Ik deel de mening van
@Druktemaker en zou zelfs een stapje verder willen gaan.
Ongeacht het middel (of proces) zie ik 1 keer als een terugval. Ook als je jezelf na een dag weer herpakt.
Waarom?
Omdat ik voor mezelf op die manier verslaving geen ruimte bied. Er valt geen speld tussen te krijgen voor mijn hoofd om mezelf voor de gek te houden. Anders weet ik hoe dat bij mezelf gaat lopen.
Dan kom ik met excuusjes als. Ik heb alleen maar een biertje gedronken, niet gesnoven. Dus het was geen terugval. Ik heb alleen maar één middel gebruikt, niet 8 dus het was geen terugval. Ik heb alleen a-pihp gerookt, niet gespoten dus het was geen terugval. En zo door van kwaad tot erger.
Ook als ik een 'slippertje' van 4 uur gebruik heb, zie ik dat als een terugval. Want nu was het 4 uur en dat ging toch goed? Ik heb mezelf toch herpakt?
En volgende keer wordt het 6, 8, 12, 24 uur en zo van kwaad tot erger.
Ik hoop dat het overkomt zo. Maar wat ik vooral bedoel is als ik een mini kiertje overlaat voor mijn verslaving, dan zal ie die gebruiken. En ik zal het goedpraten, waardoor ik volgende keer makkelijker hetzelfde opnieuw zal doen. En vaak een stapje erbij. En zo kom ik uiteindelijk vanzelfs na meerdere 'slippertjes' in een echte full-blown relapse terecht.
Dit is hoe het voor mij werkt in elk geval.
Edit: bij procesverslavingen zal je wat meer moeten zoeken naar wat verslavingsgedrag is en wat niet.
Bij drugs kan je zeggen, je gebruikt niet meer. Bij een eet- of seksverslaving ligt dat wat gecompliceerder natuurlijk.
Maar in feite geld hetzelfde. Je zet voor jezelf in kaart wat gezond gedrag is en wat terugval gedrag is. En als je daaroverheen gaat is het een terugval.