Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDeel je Terugval

Deel je Terugval

79 antwoorden
11 weergaven
18-5-2026
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#1
2 weken na Zuid-Afrika had ik m'n eerste terugval alweer te pakken. Ik kan er lang over schrijven, maar ik ga het kort proberen te houden.

Ik had coke, speed, 3-mmc en ketamine bemachtigd. Alles door elkaar gebruikt. Binnen 2 uur begonnen mijn psychotische klachten weer op te spelen. Na 4 uur was er al iemand achtergekomen omdat diegene m'n coke zag. Ik mocht bijna op straat gaan leven.

Ik kreeg er alleen een kutgevoel van. M'n terugval heeft al met al een dag geduurd. M'n psychotische klachten 48uur (waaronder een constante wekker/ringtone in m'n kop die klonk alsof ie recht naast m'n oren was, het zien van indringers, etc.)
Was bijna weer alles kwijt...

Twee weken daarna en 4 weken daarna weer teruggevallen. Toen weer in a-pihp en een hele hoop andere rotzooi. Elke keer was hetzelfde liedje.

Sindsdien ben ik 97 dagen clean. M'n langste cleantijd ooit.

Voordat ik naar Zuid Afrika ging heb ik ook talloze terugvallen gehad. Ik zou mezelf een draaideur terugvaller noemen.

Aan iedereen die terugvalt kan ik een paar tips geven:
- Licht zo snel mogelijk iemand in die van je situatie afweet
- Praat erover
- Probeer jezelf zo snel mogelijk te herpakken. Hoe langer je in je gebruik blijft hangen, hoe moeilijker het wordt. Ik weet dat als ik een week in gebruik zit, dat ik sowieso een detox nodig ga hebben.
- Wees lief voor jezelf. Jezelf afstraffen werkt alleen maar averechts.
- Zie het niet als falen, maar als een gebeurtenis waar je van kan leren.
- Neem je terugval serieus. Ga het ook niet bagatelliseren. Dat je drugs hebt gebruikt zo normaal praat als dat je naar de bakker zou gaan. Verslaving is en blijft een dodelijke ziekte. En dat is geen ver van je bed show. Het kan iedereen overkomen.

Ik vind het altijd heel erg lastig om iemand in te lichten en erover te praten. Daar zit gewoon heel veel schaamte en schuld achter altijd. Maar het is voor mij altijd cruciaal geweest om uit de waanzin van actieve verslaving te komen. Mijn ego en schaamte aan de kant schuiven is heel belangrijk op dit vlak.

Veel succes en liefde toegewenst aan alle terugvallers!
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#2
De terugval. Ja.
Men zegt wel, " dat hoort erbij".
Dat kan dan wel zo zijn, maar ik vond het vreselijk om te moeten vaststellen, dat ik de stof waar het om ging, kennelijk zo nodig had dat ik tegen beter weten in, toch weer met de neus op het feit werd gedrukt dat ik afhankelijk van die stof was ..en Nan voelde ik mij een echte loser die al met één been in de goot stond en man o man wat voel je je dan ontzettend zwaar kut....
Daarom geniet ik nu nog iedere dag, dat ik niet meer afhankelijk ben van drank en drugs. Iedere dag weer, per 24 uur!
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#3
De Apotheker zei:
Ik wilde hier een topic maken gaande mijn terugval in benzo gebruik na wat sommige weten een van mijn grote zwakte is.
Die klote dingen hebben tijdens het typen al dat ik door jezus wat is dat zo al moeilijk maar ik heb een terugval en dat besef is moeilijk en ik denk dat mensen dit wel herkennen dat je jezelf echt kan haten omdat je het nodig hebt en die frustratie heb ik ook geleerd van een wijs man is wat het juist erger maakt.

Random maar ik deel het want ik denk dat het mij helpt maar andere misschien ook wel.
Klik om te vergroten...
Ik heb de rest van dit topic nog niet gelezen en dat zal ik ook nooit doen zolang de poll die je hebt gemaakt aan mij blijft vragen of ik een grote of een kleine terugval heb.

Met die poll doe je namelijk de aanname dat je altijd een terugval hebt voordat je dit bericht leest.
Geef mensen ook de mogelijkheid om trots te zijn, dat geeft ook jou de mogelijkheid positief te zijn.

Anders mag je hier alleen maar terugkomen met een terugval.

EDIT: Wat niet lukt, dat lukt niet. ik begrijp dat erkenning van terugvallen belangrijk is. Ik ben ook vaak terug gevallen. Maar ga verdorie niet doen alsof terugval de enige optie is.
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#4
"Een terugval hoort erbij".

Op welk aantal trekken jullie mensen de grens?
Ik bedoel, ja , je kunt 1, 2 of 3 terugvallen hebben, maar daarna kan je toch onmogelijk blijven zeggen
Een terug al hoort erbij.


Of ben ik negatief en kritisch?
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#5
CuriousExplorer zei:
"Een terugval hoort erbij".

Op welk aantal trekken jullie mensen de grens?
Ik bedoel, ja , je kunt 1, 2 of 3 terugvallen hebben, maar daarna kan je toch onmogelijk blijven zeggen
Een terug al hoort erbij.


Of ben ik negatief en kritisch?
Klik om te vergroten...
Een terugval zie ik als een nieuwe langdurige periode van gebruik van weken tot maanden. Waarbij de persoon weer zwaar in zijn verslavingen terugvalt. Een uitglijder (op je bek gaan) zie ik als een binge terugval van dagen tot week(en) achter elkaar maar wel zichzelf weer weet te herpakken. (al is het tijdelijk en val je vervolgens alsnog weer hard terug) Dat is tenminste wat het betekend voor mij.
L
Lid 103682Lid
01-01-2024, 00:00
#6
CuriousExplorer zei:
"Een terugval hoort erbij".

Op welk aantal trekken jullie mensen de grens?
Ik bedoel, ja , je kunt 1, 2 of 3 terugvallen hebben, maar daarna kan je toch onmogelijk blijven zeggen
Een terug al hoort erbij.


Of ben ik negatief en kritisch?
Klik om te vergroten...
Een terugval hoort erbij zeg ik tegen mensen die moedeloos worden, de boodschap erachter is dan bemoedigend aka: het is gebeurd, no shame en nu naar de toekomst kijken en jezelf herpakken.

Ja helaas heb je ook mensen die dit misbruiken en recht praten. Dat lees ik hier niet en vind ik tricky om te zeggen. Je weet niet het verhaal erachter en hoe hard(of niet) ze knokken.

Het is wel fijn om in een terugval support te krijgen als je al die adviezen over clean worden echt al weet en hebt doorstaan. 'Deel je terugval' is zoals ik het las.
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#7
Paddestoel zei:
Een terugval hoort erbij zeg ik tegen mensen die moedeloos worden, de boodschap erachter is dan bemoedigend aka: het is gebeurd, no shame en nu naar de toekomst kijken en jezelf herpakken.

Ja helaas heb je ook mensen die dit misbruiken en recht praten. Dat lees ik hier niet en vind ik tricky om te zeggen. Je weet niet het verhaal erachter en hoe hard(of niet) ze knokken.

Het is wel fijn om in een terugval support te krijgen als je al die adviezen over clean worden echt al weet en hebt doorstaan. 'Deel je terugval' is zoals ik het las.
Klik om te vergroten...
Hoezo tricky om te zeggen?
Ik stel een topic gerelateerde vraag toch?

Mensen die mij iets beter kennen dan jou weten heus wel dat ik niet snel oordeel of veroordeel. En al zeker de OP weet dat 😇
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#8
CuriousExplorer zei:
"Een terugval hoort erbij".

Op welk aantal trekken jullie mensen de grens?
Ik bedoel, ja , je kunt 1, 2 of 3 terugvallen hebben, maar daarna kan je toch onmogelijk blijven zeggen
Een terug al hoort erbij.


Of ben ik negatief en kritisch?
Klik om te vergroten...
Nee, ik vind van niet.
Een terugval hoort erbij. Is een uitspraak van.......
De hulpverlening zelf!
D
De ApothekerLid
01-01-2024, 00:00
#9
Gebruiker 0012685732 zei:
🙋‍♂️
Klik om te vergroten...
daniel-radcliffe-looks-high-3.jpg
D
De ApothekerLid
01-01-2024, 00:00
#10
Casaan zei:
Ik heb de rest van dit topic nog niet gelezen en dat zal ik ook nooit doen zolang de poll die je hebt gemaakt aan mij blijft vragen of ik een grote of een kleine terugval heb.

Met die poll doe je namelijk de aanname dat je altijd een terugval hebt voordat je dit bericht leest.
Geef mensen ook de mogelijkheid om trots te zijn, dat geeft ook jou de mogelijkheid positief te zijn.

Anders mag je hier alleen maar terugkomen met een terugval.

EDIT: Wat niet lukt, dat lukt niet. ik begrijp dat erkenning van terugvallen belangrijk is. Ik ben ook vaak terug gevallen. Maar ga verdorie niet doen alsof terugval de enige optie is.
Klik om te vergroten...
Het enige topic over mensen met een terugval om dat te delen en dan moet er een optie zijn dat je geen terugval hebt? reageer dan gewoon niet hele forum kan het namelijk en hoeft het niet.
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#11
De Apotheker zei:
Het enige topic over mensen met een terugval om dat te delen en dan moet er een optie zijn dat je geen terugval hebt? reageer dan gewoon niet hele forum kan het namelijk en hoeft het niet.
Klik om te vergroten...
Mijn bericht was omdat ik me buitengesloten voelde door je poll. Dat nodigde me niet uit om verder te lezen.
Dat is blijkbaar ook niet de bedoeling?

Ik val ook wel eens terug in dingen waar ik niet in terug wil vallen. Soms vergeef ik mezelf dat en soms ook niet.
L
Lid 103682Lid
01-01-2024, 00:00
#12
CuriousExplorer zei:
Hoezo tricky om te zeggen?
Ik stel een topic gerelateerde vraag toch?

Mensen die mij iets beter kennen dan jou weten heus wel dat ik niet snel oordeel of veroordeel. En al zeker de OP weet dat 😇
Klik om te vergroten...
De 'tricky om te zeggen' dat was vanuit mezelf geschreven. De hele posting eigenlijk:grin: was geen duidelijke posting van mij.
L
Lid 103682Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Heb een ander topic aangemaakt. Denk dat @De Apotheker dit topic heeft neergezet voor de mensen die in een terugval zitten. Andere topic is dan voor de discussie of conversatie over een terugval an sich.
Hoop dat ik er goed aan gedaan heb
L
Lid 103682Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Wat ik heb gezien zijn dramatische terugvallen. Waarbij iemand alcoholist is en bij wijze van 2 maanden drinkt, 3 maanden clean, maand drinkt en dat jarenlang.

Maar ook iemand die 'standaard' clean is. Maar toch een terugval heeft voor een week 1 a 2 keer per jaar.

Voor mij definieert de periode eromheen ook hoe zwaar een terugval is.

Dar voorbeeld met die alcoholist: Dan noem ik het een terugval maar eerder zie ik een verslaafde die worstelt. Een lange verslavingsperiode dus met ups and downs. Maar om erover te praten moet het beestje toch een naam hebben.
d
djiegoLid
01-01-2024, 00:00
#15
Flower123 zei:
Hoe noem je een ezel die zich blijft stoten aan dezelfde steen?
Klik om te vergroten...

Een Dronkey?
J
Jane MargolisLid
01-01-2024, 00:00
#16
Hier ook weer voor de zoveelste keer in de benzo valkuil getrapt 👋
C
CardboardLid
01-01-2024, 00:00
#17
De Apotheker zei:
Jezelf een loser vinden is echt bijzonder slecht advies..... wtf
Klik om te vergroten...
Eens!
Mijn huisarts gezien na een terugval in januari (ik vermoedde een gebroken neus en/of oogkas fractuur door black out + val). Zij zei letterlijk: hou vol, als je nog eens uitglijdt voel je je zo'n ontzettende loser.

Voel me daar dus niet meer zo comfortabel.
F
Flower123Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Hoe noem je een ezel die zich blijft stoten aan dezelfde steen?
Creatiefste idee krijgt shoutout van the one and only Flower.
Apparently this weedflower doesn't die 🤷🏽‍♀️🌹
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ooit doen huisartsen vreemde uitspraken.
Toen ik nog erg zwaar van gewicht was, zei mijn huisarts tegen mij... ."het lijkt wel alsof je wat voetballen hebt ingeslikt". Het gevolg was, dat ik een maand later in het bariatrische traject begon om een maagverkleining te ondergaan...
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#20
De Zandman zei:
Ooit doen huisartsen vreemde uitspraken.
Toen ik nog erg zwaar van gewicht was, zei mijn huisarts tegen mij... ."het lijkt wel alsof je wat voetballen hebt ingeslikt". Het gevolg was, dat ik een maand later in het bariatrische traject begon om een maagverkleining te ondergaan...
Klik om te vergroten...
Of kiezen ze voor de gemakkelijke oplossing.

He, ik heb slaapproblemen
-->> Benzo.

He, ik voel mij momenteel niet gelukkig
-->> Antidepressiva

He, mijn libido is lager door medicatie
-->> Erectiepillen


Zo kan ik het ook ja. 🤷‍♂️
Je moet gewoon het geluk ook hebben om een HA te vinden/hebben die je niet als nummer/inkomstenbron ziet, maar die echt mee helpt denken op de lange termijn.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."