#1
2 weken na Zuid-Afrika had ik m'n eerste terugval alweer te pakken. Ik kan er lang over schrijven, maar ik ga het kort proberen te houden.
Ik had coke, speed, 3-mmc en ketamine bemachtigd. Alles door elkaar gebruikt. Binnen 2 uur begonnen mijn psychotische klachten weer op te spelen. Na 4 uur was er al iemand achtergekomen omdat diegene m'n coke zag. Ik mocht bijna op straat gaan leven.
Ik kreeg er alleen een kutgevoel van. M'n terugval heeft al met al een dag geduurd. M'n psychotische klachten 48uur (waaronder een constante wekker/ringtone in m'n kop die klonk alsof ie recht naast m'n oren was, het zien van indringers, etc.)
Was bijna weer alles kwijt...
Twee weken daarna en 4 weken daarna weer teruggevallen. Toen weer in a-pihp en een hele hoop andere rotzooi. Elke keer was hetzelfde liedje.
Sindsdien ben ik 97 dagen clean. M'n langste cleantijd ooit.
Voordat ik naar Zuid Afrika ging heb ik ook talloze terugvallen gehad. Ik zou mezelf een draaideur terugvaller noemen.
Aan iedereen die terugvalt kan ik een paar tips geven:
- Licht zo snel mogelijk iemand in die van je situatie afweet
- Praat erover
- Probeer jezelf zo snel mogelijk te herpakken. Hoe langer je in je gebruik blijft hangen, hoe moeilijker het wordt. Ik weet dat als ik een week in gebruik zit, dat ik sowieso een detox nodig ga hebben.
- Wees lief voor jezelf. Jezelf afstraffen werkt alleen maar averechts.
- Zie het niet als falen, maar als een gebeurtenis waar je van kan leren.
- Neem je terugval serieus. Ga het ook niet bagatelliseren. Dat je drugs hebt gebruikt zo normaal praat als dat je naar de bakker zou gaan. Verslaving is en blijft een dodelijke ziekte. En dat is geen ver van je bed show. Het kan iedereen overkomen.
Ik vind het altijd heel erg lastig om iemand in te lichten en erover te praten. Daar zit gewoon heel veel schaamte en schuld achter altijd. Maar het is voor mij altijd cruciaal geweest om uit de waanzin van actieve verslaving te komen. Mijn ego en schaamte aan de kant schuiven is heel belangrijk op dit vlak.
Veel succes en liefde toegewenst aan alle terugvallers!
Ik had coke, speed, 3-mmc en ketamine bemachtigd. Alles door elkaar gebruikt. Binnen 2 uur begonnen mijn psychotische klachten weer op te spelen. Na 4 uur was er al iemand achtergekomen omdat diegene m'n coke zag. Ik mocht bijna op straat gaan leven.
Ik kreeg er alleen een kutgevoel van. M'n terugval heeft al met al een dag geduurd. M'n psychotische klachten 48uur (waaronder een constante wekker/ringtone in m'n kop die klonk alsof ie recht naast m'n oren was, het zien van indringers, etc.)
Was bijna weer alles kwijt...
Twee weken daarna en 4 weken daarna weer teruggevallen. Toen weer in a-pihp en een hele hoop andere rotzooi. Elke keer was hetzelfde liedje.
Sindsdien ben ik 97 dagen clean. M'n langste cleantijd ooit.
Voordat ik naar Zuid Afrika ging heb ik ook talloze terugvallen gehad. Ik zou mezelf een draaideur terugvaller noemen.
Aan iedereen die terugvalt kan ik een paar tips geven:
- Licht zo snel mogelijk iemand in die van je situatie afweet
- Praat erover
- Probeer jezelf zo snel mogelijk te herpakken. Hoe langer je in je gebruik blijft hangen, hoe moeilijker het wordt. Ik weet dat als ik een week in gebruik zit, dat ik sowieso een detox nodig ga hebben.
- Wees lief voor jezelf. Jezelf afstraffen werkt alleen maar averechts.
- Zie het niet als falen, maar als een gebeurtenis waar je van kan leren.
- Neem je terugval serieus. Ga het ook niet bagatelliseren. Dat je drugs hebt gebruikt zo normaal praat als dat je naar de bakker zou gaan. Verslaving is en blijft een dodelijke ziekte. En dat is geen ver van je bed show. Het kan iedereen overkomen.
Ik vind het altijd heel erg lastig om iemand in te lichten en erover te praten. Daar zit gewoon heel veel schaamte en schuld achter altijd. Maar het is voor mij altijd cruciaal geweest om uit de waanzin van actieve verslaving te komen. Mijn ego en schaamte aan de kant schuiven is heel belangrijk op dit vlak.
Veel succes en liefde toegewenst aan alle terugvallers!
