan alcohol. Want dan bij stress situatie drink ik en naar mij gevoel kon ik de wereld weer aan en de huishouden en opvoeding. En mijn moeilijke relatie. Dronk niet dagelijks maar wel periodes met dagen achter elkaar( dus meerder dagen 24/7 en dat nog stiekem) en niemand die dat had aan mij gezien. Ben een verzorgde vrouw met eigen onderneming. En huisje boompje beestje naar de buitenkant toe. 3 jaar geleden heb ik de stap genomen om te stoppen met drinken. En het is mij gelukt tot nu toe clean. Beste keuze ooit! Maar nu komt het. Naar het stoppen voelde ik mij echt goed en sterk en was ook onwijs trots op mijzelf. Tot dat ik iemand leerde kennen( een vriendin) die blowde. En ik ging onschuldig dacht ik af en toe mee roken. Terwijl ik dat blowen zelf nog steeds echt niet lekker vindt. Wat eiglijk heel stom was want ik ben verslavingsgevoelig. En nu sinds 1,5 jaar rook ik dagelijks. Maar merk dat het invloed heeft op mijn hersenen. Ik heb op dit moment ook nog eens burn out. En dat blowen wil ik nu wel echt laten. Ik wil eiglijk vanaf morgen hopen vandaag echt stoppen. Ik had afgelopen 2 jaar sinds Corona eiglijk heel veel stress gehad ivm mijn onderneming. En nu nog steeds eiglijk. Maar ik weet zeker dat ik moet per direct stoppen. Wat het is niet meer leuk. Ik voel me schuldig en ongezond. Ik hoop hier uit tips en motivatie en kracht eruit halen. En echt stoppen. Bij mij is het meer denk ik mentaal stoppen wordt moeilijk. Lichamelijk ervaar ik geen klachten als ik niet rook. Maar dat is een kleine stukje van mijn verhaal.

Het is moeilijk om hierover te praten in mijn omgeving. Want mijn beste vriendin is ook de manager in mijn bedrijf en ik wil/ kan niet deze zorgen van mij met haar bespreken. Daarom hoop ik echt hier wat steun en tips vinden.
P.s sorry voor mijn spellingsfouten


M.v.g. Stopper
M
Mevrouw PløpLid
01-01-2024, 00:00
#2
Stopper zei:
Beste leden,



Ik hoop dat ik door middel van deze forum lotgenoten makkelijker vanaf kom van het blowen.



Mijn verhaal is als volgt. Ben moeder van 3 kinderen. Kom uit buitenland en woon hier sinds 20 jaar. Door privé omstandigheden en trauma’s van jeugd was ik geraakt aan alcohol. Want dan bij stress situatie drink ik en naar mij gevoel kon ik de wereld weer aan en de huishouden en opvoeding. En mijn moeilijke relatie. Dronk niet dagelijks maar wel periodes met dagen achter elkaar( dus meerder dagen 24/7 en dat nog stiekem) en niemand die dat had aan mij gezien. Ben een verzorgde vrouw met eigen onderneming. En huisje boompje beestje naar de buitenkant toe. 3 jaar geleden heb ik de stap genomen om te stoppen met drinken. En het is mij gelukt tot nu toe clean. Beste keuze ooit! Maar nu komt het. Naar het stoppen voelde ik mij echt goed en sterk en was ook onwijs trots op mijzelf. Tot dat ik iemand leerde kennen( een vriendin) die blowde. En ik ging onschuldig dacht ik af en toe mee roken. Terwijl ik dat blowen zelf nog steeds echt niet lekker vindt. Wat eiglijk heel stom was want ik ben verslavingsgevoelig. En nu sinds 1,5 jaar rook ik dagelijks. Maar merk dat het invloed heeft op mijn hersenen. Ik heb op dit moment ook nog eens burn out. En dat blowen wil ik nu wel echt laten. Ik wil eiglijk vanaf morgen hopen vandaag echt stoppen. Ik had afgelopen 2 jaar sinds Corona eiglijk heel veel stress gehad ivm mijn onderneming. En nu nog steeds eiglijk. Maar ik weet zeker dat ik moet per direct stoppen. Wat het is niet meer leuk. Ik voel me schuldig en ongezond. Ik hoop hier uit tips en motivatie en kracht eruit halen. En echt stoppen. Bij mij is het meer denk ik mentaal stoppen wordt moeilijk. Lichamelijk ervaar ik geen klachten als ik niet rook. Maar dat is een kleine stukje van mijn verhaal.

Het is moeilijk om hierover te praten in mijn omgeving. Want mijn beste vriendin is ook de manager in mijn bedrijf en ik wil/ kan niet deze zorgen van mij met haar bespreken. Daarom hoop ik echt hier wat steun en tips vinden.
P.s sorry voor mijn spellingsfouten


M.v.g. Stopper
Klik om te vergroten...
Welkom op het forum!

Voor steun en tips ben je hier aan het juiste adres, er zijn vast leden die je kunnen helpen.

Alvast supergoed dat je hebt weten te stoppen met alcohol en daar ook clean van weet te blijven! Dat je sterk bent heb je dus al bewezen, stoppen met blowen gaat je vast ook lukken ❤️
S
StopperLid
01-01-2024, 00:00
#3
Dankjewel voor jou antwoord. Ik heb inderdaad net ff steun nodig. Aangezien ik iemand bent die moeilijk vraagt om hulp heb ik toch besloten om hier aan te sluiten. En hulp zoeken. Gr.
F
FlualhamdulillamLid
01-01-2024, 00:00
#4
Wat maakt wiet zo aantrekkelijk voor jou dan, als het anderzijds een schuldgevoel geeft en ongezond voelt?
S
StopperLid
01-01-2024, 00:00
#5
Dat piekeren neemt het af op dat moment. Soort ontspanningsmoment. Maar ik merk dat ik achteruit ga. En te veel laat liegen te volgende dag.
F
FlualhamdulillamLid
01-01-2024, 00:00
#6
Stopper zei:
Dat piekeren neemt het af op dat moment. Soort ontspanningsmoment. Maar ik merk dat ik achteruit ga. En te veel laat liegen te volgende dag.
Klik om te vergroten...
Probeer een andere manier van ontspanning to zoeken 🙂
M
Mevrouw PløpLid
01-01-2024, 00:00
#7
Is het het effect van de wiet waar je ontspanning in vindt, of gedeeltelijk ook het 'ritueel'? Het draaien, ervoor gaan zitten bewust met je ademhaling bezig zijn etc.
S
StopperLid
01-01-2024, 00:00
#8
Flualhamdulillam zei:
Probeer een andere manier van ontspanning to zoeken 🙂
Klik om te vergroten...
Ja dat is het lastige. Heb burn out. En soms krijg ik paniek aanvallen. En lijkt alsof blowen het stopt. Maar van andere kant ben ik bewust dat de paniek aanvallen komen ook deels door blowen. Dat had ik gelezen en gehoord. Dat je para kan worden van blowen.
S
StopperLid
01-01-2024, 00:00
#9
Mevrouw Pløp zei:
Is het het effect van de wiet waar je ontspanning in vindt, of gedeeltelijk ook het 'ritueel'? Het draaien, ervoor gaan zitten bewust met je ademhaling bezig zijn etc.
Klik om te vergroten...
Ik draai niet. Roken vind ik ook niet lekker. Denk dat ik gewoon verdooft wil zijn.
M
Mevrouw PløpLid
01-01-2024, 00:00
#10
Stopper zei:
Ja dat is het lastige. Heb burn out. En soms krijg ik paniek aanvallen. En lijkt alsof blowen het stopt. Maar van andere kant ben ik bewust dat de paniek aanvallen komen ook deels door blowen. Dat had ik gelezen en gehoord. Dat je para kan worden van blowen.
Klik om te vergroten...
Wat gebeurt er als je zo'n paniekaanval krijgt?

Stopper zei:
Ik draai niet. Roken vind ik ook niet lekker. Denk dat ik gewoon verdooft wil zijn.
Klik om te vergroten...
Jammer. Een ritueel kun je wat makkelijker vervangen voor een ander ritueel. De ene verdoving vervangen door een andere verdoving is minder handig!
F
FlualhamdulillamLid
01-01-2024, 00:00
#11
Stopper zei:
Maar van andere kant ben ik bewust dat de paniek aanvallen komen ook deels door blowen. Dat had ik gelezen en gehoord. Dat je para kan worden van blowen.
Klik om te vergroten...
Onderschat dit niet! Wiet kan bij sommige mensen (en met te veel, bij iedereen) heftige een taaie paniekaanvallen veroorzaken. Helemaal als je het al heel lang dagelijks doet, kan het met je hoofd gaan fucken.
Wat mij hielp was hele nare wiet ervaring waardoor ik voor lange tijd het echt wel gezien had, ik wilde het niet eens meer. Als je het écht niet meer wilt en daar een intrinsieke motivatie voor hebt, is stoppen met blowen vrij goed te doen. Lichamelijke ontwenning is vaak afwezig, of erg mild.
Je moet een negatieve associatie ontwikkelen met wiet. Bijvoorbeeld door even op een rijtje te zetten wat voor klote nadelen dat blowgedrag met zich mee brengt.
M
MaddMonkeyLid
01-01-2024, 00:00
#12
Je neemt het dus om te ontspannen en minder te piekeren. In de beginpost lees ik ook terug dat je in het verleden middelen als copingsmechanisme inzette voor dingen die in het verleden gebeurd zijn.

Misschien goed voor je om erbij stil te staan wat je daarmee wilt. Als je stopt met blowen, zeker na dagelijks gebruik, komen die emoties 3 keer zo hard terug. Wiet zorgt namelijk na verloop van tijd voor een onderdrukking of afvlakking op emotioneel gebied.

Hulp vragen kan zeker lastig zijn, maar ik zou je willen adviseren toch de stap naar de huisarts te zetten. Die kan met je meedenken en meewerken wat jou verder kan helpen. Ken je verder niet, maar ik voorzie dat de kans vrij groot is dat een ander middel of ander verslavings/obsessief gedrag na het blowen de kop op gaat steken als je niet de onderliggende problematiek aanpakt.

Dat is mijn tip en daar zult u het mee moeten doen.

Oké vooruit. Bonustip is exposure. Vooral als je schrijft over paniek aanvallen. Weet niet waar je die bij krijgt, maar voor vele soorten angst is exposure therapie heel succesvol.
S
StopperLid
01-01-2024, 00:00
#13
Mevrouw Pløp zei:
Wat gebeurt er als je zo'n paniekaanval krijgt?


Jammer. Een ritueel kun je wat makkelijker vervangen voor een ander ritueel. De ene verdoving vervangen door een andere verdoving is minder handig!
Klik om te vergroten...
Juist. Daar ben ik nu bewust van. Het leek zo onschuldig in het begin. En om eerlijk te zijn rook ik nooit over dag maar alleen in de avond 1-2-3 als ik werk dan half. Maar ik zie weer een patron. En voor dat het te laat is wil ik mee stoppen en dit keer op tijd ingrijpen. Het doet gewoon iets met mijn hersenen. Dat merk ik.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#14
Hee stopper! Wat goed dat je hier hulp zoekt, super knap dat je deze stap durft te zetten en zo eerlijk bent! Ik blow ook bijna dagelijks, en merk ook vooral veel negatieve invloeden in mijn productiviteit de volgende dag... Snap hé-le-maal dat je daar verandering in wilt.
Lastige combi met je burn-out ook. Maar juist in zo'n proces, ook met die paniek aanvallen, is het waardevoller daaraan te werken als je nuchter bent dan wanneer je verdoofd bent denk ik.
Misschien helpt het om, in plaats van het piekeren te onderdrukken met wiet, alles op te schrijven in een schriftje? Dat is in elk geval mijn beste coping mechanism! En het teruglezen is haast therapeutisch. Maar als je van muziek maken houdt ofzo, dan zou dat ook een goede kunnen zijn?
S
StopperLid
01-01-2024, 00:00
#15
MaddMonkey zei:
Je neemt het dus om te ontspannen en minder te piekeren. In de beginpost lees ik ook terug dat je in het verleden middelen als copingsmechanisme inzette voor dingen die in het verleden gebeurd zijn.

Misschien goed voor je om erbij stil te staan wat je daarmee wilt. Als je stopt met blowen, zeker na dagelijks gebruik, komen die emoties 3 keer zo hard terug. Wiet zorgt namelijk na verloop van tijd voor een onderdrukking of afvlakking op emotioneel gebied.

Hulp vragen kan zeker lastig zijn, maar ik zou je willen adviseren toch de stap naar de huisarts te zetten. Die kan met je meedenken en meewerken wat jou verder kan helpen. Ken je verder niet, maar ik voorzie dat de kans vrij groot is dat een ander middel of ander verslavings/obsessief gedrag na het blowen de kop op gaat steken als je niet de onderliggende problematiek aanpakt.

Dat is mijn tip en daar zult u het mee moeten doen.

Oké vooruit. Bonustip is exposure. Vooral als je schrijft over paniek aanvallen. Weet niet waar je die bij krijgt, maar voor vele soorten angst is exposure therapie heel succesvol.
Klik om te vergroten...
Bedankt voor je reactie❤️
ja klopt. Daar ben ik ook bank voor. Ik heb al mij aangemeld bij burn out poli en ggz voor professionele hulp voor mijn onderliggende problemen. Maar zijn wachtlijsten. Mijn huisarts helpt niet echt. Hij zegt ik schrijf je slaapmiddelen voor en ga maar naar psicho loog. Dus ik moet nog ff afwachten. Maar wil vanaf morgen gaan aan mij zelf werken. Heb een week vrij genomen van werk. En wil bewust met stoppen bezig zijn. En hoop hier de kracht erbij halen. ❤️🤗
F
FlualhamdulillamLid
01-01-2024, 00:00
#16
Stopper zei:
Bedankt voor je reactie❤️
ja klopt. Daar ben ik ook bank voor. Ik heb al mij aangemeld bij burn out poli en ggz voor professionele hulp voor mijn onderliggende problemen. Maar zijn wachtlijsten. Mijn huisarts helpt niet echt. Hij zegt ik schrijf je slaapmiddelen voor en ga maar naar psicho loog. Dus ik moet nog ff afwachten. Maar wil vanaf morgen gaan aan mij zelf werken. Heb een week vrij genomen van werk. En wil bewust met stoppen bezig zijn. En hoop hier de kracht erbij halen. ❤️🤗
Klik om te vergroten...
Hoe dan ook, ga mediteren! Dit werkt enorm kalmerend, als je het ‘s ochtends goed doet heb je er de rest van de dag baat bij.
S
StopperLid
01-01-2024, 00:00
#17
ljuv zei:
Hee stopper! Wat goed dat je hier hulp zoekt, super knap dat je deze stap durft te zetten en zo eerlijk bent! Ik blow ook bijna dagelijks, en merk ook vooral veel negatieve invloeden in mijn productiviteit de volgende dag... Snap hé-le-maal dat je daar verandering in wilt.
Lastige combi met je burn-out ook. Maar juist in zo'n proces, ook met die paniek aanvallen, is het waardevoller daaraan te werken als je nuchter bent dan wanneer je verdoofd bent denk ik.
Misschien helpt het om, in plaats van het piekeren te onderdrukken met wiet, alles op te schrijven in een schriftje? Dat is in elk geval mijn beste coping mechanism! En het teruglezen is haast therapeutisch. Maar als je van muziek maken houdt ofzo, dan zou dat ook een goede kunnen zijn?
Klik om te vergroten...
Bedankt voor de tip. Speelde vroeger piano en denk al een tijdje om weer op te pakken zodat ik voldoening kan uithalen uit een Hobbi ipv werken. Want dat werken geeft mij voel doe omg. Ik die creatieve werk en maak elke dag mensen blij en dankbaar. Maar op dit moment kan ik daar geen voldoening uit halen ivm lock down. Dus ik ga zoeken naar een leuke hobbie. Dankjewel
S
StopperLid
01-01-2024, 00:00
#18
Stopper zei:
Bedankt voor de tip. Speelde vroeger piano en denk al een tijdje om weer op te pakken zodat ik voldoening kan uithalen uit een Hobbi ipv werken. Want dat werken geeft mij voel doe omg. Ik die creatieve werk en maak elke dag mensen blij en dankbaar. Maar op dit moment kan ik daar geen voldoening uit halen ivm lock down. Dus ik ga zoeken naar een leuke hobbie. Dankjewel
Klik om te vergroten...
*Werken geeft mij voldoening. Ik doe
S
StopperLid
01-01-2024, 00:00
#19
ljuv zei:
Hee stopper! Wat goed dat je hier hulp zoekt, super knap dat je deze stap durft te zetten en zo eerlijk bent! Ik blow ook bijna dagelijks, en merk ook vooral veel negatieve invloeden in mijn productiviteit de volgende dag... Snap hé-le-maal dat je daar verandering in wilt.
Lastige combi met je burn-out ook. Maar juist in zo'n proces, ook met die paniek aanvallen, is het waardevoller daaraan te werken als je nuchter bent dan wanneer je verdoofd bent denk ik.
Misschien helpt het om, in plaats van het piekeren te onderdrukken met wiet, alles op te schrijven in een schriftje? Dat is in elk geval mijn beste coping mechanism! En het teruglezen is haast therapeutisch. Maar als je van muziek maken houdt ofzo, dan zou dat ook een goede kunnen zijn?
Klik om te vergroten...
Dankjewel voor de tip. Ga ik zeker proberen. Wat ben ik toch blij om hier te zijn. In 15 minuten voel ik mij al sterker om mee te stoppen. Bedankt iedereen
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#20
Stopper zei:
Bedankt voor de tip. Speelde vroeger piano en denk al een tijdje om weer op te pakken zodat ik voldoening kan uithalen uit een Hobbi ipv werken. Want dat werken geeft mij voel doe omg. Ik die creatieve werk en maak elke dag mensen blij en dankbaar. Maar op dit moment kan ik daar geen voldoening uit halen ivm lock down. Dus ik ga zoeken naar een leuke hobbie. Dankjewel
Klik om te vergroten...
Klinkt super! Wat speelde je vroeger zoal op de piano?

En klinkt ook of je mooi werk hebt. En jezelf helpen is nog belangrijker als je anderen wilt kunnen blijven helpen!

Heel veel succes deze week. Als je wilt, ben ik benieuwd te horen hoe je het ervaart! En als je het moeilijk hebt in de avonden, schroom niet een privébericht te sturen😊

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."